Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:40

Jannepauli schreef:
Ik mag hopen dat de Fam. Bartels zich door echte medische deskundigen laat bijstaan. Thiel klept een eind weg maar heeft geen enkele medisch/fysiologische basis en achtergrond om haar beweringen wetenschappelijk te staven. Ze is immers niet meer dat een veredelde lesgeefster en stalhoudster met en doctorstitel in de menswetenschappen. Het is allemaal al aan de orde geweest in het eerdere topic.
Daarbij is ze al een jarenlange tegenstander van alles wat maar enigszins naar de hedendaagse dressuurmethodes riekt en dat afwijkt van de door haar geleerde en gestelde norm. Haar rapport is niet, zoals het een onpartijdig beoordelaar betaamt, vrij van persoonlijke opvattingen en gelardeerd met haar persoonlijke hetze tegen de dressuurwereld.

Hun medische deskundigen gaan al van hele goede huize moeten zijn als ze het objectieve verslag van een prof. van de Gentse faculteit diergeneeskunde willen weerleggen, vrees ik.

Dat verslag van Thiel is maar een interpretatie en bijkomstig.
De bevindingen van de Gentse universiteit, daar moet Bartels schrik van hebben...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:45

Urielle schreef:
Hang de vuile was maar buiten Marjan, welke paarden die bij Bartels getraind zijn, zijn nu kapot?

Dat is niet aan mij maar aan eigenaren van paarden. En ik noem niet Bartels maar ook vooral de trainingsmethode.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:46

Urielle schreef:
Hang de vuile was maar buiten Marjan, welke paarden die bij Bartels getraind zijn, zijn nu kapot?

Even een andere reactie hierop... Heb jij de filmpjes in het verslag gezien? Vind jij het dan normaal en goed hoe de paarden in die filmpjes gereden worden?

Nogmaals, niet aanvallend. Maar (nogmaals) ik ben oprecht benieuwd naar tegenargumenten.

Ik heb ook het idee dat er vele koppen in het zand gestoken worden... Juist omdat zo veel mensen deze manier van training aanhangen, en omdat iedereen het al zo gewend is om te zien op wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 10-03-15 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:46

Schrikbarend rapport en ook al weten we geen van allen de precieze waarheid, een paard dusdanig letsel aanbrengen in de mond wat vast wordt gesteld door een dierenarts aan een faculteit vind ik nogal wat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:48

Hannanas schreef:
FriesWytske schreef:
Hier staat een hele goede reactie bij. Die haar aanklacht dus weerlegt.

https://www.facebook.com/Hoefslag/photo ... =1&theater

Welke reactie bedoel je?
Ik kan er niets van waarde terugvinden.

Ra She Belachelijke aantijgingen, heb zelfs nog fb post van lonneke in mijn mobiel staan waar ze een paar dagen na de beschuldiging vertelde dat ze lekker had gesprongen, incl foto!
Vind ik leuk · Beantwoorden · 16 · 12 uur geleden

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:49

Tja na het lezen van het rapport denk ik alleen maar dat ik op wedstrijd zo 98% rond zie rijden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:49

FriesWytske schreef:
Hannanas schreef:

Welke reactie bedoel je?
Ik kan er niets van waarde terugvinden.

Ra She Belachelijke aantijgingen, heb zelfs nog fb post van lonneke in mijn mobiel staan waar ze een paar dagen na de beschuldiging vertelde dat ze lekker had gesprongen, incl foto!
Vind ik leuk · Beantwoorden · 16 · 12 uur geleden

Maar het paard was toch ook niet kreupel oid? :') Ze kan toch lekker met een losse teugel een sprongetje hebben gemaakt, recreatief? Ik neem aan dat het paard nog prima gereden kan worden, maar niet op top niveau?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:51

Topsport is hard.. Heel hard.. Er gebeuren genoeg dingen achter de schermen waar wij geen weet van hebben of stiekem diep van binnen wel verwachten maar niet willen weten. Ik vind het erg goed dat dit aan het licht is gekomen, waar de waarheid licht? Geen idee, maar dat er iets niet pluis is is zeker.

Er verdwijnen genoeg getalenteerde paarden via de achterdeur door slecht management/rijstijl en daar hoor je dan niks meer van. Wie weet hoort dit paard er ook bij, en is Lonneke 1 van de weinige die dapper genoeg is om dit aan te kaarten?

