Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:00

Whahaha, een roofdier, die is grappig. Jij hebt Gert duidelijk niet live aan het werk gezien.
Gert is een geboren paardenman, die kijkt heel goed naar de paarden, en past zijn aanpak per paard aan....
Maar ik geloof dat ik uit deze discussie stap....als er geneuzeld gaat worden als zien als roofdier en zo...haak ik af. Ben benieuwd in welke penny dat stond...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:08

Billy schreef:
Whahaha, een roofdier, die is grappig. Jij hebt Gert duidelijk niet live aan het werk gezien.
Gert is een geboren paardenman, die kijkt heel goed naar de paarden, en past zijn aanpak per paard aan....
Maar ik geloof dat ik uit deze discussie stap....als er geneuzeld gaat worden als zien als roofdier en zo...haak ik af. Ben benieuwd in welke penny dat stond...

Waar slaat die reactie op dan? Ik zeg niet niks slechts over Gert maar bekijk het alleen vanuit het paard. Paarden zijn prooidieren (neem toch even aan dat iedereen dit weet) en om even een voorbeeld te noemen, tijgers zijn roofdieren. Wat doen tijgers? Springen op het paard om deze neer te halen. Zie je een kuddeleider bij paarden op een ander paard springen om deze te leiden? Volgensmij niet. Naar hoe ik het geleerd heb zal een compleet groen paard iemand die op zijn rug gaat zitten dus als een roofdier zien. En ik dacht juist dat in de Penny op elk paard springen de normaalste zaak was?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:14

Volgens mij weten paarden heel goed dat mensen geen roofdieren zijn, ander zouden ze ten allen tijde voor ons op de vlucht slaan.
Ze weten uit ondervinding dat mensen niet gevaarlijk zijn, ze brengen voer en ze knuffelen en ze brengen ze naar de wei, dus waarom zou je opeens op een tijger? lijken als je erop gaat zitten?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:16

Instinct denk ik? :)
Waarom zou het paard anders nerveus zijn als je erop klimt?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:17

Wat een belachelijk artikel, lekker aangedikt en alles over 1 kam geschoren.

Er zijn zeker mensen die verkeerd met paarden om gaan. Maar lang niet allemaal.
90% van de mensen in NL hebben hun paard voor de hobby en de leuk.
Dan zie je een klein percentage die komen tot op JA en daar wordt zo een belachelijke brief over opgesteld.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:17

Dat denk ik dus niet....
We lijken niet op een roofdier, we bewegen niet als een roofdier en we gedragen ons niet als een roofdier, dus waarom zouden ze in paniek moeten raken?
Trouwens, als wij zo veel op een roofdier lijken en paarden bang zijn dat ze besprongen worden, waarom is het na een paar keer niet meer eng...gewenning toch?
Zou het ook wennen als er 5x per week een poema op je rug spring denk je?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:20

Billy schreef:
Dat denk ik dus niet....
We lijken niet op een roofdier, we bewegen niet als een roofdier en we gedragen ons niet als een roofdier, dus waarom zouden ze in paniek moeten raken?
Trouwens, als wij zo veel op een roofdier lijken en paarden bang zijn dat ze besprongen worden, waarom is het na een paar keer niet meer eng...gewenning toch?
Zou het ook wennen als er 5x per week een poema op je rug spring denk je?

Uiteindelijk wel, al kan je het na de 1e keer waarschijnlijk al niet meer navertellen. :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:23

Maar dan denkt het paard natuurlijk "he wacht, gisteren zat dit mens ook op mijn rug en toen gebeurde er ook niks." Als een poema op dezelfde manier erop zou klimmen en rijden (hoe idioot dit voorbeeld ook klinkt haha :') )dan zou het ook wennen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:30

JudArthos schreef:

Ik denk niet dat dat perce met allerlei oerdrangen te maken heeft. Paarden vinden meestal toch alles wat nieuw is even spannend.
Ik ben zelf geen prooidier maar ik denk dat ik ook best zou schrikken als men ineens besloot om op mijn rug te gaan zitten /3 . Het is toch ook gewoon een best raar idee, zelfs zonder dat je meteen denkt dat je dood gaat.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:31

Billy schreef:
Volgens mij weten paarden heel goed dat mensen geen roofdieren zijn, ander zouden ze ten allen tijde voor ons op de vlucht slaan.
Ze weten uit ondervinding dat mensen niet gevaarlijk zijn, ze brengen voer en ze knuffelen en ze brengen ze naar de wei, dus waarom zou je opeens op een tijger? lijken als je erop gaat zitten?

