Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:49

Juist en dat is nou mijn punt, een zadel 'beschermt' je paard tegen jouw harde botten, maar dat is dan toch symptoombestrijding? Jij wil er zo nodig op gaan zitten, dan moet je dat niet doen, hoef je ook geen symptoom te bestrijden ;)

Maar dat is vast anders.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:21

Ja Ruitje het is een vreemde vergelijking, begrijp nog steeds niet over welk symptoom je het hebt?
Als je t zou willen vergelijken moet je het goed doen; een paard dat bokt en steigert met allerlei hulpmiddelen in bedwang houden ipv na te gaan wat de oorzaak is en daar wat aan doen. Dat is symptoombestrijding.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:47

Als je discussie is dat je niet meer zou moeten mogen rijden dan heb je misschien een punt, maar een zadel vergelijken met een tong met een touwtje aan het bit vastbinden nee, dat vind ik echt mank gaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:39

Waarom zijn we eigenlijk ooit een zadel aan het paard gaan binden en knopen we geen drukverdelende kussens onder onze eigen kont?

Is op het slagveld misschien niet zo handig lopen en het stijgt nog onhandiger op, maar tegenwoordig rijden we toch niet meer op slagvelden en zijn er legio aan opstap krukjes :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:23

:')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:24

Waarom zitten we uberhaupt nog op paarden. Je kan toch ook gaan fietsen? :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:48

Dat zou voor veel mensen een goed plan zijn, om te gaan fietsen. Daar zouden een heleboel paarden erg blij van worden. Maar goed, al deze zeer nuttige posts praten nog altijd niet recht wat krom is :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:11

Rare wending neemt dit topic.
Een zadel, bit enz. is naar mijn mening niet te vergelijken met een tong vastbinden aan het bit. Het is niet voor niets verboden en wordt aangemerkt door o.a. de KNHS als wreedheid.
Opmerkelijk vind ik dan wel dat wedstrijdruiters, met name in de dressuur, vaak beschuldigd worden van misstanden in de sport, maar dat dit in de draf- en rensport als geaccepteerd wordt gezien (al wordt de tong daar anders vastgebonden).

Ik zou het prima vinden als op elk niveau het bit en de mond gecontroleerd wordt, direct voor of na de wedstrijd. Alleen moet men niet de illusie hebben, dat het niet meer wordt gedaan, thuis.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:22

Er is ook al jaren sprake van dat er neusriem controle komt, er was zelfs al een meetstokje ontwikkeld om te kunnen meten of de neusriem niet te strak zit.

Wordt dat eigenlijk al gedaan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:29

LBLGypsyCobs schreef:
Er is ook al jaren sprake van dat er neusriem controle komt, er was zelfs al een meetstokje ontwikkeld om te kunnen meten of de neusriem niet te strak zit.

Wordt dat eigenlijk al gedaan?

Vind ik ook prima. Alleen moet er wel iets ontwikkeld worden (meetinstrument en protocol) hoe en door wie gecontroleerd wordt, het moet duidelijk zijn. Ik kan me voorstellen dat dit nog niet zo gemakkelijk is. Een tong vastgebonden aan bit kan iedereen constateren en is verboden, daarover is geen discussie/verwarring over mogelijk.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:35

Controle bij het ingaan van de losrijring en dan nog eens bij het ingaan van de wedstrijdring.

Meetdingesje voor de neusriem is er al, omdat 2 vingers van mij iets minder is dan die van de gemiddelde grote vent.
Alleen het meetdingesje is nog niet in gebruik genomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:45

Sommige mensen zouden niet een bij paarden in de buurt moeten komen. Walgelijke mensen lopen er toch rond. Maar zal nooit veranderen. Waar de rijkunst op houdt komen de meest bizarre "oplossingen" voorbij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:47

Muppett schreef:
Het spijt me, maar tong aan de kaak vastbinden vind ik ook smakeloos.

Dat ben ik ook met je eens hoor.

Maar daar is het meer geaccepteerd en normaler.
Maar met een touwtje en dat aan een bit en ook nog eens kwetsuren aan de tong.......dat is nog erger.

