www.youtube.com/watch?v=TziDEQ-nLBE
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
rider schreef:KimD schreef:Mijn eigen paarden zijn ook 100% bomproof, niks wat hun van de was kan brengen.Citaat:Als hij daar een schrikreactie van krijgt of zelfs paniek, kan ik goed begrijpen, het is namelijk voor een paard moeilijk te plaatsen.
Niet vervelend bedoelt, maar als je paard nergens door van de wijs raakt is hij inderdaad (voor zover mogelijk) 100% bombproof. Krijgt hij ' misschien zelfs paniek' door een stel kinderen of wielrenners, dan kun je toch niet zeggen dat hij 100% bombproof is? Zo extreem zijn de geschetste situaties nu ook weer niet...
Een schrikreactie ergens op geven mag. Dat doet mijn showpaard ook weleens. Dan staat hij stil en kijkt naar datgene waar hij van schrok. Dat mag. Stapt hij opzij, gaat hij dribbelen of wat dan ook, dan krijgt hij op z'n kop. Dat gedrag pik ik niet. Hij mag best aangeven iets eng te vinden, maar moet het oordeel van wat er met die inschatting gedaan wordt, aan mij overlaten, ik ben namelijk de baas. En als ik vind dat het niet eng is moet hij er gewoon langs/over/onderdoor zonder tegenspartelen.
Een paard dat een paniekreactie geeft is voor dit soort dingen ongeschikt, klaar. Slaan, steigeren, op de plaats galloperen, er vandoor rennen = onacceptabel. En dat is iets dat je maar tot op zekere hoogte zelf kunt vormen, 50% van wat een dier doet in een enge situatie is karakter. En sommige karakters zijn voor bepaalde doeleindes niet geschikt. Als ruiters/eigenaren daar eens eerlijk over waren, gebeurde er niet zoveel ongelukken met dit soort dingen.
De enige prikkel die alles overstijgend is, is extreme pijn. Extreme pijnprikkels zijn in mijn ogen de enige reden dat een paard een paniekreactie mag geven.
Juliette61 schreef:He gatver, dat is schrikken voor zo'n kind!
Niet handig van de ouders, een kind bij een paard in de buurt laten komen als je niet 100% zeker weet dat er niks kan gebeuren.
KimD schreef:Je straft je paard serieus omdat hij iets eng vind?
Citaat:Jij oordeelt over mijn paarden terwijl je daar je neus uit te houden hebt. Ik sta meer dan 250% achter mijn paarden, maar als ze ergens van schrikken of paniek van krijgen kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Het zijn namelijk paarden geen machines.
LadyMadonna schreef:Hij (zij?) moet presteren op grote shows met veel publiek wat er kort op kan zitten. Dan moét je op je paard kunnen vertrouwen, en hij op jou.
En dat klopt. Sterker nog, wij geven zelfs shows tussen het publiek in, zonder afzetting. Volgens mij zijn we daar redelijk uniek in. En dat kan alleen omdat onze paarden zo ontzettend braaf zijn én daarnaast gewoon goed onder appèl staan. Ik moet erop kunnen vertrouwen dat mijn paard niet zomaar besluit het heft in eigen hoeven te nemen op een random moment. Maar het gaat twee kanten op: dit soort dingen kunnen alleen omdat ik ervoor zorg dat hij geen nadelige gevolgen ondervindt van shows. Als een paard geen lol heeft in dit soort dingen, kun je ze dit nooit veilig laten doen.
Jennyj01 schreef:anneliesdj schreef:
Wut? Nu hebben de ouders er schuld aan?
Welke eigenaar laat zijn paard aan zoiets meedoen als je weet dat hij niet 100% vertrouwd is en waarom heeft er niemand al eerder ingegrepen? Waarom moet het paard eerst niet meer te hanteren zijn en iemand schoppen voor er wordt bedacht dat het beter is het zonder paard verder te doen?
Die ouders valt niets te verwijten, dat zijn geen paardenkenners en als bezoeker ga je er toch vanuit dat het veilig is.
Maar hoe is het met het kind? Want dat mis ik wel in het verhaal.
Tuurlijk valt er de ouders alles te verwijten. De meeste kinderen zijn te klein om zelf te bepalen hoe dicht ze bij een paard komen. Dat doen de ouders. En in dit geval dus niet helemaal goed ingeschat. Maar als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat het kind helemaal niet is geraakt.
Jennyj01 schreef:Nou anneliesdj die mening deel ik zeker niet met je. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. Als je geschopt kan worden door een paard dan ben je er veel te dicht bij geweest. Zeker als je geen verstand van paarden hebt. Je laat een kind toch ook niet zomaar een hond aaien? Want hij loopt op straat dus hij zal wel lief zijn?
En wangedrag? Daar kan je niet over oordelen. Je was er niet bij. Je weet niet of het dier voluit geschopt heeft of dat het gewoon wat geïrriteerd was zoals bij een vlieg.
