Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:44

terpentijn schreef:
Er is toch geen weldenkend mens die het zo ver laat komen met een Shet die hoefbevangen is? dat zijn geen hoeven maar "klompjes".
Voor zo ver ik heb begrepen waren de hoeven eerst te lang en is er toen "ineens"een groot stuk met een tang bot afgeknipt, waarna de vervorming is ontstaan.

Op de rontgenfoto's van de betreffende pony is te zien dat er van hoefbeen (beiden gezwaar gekanteld) al geen sprake meer is, een deel er van is geabsorbeerd (op de foto's te zien als gewoon weg dus).

Dat is een proces dat tijdenlang duurt. Niet een paar weken. En met heel veel pijn en leed gepaard gaat.

En het dier bleek nog drachtig te zijn ook. Ach wat een leed. Dit is absoluut niet goed te praten. degene die eigenaar/eigenaresse van de pony was is zéker aansprakelijk voor dierenmishandeling. Dat zouden jij of ik in zo'n situatie ook zijn en terecht.

Een burn-out van de stalhouder is geen enkel excuus voor deze schandalige situatie. Dan had er een ander ingeschakeld dienen te worden die wél adequaat kon toezien op een normale verzorging en behandelwijze.

die vervorming ontstaat niet omdat er in ene met een tang er een stuk af is geknipt.Die vervorming ontstaat door de chronische ziekte hoefbevangenheid.
Die vervorming moet je iedere 6 weken weer in normaal model vijlen...dat is overduidelijk niet gebeurt.
Doe je dat namelijk niet trekt de diepe buigpees continue aan het hoefbeen en verkeerd het dier steeds in een staat van hoefbevangenheid.

terpentijn

Re: Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:46

Dat is dan hier duidelijk toch NIET gebeurd.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:52

Als je alle eigenaren van pony's die er zo bij staan aan de schandpaal wilt nagelen ben je er behoorlijk druk mee.
Ik wil dit niet goedpraten maar zoals ik al eerder zei gaat de curator in deze ook zeker niet vrijuit, ik hoor er niemand over maar die was de laatste maanden wel verantwoordelijk voor die dieren en die had wel passende maatregelen kunnen nemen. Je mag er van uitgaan dat de curator geen problemen van financiële of gezondheids aard heeft en daarom alle middelen had om hier iets aan te doen. Of het moet zo zijn dat hij bewust de hand op de knip heeft gehouden en dan mogen ze dit van mij hard aanpakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:52

terpentijn schreef:
Dat is dan hier duidelijk toch NIET gebeurd.

volgens mij schrijf ik dat ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:53

aadburg schreef:
Als je alle eigenaren van pony's die er zo bij staan aan de schandpaal wilt nagelen ben je er behoorlijk druk mee.
Ik wil dit niet goedpraten maar zoals ik al eerder zei gaat de curator in deze ook zeker niet vrijuit, ik hoor er niemand over maar die was de laatste maanden wel verantwoordelijk voor die dieren en die had wel passende maatregelen kunnen nemen. Je mag er van uitgaan dat de curator geen problemen van financiële of gezondheids aard heeft en daarom alle middelen had om hier iets aan te doen. Of het moet zo zijn dat hij bewust de hand op de knip heeft gehouden en dan mogen ze dit van mij hard aanpakken.

klopt...je wilt niet de chronisch bevangen pony's met dit soort hoefjes de kost geven.Dat zijn er namelijk heel wat ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:59

Het is niet de wettelijke of juridische job van een curator om verstand te hebben van de adequate zorg/behandeling voor paarden of honden, katten of wat dan ook. Hij hoeft hier totaal geen verstand van te hebben. Het is een administratief-financiele en zelfs commerciele functie, het is een ambtenaaar. Hooguit is die aan te rekenen dat hij/zij er niet iemand met verstand van dergelijke zaken bij heeft gehaald, als die het zelf niet had. Maar wellicht had die er zo weinig verstand van dat die de ernst van de situatie niet zag. Ik weet niet in hoeverre de wet hier ruimte voor laat (voor het inschakelen van wél deskundig toezicht op het welbevinden van levende have).

IMO is het in de eerste plaats de nalatigheid van de eigenaar/eigenaresse van de Shet geweest. Onder diens verantwoordelijkheid is deze nalatige en schrijnende situatie met de Shetmerrie ontstaan.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:06

terpentijn schreef:
Het is niet de wettelijke of juridische job van een curator om verstand te hebben van de adequate zorg/behandeling voor paarden of honden, katten of wat dan ook. Hij hoeft hier totaal geen verstand van te hebben. Het is een administratief-financiele en zelfs commerciele functie, het is een ambtenaaar. Hooguit is die aan te rekenen dat hij/zij er niet iemand met verstand van dergelijke zaken bij heeft gehaald, als die het zelf niet had. Maar wellicht had die er zo weinig verstand van dat die de ernst van de situatie niet zag. Ik weet niet in hoeverre de wet hier ruimte voor laat (voor het inschakelen van wél deskundig toezicht op het welbevinden van levende have).

IMO is het in de eerste plaats de nalatigheid van de eigenaar/eigenaresse van de Shet geweest. Onder diens verantwoordelijkheid is deze nalatige en schrijnende situatie met de Shetmerrie ontstaan.

Als die verantwoording voor een curator niet bij wet is geregeld word dat hoog tijd om dat wel te doen, levende have vraagt hierin toch een heel specifieke aanpak. Er zijn trouwens ook voorbeelden van curatoren die hier wel pro actief mee omgaan en daarmee veel narigheid hebben voorkomen.

terpentijn

Re: Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:31

Nou deze dus niet, de Wet voorziet hier ook niet specifiek in. Een curator dient zich wel te kwijten van zijn taak namelijk: de te veilen failliete boedel in goede staat in bewaring te houden tot de effectieve veiling.
Maar met levende have gaat dat nogal eens mis, omdat de beste man of vrouw er NUl verstand van heeft, van de zorg die levende have nodig heeft.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:06

rowinda schreef:
[ [url=m/Vu6RjL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een foto van hoe de hoef eruit zag van de betreffende shetlander. Voor diegene die vonden dat de hoeven er niet zo slecht uitzagen.

Walgelijk pure dieren mishandeling die eigenaar praat zich goed.
Wat een zielig figuur arm dier die kon echt niet meer lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:59

Lukt het kinderen met de dialoog :=

Ik denk dat die man het onderschat heeft dat overgewicht de kans op hoefbevangenheid erg vergroot... Arme pony, zal flink veel pijn gehad hebben :(:)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-03-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt