Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:30

Bij ons in de gemeente is ook een vuurwerkverbod,helaas houden veel mensen zich er niet aan.Wij hebben ook de keuze gemaakt de paarden op de wei te laten lopen waar ze het hele jaar lopen.De enigste die op stal stond wegens een blesure kroop tegen de stalwanden omhoog.Zijn been is nu dus ook 2x zo dik als het was.Terwijl ik bij de paarden was,was mijn man thuis bij de andere dieren stallen.Aangezien de pijlen bij ons in de tuin vlogen en de kippen varkens en geiten in houten stallen wonen.
Ik heb op het punt gestaan de politie te bellen,aan de andere kant vond ik dit ook weer flauw.Ik ga nog wel een goed gesprek met de buren hebben als ik minder boos ben.

Wat mij altijd weer verbaast en dan vooral hier op bokt,is dat je hier denkt dierenliefhebbers te treffen.Maar blijkbaar zijn er een aantal die hun eigen belang van het plezier van vuurwerk belangrijker vinden als het wel zijn van dieren.En dan zijn het niet alleen huisdieren,maar ik denk ook aan de uilen reigers en watervogels die hier haast net zo bang waren en die je iedere keer zag opvliegen.
Zeker in buitengebied zijn dieren aan zo'n lawaai niet gewend.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:33

En kennis is dees Nieuwjaar ook haar paardje zo verloren en deze stond op stal!!
Echt verschikkelijk nieuws was dat. Paardje was echt de kalmheid zelf, van nooit iets bang hebben, altijd gevecht voor te leven en te werken en dan dees.
Ze had haar dus op stal gezet door het verwachte vuurwerk, maar heeft dus ook haar leven gekost :(

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:20

Hier schieten ze heel veel vuurwerk af.. 17 paarden op stal... Geen enkele die ervan druk was... vol hooinet, lekker warme slobber en rustige nieuwjaarsnacht. Dankzij de jagers die hier in de buurt veel knallen!! mijn paarden kennen de knallen en doordat we de gangen van de paarden kunnen afsluiten en er enkel via de doorzichtige dakplaten licht binnenkomt ,geen stress... Op de weide gooien zou ik zeker niet doen!! Ook al staan ze van mei tot oktober dag en nacht buiten, met vuurwerk is dat geen goed idee... Oprechte deelneming voor de mensen van het paard in Nijlen, maar een hart aderbreuk is een tikkende tijdbom... Dat het nu net met nieuwjaarsnacht moet zijn gebeurt... Mischien wel beter dan tijdens een rit, heb zo al mensen mee zien zware ongelukken krijgen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:40

beatje schreef:
Wat mij altijd weer verbaast en dan vooral hier op bokt,is dat je hier denkt dierenliefhebbers te treffen.Maar blijkbaar zijn er een aantal die hun eigen belang van het plezier van vuurwerk belangrijker vinden als het wel zijn van dieren.En dan zijn het niet alleen huisdieren,maar ik denk ook aan de uilen reigers en watervogels die hier haast net zo bang waren en die je iedere keer zag opvliegen.
Zeker in buitengebied zijn dieren aan zo'n lawaai niet gewend.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik begrijp de harde reacties ook niet. Jammer dat je de politie niet hebt gebeld, dat had ik zeker wel gedaan!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:59

Ik snap de reakties ook niet hoor..Voor veel dieren is oud en nieuw een grote ellende..Niet echt dierenliefhebbers hier..Voor mij persoonlijk word oud en nieuw pas leuk als er geen vuurwerk meer is..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:50

Anoli schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.gva.be

[ Afbeelding ]
bron: Home Made Photography

Het nieuwe jaar duurde maar kort voor het paard Pullo uit Nijlen, het dier overleed aan een hartaderbreuk door het vuurwerk. De eigenaar, Peter Huyskens, wil zich nu sterk maken voor een vuurwerkverbod in zijn gemeente om dierendrama's te voorkomen in de toekomst.

In Nijlen, België geldt geen vuurwerkverbod. Elk jaar wordt de overlast van het vuurwerk erger vermeldt Huyskens. "We wonen op een plek waar veel vuurwerk wordt afgeschoten, het geknal begint steeds vroeger", aldus Huyskens. Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen. Huyskens en zijn vrouw besloten om half twaalf 's nachts naar de wei te gaan om de paarden in het oog te houden en ze te steunen.

Toch kregen ze de paarden niet rustig. "Het geknal was verschrikkelijk. We zagen Pullo plotseling in elkaar zakken, het was toen net drie minuten na middernacht. Binnen een halve minuut was Pullo overleden", vertelt Huyskens. Volgens de vaste dierenarts van het echtpaar is Pullo overleden door een hartaderbreuk van de stress.

