Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Klasses B en L1 mogelijk vanaf 2015 op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

Ja, dat is wat ze willen doen. Net als alle andere dingen die in het artikel staan.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

Cardy schreef:
Ik ben positief verrast dat de B en L1 mogelijk ook weer naar de Hippiade kunnen, wat een goeie verandering! Nu mogen ze bij mij in de regio wel meedoen met de Kring en Regio, maar daarna houdt het op.

Even een vraagje over onderstaande verandering:
Citaat:
In het kader van de vereenvoudiging van de regels is besloten dat bij het verkennen van de rijbaan het nu voor alle klassen is toegestaan de ring te betreden. Deze wijziging gaat in per 1 april 2015.

Betekent dit dat je vanaf de M1 niet meer om de ring heen moet en dus gewoon (net zoals in de B t/m L2) gelijk de ring in mag?

Zo lijkt het wel ja, beetje jammer.. vond het juist wel een beetje interessanter maken het buiten de ring om rijden

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:32

@ FriesWytske: Wat ik uit de tekst begrijp is dat het al besloten is en per 1 april 2015 ingaat.
@ miicchhellee: Je kan er altijd zelf nog voor kiezen om gewoon buiten de ring te verkennen. Ik vind het wel een makkelijkere regel. Weet je hoe vaak juryleden moeilijk doen: Als je niet om de ring heen kan, mocht je alsnog niet de ring in. Ik weet wat de regel zegt erover, maar daar hebben sommige juryleden geen boodschap aan :( .

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:49

Positieve veranderingen zeg ik! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:11

Dat baanverkennen is inderdaad al besloten. Maar de rest nog niet.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:18

@Cardy weet ik! maar dat vond ik juist het M leuker maken, zie je wie wel en niet handig is in dingen oplossen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:59

Ik zie totaal geen meerwaarde aan het om de ring rijden. Prima verandering dat je in de baan mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:04

bigone schreef:
[naam] schreef:
Gaat het echt om een goed lopend paard of ook om het correct voorgesteld paard?

65% is totaal onnodig. Dan ga je het probleem enkel verleggen.

Volgens mij is een goed lopend paard een correct lopend paard volgens het skala en zeer zeker een happy athlete. Ik weet niet wat jij bedoelt met het probleem verleggen, leg eens uit.

volgens je redenering gaan er nu mensen over naar een volgende klasse met 10 winstpunten welke krap behaald zijn. 60/61%. Zij zouden in hogere klasses vastlopen.

Wanneer je de grens gaat leggen op 65% gaat er precies hetzelfde gebeuren. Ze gaan krap 65/66% rijden en met 10 wp over naar een volgende klasse.
Dan gaan ze in de volgende klasse toch net zo goed weer vast lopen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:15

Vonneke, iemand die een paard op wedstrijden uitbrengt en daarbij regelmatig 65 % scoort kan rustig door naar de volgende klasse. Ik krijg de indruk dat je me niet wilt begrijpen, iemand die net 60% scoort in elke start(of daar onder) is in mijn ogen nog niet gevorderd genoeg om een paard goed voor te stellen in L en is het beter om te zorgen dat het beter word. In plaats daarvan word er vaak zsm in de hogere klasse gestart met het gevolg dat er nog minder vaak een wp word gereden. Je gaat toch op wedstrijd om te toetsen in welke fase van de africhting je paard zich bevind?? En niet om maar zo snel mogelijk Z te worden?? Of ben ik nu te goedgelovig. Naast mensen die absoluut te snel promoveren vind ik zelfs dat iemand met vijf keer meer dan 65% zelfs verplicht mag promoveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:20

Volgensmij doelt vonneke op 65% als standaardnorm in stellen ipv 60% dat je dan het probleem verlegd. Wat dan ook zo is, dan gaan met 10 x 65% wel over maar dat geeft geen garantie dat je in de hogere klasses ook steeds 65% gaat krijgen waardoor mensen dan ook weer vastlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:49

Yvank_ schreef:
Volgensmij doelt [naam] op 65% als standaardnorm in stellen ipv 60% dat je dan het probleem verlegd. Wat dan ook zo is, dan gaan met 10 x 65% wel over maar dat geeft geen garantie dat je in de hogere klasses ook steeds 65% gaat krijgen waardoor mensen dan ook weer vastlopen.

