Amerigo trapt volwassene tijdens intocht in Naarden *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:16

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:42

rider schreef:
KimD schreef:
Mijn eigen paarden zijn ook 100% bomproof, niks wat hun van de was kan brengen.

Citaat:
Als hij daar een schrikreactie van krijgt of zelfs paniek, kan ik goed begrijpen, het is namelijk voor een paard moeilijk te plaatsen.

Niet vervelend bedoelt, maar als je paard nergens door van de wijs raakt is hij inderdaad (voor zover mogelijk) 100% bombproof. Krijgt hij ' misschien zelfs paniek' door een stel kinderen of wielrenners, dan kun je toch niet zeggen dat hij 100% bombproof is? Zo extreem zijn de geschetste situaties nu ook weer niet...

Een schrikreactie ergens op geven mag. Dat doet mijn showpaard ook weleens. Dan staat hij stil en kijkt naar datgene waar hij van schrok. Dat mag. Stapt hij opzij, gaat hij dribbelen of wat dan ook, dan krijgt hij op z'n kop. Dat gedrag pik ik niet. Hij mag best aangeven iets eng te vinden, maar moet het oordeel van wat er met die inschatting gedaan wordt, aan mij overlaten, ik ben namelijk de baas. En als ik vind dat het niet eng is moet hij er gewoon langs/over/onderdoor zonder tegenspartelen.

Een paard dat een paniekreactie geeft is voor dit soort dingen ongeschikt, klaar. Slaan, steigeren, op de plaats galloperen, er vandoor rennen = onacceptabel. En dat is iets dat je maar tot op zekere hoogte zelf kunt vormen, 50% van wat een dier doet in een enge situatie is karakter. En sommige karakters zijn voor bepaalde doeleindes niet geschikt. Als ruiters/eigenaren daar eens eerlijk over waren, gebeurde er niet zoveel ongelukken met dit soort dingen.

De enige prikkel die alles overstijgend is, is extreme pijn. Extreme pijnprikkels zijn in mijn ogen de enige reden dat een paard een paniekreactie mag geven.

Je straft je paard serieus omdat hij iets eng vind? Jij oordeelt over mijn paarden terwijl je daar je neus uit te houden hebt. Ik sta meer dan 250% achter mijn paarden, maar als ze ergens van schrikken of paniek van krijgen kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Het zijn namelijk paarden geen machines.

Dit is ook het laatste wat ik hierover zeg, het wordt steeds gekker en gerker. |o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:47

Juliette61 schreef:
He gatver, dat is schrikken voor zo'n kind!
Niet handig van de ouders, een kind bij een paard in de buurt laten komen als je niet 100% zeker weet dat er niks kan gebeuren. :n

Ouders die naar een Sinterklaas intocht gaan zullen in hoofdzaak geen verstand van paarden hebben. Ondanks dat het geen machines zijn, moeten die mensen er van op aan kunnen dat het een braaf, bomproof paard is.

Ik kan me wel in rider zijn post vinden. Hij (zij?) moet presteren op grote shows met veel publiek wat er kort op kan zitten. Dan moét je op je paard kunnen vertrouwen, en hij op jou.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:25

KimD schreef:
Je straft je paard serieus omdat hij iets eng vind?

Lezen is ook een vak apart. Er staat toch duidelijk: Ik straf hem niet als hij schrikt en kijkt. Schrikken mag. Ik straf hem als hij een negatieve reactie geeft (dus mij/zichzelf/andere mensen in gevaar brengt).

Citaat:
Jij oordeelt over mijn paarden terwijl je daar je neus uit te houden hebt. Ik sta meer dan 250% achter mijn paarden, maar als ze ergens van schrikken of paniek van krijgen kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Het zijn namelijk paarden geen machines.

Ik oordeel niet over jouw paarden, ik ga in op je post, waarin je jezelf tegen spreekt. Een paard kan niet én 100% bombproof zijn en dan alsnog totaal in paniek raken van een wielrenner.