Nog tijdens de jaarswisseling belde Huyskens naar de burgermeester. "Ik ben zo boos, mensen die vuurwerk afsteken lijken niet te beseffen hoeveel angst ze dieren aanjagen."

Voor de mensen die het raar vinden dat die paarden in de wei waren gelaten.
Ik heb de reden waarom dat was maar even dikgemaakt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:49

Op FB wordt gemeld dat het paard dus wel gezond was, volgens de kliniek.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:11

Zoolgangster schreef:
Anoli schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.gva.be

[ Afbeelding ]
bron: Home Made Photography

Het nieuwe jaar duurde maar kort voor het paard Pullo uit Nijlen, het dier overleed aan een hartaderbreuk door het vuurwerk. De eigenaar, Peter Huyskens, wil zich nu sterk maken voor een vuurwerkverbod in zijn gemeente om dierendrama's te voorkomen in de toekomst.

In Nijlen, België geldt geen vuurwerkverbod. Elk jaar wordt de overlast van het vuurwerk erger vermeldt Huyskens. "We wonen op een plek waar veel vuurwerk wordt afgeschoten, het geknal begint steeds vroeger", aldus Huyskens. Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen. Huyskens en zijn vrouw besloten om half twaalf 's nachts naar de wei te gaan om de paarden in het oog te houden en ze te steunen.

Toch kregen ze de paarden niet rustig. "Het geknal was verschrikkelijk. We zagen Pullo plotseling in elkaar zakken, het was toen net drie minuten na middernacht. Binnen een halve minuut was Pullo overleden", vertelt Huyskens. Volgens de vaste dierenarts van het echtpaar is Pullo overleden door een hartaderbreuk van de stress.

Nog tijdens de jaarswisseling belde Huyskens naar de burgermeester. "Ik ben zo boos, mensen die vuurwerk afsteken lijken niet te beseffen hoeveel angst ze dieren aanjagen."

Voor de mensen die het raar vinden dat die paarden in de wei waren gelaten.
Ik heb de reden waarom dat was maar even dikgemaakt.

Maar als ze de stallen al afbreken van stress, verwachten ze dan dat ze op de wei minder stress hebben? En dan de volgende zin, dat ze op de wei staan zodat de eigenaren ze kunnen "steunen" snap ik nog minder. Als mijn paarden in volle paniek door de wei hollen valt er weinig aan te steunen.

Ik ben ook niet blij met vuurwerk vanwege mijn dieren, maar vind wel dat je er zelf je verantwoordelijkheid in moet nemen. Volgens het bericht weten de eigenaren dat er veel geknald wordt, en dat de paarden hier ontzettend bang van worden. Dan lijkt het me verstandiger om de paarden met de jaarwisseling elders onder te brengen dan om een algeheel vuurwerkverbod af te willen dwingen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:21

Wat apart. Als een paard schrikt van een wielrenner komen er pagina's met reacties hoe fout wielrenners wel niet zijn. Hetzelfde als het gaat om auto's, honden etc.
Maar als het gaat om vuurwerk is het ineens eigen verantwoording.

Nog steeds begrijp ik niet hoe "dierenliefhebbers" een voorstander kunnen zijn van vuurwerk. Niet alleen vanwege de paarden. Op BB lees ik een topic over een jonge hond die zijn poot gebroken heeft vanwege vuurwerk, in eigen tuin.
En dan hebben we het nog niet eens over de wilde vogels en andere dieren.
Vuurwerk allleen afsteken op een aangewezen plaats binnen de gemeente zal al heel veel kunnen helpen wat dat betreft.
Een algeheel verbod zou nog mooier zijn en dan alleen een grote vuurwerkshow, maar dat zal voorlopig helaas niet gebeuren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:30

Even eerlijk, als vuurwerk het paard zo bang heeft gemaakt dat het tot de dood leidde, is er vast wel meer wat voor hetzelfde effect had kunnen zorgen. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld gewoon geklier gedrag, van jongeren met (enorm) veel lawaai, een optocht die langs komt of dergelijk. Over het algemeen wordt er in de buurt van weilanden (hier iig) al een stuk minder vuurwerk afgestoken dan dat er langs de rand van het dorp / stad wordt afgestoken. Nu weet ik niet hoe erg het in die buurt was, maar ik weet wel dat er genoeg paarden staan waar wij aan de overkant van de weg best wat vuurwerk hebben afgestoken. Een geval van één dood paard zou (vind ik) niet moeten leiden tot een vuurwerkverbod, of eraan moeten toevoegen. Wie weet had het paard daar al eerder (en nog niet ontdekte) kuren, en was het vuurwerk net te veel druk en de laatste druppel.

