AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:53

misterA schreef:
FriesWytske schreef:
Jeetje, wat een aanname misterA. Kan je zeggen dat dit echt een KWPN-feestje is. Want KNHS en KWPN zorgen er wel voor dat andere rassen hier in Nederland niet mee mogen doen met de selectie. Weet dat het KFPS al jarenlang bezig is om hier toegang toe te krijgen. Maar dat de KNHS het erkennen blokkeert.

Is geen aanname hoor, maar eigen ervaring. Van mij mogen de friezen heus wel meedoen hoor, ongeacht of dat statutair mogelijk is, daar hebben we als rijpaardfokkers voorlopig nog niks van te vrezen.
Ik heb nog wel een andere aaname, en die gaat nog wel wat verder. Het AES stelt wat fokkerij betreft ,helemaal niets voor. De resultaten die tot nu toe zijn bereikt in de moderne sportpaardenfokkerij komen vrijwel uitsluitend op het conto van de fokkers die zijn aangesloten bij de echte fokkerijorganisaties.. Daarbij hebben ze veel ondersteuning van hun fokkerijorgansaties. Om het KWPN, NRPS, BWP, Old. enz. een stamboek te noemen doet deze organisaties geen recht. Ze doen nl. veel meer dan een veulentje registreren. Dit in tegenstelling tot wat het AES doet. Echt niet te vergelijken. AES doet niet veel anders dan een aantal afgewezen hengsten van door de, noem het maar, A-Stamboeken inschrijven. En dat zijn er inmiddels al zo veel waardoor er zeker wel een paar goede tussen zitten. Maar de oorsprong van deze paarden ligt vrijwel geheel bij fokkers die aangesloten zijn bij de echte fokkerijorganisaties. En daar zit het verschil. Nog een opmerking, zie de column van D.W.Rosie van vandaag in de Paardenkrant, ook hij gaat gemakshalve maar alle registratie-kantoortjes stamboeken noemen en gooit ze op één hoop.Die hebben de fokkers verder ook niets te bieden. En kunnen daardoor ook "goedkoop" werken.Dat is, zoals al eerder gezegd, niet eens meer appels met peren vergelijken maar appels en peren met fopspenen.

Het AES staat anders met zijn "afdankertjes" wel 6e in de WBFSH springranking. Nog boven Zangersheide en Oldenburg bijvoorbeeld. En dan kunnen ze wel veel goedkeuren, al vind ik dat meevallen, bij het KWPN zijn er ook legio hengsten die nooit het hoogste niveau halen. Daarnaast is het KWPN er wel als de kippen bij als die "afdankertjes" wel goed presteren. Dat gebeurd heel regelmatig. Om als voorbeeld maar Uthopia en Capri Sonne te noemen.

misterA

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:10

Had het AES die laatste 2 dan ingeschreven???? Het AES pronkt uitsluitend met andermans veren. En levert geen enkele bijdrage aan de dressuurpaardenfokkerij. Wat de springpaarden betreft ligt dat mogelijk wat anders maar daar heb niet voldoende inzicht in en zal zeker niet veel voorstellen. En dat heb ik al eerder in dit topic gezegd.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:17

misterA schreef:
Had het AES die laatste 2 dan ingeschreven???? Het AES pronkt uitsluitend met andermans veren. En levert geen enkele bijdrage aan de dressuurpaardenfokkerij. Wat de springpaarden betreft ligt dat mogelijk wat anders maar daar heb niet voldoende inzicht in en zal zeker niet veel voorstellen. En dat heb ik al eerder in dit topic gezegd.

Hahahahaha! En het kwpn doet dat niet? :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 06:52

misterA schreef:

Die laatste 2 zijn inderdaad AES gekeurd, net zoals bijvoorbeeld Painted Black trouwens. Ik vind het wel bijzonder dat je met jouw blijkbaar uiterst matige kennis over het AES daar wel een oordeel over denkt te kunnen vellen. Zal ik je nog een leuk weetje geven; in de beginjaren van het AES stond het KWPN er gewoon te keuren en waren ze maar wat blij met dit "vangnet".

En over pronken met andermans veren gesproken, het KWPN is groot geworden met hengsten van buitenlandse stamboeken. Niets mis mee maar verwijt een ander stamboek dan niet dat zij dit ook doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:04

NatasjavE, het KFPS heeft al enkele jaren geprobeerd om lid te worden van het WBFSH, en dit wordt niet toegestaan. Hoe kom je er dus bij dat het volgens jou wel kan?

