Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Drie politiepaarden gewond bij rellen in Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:12

Anders moeten ze die mannen gewoon allemaal een valiumpje geven een half uurtje voor ze het stadion uit mogen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:16

We kunnen natuurlijk ook een kleine arena náást het voetbal stadion bouwen.
Na de wedstrijd mogen relschoppers zich daar héérlijk uitleven.
Uiteraard zonder ordehouders en "normale" voetbal liefhebbers.
Deuren dicht en laat ze maar een half uurtje dollen......een soort Ikea ballenbak voor relschoppers.
Zal die onzin zó over zijn.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:16

Ik ben benieuwd hoe het nu met de paarden is, ze zullen vast hele goede zorg krijgen. Maar ik ben benieuwd hoe ze zo'n paard dan weer trainen om met zulke situaties om te gaan. Of krijgen deze paarden nu eerst 'rustiger' werk en wordt het langzaam weer opgebouwd.
Die serie die er toen was van bij de bereden politie ofzo van omroep max vond ik ook heel interessant om te zien.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:34

Was enkele jaren paardenverzorger bij een bereden groep.
Uiteraard wordt gekeken hoe erg de blessure is en krijgt het paard zo nodig zijn rust en behandeling.

Negen van de tien keer pakt het paard zijn werk weer gewoon op.
De paarden die ingezet worden bij risico wedstrijden zijn zo wie zo allemaal ervaren politiepaarden.
De die hards zeg maar, even als hun berijders, vaak zélf ook ME-er.
Maar dit soort assistentie vinden ze absoluut NIET leuk!!!!
Ook zij zijn zich ter degen bewust van de kwetsbaarheid van hun paard, ook al zijn die inmiddels ook een stuk beter beschermd als vroeger.
Het is ook geen kwestie van zo hard mogelijk inslaan op de relschoppers omdat ze zich willen uitleven....het is puur óverleven, om ingesloten te worden in zo een groep vandalen.
Ook zei weten dat als ze vallen, of erger nog samen met het paard vallen ( van het paard worden getrokken ) dat het oorlog is.......en dan vangen zij de klappen op, omdat het "toevallig "hun vak is.

Ik ken het vak nog uit de goede tijd, waarin agenten te paard nog vaak gezellig een praatje maakten met het publiek en gewoon een pét droegen in plaats van een onpersoonlijke helm.
En de paarden droegen als ze werden ingezet niet meer dan een stel goede beenbeschermers.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:18

Bedankt voor de uitleg!

Toen ik nog in Gouda werkte reden er tijdens de koopavond altijd twee agenten te paard. Waren vaak dezelfde agenten en altijd zo aardig. Heb een keer een aanhouding gezien van een winkeldief die dacht dat hij ze snel af was door een straatje in te rennen waar twee ijzeren hekjes stonden (zodat je er met je fiets niet in kunt) maar daar sprongen de agenten overheen en de dief werd gepakt en afgevoerd. Dat was echt heel stoer om te zien!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:29

Wat een imbecielen.
Arme paarden :(:).
Ik vind ook eigenlijk niet dat je dieren moet gebruiken voor zulke gebeurtenissen. Het zal niet de eerste keer zijn dat hun er de dupe van worden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:51

Kunnen ze die paarden noet met vrijheidsdressuur op commando leren schoppen... kijken wie dan nog lef heeft.

En wat hierbove. Genoemd is.. de relschoppers in een mini arena

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:59

Gewoon een paar keer een capriole doen, geen relschopper die nog in de buurt komt 8-). Ik zie potentie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:37

'Ik kon er niets aan doen dat ik over de rooie ging, dat paard knipoogde naar me'

Alles wat ik tot nu toe gelezen heb is een nonexcuus. Zelfs dat je er 1 moet zijn om te begrijpen. Dat is een klassiek geval van projectie. O, ze doen zo omdat ik eruit zie als.... Maar eigen gedrag wat het wellicht uitlokt gaan ze volledig aan voorbij.

En als de politie graag erin wil dan sturen ze gewoon agenten in burger om te observeren. Hoeven ze echt geen paarden voor in te zetten.