Je hoeft het ze niet kwalijk te nemen dat ze in paniek raken, maar het zou wel fijn zijn als je, indien je zulk gedrag blijkbaar normaal vindt, jezelf niet op de openbare weg begeeft en al helemaal niet in een drukke optocht.

LadyMadonna schreef:
Hij (zij?) moet presteren op grote shows met veel publiek wat er kort op kan zitten. Dan moét je op je paard kunnen vertrouwen, en hij op jou.

Zij. :D En dat klopt. Sterker nog, wij geven zelfs shows tussen het publiek in, zonder afzetting. Volgens mij zijn we daar redelijk uniek in. En dat kan alleen omdat onze paarden zo ontzettend braaf zijn én daarnaast gewoon goed onder appèl staan. Ik moet erop kunnen vertrouwen dat mijn paard niet zomaar besluit het heft in eigen hoeven te nemen op een random moment. Maar het gaat twee kanten op: dit soort dingen kunnen alleen omdat ik ervoor zorg dat hij geen nadelige gevolgen ondervindt van shows. Als een paard geen lol heeft in dit soort dingen, kun je ze dit nooit veilig laten doen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:02

Jennyj01 schreef:
anneliesdj schreef:

Wut? Nu hebben de ouders er schuld aan?
Welke eigenaar laat zijn paard aan zoiets meedoen als je weet dat hij niet 100% vertrouwd is en waarom heeft er niemand al eerder ingegrepen? Waarom moet het paard eerst niet meer te hanteren zijn en iemand schoppen voor er wordt bedacht dat het beter is het zonder paard verder te doen?
Die ouders valt niets te verwijten, dat zijn geen paardenkenners en als bezoeker ga je er toch vanuit dat het veilig is.

Maar hoe is het met het kind? Want dat mis ik wel in het verhaal.

Tuurlijk valt er de ouders alles te verwijten. De meeste kinderen zijn te klein om zelf te bepalen hoe dicht ze bij een paard komen. Dat doen de ouders. En in dit geval dus niet helemaal goed ingeschat. Maar als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat het kind helemaal niet is geraakt.

Ja dat zegt een bokker hier terwijl er meerdere nieuwsberichten zijn die zeggen van wel, wie moet je dan geloven?
Maar of het nu wel of niet raak was veranderd weinig aan het verhaal.
Je kunt niet iemand zonder paardenkennis die jouw paard ook niet kent verantwoordelijk houden voor het wangedrag van jouw paard. De eigenaar/begeleider was daar de verantwoordelijke, niemand anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:06

sallandval schreef:
Ik voorzie al weer dat het paard van sinterklaas het volgende relonderwerp gaat zijn... straks rest ons nog een eenzame klaas die te voet komt.

:')

Snollygoster

Re: Amerigo trapt kind tijdens intocht in Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:25

Waar ik hier vooral over val, is dat sommigen hier hun paard als "100% bomproof" afstempelen. Voor mij is geen enkel paard écht 100% bomproof, paarden zijn en blijven (vlucht)dieren die soms onvoorspelbaar gedrag vertonen.
Ik heb zelf een hele lieve ruin, waarmee ik al in verscheidene soorten situaties terecht ben gekomen. Van de zomer wedstrijd gehad in een open veld waar plots parachutisten besloten te landen (er was ergens iets misgegaan met de communicatie), vele paarden die knettergek werden terwijl die van mij half stond te slapen. In het bos waar ik vaak ga wandelen ook al vaker een horde kleine kinderen tegengekomen die op schoolreis of zo zijn, daar kijkt ie allemaal niet naar.
Vorige week ga ik op buitenrit, schrikt mijn paard zich te pletter van een fazant die plots de bosjes komt uitgerend, waar ik dan ook weer bij denk "wat ben jij toch een idioot" :roll:

Het hangt allemaal af van de situatie, sommige paarden zullen helemaal niet opkijken in extreme situaties, maar dan wel ontzettend schrikken van kleine onverwachte dingen. Het blijven hoe dan ook onvoorspelbare dieren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:25

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een rotschop van het paard... }>

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:15

Nou anneliesdj die mening deel ik zeker niet met je. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. Als je geschopt kan worden door een paard dan ben je er veel te dicht bij geweest. Zeker als je geen verstand van paarden hebt. Je laat een kind toch ook niet zomaar een hond aaien? Want hij loopt op straat dus hij zal wel lief zijn?

