Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:41

De kortste klap als je iets wilt weten is even bellen met het ministerie.
Dan weet je het zeker.
Er worden hier vragen gesteld die ik ook niet met zekerheid kan beantwoorden.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:54

Santos_05 schreef:
Ik verbaas me over de reacties in dit topic. 95% van de paardeneigenaren hoeven niet op pad (concours, rijvereniging, DA), dus die kunnen respecteren dat ze niet op pad gaan.

Voor pluimveehouders heeft dit zo'n grote impact, hun hele inkomen valt weg en de kans is groot dat ze het niet meer op kunnen bouwen. Dus als we de verspreiding kunnen voorkomen, is 3 dagen niet zo lang.

Santos_05 ik voel mij hierin aangesproken. Is het zo vreemd dat ik deze vraag stel? Mijn trailer moet naar de garage en ik wil besmetting voorkomen. Maar wil ook niet de omzet weghalen bij de trailer garage... Zij hebben al een afspraak staan, het is vrij druk en als ik niet kom hebben ze een gat in de agenda en omzet "verlies". Ik begrijp van internet dat het voor ons (als ik in de regio val, mijn stal ligt echt naast de streep) 30 dagen geen vervoer is en ik wil zeker weten dat ik straks de boel niet verspreid...

Lagy62 dat heb ik dus gedaan maar daar werd ik verre van wijzer van... Volgens die mevrouw mag ik zelfs gewoon met paard op stap ongeacht of ik in een gebied val of niet... Redelijk kwalijke zaak als ik hierdoor besmetting veroorzaak...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:57

Santos_05 schreef:
Ik verbaas me over de reacties in dit topic. 95% van de paardeneigenaren hoeven niet op pad (concours, rijvereniging, DA), dus die kunnen respecteren dat ze niet op pad gaan.

Voor pluimveehouders heeft dit zo'n grote impact, hun hele inkomen valt weg en de kans is groot dat ze het niet meer op kunnen bouwen. Dus als we de verspreiding kunnen voorkomen, is 3 dagen niet zo lang.

nou inderdaad! ik zit lang niet in het risico gebied, maar haal straks mijn paard uit de wei ga rijden in de bak (wat ik dus nooit doe eigenlijk ) gewoon voor het geval dat, er lopen bij ons kippen los dus van de buren naar de andere kant van de weg naar de dijkenzovoorts ... dus je weet het niet en voorkomen is beter dan genezen , zeker voor de pluimveehouders is dit toch het minste wat we met zijn allen kunnen en zouden moeten doen , zonder gezeik en gezannik ... ik snap sommige reacties ook echt niet!!

@cowgirl ja had ik gelezen maar wel pas nadat ik mijn post had neergezet gisteren , maar toen was dus al bekend ook dat vogelopvang naarden nu gewoon op slot zit ,... en dat vind ik persoonlijk gewoon een goede zaak ,de gewonde dieren worden door een secundair bedrijf opgehaald , maar ik mag toch zeer zeker hopen dat het bestuur van jou dierenambulance een draaiboek heeft , voor dit soort uitbraken ? en hier dus op in kan spelen en het dus duidelijk kan doorspelen naar hun vrijwilligers ??
want zo krijg je de raarste en meest vreemde berichten en reacties op Facebook ect ... het is in het belang van zoveel meer dieren , waarom dan het risico lopen op ?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:58

lady62 schreef:
De kortste klap als je iets wilt weten is even bellen met het ministerie.
Dan weet je het zeker.
Er worden hier vragen gesteld die ik ook niet met zekerheid kan beantwoorden.

nou als je dan kijkt naar muppetmayo die is er niet wijzer van geworden en kreeg dus totaal andere antwoorden dan er op internet en de officiele sites gezet worden ?
ook dat vind ik trouwens bijzonder slordig

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:08

Sparky10 schreef:
Santos_05 schreef:

nou inderdaad! ik zit lang niet in het risico gebied, maar haal straks mijn paard uit de wei ga rijden in de bak (wat ik dus nooit doe eigenlijk ) gewoon voor het geval dat, er lopen bij ons kippen los dus van de buren naar de andere kant van de weg naar de dijkenzovoorts ... dus je weet het niet en voorkomen is beter dan genezen , zeker voor de pluimveehouders is dit toch het minste wat we met zijn allen kunnen en zouden moeten doen , zonder gezeik en gezannik ... ik snap sommige reacties ook echt niet!!

@cowgirl ja had ik gelezen maar wel pas nadat ik mijn post had neergezet gisteren , maar toen was dus al bekend ook dat vogelopvang naarden nu gewoon op slot zit ,... en dat vind ik persoonlijk gewoon een goede zaak ,de gewonde dieren worden door een secundair bedrijf opgehaald , maar ik mag toch zeer zeker hopen dat het bestuur van jou dierenambulance een draaiboek heeft , voor dit soort uitbraken ? en hier dus op in kan spelen en het dus duidelijk kan doorspelen naar hun vrijwilligers ??
want zo krijg je de raarste en meest vreemde berichten en reacties op Facebook ect ... het is in het belang van zoveel meer dieren , waarom dan het risico lopen op ?