Exact Yvank...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:53

Dan heb je mij niet goed begrepen, 60% moet nog steeds een wp zijn, echter promotie naar een hogere klasse zou vooraf kunnen gaan door minimaal een aantal keren 65% te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:00

A ok. Op die manier.

Die regel vind ik ook niet zo geweldig. Mensen moeten zelf voldoende inzicht hebben/creëren om te weten of ze over kunnen naar een volgende klasse.

Dat ruiters of amazones steeds 54/55% rijden op concours dat maakt toch voor niemand wat uit?

Ik heb als ik zit te jureren heb ik ook het liefst dat ik veel punten weg kan geven. Maar helaas kan ik er toch maar enkele (en soms zelfs geen) boven de 65% geven.

Zijn de mensen de 64% rijden dan niet capabel om een klasse hoger te rijden? Dat denk ik zeker niet!

En wanneer mensen nu steeds tussen de 63.3% en 64.6% rijden en aan de 30 wp komen? Mogen ze dan niet meer starten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:02

vonneke schreef:
A ok. Op die manier.

Die regel vind ik ook niet zo geweldig. Mensen moeten zelf voldoende inzicht hebben/creëren om te weten of ze over kunnen naar een volgende klasse.

Dat ruiters of amazones steeds 54/55% rijden op concours dat maakt toch voor niemand wat uit?

Ik heb als ik zit te jureren heb ik ook het liefst dat ik veel punten weg kan geven. Maar helaas kan ik er toch maar enkele (en soms zelfs geen) boven de 65% geven.

Zijn de mensen de 64% rijden dan niet capabel om een klasse hoger te rijden? Dat denk ik zeker niet!

En wanneer mensen nu steeds tussen de 63.3% en 64.6% rijden en aan de 30 wp komen? Mogen ze dan niet meer starten?

Daar heb je een punt met die laatste opmerking. Die 65 is ook fictieve richtlijn, komt ook wel voort uit eigen frustratie als ik weer eens op concours loop en diverse combinaties die echt geen deuk in een pakje boter rijden met paard dat compleet vast zit in zijn lijf weer zie starten in het Z. Ik kan er niet bij dat die ooit door de M gekomen zijn. En wat betreft het inzicht bij de ruiters, dat is soms niet aanwezig.
Ik vind wel dat er wat moet gebeuren nu zelfs zz licht gewone basissport is. Zoals nu de Z klasse overspoelt word met vaak niet correcte combinaties die toch een wp halen en uiteindelijk hier ook nog eens terecht komen, gruwel. En voor de paarden is het ook vele malen beter om fijn gereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:10

We zijn in de basis 'gewend' fouten en onvolkomenheden te zien.
Ga eens in het nationaal schrijven bij een jurylid, daar gaan ze veel meer uit van het positieve.

Sommige mensen gaan eindeloos op concours om aan het aantal winstpunten te komen om een klasse hoger te kunnen starten. Dat is uiteraard hun goed recht.

Fijn gereden worden... dat is nogal een breed begrip! Dan denk ik dat een heel groot gedeelte van de ruiters/amazones beter kan stoppen! Iedereen doet zijn best op zijn of haar manier maar nog niet bijna allemaal via een goede weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:36

Bigone ik snap gewoon écht niet wat het jou kan schelen wat/ hoe een ander rijdt. Als je al gefrustreerd raakt van de 55% van een ander, dan heb je toch geen leven :?
Niet als kritiek maar ik snap het niet.

(Punten zeggen trouwens bar weinig soms, heb in het B van alles gereden, van in de 150 tot regelmatig in de 200, in de L1 altijd maar 185 tot ik over moest, in het L2 gelijk 193 en eerste plaats 8)7 en daar van alles gereden, nu in het M1 ook van alles gereden, zowel 153 als 203. Alle knoppen zitten erop (door mezelf gemonteerd) maar ik krijg ze niet altijd ingedrukt blijkbaar :P )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:10

Urielle schreef:
Bigone ik snap gewoon écht niet wat het jou kan schelen wat/ hoe een ander rijdt. Als je al gefrustreerd raakt van de 55% van een ander, dan heb je toch geen leven :?
Niet als kritiek maar ik snap het niet.