Ik ga mij verder niet in de hele discussie mengen, maar een paard weet dus dat wij geen kwaad doen?

Dan heb jij dat verhaal over Una niet gelezen...

Een wild of semi-wild paard gaat echt wel voor ons op de "vlucht" omdat ze ons zien als roofdier.
Vele veulens zijn ook lang niet altijd even vertrouwd met mensen.

Jou mening gaat niet helemaal op.

Daarbij "ogen" wij wel als roofdier. Lopen recht op het paard af, zijn 2benig en lopen rechtop. Velen lopen onbewust behoorlijk dreigend op het paard af.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:34

liedje89 schreef:
JudArthos schreef:

Ik denk niet dat dat perce met allerlei oerdrangen te maken heeft. Paarden vinden meestal toch alles wat nieuw is even spannend.
Ik ben zelf geen prooidier maar ik denk dat ik ook best zou schrikken als men ineens besloot om op mijn rug te gaan zitten /3 . Het is toch ook gewoon een best raar idee, zelfs zonder dat je meteen denkt dat je dood gaat.

Dat klopt, en het is natuurlijk ook niet precies na te gaan wat het paard er zo spannend aan vind, en ik zeg ook zeker niet dat een paard elk mens op zijn rug als roofdier ziet. Maar ik DENK niet dat een paard snel overtuigd zal zijn dat je de leider bent als je op hem klimt. N.a.v wat mij altijd geleerd is moest ik gelijk denken aan de prooidier/roofdier verhouding bij het gelijk erop springen. (Niet dat Gert dat doet maar ik zeg het even heel extreem)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:37

Vrijdag ook gezien. Niks mis mee. Was een fijn paard. En ja ze worden natuurlijk wel wat overdonderd door de entourage maar als je ze wegbrengt naar een trainingsstal is dat ook zo. Daar is ineens ook alles anders.

1x overdonderen geeft 1x stress maar daarna is het ook gewoon. Persoonlijk neem ik een jong paard de eerste keer op concours ook graag mee naar een grote outdoor wedstrijd met een groot losrijterrein. Dan hebben ze in 1x alles gezien en kijken ze later nergens meer echt raar op. Als je jezelf als vertrouwd rustpunt opstelt gaat een paard daar zo in mee.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:43

KarmaWitch schreef:
Billy schreef:

Ik ga mij verder niet in de hele discussie mengen, maar een paard weet dus dat wij geen kwaad doen?

Een wild of semi-wild paard gaat echt wel voor ons op de "vlucht" omdat ze ons zien als roofdier.

Daarbij "ogen" wij wel als roofdier. Lopen recht op het paard af, zijn 2benig en lopen rechtop. Velen lopen onbewust behoorlijk dreigend op het paard af.

Ook ik wil me niet in de disussie mengen, vind het wel erg interessant om mee te lezen!

Maar je begint over una (neem aan dat je het over de drachtige merrie hebt?).
Ze was idd niet gewend aan mensen. Maar zodra ze haar leider had gevonden die ze vertrouwde, kon deze leider er op gaan zitten en deed una alsof het de normaalste zaak van de wereld was.. en dat terwijl bv borstelen nog eng was..

Zolang er voldoende vertrouwen in de leider bestaat, is het feit van het erop zitten geen levensbedreigende situatie meer voor het paard denk ik

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:48

Helemaal mee eens. Een paar grondwerklessen verder zag mijn paard mij als leider en kon ik ook prima op mijn "probleempaard" rijden :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 03:34

Wat een dikke onzin dat artikel.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:18

@Billy Ik ga straks maar eens fijn een sprongetje maken met een door bert gefokt paard wat zwaar getraumatiseerd is door gert zijn aanpak ;)

Pfff even los van van het gert verhaal want daar zijn nou eenmaal voor en tegenstanders van en er zijn gelukkig zat wegen die naar Rome leiden.

Ik vind de hele brief iets wat overtrokken.
Krijg sterk het idee dat de dame in kwestie gewoon heerlijk bit,boom of zadelloos rond wil tuffen dat is prima ieder zijn eigen ding
Maar om nou zo af te geven op mensen die het wel goed doen in de sport (ze noemt ze eigenlijk mishandelaars sporen zweep rukken en plukken) dat vind ik onzin.
Als ze het zo verschrikkelijk vind wat doet ze dan op JA?
Blijf dan thuis in je eigen vredige bubbel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:22

Pippaa schreef:
Het is ook echt niet mijn ding, maar hij is inderdaad niet hardhandig.

Is deze brief niet gericht op heel JA? Dat het er allemaal maar gelikt uit moet zien en dat de dieren op een tweede plaats komen? Volgens mij gaat deze brief niet alleen over Gert van den Hof.