En wangedrag? Daar kan je niet over oordelen. Je was er niet bij. Je weet niet of het dier voluit geschopt heeft of dat het gewoon wat geïrriteerd was zoals bij een vlieg.

Een dier wat hiervoor gebruikt wordt moet braaf zijn. Maar die hebben ook een grens. En de paarden van de bereden politie zijn ook niet altijd even cool. Die zie je ook met regelmaat wat nerveus doen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:52

http://www.gooieneemlander.nl/ / http://www.bokt.nl

“Er is niets aan de hand. Het was megadruk. Zoals elk jaar was het weer een leuke optocht.’’ Don Willeman van de Stichting Burgerzin Naarden heeft helemaal geen zin mee te gaan in de paniekverhalen over dat er een kind zou zijn geschopt door het paard van Sinterklaas tijdens de intocht in Naarden.

,,Het klopt dat het dier wat onrustig was. Daarom is de Sint ter hoogte van de Katholieke kerk afgestapt en verder gegaan met de benenwagen. We vonden het niet verantwoord om langer door te lopen met het paard.’’

En met reden. Een van de begeleiders van het paard - verkleed als Zwarte Piet - heeft namelijk wel een zwieper gekregen van het dier. Mogelijk is die tegen een kind aan gevallen.

Burgemeester Sylvester van Naarden vindt het ’jammer’ dat het paard zo onrustig was. ,,Voor de directe omstanders was het wel even schrikken, maar de feestvreugde heeft er voor de meeste mensen in de Vesting gelukkig niet onder geleden.’’

Het was de eerste keer dat dit paard meeliep tijdens de intocht in Naarden. ,,Het dier heeft wel vaker meegelopen in optochten’’, aldus de eigenaresse van het paard.

Of het incident gevolgen heeft voor de intocht volgend jaar is wat zowel de gemeente als de stichting nog te vroeg om te zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:10

Jennyj01 schreef:
Nou anneliesdj die mening deel ik zeker niet met je. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. Als je geschopt kan worden door een paard dan ben je er veel te dicht bij geweest. Zeker als je geen verstand van paarden hebt. Je laat een kind toch ook niet zomaar een hond aaien? Want hij loopt op straat dus hij zal wel lief zijn?

En wangedrag? Daar kan je niet over oordelen. Je was er niet bij. Je weet niet of het dier voluit geschopt heeft of dat het gewoon wat geïrriteerd was zoals bij een vlieg.

Een dier wat hiervoor gebruikt wordt moet braaf zijn. Maar die hebben ook een grens. En de paarden van de bereden politie zijn ook niet altijd even cool. Die zie je ook met regelmaat wat nerveus doen

Jij hebt duidelijk geen hond :+

Maar ja, ik vind het wangedrag als een paar oncontroleerbaar wordt, wat daar ook de reden voor is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:59

Wij hebben wel honden, acht stuks zelfs, maar mijn kinderen mochten/mogen ook niet zomaar honden op straat aaien.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:24

fresley schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik dacht dat ze bij de bereden politie liever geen schimmels hebben omdat die teveel opvallen tussen de bruine/zwarten/vossen, en dat het dan kan gebeuren dat bv bij een rel de mensen massaal voor de witte gaan omdat die er zo uitspringt.
Er is gewoon een tekort aan amerigo's, misschien moet de sint hierbij ook andere kleuren accepteren :+

Onzin! Ik heb een grote schimmel die toen hij 5jaar was bij die getest is bij de politie om als 'politie-paard' in dienst te gaan.
Mijn paard is daar niet voor geslaagd. Dus het is onzin dat de politie geen witte paarden wil ;)

Het is overigens van jullie wel een goed idee inderdaad om een politie paard te nemen :)

Bij de bereden politie amsterdam hebben ze geen witte paarden om de bovenstaande reden

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:34

anneliesdj schreef:
Jennyj01 schreef:

Jij hebt duidelijk geen hond :+

Maar ja, ik vind het wangedrag als een paar oncontroleerbaar wordt, wat daar ook de reden voor is.