MisterA, je posts zijn zo pro KWPN dat het eigenlijk een beetje lachwekkend is. AES pronkt met andermans veren maar het KWPN doet dit natuurlijk nooit? Get real! Elk warmbloedpaardenstamboek vist met veel genoegen in de vijver van een ander.
Mijn post over Friezen gaat niet over het feit of ze kunnen concurreren qua sportpaardenfokkerij met het KWPN, en je opmerking over wit in de zool heeft al helemaal niets te maken met de kwestie die ik aankaartte, dat het KFPS geen lid mag worden van de WBSFH, terwijl Andalusiers en Lusitano's wel gewoon lid kunnen worden. Ook die stamboeken hebben regels die alles te maken hebben met hun RASpaardenfokkerij en fokken ook niet alleen maar voor het best mogelijke sportpaard te creeëren. Mijn opmerking is dus dat het meten is met twee maten als andere barokke stamboeken wel lid mogen worden en het KFPS niet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:10

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Die laatste 2 zijn inderdaad AES gekeurd, net zoals bijvoorbeeld Painted Black trouwens. Ik vind het wel bijzonder dat je met jouw blijkbaar uiterst matige kennis over het AES daar wel een oordeel over denkt te kunnen vellen. Zal ik je nog een leuk weetje geven; in de beginjaren van het AES stond het KWPN er gewoon te keuren en waren ze maar wat blij met dit "vangnet".

En over pronken met andermans veren gesproken, het KWPN is groot geworden met hengsten van buitenlandse stamboeken. Niets mis mee maar verwijt een ander stamboek dan niet dat zij dit ook doen.

Jaja, ik reageer maar even op Jan maar ook op anderen. Het gaat mij wat te ver om over elk paard een discussie te starten, welles/nietes, wie was eerder en wie pronkt met wat. En welk stamboek is het beste?? Het boeit me eigenlijk niet eens zo. Wel is het zo, om nog even op bijv. Capri Sonne terug te komen, hij is toch in Verden geweest, en loopt mee bij alle jonge paarden evenementen?? Is echt KWPN gefokt hoor.

Voor mij gaat het om veel belangrijker zaken. Waar het KWPN en veel andere fokkerijorganisaties veel meer te bieden hebben dan domweg voor een paar centen een veulen registreren. Dank zij alle data die door deze stamboeken worden verzameld, en dan zal ik me beperken tot het KWPN, want inderdaad, daar weet ik het meeste vanaf, beschikken de fokkers over enorm veel informatie, niet alleen over de hengsten zelf, maar vooral over hoe ze vererven. Die informatie is vrij beschikbaar, ook voor fokkers die via hun eigen registratiekantoor nergens over kunnen beschikken. Neem bijv. maar weer Capri Sonne, over enkele jaren weten we zo ongeveer hoe hij fokt. En die info komt echt niet bij het AES vandaan. Veel fokkers zullen eerst die informatie afwachten.
Wat mij betreft mogen andere stamboekjes wel meedoen hoor, met de voorselecties voor de W.K.'s in Lanaken en Verden.met hun KWPN/NRPS/Old. Westf/Holstein gefokte paarden. En misschien krijgt het AES het wel voor elkaar. Maar AES en fokkerij?? Dat zijn imo nog twee verschillende grootheden.

Ik kom nog even terug op het KFPS, dat stamboek is zeker wel goed bezig met de selectie.. Maar welke kant wil men nu op met die selectie? Dressur?? Aangespannen, en dan mennen of tuigen?? Zeg het maar maar ook hier zie je weer welke kant het op beweegt. En dat doen de gebruikers, en dat gaat steeds meer richting dressuur. En het KFPS staat er bij en kijkt ernaar?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:30

janderegelaa schreef:
Het gaat om het stamboek van eerste registratie en in het geval van Rubels was dat Oldenburg.Rubels is niet KWPN erkend, hij heeft het verkort verrichtingsonderzoek gedaan in 2001 van 12-3 t/m 31-3. Florencio is ook niet erkend. Hij heeft verkort verrichtingsonderzoek in 2005 gedaan van 21-10 t/m 11-11.

Rubels is Oldenburgs geboren, in Nederland als eerste NRPS goedgekeurd en pas later KWPN erkend.
Florencio is Westfaals geboren, in Nederland als eerste NRPS goedgekeurd en pas later KWPN erkend.

Citaat bespreking ministerie van landbouw, 17 november 1981:
"Een paard mag slechts door één stamboekvereniging worden geregistreerd."
"Een stamboekvereniging kan paardenwettelijk goedgekeurde hengsten van een andere vereniging erkennen (aanwijzen) voor de fokkerij. Er wordt echter één dekboek afgegeven en wel door het stamboek dat de hengst heeft goedgekeurd. En dus niet door het stamboek dat de hengst heeft erkend".

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:42

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Het gaat om het stamboek van eerste registratie en in het geval van Rubels was dat Oldenburg.Rubels is niet KWPN erkend, hij heeft het verkort verrichtingsonderzoek gedaan in 2001 van 12-3 t/m 31-3. Florencio is ook niet erkend. Hij heeft verkort verrichtingsonderzoek in 2005 gedaan van 21-10 t/m 11-11.

Rubels is Oldenburgs geboren, in Nederland als eerste NRPS goedgekeurd en pas later KWPN erkend.
Florencio is Westfaals geboren, in Nederland als eerste NRPS goedgekeurd en pas later KWPN erkend.