Ik kreeg gister alleen een mailtje en lees nu pas op BOKT dat er voor dierenambulances een draaiboek is. Ik heb zo dienst en zal eens zien wat er op de basis hangt.
Ik verwacht op zijn minst wel een uitgeprint stuk van het draaiboek en anders zoek ik het vanmiddag ff op.

Op facebook post ik niks..behalve in onze besloten groep van de vrijwilligers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:13

amoj schreef:
Ik vind het schandalig dat men zich hier druk maakt of ze wel of niet met hun paard op wedstrijd kunnen of naar een fotoshoot kunnen. Doe niet zo moeilijk en houd je paard lekker thuis, als je het te lastig vind om je papierrommel voor mekaar te hebben.

Ik vind dat helemaal niet schandalig. Mensen willen het graag goed doen en stellen hier daarom vragen. En zoals je ziet uit de reacties blijkt het verdomd lastig voor de NVWA om mensen duidelijkheid te geven.

Ik zou dat niet raar vinden als deze vogelgriep volkomen onverwachts uit de lucht kwam vallen. Op onverwachte dingen kan je niet voorbereid zijn. Maar het is nooit de vraag geweest óf Nederland getroffen zou worden door een dergelijk virus, de vraag was alleen wanneer dat zou gebeuren. Je kunt dit dus voorbereiden. En bij de voorbereiding hoort gewoon dat je websites en documentatie achter de hand hebt, die je met een druk op de knop kunt publiceren als het zover is. En goed getrainde medewerkers klaar hebt zitten aan de telefoon die het draaiboek kennen en de vragen correct kunnen beantwoorden.

Er is niet meer nodig dan een simpele website waar je kunt aanklikken: "ik heb hobbykippen" "ik heb een paard" "ik woon in de buurt van een pluimveebedrijf" "ik woon in het beschermingsgebied" en waar je dan antwoord kunt vinden om veelgestelde vragen als "moet ik ophokken?" "moet ik niet-noodzakelijk vervoer van mijn paard vermijden?" "kunnen mijn dieren ziek worden?" "hoe zien ik dat ze ziek zijn?" "kan ik ziek worden van mijn dieren?" "wat moet ik doen als ik denk dat mijn dieren ziek zijn?" etc etc.
En dat ik me daar druk over maak heeft niks met laksigheid of gemakzucht te maken. Of met zelf geen zin hebben om energie in papierwerk te steken. En al helemaal niet met onverschilligheid naar pluimveehouders toe. Integendeel. Ik vind het erg dat de communicatie zo onduidelijk is en er zoveel mensen met onbeantwoorde vragen zitten, omdat mensen dan de adviezen niet of niet goed opvolgen. En uiteindelijk de pluimveehouders de dupe zijn als dit virus zich verspreid. En wellicht op den duur de volksgezondheid ook.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:19

De mensen die hier reageren lijken mij JUIST betrokken... Anders hadden ze niet de moeite gedaan om hier te gaan reageren..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:20

Safina je beschrijft precies wat ik zou willen zeggen, ik kon alleen de juiste woorden niet vinden. Ik wil juist voorkomen dat ik de boel verspreid. Daarom stel ik mijn vragen. Natuurlijk vind ik het jammer dat mijn cursus niet doorgaat, maar ik zou het nog veel erger vinden als het virus zich verspreid. Ik wil graag dit voorkomen. Alleen omdat mijn afspraak voor mijn trailer al stond zou ik graag weten of ik deze mag verplaatsen. Ik schrok er alleen echt van dat ik een compleet ander antwoord kreeg dan dat overal op internet staat (en over klantvriendelijkheid zeg ik maar even niets, ik snap dat ze wellicht ook gek wordt van alle paarden huppeltrutjes zoals ik die het volgens haar toch allemaal beter weten).

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:28

Ik had er al eerder een reactie op gegeven maar ik ben het met voorgaande reacties eens. Als ik vraag of ik op buitenrit of meeting kan en mag is dat juist om te voorkomen dat ik het eventueel verspreid. Niet omdat ik me zorgen maak om mijn ritje. Bovendien heb ik geen bak dus ik ben genoodzaakt om buiten te rijden. Vandaag naar het bos gewild maar om besmetting te voorkomen blijf ik thuis en dus staat mijn pony vandaag stil!

Ik vind het eerlijk gezegd egoïstisch van de mensen die ons egoïstisch noemen omdat wij graag op de hoogte willen zijn.