Misschien was het handig geweest om de update voor de post te lezen. Het dier vertoonde geen wangedrag.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:22

Jennyj01 schreef:
Misschien was het handig geweest om de update voor de post te lezen. Het dier vertoonde geen wangedrag.

Dus dit is geen wangedrag?
Citaat:
En met reden. Een van de begeleiders van het paard - verkleed als Zwarte Piet - heeft namelijk wel een zwieper gekregen van het dier. Mogelijk is die tegen een kind aan gevallen.

Lijkt me niet dat het verschil maakt of er een kind of een volwassen persoon door het paard geraakt is. Feit blijft dat het dier zich misdroeg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:45

Ga nu niet dat paard als een rot knol afschilderen hier. Het dier heeft hier helemaal niet om gevraagd of enige inbreng in gehad. Is vast blij dat het volgend jaar niet weer hoeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:58

Kuggur schreef:
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een rotschop van het paard... }>

:D

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:01

:D :+
Zijn dat de nieuwe straffen sinds dit jaar sinterklaas?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:54

manon_goldy schreef:
Bij de bereden politie amsterdam hebben ze geen witte paarden om de bovenstaande reden

Niet?
De "televisie intocht amerigo" was anders jaren een politiepaard volgens mij? En volgens mij ook van Amsterdam?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:10

Snollygoster schreef:
Waar ik hier vooral over val, is dat sommigen hier hun paard als "100% bomproof" afstempelen. Voor mij is geen enkel paard écht 100% bomproof, paarden zijn en blijven (vlucht)dieren die soms onvoorspelbaar gedrag vertonen.
Ik heb zelf een hele lieve ruin, waarmee ik al in verscheidene soorten situaties terecht ben gekomen. Van de zomer wedstrijd gehad in een open veld waar plots parachutisten besloten te landen (er was ergens iets misgegaan met de communicatie), vele paarden die knettergek werden terwijl die van mij half stond te slapen. In het bos waar ik vaak ga wandelen ook al vaker een horde kleine kinderen tegengekomen die op schoolreis of zo zijn, daar kijkt ie allemaal niet naar.
Vorige week ga ik op buitenrit, schrikt mijn paard zich te pletter van een fazant die plots de bosjes komt uitgerend, waar ik dan ook weer bij denk "wat ben jij toch een idioot" :roll:

Het hangt allemaal af van de situatie, sommige paarden zullen helemaal niet opkijken in extreme situaties, maar dan wel ontzettend schrikken van kleine onverwachte dingen. Het blijven hoe dan ook onvoorspelbare dieren.

Helemaal mee eens, het zijn (gelukkig) geen machines en daardoor nooit 100% voorspelbaar.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:50

Jennyj01 schreef:
Ga nu niet dat paard als een rot knol afschilderen hier. Het dier heeft hier helemaal niet om gevraagd of enige inbreng in gehad. Is vast blij dat het volgend jaar niet weer hoeft.

Niemand heeft het hier over een rotknol gehad. Maar wangedrag mag je best wangedrag noemen. Is het paard niet te verwijten, wel de persoon die gedacht heeft dat het paard hiervoor geschikt was.

Neemt niet weg dat het gedrag op zich gevaarlijk was voor omstanders. Dus wangedrag. Als het paard zich goed gedragen had was er namelijk geen probleem geweest.