Indien de aantijgingen juist zijn, mag dit openlijk en publiekelijk gestraft worden. Topruiters zijn geen goden, maar ook maar mensen die soms teveel van de paarden verwachten in korte tijd. En dit wordt weer doorgegeven aan hun leerlingen. Ik ken genoeg ruiters die bij topruiters lessen die echt alles behalve vriendelijk rijden := . 3x raden waar zij dit van geleerd hebben.

En over Lonneke dat ze nog heeft gesprongen, een tevreden sms heeft gestuurd, etc. Zij is ook maar een mens en heeft de problemen waarschijnlijk pas na een x aantal tijd opgemerkt. Hoe vaak komen dit soort situaties wel niet voor op bokt?
En de verwondingen/rijden in de periode dat ze nog wel tevreden was in de periode dat het paard stond bij Academy Bartels, welke ze nu wel bekritiseert? Wie weet heeft ze het door de vingers gezien i.v.m. de status van Academy Bartels? Of is dit wel besproken toentertijd en maakt dit alles een opeenstapeling van klachten?

Niemand die het precies weet dan de partijen zelf, ben erg benieuwd wat de rechter zal doen..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:52

Thesserd schreef:
Maar het paard was toch ook niet kreupel oid? :') Ze kan toch lekker met een losse teugel een sprongetje hebben gemaakt, recreatief? Ik neem aan dat het paard nog prima gereden kan worden, maar niet op top niveau?

Dat moet een paard van +/- €2500 makkelijk kunnen ...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:53

Thesserd ik heb alleen het beginstuk gezien van OO Seven en aangezien ik die hengst al tien jaar volg heb ik idd geen moeite met dat stukje. Hij is trouwens verkocht naar Australië, wint daar alles en de nieuwe eigenaar is zeer te spreken over hoe de hengst na te rijden is. Dus kapot gereden is hij iig niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:53

Denk dat deze poster heeft gezien aan de foto dat er gewoon een bit in hing en met normale teugellengte reed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:57

Thesserd schreef:

Hij zou zo kapot zijn in de mond dat hij niets meer kon.
Dus dat had ze echt wel gemerkt bij het springen op een trensje. Het is ook een ervaren amazone hè, beter dan het grote gemiddelde op Bokt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:01

Zoals ik al eerder schreef word ik misselijk van het rapport. Aan de andere kant is het geschreven met een flink gekleurde bril, mw T hiel zal er alles aan doen de Nederlandse dressuur sport kapot te maken, dat is haar levenswerk.
Ik ben heel vaak bij Bartels geweest, ik was dan mee met iemand die daar leste. Veel zitten observeren en ik vond het altijd zo vriendelijk eraan toegaan.Er waren altijd gemiddeld 7 paarden in de bak en ik heb nog nooit iets geks gezien. Als een ruiter wat grof in kwam met hulpen werd dit juist altijd gecorrigeerd door Tineke en Imke.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:02

Dat het paard onherstelbaar schade heeft in de mond dat is denk ik wel bewezen door Belgische professor en wat ik begrepen heb is daar voldoende fotomateriaal van. Maar de vraag zal meer worden, wie is daar voor verantwoordelijk en zal die vraag überhaupt te bewijzen zijn? Lekker klusje voor de rechter, maar niet gemakkelijk.
Daar ben ik heel erg benieuwd naar, hoe die rechtsgang zich zal gaan ontwikkelen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:02

[quote="Thesserd]

Dus, alle mensen die vinden dat Ulrieke onzin verklaart... Jullie vinden dit heel normaal?
https://www.youtube.com/watch?v=0xqexCk ... 8118F2B2E0

[/quote]

Hoe normaal dat is valt niet te beoordelen in het filmpje, want er is overduidelijk gespeeld met het vertraagd afspelen. Daardoor duurt alles veel langer dan in werkelijkheid, terwijl wel degelijk de suggestie wordt gewekt dat het heel lang duurt.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:03

BloemBloem schreef:
Elspelsz88 schreef:
Ben ik nu de enige die het 'raar' vind dat het paard klaargestoomd wordt voor de GP door een ander, terwijl eigenaar geld verdiend met mooi zijn. Zodat eigenaar straks kan shinen in de showring met een door een ander getraind paard? :+ Je moet het maar willen.

Vind jij dat tegenwoordig nog raar? Dat vind ik dan weer raar, hahaha :+

Ik heb het altijd al raar gevonden :')
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:06

Thesserd schreef:
Dus, alle mensen die vinden dat Ulrieke onzin verklaart... Jullie vinden dit heel normaal?

