Bambino schreef:Lijden aan mijn wensen is als ik een paard "natuurlijk" wil houden zo dicht mogelijk bij de natuur maar vergeet dat paarden houden nooit nagebootst kan worden zoals ze in de natuur leven.. dat kleine stukje land dat wij voor onze paarden hebben kan een paard nooit zonder beschutting een droog plekje vinden om uit te rusten en eventueel te liggen.
maar omdat ik hem zo dicht mogelijk bij de natijr wil houden zet ik hem maar op een weiland wat nat is zonder dat het paard beschutting kan vindem want ja er staat een omheining omheen..
maar He mij paard staat paard natuurlijk 24/7 buiten of die nou gelukkig is of niet, dan hadden ze voorouders maar niet wild in de natuur moeten leven.

Een paard dat geen droge plek heeft kan niet gaan liggen. En onlangs las ik dat uit onderzoek bleek dat paarden pas in diepe slaap komen en echt goed uitrusten als ze liggen. Paarden die in de nattigheid / modder staan en geen droge ondergrond voorhanden hebben kunnen niet liggen. Het lijkt me dat onvoldoende kunnen liggen en dus niet kunnen rusten slecht is voor de gezondheid. Dus "lijden" als er geen droge ondergrond is, zou ik zelf zo onderbouwen.
Maar jij had het niet over een natte wei, maar schreef over het ontbreken van beschutting. Daar zou een paard onder lijden. En mijn vraag is: wat is in dat geval precies dat lijden? Onderbouw dat dan eens op een vergelijkbare manier?
Ik vraag het omdat ik twee hele mooie stallen heb die altijd toegankelijk zijn voor mijn pony's. Met voldoende zachte bodembedekking en alles erop en eraan. Maar ik zie ze er eigenlijk alleen in gaan als er
- eten te halen valt / gedronken moet worden
- de zon heel fel schijnt op een warme zomerdag en er veel steekvliegen zijn
- om te plassen (als ze niet op de wei kunnen tenminste. Plassen in het vlas vinden ze dan fijner dan plassen op het paddock, maar gras plast het allerbeste

)
Verder niet. Of het nu sneeuwt, hagelt, regent of stormt: buiten heeft hun voorkeur. Ze slapen zelfs in de sneeuw en gaan ook op de wei liggen slapen bij nat weer (in onze wei zijn nooit waterplassen, dat scheelt natuurlijk).
Dus vandaar dat ik me soms afvraag of schuilgelegenheid in de winter niet een beetje overschat wordt.