Maar ik hoop dat de bestelling zijden handschoentjes snel weer binnen is ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:48

Mensen met zijden handschoentjes behandelen is heel wat anders dan mensen normaal behandelen. Het enige dat ik aangaf is dat er in mijn ogen winst te halen is door supporters als normale burgers te behandelen en niet bij voorbaat al als criminelen. Dat je dan een aantal situaties in de kiem kunt smoren die anders zouden ontsporen. Gelukkig komt dat besef bij de meeste clubs nu ook langzaam binnen en staat normalisatie van het voetbal op de agenda.

Verder heel typisch dat de voetbalsupporters hier uit het topic wel precies snappen wat ik bedoel. Dus mss moet je wel echt supporter zijn om het te snappen :D Of is het normaal dat je in een vrij land niet zelfstandig naar een toilet mag lopen omdat je toevallig supporter bent? Dan heb ik het nog niet eens over de soms totaal onzinnige buscombi's die burgemeesters opleggen, terwijl er bij die supporters onderling de laatste jaren nooit iets is voorgevallen. Voor het geval dat er eens iets zou gebeuren.

En ja, dat hebben de goede supporters te danken aan de slechte. Ik praat het gedrag van deze mafketels ook echt niet goed, want zulke figuren zie ik liever niet dan wel in een stadion. Mijn inziens zou er wel een voetbalwet mogen komen zoals ze die in Engeland kennen. Daar legt de rechter een stadionverbod op bij wangedrag. Houdt iemand zich er niet aan dan kan ie een tijdje brommen en krijgt hij een boete. Het is zelfs mogelijk om het paspoort in beslag te nemen bij een groot toernooi en er is een meldingsplicht bij de politie op bepaalde wedstrijddagen. Pak de daders hard aan, zodat de normale voetbalsupporters zonder al die rompslomp voetbal kunnen kijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:51

Flew schreef:
Drie politiepaarden zijn zondag gewond geraakt bij ongeregeldheden in Enschede doordat ze zijn geraakt door kettingen en staven.

De paarden zijn gewond geraakt doordat de Nederlandse Staat dieren inzet als geweldsmiddel tegen mensen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:50

capopjekop schreef:
Mensen met zijden handschoentjes behandelen is heel wat anders dan mensen normaal behandelen. Het enige dat ik aangaf is dat er in mijn ogen winst te halen is door supporters als normale burgers te behandelen en niet bij voorbaat al als criminelen. Dat je dan een aantal situaties in de kiem kunt smoren die anders zouden ontsporen. Gelukkig komt dat besef bij de meeste clubs nu ook langzaam binnen en staat normalisatie van het voetbal op de agenda.

Verder heel typisch dat de voetbalsupporters hier uit het topic wel precies snappen wat ik bedoel. Dus mss moet je wel echt supporter zijn om het te snappen :D Of is het normaal dat je in een vrij land niet zelfstandig naar een toilet mag lopen omdat je toevallig supporter bent? Dan heb ik het nog niet eens over de soms totaal onzinnige buscombi's die burgemeesters opleggen, terwijl er bij die supporters onderling de laatste jaren nooit iets is voorgevallen. Voor het geval dat er eens iets zou gebeuren.

En ja, dat hebben de goede supporters te danken aan de slechte. Ik praat het gedrag van deze mafketels ook echt niet goed, want zulke figuren zie ik liever niet dan wel in een stadion. Mijn inziens zou er wel een voetbalwet mogen komen zoals ze die in Engeland kennen. Daar legt de rechter een stadionverbod op bij wangedrag. Houdt iemand zich er niet aan dan kan ie een tijdje brommen en krijgt hij een boete. Het is zelfs mogelijk om het paspoort in beslag te nemen bij een groot toernooi en er is een meldingsplicht bij de politie op bepaalde wedstrijddagen. Pak de daders hard aan, zodat de normale voetbalsupporters zonder al die rompslomp voetbal kunnen kijken.