Maar als het aanmijzelf lag............helemaal niks om tong mee vast te binden hoor.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:37

Je zou dat mens met haar tong aan het zadel vastmoeten knopen als straf. Dan laat ze het voortaan wel uit haar hoofd om van die rare praktijken er op na te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:04

LBLGypsyCobs schreef:
Ow ik bedoelde het andersom, dus dat 99.9% wel een rijtechnische of medische oorzaak heeft.
Dus 0.01% doet het zonder dat er iets mis is.

Ik denk dat 99% er wel mee begint om de genoemde reden. Echter gaat het imo snel over in een gewoonte.

Juist paarden met heel veel talent kunnen soms rare "tikken" hebben.
Denk aan De Sjiem, die een bijzonder moeilijk paard was/is om te rijden, maar oh zo talentvol.

Of de tong verzet is, is imo dus ook erg moeilijk. Of het paard wel of geen plezier heeft in het rijden is daar dus ook niet uit te halen.
Dus dat het paard door het gebrek van de tong uit de mond gooien "gewoon" niet geschikt is, vind ik nogal "kort door de bocht".

Dat het paard aan de "oplossing" kwetsuren over houdt, dat is gewoon not done

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:08

Ik heb eens met m'n tong vastgezeten aan m'n beugel toentertijd. Na vijf minuten pas los kunnen krijgen. Ik was ontzettend in paniek en kreeg weinig lucht.
Wat moet een paard voelen op zo'n moment... Hij moet presteren, maar tegelijkertijd wordt z'n tong gigantisch uit fatsoen gerukt. Paniek en presteren is geen beste combinatie.

Uit de sport, met die idioot.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:10

Het probleem is dat de reden van het tong uitsteken niet altijd duidelijk is, daarom is denk ik gekozen voor een zero tolerance beleid, dat is helaas ten koste van de paarden die hun tong zonder reden of uit gewoonte uitsteken.

Dus in dat opzicht is zo'n paard geen geschikt wedstrijdpaard, hoe correct het ook gaat en beweegt en misschien wel beter is dan zijn soortgenoten die wel de tong binnen houden.

Jeetje Chiave, krijg het al benauwd als ik het zo lees.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:12

Mijn tong heeft ook wel eens een gevecht gelegen met mijn beugel. En zoals hierboven omschreven je raakt echt in paniek en daardoor ga je nog moeilijker ademen.

Sommige mensen pfft..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:14

[quote="Chiave"]Ik heb eens met m'n tong vastgezeten aan m'n beugel toentertijd./quote]

Haha, sorry hoor, moest hier toch even om lachen :o Hoe krijg je het voor elkaar om met je tong aan je beugel vast te zitten?!

Maar helemaal met jee eens hoor, het zijn belachelijke praktijken imo!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:16

LBLGypsyCobs schreef:
Het probleem is dat de reden van het tong uitsteken niet altijd duidelijk is, daarom is denk ik gekozen voor een zero tolerance beleid, dat is helaas ten koste van de paarden die hun tong zonder reden of uit gewoonte uitsteken.

Of juist omdat er weinig kennis over is.
Het ziet er ook niet uit natuurlijk en kan begrijpen dat het geen mooi reclameplaatje is voor de sport zo'n lap vlees uit de mond.

lees eens kreupele kansen http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html
en je leest hoe krom het onderzoek is waar nu nog de paarden op worden (af) gekeurd, omdat er geen beter onderzoek om handen is. En ook het veranderen van de denkbeelden en de consequenties die het geeft wanneer het anders moet .....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:22

HKO is ook vaak het gevolg van verkeerd bekappen en hoefijzers, maar goed dat is weer een andere discussie.

Maar hoe dan ook, een paard wat met de tong uit de mond loopt mag niet starten, ook als het geen rijtechnisch of medisch gebrek is en het wellicht door bitloos te rijden ook verholpen is.
Dus dat sluit de KNHS compleet uit, maar iemand die de tong vastbindt, mag na het treffen van een schikking gewoon weer starten...

