misterA schreef:FriesWytske schreef:Jeetje, wat een aanname misterA. Kan je zeggen dat dit echt een KWPN-feestje is. Want KNHS en KWPN zorgen er wel voor dat andere rassen hier in Nederland niet mee mogen doen met de selectie. Weet dat het KFPS al jarenlang bezig is om hier toegang toe te krijgen. Maar dat de KNHS het erkennen blokkeert.
Is geen aanname hoor, maar eigen ervaring. Van mij mogen de friezen heus wel meedoen hoor, ongeacht of dat statutair mogelijk is, daar hebben we als rijpaardfokkers voorlopig nog niks van te vrezen.
Ik heb nog wel een andere aaname, en die gaat nog wel wat verder. Het AES stelt wat fokkerij betreft ,helemaal niets voor. De resultaten die tot nu toe zijn bereikt in de moderne sportpaardenfokkerij komen vrijwel uitsluitend op het conto van de fokkers die zijn aangesloten bij de echte fokkerijorganisaties.. Daarbij hebben ze veel ondersteuning van hun fokkerijorgansaties. Om het KWPN, NRPS, BWP, Old. enz. een stamboek te noemen doet deze organisaties geen recht. Ze doen nl. veel meer dan een veulentje registreren. Dit in tegenstelling tot wat het AES doet. Echt niet te vergelijken. AES doet niet veel anders dan een aantal afgewezen hengsten van door de, noem het maar, A-Stamboeken inschrijven. En dat zijn er inmiddels al zo veel waardoor er zeker wel een paar goede tussen zitten. Maar de oorsprong van deze paarden ligt vrijwel geheel bij fokkers die aangesloten zijn bij de echte fokkerijorganisaties. En daar zit het verschil. Nog een opmerking, zie de column van D.W.Rosie van vandaag in de Paardenkrant, ook hij gaat gemakshalve maar alle registratie-kantoortjes stamboeken noemen en gooit ze op één hoop.Die hebben de fokkers verder ook niets te bieden. En kunnen daardoor ook "goedkoop" werken.Dat is, zoals al eerder gezegd, niet eens meer appels met peren vergelijken maar appels en peren met fopspenen.
Het AES staat anders met zijn "afdankertjes" wel 6e in de WBFSH springranking. Nog boven Zangersheide en Oldenburg bijvoorbeeld. En dan kunnen ze wel veel goedkeuren, al vind ik dat meevallen, bij het KWPN zijn er ook legio hengsten die nooit het hoogste niveau halen. Daarnaast is het KWPN er wel als de kippen bij als die "afdankertjes" wel goed presteren. Dat gebeurd heel regelmatig. Om als voorbeeld maar Uthopia en Capri Sonne te noemen.