(Punten zeggen trouwens bar weinig soms, heb in het B van alles gereden, van in de 150 tot regelmatig in de 200, in de L1 altijd maar 185 tot ik over moest, in het L2 gelijk 193 en eerste plaats 8)7 en daar van alles gereden, nu in het M1 ook van alles gereden, zowel 153 als 203. Alle knoppen zitten erop (door mezelf gemonteerd) maar ik krijg ze niet altijd ingedrukt blijkbaar :P )

Als ik op concours loop dan heb ik geen blinddoek voor en ja, dan erger ik me aan het vaak slechte rijden (en daarmee vind ik dat paarden ook slecht behandelt worden) .Ik heb wel degelijk een leven en als er 55 % gereden word is geen probleem, echter deze mensen rijden, wanneer ze uiteindelijk de Z halen , alleen maar 55 %. En meestal heeft iedereen, incl paard, er schuld aan behalve zijzelf. En dat is strontirritant,maar stoppen of openstaan voor positieve feedback, ho maar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:36

vonneke schreef:

Je kan het idee van Bigone ook op een andere manier vormgeven. Een bepaald cijfer aan het eind van de lijst is doorslaggevend voor het al dan niet behalen van de winstpunt. Cijfer X lager dan 6 is geen winstpunt, cijfer X hoger dan is wel winst, mits het punten totaal inderdaad een winstpunt is.

Zijn vast nog wel meer mogelijkheden. Het zwaarder wegen van rijvaardigheid en effect van de hulpen maakt nu ook weer niet zoveel indruk op het totaal naar mijn idee...

De ergernis van Bigone begrijp ik helemaal, het gaat niet om het misgunnen aan de ruiters, het gaat om de trieste paarden. Een dergelijke regel zorgt er misschien voor dat men meer gemotiveerd raakt om de juiste instructie te vinden bij het deel dat wel zijn best doet en wel verder wil komen, maar nog niet door heeft dat het aan de instructie ligt.

En ik neem aan dat er in elke omgeving wel een aantal ruiters zijn die standaard ergens onderaan de lijst bungelen. Dan heb ik het niet over eens een keer in de 150/160 rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:40

Er zijn ook wel juryleden die de happy atlete prefereren
En het tegen over gestelde dus ook af straffen

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:25

Leuke veranderingen!
Lijkt me ook heel leuk als de B en de L1 ook naar de Nederlandse zouden mogen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:29

Janine1990 schreef:
vonneke schreef:

Je kan het idee van Bigone ook op een andere manier vormgeven. Een bepaald cijfer aan het eind van de lijst is doorslaggevend voor het al dan niet behalen van de winstpunt. Cijfer X lager dan 6 is geen winstpunt, cijfer X hoger dan is wel winst, mits het punten totaal inderdaad een winstpunt is.

Zijn vast nog wel meer mogelijkheden. Het zwaarder wegen van rijvaardigheid en effect van de hulpen maakt nu ook weer niet zoveel indruk op het totaal naar mijn idee...

De ergernis van Bigone begrijp ik helemaal, het gaat niet om het misgunnen aan de ruiters, het gaat om de trieste paarden. Een dergelijke regel zorgt er misschien voor dat men meer gemotiveerd raakt om de juiste instructie te vinden bij het deel dat wel zijn best doet en wel verder wil komen, maar nog niet door heeft dat het aan de instructie ligt.

En ik neem aan dat er in elke omgeving wel een aantal ruiters zijn die standaard ergens onderaan de lijst bungelen. Dan heb ik het niet over eens een keer in de 150/160 rijden.

Gelukkig , eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel. Ik misgun inderdaad niemand iets, dat heb ik gelukkig niet nodig. Maar er zijn regels ingevoerd, vooral de happy athlete wilde de knhs zien en ik vind dat daar nog veel te weinig van terecht komt. Mensen met genoeg zelfkunde wat betreft hun rijvaardigheid zijn er te weinig. Paardrijden is iets wat voor velen haalbaar is geworden de laatste 15 a 20 jaar, het in het zadel geboren zijn dat zijn er maar weinigen meer. Wil niet zeggen dat er geen goede ruiters meer zijn, die zijn er genoeg en die rijden ook met een minder getalenteerd paard de hogere scores. Er zijn tegenwoordig zeer veel mensen met paarden die wedstrijden rijden en de basis gewoon niet goed voor elkaar hebben, ipv die door de wp regeling hoger te laten komen zou er een extra regeling moeten zijn om er voor te zorgen dat ze ook het paard goed voor elkaar hebben wanneer ze promoveren. Sommige onderdelen zouden bij wijze van spreken zwaarder beoordeeld kunnen worden, die punten voor verzorging weg en halsstrekken twee keer laten tellen, bvb.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:03