Een dier wat hiervoor gebruikt wordt moet braaf zijn. Maar die hebben ook een grens. En de paarden van de bereden politie zijn ook niet altijd even cool. Die zie je ook met regelmaat wat nerveus doen

fresley schreef:Ilse_123 schreef:Ik dacht dat ze bij de bereden politie liever geen schimmels hebben omdat die teveel opvallen tussen de bruine/zwarten/vossen, en dat het dan kan gebeuren dat bv bij een rel de mensen massaal voor de witte gaan omdat die er zo uitspringt.
Er is gewoon een tekort aan amerigo's, misschien moet de sint hierbij ook andere kleuren accepteren
Onzin! Ik heb een grote schimmel die toen hij 5jaar was bij die getest is bij de politie om als 'politie-paard' in dienst te gaan.
Mijn paard is daar niet voor geslaagd. Dus het is onzin dat de politie geen witte paarden wil
Het is overigens van jullie wel een goed idee inderdaad om een politie paard te nemen
anneliesdj schreef:Jennyj01 schreef:Nou anneliesdj die mening deel ik zeker niet met je. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. Als je geschopt kan worden door een paard dan ben je er veel te dicht bij geweest. Zeker als je geen verstand van paarden hebt. Je laat een kind toch ook niet zomaar een hond aaien? Want hij loopt op straat dus hij zal wel lief zijn?
En wangedrag? Daar kan je niet over oordelen. Je was er niet bij. Je weet niet of het dier voluit geschopt heeft of dat het gewoon wat geïrriteerd was zoals bij een vlieg.
Een dier wat hiervoor gebruikt wordt moet braaf zijn. Maar die hebben ook een grens. En de paarden van de bereden politie zijn ook niet altijd even cool. Die zie je ook met regelmaat wat nerveus doen
Jij hebt duidelijk geen hond
Maar ja, ik vind het wangedrag als een paar oncontroleerbaar wordt, wat daar ook de reden voor is.
Jennyj01 schreef:Misschien was het handig geweest om de update voor de post te lezen. Het dier vertoonde geen wangedrag.
Citaat:En met reden. Een van de begeleiders van het paard - verkleed als Zwarte Piet - heeft namelijk wel een zwieper gekregen van het dier. Mogelijk is die tegen een kind aan gevallen.
Snollygoster schreef:Waar ik hier vooral over val, is dat sommigen hier hun paard als "100% bomproof" afstempelen. Voor mij is geen enkel paard écht 100% bomproof, paarden zijn en blijven (vlucht)dieren die soms onvoorspelbaar gedrag vertonen.
Ik heb zelf een hele lieve ruin, waarmee ik al in verscheidene soorten situaties terecht ben gekomen. Van de zomer wedstrijd gehad in een open veld waar plots parachutisten besloten te landen (er was ergens iets misgegaan met de communicatie), vele paarden die knettergek werden terwijl die van mij half stond te slapen. In het bos waar ik vaak ga wandelen ook al vaker een horde kleine kinderen tegengekomen die op schoolreis of zo zijn, daar kijkt ie allemaal niet naar.
Vorige week ga ik op buitenrit, schrikt mijn paard zich te pletter van een fazant die plots de bosjes komt uitgerend, waar ik dan ook weer bij denk "wat ben jij toch een idioot"![]()
Het hangt allemaal af van de situatie, sommige paarden zullen helemaal niet opkijken in extreme situaties, maar dan wel ontzettend schrikken van kleine onverwachte dingen. Het blijven hoe dan ook onvoorspelbare dieren.
Jennyj01 schreef:Ga nu niet dat paard als een rot knol afschilderen hier. Het dier heeft hier helemaal niet om gevraagd of enige inbreng in gehad. Is vast blij dat het volgend jaar niet weer hoeft.
rider schreef:Jennyj01 schreef:Ga nu niet dat paard als een rot knol afschilderen hier. Het dier heeft hier helemaal niet om gevraagd of enige inbreng in gehad. Is vast blij dat het volgend jaar niet weer hoeft.
Niemand heeft het hier over een rotknol gehad. Maar wangedrag mag je best wangedrag noemen. Is het paard niet te verwijten, wel de persoon die gedacht heeft dat het paard hiervoor geschikt was.
Neemt niet weg dat het gedrag op zich gevaarlijk was voor omstanders. Dus wangedrag. Als het paard zich goed gedragen had was er namelijk geen probleem geweest.
Wat betreft de mensen die aanvoeren dat het "nu eenmaal geen machines zijn". Dat vind ik altijd zo'n makkelijk excuus...dus daarom moet iemand maar een trap krijgen, omdat paard in kwestie geen machine is? Wederom: eigenaren/trainers moeten maar gewoon beter opletten/inschattingen maken wat betreft hun dier. Het mag dan geen machine zijn, met een beetje gezond verstand kun je wel voorkomen dat jóuw dier schade aanricht.
aadburg schreef:Niemand moet een trap krijgen maar iedereen moet er wel rekening mee houden dat je een trap kunt krijgen.
Als ik soms zie hoe nonchalant mensen (vaak uit onwetendheid) om paarden heen lopen en dat vaak nog met een klein kind aan de hand dan lopen me de rillingen over de rug.