Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xmarliez schreef:PowerReiner schreef:Waarom zou 24/7 geen Rust Reinheid en Regelmaat zijn? In een stabiele kleinere kudde is dit ook prima haalbaar. Er zijn zat mensen met paarden die moeten presteren die het beest altijd buiten hebben. En waarom denk jij dat paarden behoefte hebben aan isolatie terwijl het kuddedieren zijn? In hun aard bestaat het woord isolatie niet, dus waarom er vanuit gaan dat sportpaarden isolatie nodig hebben?
Een goed dagritme is ook buiten prima haalbaar.
Oke, ik ben voorstander van 24/7 buiten, maar ik weet ook dat je daar sommige paarden geen plezier mee doet, al zijn dat denk ik meer uitzonderingen.
Maar om meteen het woordje "sportpaarden" eraan te koppelen, nee dat gaat imo niet op. Sportpaarden zijn namelijk niets anders dan recreatiepaarden, of ze nu moeten presteren of niet.
Een aantal jaar geleden was mijn gedachte precies hetzelfde als die van jou maar die is ondertussen echt wel bijgesteld nu ik een paard heb waar ik fanatiek mee train en meerdere mensen en paarden op mij heen zie die fanatiek trainen. Dan ga je namelijk pas zien dat er niet voor niets stallen zijn
Maargoed mij maakt het allemaal niets uit. Mijn paarden zijn happy (en ook ik heb pony's staan die 24/7 buiten staan met schuilstal, shetlanders worden daar weer gelukkig van) en ieder moet doen wat hij of zij wil. Er zijn alleen niet voor niets stallen op de wereld maar dat is pas te begrijpen als je zelf veel en fanatiek met paarden werkt. En dan heb ik het niet over het standaard huis tuin en keuken paard want dat is geen vergelijkingsmateriaal.
Sportpaarden zijn zeker wel anders dan recreatiepaarden. Sportpaarden presteren namelijk over het algemeen beter als ze een duidelijke routine hebben en dagelijks goed in de hand komen. Daar worden ze gehoorzaam van, leren ze wat wel en niet mag (deze paarden staan toch vaak hoger in het bloed dan het gemiddelde recreatiepaard en heeft dus een consequente omgang nodig) en worden ze rustig en tevreden van. Maar wat ik al zei, ieder moet doen wat hij of zij wil.
En isolatie.. tja noem het een plaats om tot rust te komen zonder storende factoren er opheen.
smurffie schreef:En toch vind ik het afhankelijk van het paard. Mijn merrie is dood moe als ik haar niet de nachten op stal zet. Overdag lopen ze los in de uitloopstal, de nachten in aparte boxen afgeschermd door onderkant hout bovenkant hele open tralies (neus kan er doorheen, niet het hele hoofd). Daarnaast krijgen de paarden daar nog aangepast eten wat alleen kan als ze de nachten apart staan.
Onderzoek is ook heel zwart wit; of op stal, of buiten.
Nikkylove schreef:Stallen zijn er voor het gemak van de mens.. niet voor het paard.
Ik ben er van overtuigd dat ieder paard 24/7 het land op zou kunnen. Mits een goede
samengestelde kudde, genoeg ruimte, voldoende voer, schuilmogelijkheid en delen droge grond/bestrating.
En ja, dat is niet overal mogelijk.. maar dat zou het wel moeten zijn.
Diedelo schreef:die van mij heeft voor dat hij bij ons kwam 10 jaar alleen gestaan en is niet gesteld op sociaal contact.
die dreigt al naar een ander paard als die te dicht bij de draad van de weide staat.
er is maar een selectief groepje waarmee hij samen op de weide kan.
King doe je geen plezier met groepsstalling, die is veel te beschermend over ons en zijn eten
: ik kan met veel mensen prima opschieten. Word ik echter in een soort big brother huis opgesloten, dan komen de irritaties snel om de hoek kijken. Zelfs met goede vrienden zou ik het dan niet lang uithouden. Nikass schreef:Diedelo schreef:die van mij heeft voor dat hij bij ons kwam 10 jaar alleen gestaan en is niet gesteld op sociaal contact.
die dreigt al naar een ander paard als die te dicht bij de draad van de weide staat.
King doe je geen plezier met groepsstalling, die is veel te beschermend over ons en zijn eten
Maar dat betekent niet dat jouw paard dat niet meer zou kunnen leren. Maar 10 jaar alleen staan betekent wel een lange weg naar herstel. Toch zou ik daar wel voor gaan, stapje voor stapje.
xHaithi: dat geruzie komt door de kleine ruimte, doordat ze geen natuurlijke afstand van elkaar kunnen nemen. Mijn paard stond toen ik haar net leerde kennen in een type 1 stal. Ze had ontzettend voernijd, trapte en gilde gewoon tegen de wand. Het feit dat ze elkaar niet kunnen zien neemt niet weg dat ze elkaars aanwezigheid wel degelijk opmerken (mijn paard kon bijvoorbeeld absoluut niet alleen op stal staan)
Een dichte wand is dus proberen het symptoom van te weinig leefruimte te bestrijden.
Om toch nog maar eens een mensen vergelijking te maken: ik kan met veel mensen prima opschieten. Wordt ik echter in een soort big brother huis opgesloten, dan komen de irritaties snel om de hoek kijken. Zelfs met goede vrienden zou ik het dan niet lang uithouden.
Nikass schreef:Diedelo schreef:die van mij heeft voor dat hij bij ons kwam 10 jaar alleen gestaan en is niet gesteld op sociaal contact.
Maar dat betekent niet dat jouw paard dat niet meer zou kunnen leren. Maar 10 jaar alleen staan betekent wel een lange weg naar herstel. Toch zou ik daar wel voor gaan, stapje voor stapje.
Nikass schreef:xHaithi: dat geruzie komt door de kleine ruimte, doordat ze geen natuurlijke afstand van elkaar kunnen nemen. Mijn paard stond toen ik haar net leerde kennen in een type 1 stal. Ze had ontzettend voernijd, trapte en gilde gewoon tegen de wand. Het feit dat ze elkaar niet kunnen zien neemt niet weg dat ze elkaars aanwezigheid wel degelijk opmerken (mijn paard kon bijvoorbeeld absoluut niet alleen op stal staan)
Een dichte wand is dus proberen het symptoom van te weinig leefruimte te bestrijden.
Nikass schreef:Diedelo schreef:die van mij heeft voor dat hij bij ons kwam 10 jaar alleen gestaan en is niet gesteld op sociaal contact.
xHaithi: dat geruzie komt door de kleine ruimte, doordat ze geen natuurlijke afstand van elkaar kunnen nemen. Mijn paard stond toen ik haar net leerde kennen in een type 1 stal. Ze had ontzettend voernijd, trapte en gilde gewoon tegen de wand. Het feit dat ze elkaar niet kunnen zien neemt niet weg dat ze elkaars aanwezigheid wel degelijk opmerken (mijn paard kon bijvoorbeeld absoluut niet alleen op stal staan)
) Diedelo schreef:Ook als dat een paar onherstelbaar beschadigde paarden oplevert?[/quote]