Helemaal mee eens. Deze brief gaat over de paardensport in het algemeen. Dus collega blokkers altijd 100% paardvriendelijk zijn, niet corrigeren en zet je paard altijd in de wei. Dan heeft je paard nooit last van je.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:25

JudArthos schreef:
Helemaal mee eens. Een paar grondwerklessen verder zag mijn paard mij als leider en kon ik ook prima op mijn "probleempaard" rijden :D

Je wil je eigen paard toch niet vergelijken met de dieren die gert voor zn neus geschoven krijgt? :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:29

Even los van Gert:
Citaat:
doe wat je gevraagd wordt en angst, pijn of ongemak gaat weg. Het overlevingsinstinct van het paard zegt hem zich aan te passen. Kundig? Mmm. Ethisch verantwoord? Nou, nee.

Heel het rijden kan wel op de schop!

Been > paard gaat lopen > been eraf

Hand en zit > paard remt > er amap afblijven

Tikje tegen flank of billen > paard gaat om op de poetsplaats > stoppen

Paard reageert niet? Inwerking wordt groter tot hij reageert. Dan gelijk de druk eraf. (Angst pijn en ongemak verdwijnen)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:31

Amaranth7 schreef:
Je wil je eigen paard toch niet vergelijken met de dieren die gert voor zn neus geschoven krijgt? :')

Nee dat kan inderdaad niet. Er zijn paarden waar Gert gewoon de laatste kans is. Ik ken ook paarden waar hij heel geschikt voor was geweest. De meesten paarden kunnen echt beter op de 'gewone' manier zadelmak gemaakt worden. Maar er zitten figuren bij hoor. Maar die laten zich vaak niet op de normale manier beleren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:36

Amaranth7 schreef:
JudArthos schreef:

Ik ken de paarden die hij moet rijden niet eens.. :')
Dus nee, zeg ook nergens dat ik ze vergelijk overigens?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:40

Gert, kundig! Ja zeker! Van uit hier (als dan niet mijn eigen paard) goede ervaringen. De juiste plaatst? Nee, en dat vooral omdat jumping ook bezocht word door mensen die helemaal niks afweten van de sport, 99% is namelijk geen dagelijks recreatie paardje.Mis hadden ze beter er bij kunnen zeggen dat gert voor veel paarden een soort laatste redding is. Maja dit is ook wel iets heel Ander dan een getemde Shetlander in een apenpakkie

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:51

Er word even vergeten dat op een paard zitten niet natuurlijk is en dat een paard het uiteindelijk zal accepteren omdat het gewenning word.
de een doet het stapsgewijs zodat het paard het goed kan verwerken en de ander overdonderd het paard en doet alles in 1 keer.
iedere aanpak is verschillend omdat ook niet ieder paard hetzelfde is.
Waar je voor kiest dat is de manier die je voegt maar of dat voor het paard ook de juiste aanpak is is altijd de vraag.
Vergeet niet dat er zoveel paarden onzeker schrikkerig en in verzet gaan omdat mensen het vaak zo goed weten.
Ik zeg de goede manier is de manier die werkt met zo min mogelijk stress en angst voor het paard.
Al vraag ik me wel af of dit wel zo verstandig is tijdens een show met alle drukte.
En alle beterweters die alleen geloven in hun eigen kunde of manier die lopen met oogkleppen op.
het zou fijn zijn als mensen zich meer open stellen voor iets dat anders is daar kun je namelijk een hoop van leren en er uitpikken waar je iets mee kunt.
Wij zien vaak alleen maar wat we willen zien erg jammer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:54

HindaFree schreef:
Gert, kundig! Ja zeker! Van uit hier (als dan niet mijn eigen paard) goede ervaringen. De juiste plaatst? Nee, en dat vooral omdat jumping ook bezocht word door mensen die helemaal niks afweten van de sport, 99% is namelijk geen dagelijks recreatie paardje.Mis hadden ze beter er bij kunnen zeggen dat gert voor veel paarden een soort laatste redding is. Maja dit is ook wel iets heel Ander dan een getemde Shetlander in een apenpakkie

Hier ben ik het helemaal mee eens, de nuancering ontbreekt!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:54

KarmaWitch schreef:
Billy schreef:

Geen idee wie of wat Una is.
Wat ik wel heel grappig vond is dat je zegt dat wij ogen als een roofdier omdat we tweebenig zijn en rechtop lopen....
Ik heb maar zo het idee dat de gemiddelde poema 4 poten heeft en niet rechtop loopt.......