Wat betreft de mensen die aanvoeren dat het "nu eenmaal geen machines zijn". Dat vind ik altijd zo'n makkelijk excuus...dus daarom moet iemand maar een trap krijgen, omdat paard in kwestie geen machine is? Wederom: eigenaren/trainers moeten maar gewoon beter opletten/inschattingen maken wat betreft hun dier. Het mag dan geen machine zijn, met een beetje gezond verstand kun je wel voorkomen dat jóuw dier schade aanricht.

anneliesdj

Re: Amerigo trapt volwassene tijdens intocht in Naarden *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:16

Natuurlijk valt dat het paard niet te verwijten, het arme dier heeft er niet om gevraagd opgetuigd te worden met een rode jurk op zijn rug en een stel springende zwarte kereltjes om zich heen door straten vol enthousiast gillende kinders geleid te worden.

Maar de eigenaar, die wel. Niet zozeer dat hij het verkeerd heeft ingeschat. Wel dat hij niet op tijd heeft gezegd, dit gaat niet goed we stoppen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:24

rider schreef:
Jennyj01 schreef:

Niemand heeft het hier over een rotknol gehad. Maar wangedrag mag je best wangedrag noemen. Is het paard niet te verwijten, wel de persoon die gedacht heeft dat het paard hiervoor geschikt was.

Neemt niet weg dat het gedrag op zich gevaarlijk was voor omstanders. Dus wangedrag. Als het paard zich goed gedragen had was er namelijk geen probleem geweest.

Wat betreft de mensen die aanvoeren dat het "nu eenmaal geen machines zijn". Dat vind ik altijd zo'n makkelijk excuus...dus daarom moet iemand maar een trap krijgen, omdat paard in kwestie geen machine is? Wederom: eigenaren/trainers moeten maar gewoon beter opletten/inschattingen maken wat betreft hun dier. Het mag dan geen machine zijn, met een beetje gezond verstand kun je wel voorkomen dat jóuw dier schade aanricht.

Dat is geen makkelijk excuus maar realiteit, mijn paarden slaan niet maar je hoort mij niet zeggen dat ze nooit zullen slaan. Een vlieg of een schrikreactie kan voldoende zijn. Niemand moet een trap krijgen maar iedereen moet er wel rekening mee houden dat je een trap kunt krijgen.
Als ik soms zie hoe nonchalant mensen (vaak uit onwetendheid) om paarden heen lopen en dat vaak nog met een klein kind aan de hand dan lopen me de rillingen over de rug.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:44

aadburg schreef:
Niemand moet een trap krijgen maar iedereen moet er wel rekening mee houden dat je een trap kunt krijgen.
Als ik soms zie hoe nonchalant mensen (vaak uit onwetendheid) om paarden heen lopen en dat vaak nog met een klein kind aan de hand dan lopen me de rillingen over de rug.

Sorry, maar dat vind ik een belachelijke statement. Er rekening mee houden, als leek, dat je een trap kunt krijgen? Die verantwoording ga je toch niet op publiek af schuiven? Dan neem je maar twee grooms mee die je er links en rechts naast zet, zodat het publiek niet bij het paard direct in de buurt kan komen.

Stel je dit eens voor: ik ga kijken bij een demonstratie met honden. Eén van de honden springt tegen de afscheiding op en bijt me in mijn arm. Dus ik had er maar rekening mee moeten houden als ik daar ging kijken, dat ik gebeten kon worden? I.p.v eigenaar ervoor zorgt dat hond niet kan bijten (door deze bv. aan de lijn te houden). Dat is toch de omgekeerde wereld?!

Echt, het is deze mentaliteit van paardeneigenaren waar ik me kapot aan erger. Het is jouw dier, jouw verantwoording, je hebt maar te zorgen dat jouw dier niemand verwondt. :(

anneliesdj

Re: Amerigo trapt volwassene tijdens intocht in Naarden *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:58

Precies wat ik bedoel.
En een trap uitdelen door een vlieg? Sorry hoor maar dat vind ik ook niet normaal, paard weet drommels goed dat jij naast hem staat, een 'normaal' sociaal paard slaat dan niet uit.