Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beatje schreef:Wat mij altijd weer verbaast en dan vooral hier op bokt,is dat je hier denkt dierenliefhebbers te treffen.Maar blijkbaar zijn er een aantal die hun eigen belang van het plezier van vuurwerk belangrijker vinden als het wel zijn van dieren.En dan zijn het niet alleen huisdieren,maar ik denk ook aan de uilen reigers en watervogels die hier haast net zo bang waren en die je iedere keer zag opvliegen.
Zeker in buitengebied zijn dieren aan zo'n lawaai niet gewend.
Anoli schreef:http://www.bokt.nl / http://www.gva.be
Het nieuwe jaar duurde maar kort voor het paard Pullo uit Nijlen, het dier overleed aan een hartaderbreuk door het vuurwerk. De eigenaar, Peter Huyskens, wil zich nu sterk maken voor een vuurwerkverbod in zijn gemeente om dierendrama's te voorkomen in de toekomst.
In Nijlen, België geldt geen vuurwerkverbod. Elk jaar wordt de overlast van het vuurwerk erger vermeldt Huyskens. "We wonen op een plek waar veel vuurwerk wordt afgeschoten, het geknal begint steeds vroeger", aldus Huyskens. Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen. Huyskens en zijn vrouw besloten om half twaalf 's nachts naar de wei te gaan om de paarden in het oog te houden en ze te steunen.
Toch kregen ze de paarden niet rustig. "Het geknal was verschrikkelijk. We zagen Pullo plotseling in elkaar zakken, het was toen net drie minuten na middernacht. Binnen een halve minuut was Pullo overleden", vertelt Huyskens. Volgens de vaste dierenarts van het echtpaar is Pullo overleden door een hartaderbreuk van de stress.
Nog tijdens de jaarswisseling belde Huyskens naar de burgermeester. "Ik ben zo boos, mensen die vuurwerk afsteken lijken niet te beseffen hoeveel angst ze dieren aanjagen."
Zoolgangster schreef:Anoli schreef:http://www.bokt.nl / http://www.gva.be
Het nieuwe jaar duurde maar kort voor het paard Pullo uit Nijlen, het dier overleed aan een hartaderbreuk door het vuurwerk. De eigenaar, Peter Huyskens, wil zich nu sterk maken voor een vuurwerkverbod in zijn gemeente om dierendrama's te voorkomen in de toekomst.
In Nijlen, België geldt geen vuurwerkverbod. Elk jaar wordt de overlast van het vuurwerk erger vermeldt Huyskens. "We wonen op een plek waar veel vuurwerk wordt afgeschoten, het geknal begint steeds vroeger", aldus Huyskens. Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen. Huyskens en zijn vrouw besloten om half twaalf 's nachts naar de wei te gaan om de paarden in het oog te houden en ze te steunen.
Toch kregen ze de paarden niet rustig. "Het geknal was verschrikkelijk. We zagen Pullo plotseling in elkaar zakken, het was toen net drie minuten na middernacht. Binnen een halve minuut was Pullo overleden", vertelt Huyskens. Volgens de vaste dierenarts van het echtpaar is Pullo overleden door een hartaderbreuk van de stress.
Nog tijdens de jaarswisseling belde Huyskens naar de burgermeester. "Ik ben zo boos, mensen die vuurwerk afsteken lijken niet te beseffen hoeveel angst ze dieren aanjagen."
Voor de mensen die het raar vinden dat die paarden in de wei waren gelaten.
Ik heb de reden waarom dat was maar even dikgemaakt.
harbourlight schreef:Wat apart. Als een paard schrikt van een wielrenner komen er pagina's met reacties hoe fout wielrenners wel niet zijn. Hetzelfde als het gaat om auto's, honden etc.
Maar als het gaat om vuurwerk is het ineens eigen verantwoording.
Nog steeds begrijp ik niet hoe "dierenliefhebbers" een voorstander kunnen zijn van vuurwerk. Niet alleen vanwege de paarden. Op BB lees ik een topic over een jonge hond die zijn poot gebroken heeft vanwege vuurwerk, in eigen tuin.
En dan hebben we het nog niet eens over de wilde vogels en andere dieren.
Vuurwerk allleen afsteken op een aangewezen plaats binnen de gemeente zal al heel veel kunnen helpen wat dat betreft.
Een algeheel verbod zou nog mooier zijn en dan alleen een grote vuurwerkshow, maar dat zal voorlopig helaas niet gebeuren.
pinto_1 schreef:Maar als ze de stallen al afbreken van stress, verwachten ze dan dat ze op de wei minder stress hebben? .
Ninx schreef:pinto_1 schreef:Maar als ze de stallen al afbreken van stress, verwachten ze dan dat ze op de wei minder stress hebben? .
Een paard is een vluchtdier. Wanneer het schrikt zal het op z'n minst de ruimte willen hebben om weg te kunnen schieten.
Wanneer je in een erg druk bevolkt gebied woont en je weide aan een woonwijk grenst is het een ander verhaal, er zitten altijd etterbakken tussen die ongein uithalen.
Maar ik zet ze echt liever buiten, ze zien wat er gebeurt, kunnen bij elkaar staan, en even de spanning eruit lopen of wegschieten.
Ik heb 1x mijn paard noodgedwongen op stal gehad met oud en nieuw... ik vond het vreselijk :-(
) is heel wat minder makkelijk.