Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:34

Marjoow schreef:
Wat zijn er weer een hoop mensen hier die alles beter lijken te weten over andermans paard :n .
Ja, een paard heeft beschutting nodig. Maar ze op stal zetten omdat ze anders onbeschut buiten staan? Wat een onzin... Onze weides hebben aan 3 kanten bomen, maar als het regent of hard waait, staan de paarden veelal gewoon in het midden te grazen. Met extreem warm weer gaan de paarden overdag op stal en staan ze 's nachts buiten...

Ik ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk. Ik ken de situatie daar niet genoeg om een oordeel te vellen

Je hebt PB.

Bambino

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:43

Lijden aan mijn wensen is als ik een paard "natuurlijk" wil houden zo dicht mogelijk bij de natuur maar vergeet dat paarden houden nooit nagebootst kan worden zoals ze in de natuur leven.. dat kleine stukje land dat wij voor onze paarden hebben kan een paard nooit zonder beschutting een droog plekje vinden om uit te rusten en eventueel te liggen.
maar omdat ik hem zo dicht mogelijk bij de natijr wil houden zet ik hem maar op een weiland wat nat is zonder dat het paard beschutting kan vindem want ja er staat een omheining omheen..
maar He mij paard staat paard natuurlijk 24/7 buiten of die nou gelukkig is of niet, dan hadden ze voorouders maar niet wild in de natuur moeten leven. 8)7

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:48

Arabesk schreef:
Bambino schreef:
Unihorses, zoals ik al eerder vermeld hebben wij amper hete warme dagen in NL in de zomer ;) En ja ook die dagen vind ik dat paarden plek moeten hebben voor schaduw. Maar in de winter zonder beschuttig is gewoon echt NOT DONE en ik vind persoonlijk dat mensen die hun paarden zonder beschutting 24/7 buiten laten staan een dikke boete daarvoor mogen krijgen.
Je hebt paarden en dan moet je ervoor zorgen ook, en als jij je paarden niet een beschutting kan bieden wanneer zijn buiten staan, vind ik dat je geen paard moet houden.

Ben ik benieuwd waar ik dit gezegd heb volgens jou? :) want ik heb nergens gezet zet hem dan maar 24/7 op stal!
Ik heb enkel gezegd dat wanneer je paarden geen beschutting kan geven en dus geen droge plek om uit te rusten, dat je dan op ze minst andere oplossimg moet vinden waar ze iedere dag een paar uur droog kunnen staan, en ja dit kan een stal zijn inderdaad, maar ik vind het dierenmishandeling een paard 24/7buiten zonder beschutting..

Nee op stal zetten is dan zeker veel beter?

}:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:26

Bambino schreef:
Lijden aan mijn wensen is als ik een paard "natuurlijk" wil houden zo dicht mogelijk bij de natuur maar vergeet dat paarden houden nooit nagebootst kan worden zoals ze in de natuur leven.. dat kleine stukje land dat wij voor onze paarden hebben kan een paard nooit zonder beschutting een droog plekje vinden om uit te rusten en eventueel te liggen.
maar omdat ik hem zo dicht mogelijk bij de natijr wil houden zet ik hem maar op een weiland wat nat is zonder dat het paard beschutting kan vindem want ja er staat een omheining omheen..
maar He mij paard staat paard natuurlijk 24/7 buiten of die nou gelukkig is of niet, dan hadden ze voorouders maar niet wild in de natuur moeten leven. 8)7

Een paard dat geen droge plek heeft kan niet gaan liggen. En onlangs las ik dat uit onderzoek bleek dat paarden pas in diepe slaap komen en echt goed uitrusten als ze liggen. Paarden die in de nattigheid / modder staan en geen droge ondergrond voorhanden hebben kunnen niet liggen. Het lijkt me dat onvoldoende kunnen liggen en dus niet kunnen rusten slecht is voor de gezondheid. Dus "lijden" als er geen droge ondergrond is, zou ik zelf zo onderbouwen.

Maar jij had het niet over een natte wei, maar schreef over het ontbreken van beschutting. Daar zou een paard onder lijden. En mijn vraag is: wat is in dat geval precies dat lijden? Onderbouw dat dan eens op een vergelijkbare manier?