"Een stamboekvereniging kan paardenwettelijk goedgekeurde hengsten van een andere vereniging erkennen (aanwijzen) voor de fokkerij. Er wordt echter één dekboek afgegeven en wel door het stamboek dat de hengst heeft goedgekeurd. En dus niet door het stamboek dat de hengst heeft erkend".

Je vergeet Cantos en Hickstead.......en de lijst zal nog wel veel langer zijn :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:50

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Wat is je punt nou? Al was Rubels in 80 stamboeken goedgekeurd, zijn eerste registratie is in Oldenburg dus is het stamboek van deelname Oldenburgs.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:46

@MisterA: het KWPN geeft inderdaad ontzettend veel informatie. Die is voor een groot deel niet vrij beschikbaar. Immers, je moet lid zijn. Een fractie van de info die het KWPN verzamelt wordt ook gegeven door het NRPS. Eigenlijk niet meer de moeite waard.

Als je ziet wat het AES aan het veranderen is sinds het in andere handen is dan kun je niet anders zeggen dan dat ze heel erg op de goede weg zijn. Prachtige database, online aanmelden van veulens en ik weet dat er nog veel meer op stapel staat. Voor een fractie van de kosten die je bij het KWPN betaald.

Kijk anders eens op de website. Zal je een stuk meevallen denk ik: https://angloeuropeanstudbook.nl/home

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:32

Wat Nederland doet....doet Duitsland toch ook? Duitsland vaardigt ook alleen Duits geregistreerde paarden uit naar Verden en verwijst de in duitsland gestalde KWPN gefokte paarden toch ook naar de selecties in Nederland. Zoals Jana Freund destijds en Eval Moller met Bordeaux? En Denemarken komt ook alleen met Deense paarden aan start. Neemt niet weg dat er hier nog een kritisch naar gekeken moet worden.

Volgens mij staat ook in het vraagprogramma dat een sportbond alleen paarden mag afvaardigen van stamboeken die in dat land gevestigd zijn en aangesloten zijn bij de WBFSH. Dus de KNHS mag alleen KWPN en NRPS paarden afvaardigen volgens het vraagprogramma van het WK Verden. Duitsland alleen Duits geregistreerde paarden.
Heeft het land geen eigen stamboek (bijvoorbeeld Polen) dan mogen ze paarden van een ander stamboek afvaardigen. Daarnaast kan je als je in Nederland woont maar een PRE of een OLD paard hebt via een wild card toch naar Verden (zoals Emmelie).

Volgens mij is overigens de WK selectie van dressuurpaarden niet eens het probleem voor de AES, maar vooral de selectie voor het WK springen in Lanaken. De voorselecties hiervan verlopen alleen via de KWPN paardendagen.
Voor Verden kun je ook via het KNHS-Subli kampioenschap en Wild card op 4 mei selecteren (ook voor NRPS' ers).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:55

Zoals ik het lees zijn die voorselecties voor het springen (op de Centrale Keuringen) wel opengesteld voor anders gefokte paarden.
Alleen de deelname aan de halve finale tijdens de KWPN Paardendagen en selectie voor deelname aan het WK voor jonge springpaarden is alleen open voor KWPN en NRPS.

Zie het Uitvoeringsbesluit KNHS/KWPN kampioenschap jonge springpaarden 2014 om de Isah Cup:
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... d-KNHS.pdf

Waar is zelf over zou vallen is dat je om te mogen deelnemen kennelijk lid van het KWPN moet zijn, ook als je een NRPS (of anders) geregistreerd paard hebt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:51

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:41

Dat was niet anders te verwachten natuurlijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:15

Beetje raar dat de KNHS in die brief stelt dat de AES gelijk dreigt met de gang naar de rechter zonder eerst het gesprek aan te gaan, terwijl dit al bijna een jaar speelt, er een open brief is geweest waarop de KNHS in september een reactie heeft gegeven die duidelijk aangaf dat ze niet van plan waren ook maar iets te wijzigen. Dan is de logische volgende stap toch om te zeggen dat je dit dan bij de rechter laat toetsen als je niet van plan bent om hun advies "ga maar naar Engeland" te volgen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:01

De KNHS hoeft het gesprek niet eens aan te gaan want het AES gaat toch niet akkoord met iets anders dan onvoorwaardelijke deelname aan de selectiewedstrijden voor- en de WK's zelf.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:10

De brief toont in ieder geval aan dat het dus wel mogelijk is en niet tegen de regels zoals hier werd beweerd.

Een aspect wat helemaal niet aan de orde is geweest is dierenwelzijn. Waarom zou je onnodig met zo'n jong paard naar bijvoorbeeld Engeland of Spanje moeten reizen om je eventueel te kunnen plaatsen. Goed dat de KNHS bereid is tot wijziging, al snap ik ook niet wat er dan nog te vergaderen valt.