Filmpje is 11 jaar oud.... :=

Tsja, ben benieuwd. Vind het zelf heel ongeloofwaardig dat het paard zo toegetakeld zou zijn bij Bartels...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:08

Ik krijg een naar gevoel in mijn maag van het rapport. Niet alleen om de inhoud, maar minstens net zo om de wijze waarop het geschreven is.

Citaat:
Het is in Nederland en het buitenland bekend, dat er in toenemende mate in de sport trainingsmethodes toegepast worden, die niet rekening houden met de fysieke eigenschappen van de stang en die de stang gebruiken om het paarden te buigen (eenzijdige gebruik), op te rollen en in de hals te verkorten, met alle nadelige gevolgen van dien. (Heuschmann 2008, Meyer 2008, Putz 2004, Thiel 2005, 2007, 20011 a,b, Zettl 2003)

Deze methodes werden vanaf de eeuwwisseling met name door de toenmalige bondscoach S.Janssen en de amazone A. van Grunsven in Nederland geïntroduceerd met de naam “LDR” (laag diep en rond) en niet meer (zoals voordien in de dressuursport vaker gebruikelijk) alleen in het geheim toegepast, maar als nieuwe trainingsmethode aanbevolen en ook geleerd en in de training van leerlingen en paarden officieel toegepast.

Na een onderzoek door een werkgroep van de FEI (2006) werd deze methode “Hyperflexion” genoemd. Het is tijdens het losrijden op internationale wedstrijden van de FEI dan ook niet toegestaan deze methode over een langer tijdstip te gebruiken. Deze manier van rijden en trainen wijkt nadrukkelijk in een aantal aspecten af van de principes van de klassieke opleidingsmethodes die nog steeds de basis vormen van de FEI reglementen.

Bijvoorbeeld bovenstaande. Deze alinea's zijn niet alleen feitelijk onjuist of in ieder geval ongenuanceerd, maar bovenal compleet overbodig.

Ik vind het dan erg jammer dat dit gebruikt wordt in een rapport. Mijns inziens doet dit afbreuk aan de geloofwaardigheid van het rapport. Een feitelijk, ongekleurd rapport kan veel meer betekenen voor de zaak van mevrouw Engel.

Dit neemt niet weg dat de medische gebreken die U2 blijkbaar heeft na het ophalen bij Bartels niet weg te wuiven zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:11

Ik hoop oprecht dat hier uitsluitsel overkomt en niet de doofpot ingaat. En als blijkt dat M. Koot of Fam,. Bartels hier verantwoordelijk voor is, mag daar wat mij betreft ook een duidelijk statement naar gemaakt worden. En aan de andere kant, dan mogen ze Mevr. Engel ook aanpakken.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:12

Een aantal jaren terug hebben Anky en Sjef ook onder vuur gelegen, dat ging over hun trainingsmethodiek. Ik vind het treurig voor de familie Bartels. Lonneke Engel heeft echt afgedaan bij mij na haar onzinnige tweets over Jumping Amsterdam.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:14

Bizzybijtje schreef:
Thesserd schreef:

Filmpje is 11 jaar oud.... :=

Tsja, ben benieuwd. Vind het zelf heel ongeloofwaardig dat het paard zo toegetakeld zou zijn bij Bartels...

Bovendien zie ik grotendeels een losse stangteugel...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:30

Vorig jaar schrok ik ook wel aardig van dat rapport van Gent, zo maar eens dat andere verslag doorlezen van Ulrike Thiel. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, hoe dan ook de dressuurwereld staat wel even flink op z'n kop hierdoor en ik denk dat het daar Mevr. Engel ook o.a. om te doen is (ze krijgt immers niet de oude U2 terug met zo'n rechtzaak). Zodat mensen weer zelf meer gaan nadenken en kritischer worden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:33

Zit er niet iemand in de rechtzaal die een live verslag kan doen? ;) :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:34

Thesserd schreef:
Oh, en dat filmpje hier boven.. daar valt heel Bokt normaal gesproken over toch, waarom nu niet? :')

Inderdaad. Wat ik totaal niet begrijp is dat juryleden een paard wat overduidelijk zo getraind wordt nog met een hoge score belonen ook. Dat is toch niet wat we in de ring willen zien? Die weg gedrukte ruggen en achterbenen in Tokio.

Ik had Bartels altijd hoog zitten maar ik ben erg geschrokken van het rapport en de verwondingen.
Kan me ook voorstellen dat je als eigenaar dat pas ziet wanneer je thuis weer lekker aan de slag gaat.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:37

@Michelle77, Maar ondanks staat er wel constant een hoek in de stang? Ik denk niet dat een paard zo'n valse knik kan hebben zonder veel pijn te ervaren..