Ik vraag het omdat ik twee hele mooie stallen heb die altijd toegankelijk zijn voor mijn pony's. Met voldoende zachte bodembedekking en alles erop en eraan. Maar ik zie ze er eigenlijk alleen in gaan als er
- eten te halen valt / gedronken moet worden
- de zon heel fel schijnt op een warme zomerdag en er veel steekvliegen zijn
- om te plassen (als ze niet op de wei kunnen tenminste. Plassen in het vlas vinden ze dan fijner dan plassen op het paddock, maar gras plast het allerbeste :+ )

Verder niet. Of het nu sneeuwt, hagelt, regent of stormt: buiten heeft hun voorkeur. Ze slapen zelfs in de sneeuw en gaan ook op de wei liggen slapen bij nat weer (in onze wei zijn nooit waterplassen, dat scheelt natuurlijk).

Dus vandaar dat ik me soms afvraag of schuilgelegenheid in de winter niet een beetje overschat wordt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:19

safina schreef:
Bambino schreef:

Een paard dat geen droge plek heeft kan niet gaan liggen. En onlangs las ik dat uit onderzoek bleek dat paarden pas in diepe slaap komen en echt goed uitrusten als ze liggen. Paarden die in de nattigheid / modder staan en geen droge ondergrond voorhanden hebben kunnen niet liggen. Het lijkt me dat onvoldoende kunnen liggen en dus niet kunnen rusten slecht is voor de gezondheid. Dus "lijden" als er geen droge ondergrond is, zou ik zelf zo onderbouwen.

Maar jij had het niet over een natte wei, maar schreef over het ontbreken van beschutting. Daar zou een paard onder lijden. En mijn vraag is: wat is in dat geval precies dat lijden? Onderbouw dat dan eens op een vergelijkbare manier?

Ik vraag het omdat ik twee hele mooie stallen heb die altijd toegankelijk zijn voor mijn pony's. Met voldoende zachte bodembedekking en alles erop en eraan. Maar ik zie ze er eigenlijk alleen in gaan als er
- eten te halen valt / gedronken moet worden
- de zon heel fel schijnt op een warme zomerdag en er veel steekvliegen zijn
- om te plassen (als ze niet op de wei kunnen tenminste. Plassen in het vlas vinden ze dan fijner dan plassen op het paddock, maar gras plast het allerbeste :+ )

Verder niet. Of het nu sneeuwt, hagelt, regent of stormt: buiten heeft hun voorkeur. Ze slapen zelfs in de sneeuw en gaan ook op de wei liggen slapen bij nat weer (in onze wei zijn nooit waterplassen, dat scheelt natuurlijk).

Dus vandaar dat ik me soms afvraag of schuilgelegenheid in de winter niet een beetje overschat wordt.

Precies dit in de winter is die stal echt overbodige luxe aldus mijn paardjes zelfs met oud en nieuw ik vind hem alleen fijn om droog te poetsen en al het spul op te slaan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:54

beatje schreef:
Vroeger hè,toen bokt nog niet bestond en er ook nog geen Penny was.Hadden mensen ook paarden.Die paarden stonden op weilanden zonder schuilstal en omheind met prikkeldraad.Die paarden aten gras en hooi en kregen s'winters brok.En raad eens,de paarden werden gewoon gezond oud.En volgens mij ouder als paarden tegenwoordig.Maar paarden(de meeste paarden )mochten gewoon paard zijn.

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar dit is wel een meesterlijke post :-)
24/7 vrij buiten kunnen lopen is altijd te prefereren, is immers gezonder.
Een droge plek om te liggen vind ik wel echt een must. Een deel zand, of hoger gelegen gedeelte in het land.
Stal vind ik niet altijd noodzakelijk... Ik heb altijd een inloop gehad, maar zoals eerder gezegd wordt die voornamelijk gebruikt in de zomer.

Ik vind het zorgelijker dat mensen uit die wijk blijkbaar niet van die paarden af kunnen blijven, dat zou ik dus echt doodeng vinden.
Ik heb geen foto's gezien en ken de situatie niet. Maar een droge ligplek en voldoende hooi en water en gelige omheining zijn toch wel basisbehoeften lijkt me.... :-/

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:18

Paard in een weiland zetten achter een omheining heeft niets te maken met dicht bij de natuur houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:37

er staan twee foto's hoor mensen in het orignele artikel..en nee, daar wil ik mijn paarden niet kwijt...