En voor wielrenners en dergelijke, sommigen zijn inderdaad verschrikkelijk en doen geen moeite om ervoor op te passen, maar ik weet genoeg gevallen waarbij ik weet dat ze heus wel rustig doen. Geld ook voor scooters of weet ik veel wat. Er zitten alleen wat malloten tussen die niet snappen dat het beest dat ze (onbewust of expres) laten schrikken ook vele botten in hun lijf kan breken met een simpele stap erop.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:33

harbourlight schreef:
Wat apart. Als een paard schrikt van een wielrenner komen er pagina's met reacties hoe fout wielrenners wel niet zijn. Hetzelfde als het gaat om auto's, honden etc.
Maar als het gaat om vuurwerk is het ineens eigen verantwoording.

Nog steeds begrijp ik niet hoe "dierenliefhebbers" een voorstander kunnen zijn van vuurwerk. Niet alleen vanwege de paarden. Op BB lees ik een topic over een jonge hond die zijn poot gebroken heeft vanwege vuurwerk, in eigen tuin.
En dan hebben we het nog niet eens over de wilde vogels en andere dieren.
Vuurwerk allleen afsteken op een aangewezen plaats binnen de gemeente zal al heel veel kunnen helpen wat dat betreft.
Een algeheel verbod zou nog mooier zijn en dan alleen een grote vuurwerkshow, maar dat zal voorlopig helaas niet gebeuren.

Inderdaad, voor veel wilde dieren moet het zijn alsof de hel is losgebarsten zodra het vuurwerk wordt afgestoken. Ik verbaas me er over dat daar inderdaad nooit over gepraat wordt door dierenbeschermers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:25

Vogels kunnen geen kant op. Raken in paniek en vliegen, volledig gedesoriënteerd, zich te pletter of kunnen hun vertrouwde omgeving niet meer terug vinden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:30

Ik verbaas me er ook altijd over dat er nooit over wordt gesproken..Wij wonen dicht bij een natuurgebied en je mag hier zo goed als niets want stel je voor dat de dieren hier last van zouden kunnen hebben..En met oud en nieuw hoor je niemand?Erg vreemd hoor!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:50

Hier kan je zien hoeveel vogels de lucht in gaan tijdens het vuurwerk
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:56

pinto_1 schreef:
Maar als ze de stallen al afbreken van stress, verwachten ze dan dat ze op de wei minder stress hebben? .

Een paard is een vluchtdier. Wanneer het schrikt zal het op z'n minst de ruimte willen hebben om weg te kunnen schieten.
Wanneer je in een erg druk bevolkt gebied woont en je weide aan een woonwijk grenst is het een ander verhaal, er zitten altijd etterbakken tussen die ongein uithalen.
Maar ik zet ze echt liever buiten, ze zien wat er gebeurt, kunnen bij elkaar staan, en even de spanning eruit lopen of wegschieten.

Ik heb 1x mijn paard noodgedwongen op stal gehad met oud en nieuw... ik vond het vreselijk :-(

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:13

Ninx schreef:
pinto_1 schreef:
Maar als ze de stallen al afbreken van stress, verwachten ze dan dat ze op de wei minder stress hebben? .

Een paard is een vluchtdier. Wanneer het schrikt zal het op z'n minst de ruimte willen hebben om weg te kunnen schieten.
Wanneer je in een erg druk bevolkt gebied woont en je weide aan een woonwijk grenst is het een ander verhaal, er zitten altijd etterbakken tussen die ongein uithalen.
Maar ik zet ze echt liever buiten, ze zien wat er gebeurt, kunnen bij elkaar staan, en even de spanning eruit lopen of wegschieten.

Ik heb 1x mijn paard noodgedwongen op stal gehad met oud en nieuw... ik vond het vreselijk :-(

Ik heb ze het eerste jaar op de wei gehad, maar toen gingen ze dwars door de draad, vandaar dat ik ze liever op stal zet. Ze kunnen ook niet echt vluchten, vuurwerk komt van alle kanten, dat lijkt me angstaanjagender dan dat ze op stal staan met licht en muziek.
Maar lees wel dat het per paard verschillend is.

Ben in ieder geval elk jaar altijd weer blij als het voorbij is. ;)

Nieuwjaarsdag lagen de paarden in de paddock, met zijn drieen naast elkaar, even aan het uitrusten van de stress van de dagen ervoor. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:46

ik vind het super vervelend voor de eigenaar..