Wat een dom gelul allemaal, omdat er mensen in een klasse rijden waar de geleerden hier van vinden dat ze er niet in thuis horen moeten er andere regeltjes en punten systemen komen. En wie moet dat gaan handhaven, wie moet die punten gaan geven? Juist ja dezelfde juryleden die er nu ook zitten. Los je daar dan jullie probleem mee op? Dacht het niet.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:14

Evelijn schreef:
@stoffel... nou ik kan mij voorstellen dat als je er bijvoorbeeld een tijd uit geweest ben door bijv. blessure dat het prettig is als je nog niet zoveel ervaring had in een klasse dat je dan even nog een klasse lager kan starten. Of bijv. als je een nieuw paard hebt gekocht en je beide wel samen een klasse hebt maar omdat je nog aan elkaar moet wennen dat je nog een klasse lager kan starten.
Of als je best beetje faalangst hebt... wel al paar keer 200 punten hebt gehaald in de B maar niet durft over te stappen omdat je denkt dat jij en je pony dat niet redden (wat je instructrice ook zegt)

Denk wel dat het niet echt nodig is om binnen 1 wedstrijddag twee verschillende klasses te rijden. Maar dat de mogelijkheid om gedurende een periode een klasse lager of juist hoger te starten wel prettig kan zijn en ook sommige over een drempel kan helpen.

Je kunt nog steeds dispensatie aanvragen, veel ruiters zijnnietbekent met deze mogelijkheid en er wordt dan ook weinig gebruik van gemaakt. En wat betreft je faalangst voorbeeld als jij een aantal malen 200 punten haalt en je hebt de winstpunten vol moet je gewoon over, anders kun je wel altijd in de B blijven, krijg je hetzelfde geneuzel als in het springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:10

bigone schreef:
Janine1990 schreef:

Gelukkig , eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel. Ik misgun inderdaad niemand iets, dat heb ik gelukkig niet nodig. Maar er zijn regels ingevoerd, vooral de happy athlete wilde de knhs zien en ik vind dat daar nog veel te weinig van terecht komt. Mensen met genoeg zelfkunde wat betreft hun rijvaardigheid zijn er te weinig. Paardrijden is iets wat voor velen haalbaar is geworden de laatste 15 a 20 jaar, het in het zadel geboren zijn dat zijn er maar weinigen meer. Wil niet zeggen dat er geen goede ruiters meer zijn, die zijn er genoeg en die rijden ook met een minder getalenteerd paard de hogere scores. Er zijn tegenwoordig zeer veel mensen met paarden die wedstrijden rijden en de basis gewoon niet goed voor elkaar hebben, ipv die door de wp regeling hoger te laten komen zou er een extra regeling moeten zijn om er voor te zorgen dat ze ook het paard goed voor elkaar hebben wanneer ze promoveren. Sommige onderdelen zouden bij wijze van spreken zwaarder beoordeeld kunnen worden, die punten voor verzorging weg en halsstrekken twee keer laten tellen, bvb.

Het paardrijden zou dus weer aan de elite met kennis en kunde moeten behoren?

Dat is de doodsteek voor onze sport...

Wat denk je wat een wedstrijd organiseren kost en wat er bij de meeste verenigingen in kas zit?
We moeten de ringen niet alleen vandaag vol hebben maar ook in de toekomst kunnen houden.

Wanneer een jury met bv 1 punt onderaan mag beslissen of een ruiter wel of niet mag promoveren komt er wel een hele zware last op de schouders.

Er is door de knhs wel degelijk goed nagedacht over de manier van beoordelen en de wijze van promoveren.

Ik geloof niet dat ruiters/amazones ineens voor honderden dan wel duizenden euro's aan instructie in huis halen als ze ipv tussen de 55% en 60% scoren onderaan geen promotiecijfer krijgen.

Als ze het bij steeds 56% niet inzien zien ze dat bij dat cijfer nog niet.

Vooral van groot belang dat we kunnen blijven organiseren en hopen dat deelnemers voldoende inzicht creëren om tot verdere ontwikkeling te komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:19

Gelukkig dat er een jury is die een realistisch geluid laat horen, tjemig, ik zou bijna niet meer durven!