Verder weet ik wel zeker dat tientallen zo niey honderden bokkers die het altijd over 24-7 hebben de zaken niet op orde hebben..er heeft toen een topic gelopen wat aangaf dat er wetgeving zou komen zodat het niet meer mogelijk was om paarden op een stuk te houden dat een grote bende had maar toch kon omdat er een droog plekje van 2 meter was..bokt was te klein...ik heb toen foto's gezien, dat was gewoon belachelijk...totaal paardonwaardig. Als je geen geld hebt moet je ook geen paarden houden.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:05

Als dat de situatie is, dan hoop ik dat de bokkers die hier 24/7 buiten verdedigen het toch met mij eens zijn dat er sprake is van dierenmishandeling. Lijkt mij niet dat er een droge lig plek in het weiland is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:30

safina schreef:
Bambino schreef:
Nee maar ik zorg in iedergeval dat ik ze ergens anders tijdelijk stal, dan maar zelf minder tevreden maar mijn dieren hoeven niet te lijden onder mijn wensen en 24/7 zonder beschutting te staan.

Maar onderbouw eens concreet wat je bedoelt met "lijden"? En dan bedoel ik vanuit het paard geredeneerd. Wat gebeurt er volgens jou precies met paarden in het algemeen als er geen beschutting is?

Mijn paard heeft -toen het nog mijn verzorgpaard was- eens twee maanden in een wei zonder beschutting gestaan.
Ik kan je zeggen: ik heb nog nooit een paard zo zien rillen. Normaal zie je het rillen bij paarden voornamelijk aan de oksel. Mijn paard schudde gewoonweg over haar hele lijf. Zo erg dat ik het al kon zien vanuit de auto. Ze werd ook heel sloom. Al haar energie ging naar het tevergeefse warm houden, ze kon er niet tegenop eten. Op haar rug en billen was haar vacht nat tot op de huid.
Ik ben daar heel erg van geschrokken, want ook ik was overtuigd van de zelfredzaamheid en robuustheid van paarden (a la ze zijn niet van suiker, ze kunnen wel tegen een stootje). Daar ben ik heel erg van teruggekomen. Onze huidige warmbloeden kunnen niet tegen de stoot waar hun wilde voorouders wel tegen kunnen.

Het is ook niet dat mijn paard niets gewend was want daarvoor stond ze 24/7 buiten mét schuilstal. Ze was ook niet de enige, want de andere paarden op de wei rilden al even erg.
Het is niet omdat je je paard nooit in de schuilstal ziet staan, dat die daar niet gebruik van maakt. Je staat er geen 24/7 langs.

Ieder moet het natuurlijk voor zich weten, maar een paard zonder enige vorm van beschutting houden, nee, het is mijn keuze niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:47

Als ik een van mijn paarden zie rillen van de kou, gooi ik er een warme deken op.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:42

Ik wou zeggen - weleens van dekens gehoord? Daarmee wil ik overigens niets zeggen over het gebrek aan beschutting, maar een deken is er zo op gegooid natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:47

Ik zei 'zonder enige vorm van beschutting'. Dekens kan je dus als beschutting zien. Al vind ik dat zelf nog niet afdoende. Gewoon een plek waar het paard even helemaal uit de regen/wind kan staan is voor mij een vereiste.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:12

Ik vind ik de discussie 24/7 op stal versus 24/7 in een nat weiland zo ontzettend achterhaald... voor ieder paard is een andere oplossing, maar onbeperkt toegang tot een droge schuilstal en daarnaast tot weiland/paddock, het lijkt me dat niemand er nog omheen kan dat dat voor ieder paard de ultieme huisvesting is. En dan kan er ook nog wel een deken op de koukleumpjes.

Maar dat is natuurlijk niet overal voorhanden, maar dan zijn er nog tal van tussenoplossingen. Geen enkel paard hoeft 24/7 in zijn eigen stront te staan en geen enkel paard hoeft 24/7 tot zijn oksels in de modder te staan....

Wat ik van het hele verhaal in dit topic moet denken, geen idee. Ik weet dat als een groepje wijkbewoners hysterische verhalen aan elkaar ophangt, zoiets makkelijk in een hetze kan ontaarden. Waarbij mensen dan heel veel dingen zielig gaan vinden die het totaal niet zijn....

Aan de andere kant, ik zou zelf nooit mijn paard achter prikkeldraad willen houden, en een weiland waar allerlei gekken aan je dieren zitten, tja als het misloopt is dat niet je eigen schuld in de zin dat je het zelf gedaan hebt, maar je weet dat je een onevenredig risico loopt en neemt niet de verantwoordelijkheid voor je eigen dieren....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:33

Ik zie ook nog nergens andere foto's om opmerkingen die negatief getint zijn, kracht bij te zetten. Want dat zijn de mensen die in de buurt wonen of hem blijkbaar kennen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:32

Ik weet wel dat de fjorden achter prikkeldraad moeten omdat ze overal dwars doorheen gaan. Zij blijven absoluut niet achter stroomdraad.
En ik denk ook dat als je daar een stroom klok neerzet, deze heel snel weg is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:46

Rivendell schreef:
Ik weet wel dat de fjorden achter prikkeldraad moeten omdat ze overal dwars doorheen gaan. Zij blijven absoluut niet achter stroomdraad.