Aan de andere kant, moet dit dier ook een onderliggende aandoening hebben gehad waardoor de stress van het vuurwerk hem de das omdeed.. normaal zou een ader niet zomaar breken, tenzij het zwak was.

Daarnaast snap ik eigenlijk niet waarom je de dieren naar buiten doet als ze blijkbaar het jaar ervoor al helemaal over de zeik waren.. Zoals iemand al aangaf, ik zou ze eerder verplaatsen naar een stal die rustiger is voor die nacht. of een weide die veel rustiger ligt.. Dan ze nog dichter op de ellende zetten.. want klaarblijkelijk is dit een drukke weg met vuurwerk zoals in het artikel staat.

Wat was er gebeurd als de paarden aan de kletter door de draad waren gegaan.. de weg waren opgevlogen en menselijke slachtoffers had gemaakt? Had hij dan gezegd.. Ja sorry hoor, eigen schuld hadden ze maar geen vuurwerk moeten afsteken? Het is niet onverwacht, ieder zelfde tijd zelfde plaats. Waar de stal normaal nog een deel van het geluid dooft en een groot deel van de lichtflitsen dimt, zet hij ze nu vol in de open lucht blootgesteld aan ongedimd geluid en licht.

Verstandig van hem was het zeker niet.. En ik ben geen voorstander van vuurwerk overal en nergens, maar om hier nu min of meer de gemeente de schuld te geven en een eerbetoon te verlangen, dat vind ik overdreven. Hij heeft hier zelf mede schuld aan door zijn dieren er nog verder aan bloot te stellen..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:45

http://www.gva.be/cnt/dmf20150106_01459 ... kerngezond

Dit is de uitslag van de autopsie...

Nijlen / Stabroek - De familie Huyskens-Hellemans uit Nijlen, eigenaar van het paard Pullo dat stierf tijdens het vuurwerk in de nieuwjaarsnacht, kreeg maandag de resultaten van de autopsie.

“We hadden het kadaver op advies van onze advocaat naar de universiteit van Gent laten brengen”, vertelt Deesie Hellemans. “Uit het onderzoek blijkt dat Pullo kerngezond was. Zijn hart heeft het begeven als gevolg van extreme stress door externe factoren. Nu hebben we een sterke zaak om de gemeente die het vuurwerk toestond, aan te klagen.”

Voor de mars van de Dierenvrienden tegen Vuurwerk aanstaande zondag in Nijlen, georganiseerd door Paardenambulance Stabroek, hebben zich al tweehonderd mensen aangemeld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:27

dacht dat er een halsaderbreuk was geconstateerd door de DA?

daar zit nogal een verschil in.

maar desalnietemin had het dier blijkbaar een hart dat zwak genoeg was dat het bij kortdurende stress (het stierf immers niet na uren geknal, maar binnen 3 minuten) te begeven.

Dan is het dier niet 'kerngezond', dan was het dier 'verder kerngezond'.

Vergeet ook niet dat we hier niet de DA van de Universiteit aan het woord horen, maar datgeen wat de eigenaar verteld.

Als het hart ook een kerngezond hart was geweest, dan was het dier wel ernstig gevoelig voor stress (kan), maar dan blijft de vraag, waarom hebben ze de dieren er dan aan blootgesteld in plaats van over te brengen naar een plek buiten het afsteekgebied? En hoe was het dit dier later dan afgegaan als het blijkbaar niet over ernstige doch kortdurende stress kan? buitenritje, extreem rammelende kar die hem inhaalt en dan? of een fanfare korps waar ze moeten wachten? Dit dier had feitelijk dan aan iedere vorm van hard plots lawaai het loodje kunnen leggen..

ja het is erg om zo je dier te verliezen.. Echter om je gemeente aansprakelijk te stellen. Dat gaat in mijn ogen alleen als er daar ter plekke een verbod was wat niet gehandhaafd werd.. Echter vuurwerk was hier toegestaan.. Ongelukken met vuurwerk zullen er altijd gebeuren, net als mensen die het loodje kunnen leggen door de schrik, kunnen dieren dat ook..