Of moet je juist GEEN voetbalsupporter zijn om te zien dat 'uitlokking' een kul-argument is en supporters toch echt aan zichzelf te danken hebben dat er helaas maatregelen genomen moeten worden om één ander een beetje in de hand te kunnen houden.
En inderdaad, de goede lijden dan helaas onder de slechte. Ik ben het helemaal eens met de suggestie dat voetbalclubs hun eigen beveiliging zouden moeten regelen én betalen. Totaal belachelijk dat wij daar als Nederlandse bevolking voor op moeten draaien, terwijl er miljoenen door clubs worden betaald aan volwassen mannen die goed tegen een balletje kunnen trappen... :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:16

Ach, aan een ei kun je aan de buitenkant ook niet zien dat het een hij of een zij is.
Aan een supporter aan de buitenkant ook niet of deze wel of niet gaat flippen.
Laten we niet met zijn allen roomser zijn dan de paus.

Al die maatregelen zijn er nu eenmaal niet omdat alle supporters zo mak zijn al lammetjes.
Misschien als ze zelf eens de politie als normale mensen gaan behandelen ipv alles op hen af te schuiven dan komen we nog eens ergens.

@HC, De staven vlogen zomaar tegen de paarden aan omdat ze magnetisch geladen waren?
De paarden werden niet ingezet als geweldsmiddel maar als "bezoekersmanagement"
Anders hadden ze misschien wel een leuke capriole kunnen uitvoeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:06

DatBenIkNou schreef:
capopjekop schreef:

Of moet je juist GEEN voetbalsupporter zijn om te zien dat 'uitlokking' een kul-argument is en supporters toch echt aan zichzelf te danken hebben dat er helaas maatregelen genomen moeten worden om één ander een beetje in de hand te kunnen houden.
En inderdaad, de goede lijden dan helaas onder de slechte. Ik ben het helemaal eens met de suggestie dat voetbalclubs hun eigen beveiliging zouden moeten regelen én betalen. Totaal belachelijk dat wij daar als Nederlandse bevolking voor op moeten draaien, terwijl er miljoenen door clubs worden betaald aan volwassen mannen die goed tegen een balletje kunnen trappen... :Y)

Dat gebeurt deels al. Stewards die ingezet worden zijn door de club zelf gefinancierd. En ik denk dat je met minder agenten ook goed af zou kunnen. Als ik zie hoeveel politiebegeleiding je soms krijgt dan vraag ik me af of dat echt nodig is. Zoals laatst, gingen we op een doordeweekse avond met een verplichte buscombi naar Cambuur. Onderweg kei veel ME, we werden door 4 motoragenten begeleid en dan nog de agenten in burger. En jawel, we waren met 28 hele supporters in een busje daar :')

Dan moet je alle evenementen hun eigen politie-inzet laten betalen. Want waarom zouden voetbalclubs wel zelf moeten betalen en bijvoorbeeld een evenement als de vierdaagse of een ander muziekevenement niet?

@ minikatje: Tuurlijk kun je dat wel een beetje zien. Net als bij paarden zijn er signalen die je op kunt vangen. En net of iedere supporter bij voorbaat al de politie onrespectvol behandelt. Je hebt er natuurlijk altijd debielen bij, maar dat houd je helaas overal. Dat is toch een maatschappelijk probleem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:10

Er zouden helemáál geen dieren (levende have) ooit ingezet moeten worden in dit soort oorlogssituates tussen mensen onderling. Geen honden, geen paarden. Het is exploitatie van die dieren, door de mens. Vinden ze dat leuk? Nee, ze zijn er op geconditioneerd.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:13

@Caopopjekop, Dat zeg ik toch ook :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:18

Maarja, honden en paarden werkt vaak wel....
Ik heb er echt geen problemen mee met politie paarden/honden.
Meestal gaat het goed, een enkele keer niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:21

LadyMadonna schreef:
Maarja, honden en paarden werkt vaak wel....
Ik heb er echt geen problemen mee met politie paarden/honden.
Meestal gaat het goed, een enkele keer niet...

Ik heb liever politie te paard voor mijn neus staan. Dan een agent met een woeste herder :')

Ik ken iemand die met zijn hond heeft gewerkt in stadiums. En 90% heeft echt wel respect voor zo'n hond.