Van alle lose dingen in dit topic is dit wel de grootste onzin natuurlijk. In het artikel zie ik maar 1 foto?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:52

Een stroomklok kan je achter slot en grendel zetten.Dat heb ik ook,dat is geen reden om geen stroomdraad te hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:11

Als je stroom klok niet veilig is zijn je paarden het zeker niet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:16

unihorses schreef:
Rivendell schreef:

Van alle lose dingen in dit topic is dit wel de grootste onzin natuurlijk. In het artikel zie ik maar 1 foto?

Ik ken deze mensen persoonlijk. Daarom weet ik dat de fjorden niet achter stroom draad blijven.
En ook bij mij in de buurt raak je stroom klokken kwijt.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:32

Het verhaal is wat dubbel. In het oorspronkelijke artikel werd gesuggereerd dat de paarden geen water tot hun beschikking hadden. Dat hadden ze wel, alleen werd door vandalen de pomp regelmatig gesaboteerd. De paarden zijn aan de schrale kant, hebben wel een megavacht, maar hebben inderdaad geen beschutting. Wat betreft het bijvoeren: de buurtbewoners zeggen dat ze nooit worden bijgevoerd, de eigenaren zeggen dat ze minstens eens per dag komen.....Tja, wat is de waarheid? Ik had de dieren graag wat gevulder gezien!

De foto's van de conditie van de weide is wat misleidend. Over het algemeen is de wei veel droger, maar de foto's zijn gemaakt na de zeer hevige regenval van net voor de kerst. Dus dat ze continue in een natte wei stonden, is niet waar.

Uiteraard hoort prikkeldraad etc niet in een wei.......Maar de omheining wordt eveneens door vandalen gesloopt, helaas.....

M.i. is de locatie minder geschikt voor het houden van paarden en zijn de eigenaren daarin wat nalatig. Als mijn paarden door deze redenen geen toegang hebben tot water en het gevaar lopen in draad te komen, zou ik ze echt ophalen! Overigens zijn de paarden nu weg, ze zijn als ik de Hooglandse media mag geloven opgehaald door de eigenaren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:05

Rivendell schreef:

Van alle lose dingen in dit topic is dit wel de grootste onzin natuurlijk. In het artikel zie ik maar 1 foto?[/quote]

Ik ken deze mensen persoonlijk. Daarom weet ik dat de fjorden niet achter stroom draad blijven.
En ook bij mij in de buurt raak je stroom klokken kwijt.[/quote]

als paarden niet genoeg te eten krijgen kunnen ze uitbreken....Paarden kunnen best zonder beschutting staan,als het gezonde jonge dieren zijn die goed in hun vlees zitten.
Persoonlijk is het niet mijn manier van paardenhouden.
Ik begrijp dat die paarden schraal zijn?Paarden horen niet schraal de winter in te gaan.Dat ze aan het eind van de winter wat schraal zijn is niet erg,als het gras gaat groeien komt dat snel genoeg weer bij.Ook dat is niet mijn manier van poaardenhouden om even duidelijk te zijn ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:25

Rivendell schreef:
En die liefde hebben zij ook voor hun paarden. Heb je de.sinterklaas foto's gezien? Hoeveel plezier ze de kindjes gaven? Zij hebben mijn merrie in haar laatste week prima verzorgd.
Ik sta achter ze

Alleen jammer dat die paarden er soms zo slecht uit zien dat ze een deken op heben voor de laat omdat ze zo mager zijn ..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:58

Ja, maar ik lees wel dat er handel gedreven wordt, dus die dekens zijn wellicht bij handelspaarden die er net staan?

Vanaf hier echt een lastig verhaal hoor.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:29

zosja24 schreef:
Rivendell schreef:
En die liefde hebben zij ook voor hun paarden. Heb je de.sinterklaas foto's gezien? Hoeveel plezier ze de kindjes gaven? Zij hebben mijn merrie in haar laatste week prima verzorgd.
Ik sta achter ze

Alleen jammer dat die paarden er soms zo slecht uit zien dat ze een deken op heben voor de laat omdat ze zo mager zijn ..

Daar geloof ik niet in!
Overigens vind ik.de.dieren op de foto niets schrikbarend.
Weet een anders adres in amersfoort waar ze het velemalen slechter hebben.

Zei verkopen regelmatig dieren dus graatmager ondrr een deken lijkt me.sterk.