Wel of geen vuurwerk is een andere discussie.. hier is de vraag of de gemeente aan te klagen valt, en schuldig kan worden bevonden aan iets dat een groot deel van de wereld als traditie ervaart.

dat ze een verwerkverbod verlangen/vragen/wensen vind ik tot daaraantoe.. vond ze daarom ietsjes sympathieker in het eerste artikel.. toen was er ook geen sprake van 'aanklagen'.. Nu ineens wel?

gemeente zal hier zeker over na moeten denken.. maar in mijn ogen hebben de eigenaren hier ook een cruciale fout gemaakt door hun dieren, die blijkbaar al enorm op vuurwerk reageren niet te beschermen tegen onheil.. Vrij laten lopen in de wei heeft bij dreigende vluchtreactie al een zeer groot risico.. nogmaals de vraag.. wat als dit dier niet dood neergevallen was maar in blinde paniek over de omheining/door de draden was gegaan en menselijke slachtoffers had gemaakt op de openbare weg?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:10

Jeetje ElenaMM77 ik ben benieuwd of je ook zo zou reageren als het jouw paard was! Of je kind of je hond... het paard was kerngezond, dus geen zwak hart! En al HAD hij een zwak hart gehad, maakt dat het dan minder erg? Is een oud vrouwtje op het zebrapad doodrijden minder erg dan een jong iemand?
Feit blijft dat het paard volkomen ONNODIG is overleden DOOR TOEDOEN VAN IEMAND ANDERS. En terecht dat ze de Gemeente daarvoor aansprakelijk stellen. De Gemeente is namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid in haar stad. Als je niet eens veilig kunt zijn op je EIGEN TERREIN (of dat nou binnen of buiten is) dan is dat schandalig!!
Waarom moet er zo nodig gefeest worden ten koste van anderen??

Echt ik vind het ONBEGRIJPELIJK dat mensen dit kunnen bagatelliseren. Mijn vriendin heeft hartklachten en stress is niet goed voor haar. Mocht zij nu aan extreme stress worden blootgesteld en daaraan overlijden dan is jouw reactie dus: "ach, ze had toch al een slecht hart, dat had het vroeg of laat toch wel begeven". -:(- -:(- -:(-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:35

Ik denk niet dat een advocaat dom genoeg is om een zaak te beginnen op basis van leugens van de eigenaar.

Mensen met dieren vergelijken is onzin. Tenzij jouw vriendin ook in een stal gehouden wordt enz. :)
het is verschrikkelijk dat dit dier overleden is en ik begrijp de eigenaar in zoverre dat verdriet je gekke dingen laat doen. Máár het feit is dat als gezonde dieren spontaan dood zouden vallen van vuurwerk, er veel meer dieren overleden zouden zijn op nieuwjaarsnacht.

Als iemand een moord pleegt in dat dorp, is de gemeente dan ook verantwoordelijk voor die moord?

Ik ben niet voor vuurwerk, begrijp me niet verkeerd, maar je reageert wel erg kort door de bocht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:55

Het gaat om de redenering Ayasha, niet om de huisvesting of wat dan ook. De redenering dat het paard toch wel zou overlijden (waar dat dan ook op gebaseerd moge zijn). Het is niet kort door de bocht: er vallen elk jaar slachtoffers. Mensen en dieren. Dat is niet acceptabel. Nog los van alle overige overlast. De Gemeente kan vrij gemakkelijk de veiligheid van haar burgers vergroten door het afsteken van vuurwerk te verbieden. Een moord voorkomen (hoezo zou ik rare vergelijkingen maken en jij niet :+ ) is heel wat minder makkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:00

Maar er is nog nooit na gegaan (of niet dat ik weet, ik kan mis zijn) of er die dag méér overlijdens zijn dan op alle andere dagen. Was dit paard op 5 januari dood neer gevallen bij een sprintje was ie nl niet in het nieuws gekomen.

De vergelijking ging 'm er over dat de gemeente niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de individuele daden van haar (of is een gemeente mannelijk?) inwoners. :)
Stel er is vuurwerkverbod, iemand steekt tóch eentje aan. Dat merk je toch echt pas als het kwaad al geschied is. Is dat dan de gemeente haar (zijn?) schuld? Dat die inwoner de regels aan zijn/haar laars lapt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:27

Nee het is niet de schuld van de Gemeente als iemand zich niet aan de regels houdt ondanks dat zij voldoende handhaven. Dat is echter iets anders dan gewoon toestaan dat mensen de veiligheid van anderen in gevaar brengen. Of er meer overlijdens en gewonden zijn dan op een andere dag weet ik niet. Er zijn wel aantoonbaar vuurwerk slachtoffers. (Dat valt volgens mij niet te ontkennen). En dat is onnodig.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:12

Hoezo staat de gemeente het toe? Het is toch verboden? Dus dan is diegene die het toch doet in overtreding. Dat er vuurwerkslachtoffers zijn is toch vaak eigen schuld, dikke bult. Tenzij een ander een pijl tegen je aanknalt maar dan is die persoon aansprakelijk.
Ik vind het wel erg van gemakzucht getuigen een gemeente de schuld in de schoenen te schuiven.