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:32

Verschrikkelijk mens -:(-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:39

Om Ruitje bij te staan: een topatleet smeert vicks vaporub in z'n neus zodat hij meer zuurstof tot zich kan nemen. Betekend dat dan dat hij geen zuurstof krijgt? Nee dat betekend dat hij met ene eenvoudig hulpmiddel zijn zuurstof inname kan vergroten.
Door een draver de tong onder het bit te binden zou hem de zuurstofinname kunnen vergroten(wist ik overigens niet, terwijl ik toch lang zat heb getraind, nooit te oud om te leren ;) ) maar de voornaamste reden om hem onder het bit te houden moge duidelijk zijn, een paard wat 50 km/u gaat wil je niet stuurloos hebben. Het moment dat de tong over het bit komt bestaat de kans dat deze de keel in schiet waardoor ze helemaal geen lucht krijgen. Schuld van de sport? Denk het niet, mijn dressuur arab gooit hem er ook weleens overheen als hij onstuimig is. Moet hem dan weer helpen hem terug te krijgen gezien ik hem niet de mond wil snoeren met een neusriem.

Wat de rijder van het topic heeft gedaan begrijp ik persoonlijk totaal niet. Wat is het nut ervan? Heb dit al eerder gevraagd maar krijg geen antwoord. Waarom nou toch niet? Iedereen heeft altijd overal een oordeel over hier op bokt, vooral om wat ze niet kennen maar hierover niet?
Het lijkt mij als je hem aan het bit vastknoopt dat het voornamelijk averechts werkt. Het lijkt mij dat het dier voornamelijk terug zal trekken bij elke beweging van het bit omdat dit zeer doet.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:03

Vastbinden van de tong in draf-en rensport is totaal niet te vergelijken met vastbinden van de tong in de dressuursport. De oorspronkelijke en belangrijkste reden is namelijk in de drafsport om het paard meer lucht te even dan hij van zichzelf al had. Dat speelt in de dressuur helemaal niet.

Door het vastbinden van de tong, breng je indirect het strottenhoofd iets op spanning. Als het strottenhoofd tijdens een maximale inspanning, wat een koers is, namelijk ontspannen in de keel ligt, krijgt het de neiging om wat te gaan fladderen, met soms zelf DDSP (dorsal displacement of the soft palate) tot gevolg. Helemaal niet levensbedreigend natuurlijk voor zo'n paard, maar het verminderd de prestatie. Dus wat heeft men daarop verzonnen, het vastbinden van de tong of het omdoen van een bepaald soort keelplaat dat het strottenhoofd iets opduwt.

Zijn dit soort conformaties van het strottenhoofd redenen om niet met een paard te koersen (zoals eerder werd aangegeven in dit topic)? Nee, natuurlijk niet, het paard mankeert immers helemaal niets.... een paard met matige voeten laat je toch ook niet in de wei staan, omdat je hem zonder ijzers niet kan gebruiken, nee, daar sla je een stel ijzers onder. Een paard met een iets onhandig aangelegd strottenhoofd kan gewoon geholpen worden. Als je elke paard met elke vorm van afwijkende conformaties moet afschrijven, hou je niks over... (denk aan beenstandafwijkingen). Die paarden help je gewoon een handje waar dat nodig is.

De panty wordt (als het goed is) dusdanig aangebracht dat het paard zijn tong nog gewoon kan gebruiken, een beetje naar voren, een beetje naar achter, naar links en rechts en hij kan slikken. Hij raakt er niet van in paniek en accepteert het heel gemakkelijk, dit in tegenstelling tot de verschillende soorten keelplaten die niet door elk paard geaccepteerd worden.

Dan terugkomend op het oorspronkelijke topic.... geen idee waarom zo'n ruiter de tong vastbindt, maar vastbinden aan het bit is altijd not done (pff, stel je voor dat ze op één of andere manier dr hoofdstel verliest, blijft ie aan de tong hangen) en dan met een touwtje... deze ruiter weet duidelijk niet hoe je dit op een veilige manier kan doen en daarnaast, als de bond het verbiedt, mag het gewoon niet.