Ook wij proberen mee te denken !!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:36

Safina, als ik jou zo hoor, moet je solliciteren bij EZ. Ze willen je daar vast hebben.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:41

Ik begrijp dat dit geld voor heel Nederland en ten alle tijde binnen deze 72 uur, mits dit niet verlengt wordt, dit ingevulde formulier getoond moet worden? Heb het formulier al uitgeprint en zal het vanavond door eigenaar laten invullen. Buren hebben hobbykippen maar deze zitten altijd in hokken.
Woon in provincie Groningen dus ver buiten de omgeving maar zelf geen licht dus ben genoodzaakt naar de manege te rijden en daar te rijden. (Lees: een trailerritje van 10 minuten)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:47

Ik heb pagina 192 en 193 uitgeprint en zover mogelijk ingevuld. Moet toch vanavond heen en weer 200km rijden met de trailer. Alleen er moet eigenlijk ook iets ingevuld worden door het bestemmingsbedrijf. Ik heb hier zelf opgeschreven dat ik naar de KNHS in Ermelo onderweg ben. Duidelijk een bedrijf zonder kippen (ik hoop het het zo genoeg is)

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:48

iemand schreef:
Citaat:
http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edori ... GnGlTSG-Hg
Hier staat een kaart tot waar het 10 km gebied is. Volgens mij val jij daar niet onder? Dan zou je gewoon met lege trailer mogen rijden volgens mij.

Deze kaart is van het 3-kilometergebied!
Het 10-kilometergebied is veel groter. Ik heb daar geen kaart van kunnen vinden. Beide gebieden zijn wel zeer gedetailleerd omschreven op de site van de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl (regeling instelling beschermings- en toezichtsgebied).

In beide gebieden mag je niet met je paard op pad tenzij er een levensbedreigende situatie is voor het paard, je daarom toestemming hebt van de kliniek om te komen, je een vrijwaring bij je hebt en je je route hebt aangemeld bij het ministerie.

In beide gebieden mag een lege trailer niet verplaatst worden tenzij deze ontsmet is volgens protocol en je ook hier een vrijwaring voor bij je hebt.
NB. Op dit moment geldt dit dus voor heel Nederland en moet de trailer ook ontsmet zijn als je er wel een paard in zet!

In het 10-kilometergebied (en dus ook in het 3-kilometergebied) gelden deze maatregelen vooralsnog voor 30 dagen. Ongeacht of je hobbykippen hebt, geen kippen hebt of je paard op/bij/naast een commercieel pluimveebedrijf hebt staan.

Ik sta in het 10-kilometergebied, vlak achter Hekendorp. Het is onhandig ja. Ik zou komende zaterdag een clinic rijden en zondag zou ik onze vijfjarige ophalen vanaf zijn trainingsadres. Daar blijft hij nu maar een maand extra en naar de clinic ga ik maar zonder paard.
Laatst bijgewerkt door abby op 17-11-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:49

Marije_jiplover schreef:
Safina, als ik jou zo hoor, moet je solliciteren bij EZ. Ze willen je daar vast hebben.

:D Ik zou er graag wat mee doen hoor! Maar dan moet ik verhuizen naar het westen, vermoed ik. En dat gaat niet gebeuren. ;)

Ik zag trouwens dat de KNHS nieuwe informatie online heeft. Antwoorden op veelgestelde vragen ten aanzien van paarden. +:)+

https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... ntwoorden/

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:55

safina schreef:
Marije_jiplover schreef:

:D Ik zou er graag wat mee doen hoor! Maar dan moet ik verhuizen naar het westen, vermoed ik. En dat gaat niet gebeuren. ;)

Ik zag trouwens dat de KNHS nieuwe informatie online heeft. Antwoorden op veelgestelde vragen ten aanzien van paarden. +:)+

https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... ntwoorden/

De klantenservice zit in Assen als het goed is :+

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:56

Dank je wel Abby :) Naar die info was ik dus op zoek. Blijf het vreemd vinden dat de NVWA zelf mij dat niet eens kan en wil geven... Ik ga de trailer ontsmetten en eens kijken of ik een vrijwaring kan regelen..

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:01

@muppetmayo: ontsmetten moet ook volgens richtlijnen, die staan in het draaiboek vogelgriep (of op zijn minst staat daar een link, ben dat even kwijt en kan het nu niet 1-2-3 terugzoeken ->werk). Succes in ieder geval!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:14

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2333 ... eid__.html

Goed nieuws. Hopelijk word morgen alles opgeheven.

Overigens hebben wij hier op de dierenambulance een algeheel verbod op het vervoer van vogels.
Er is vanuit het ministerie van landbouw een algeheel verbod op het vervoer van vogels.

Ik ben dus benieuwd of dat draaiboek nu ook geld of dat het draaiboek voor een andere variant of van de vorige keer was.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:20

dat is goed nieuws :j

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:29

muppetmayo schreef:
Santos_05 schreef:

Santos_05 ik voel mij hierin aangesproken. Is het zo vreemd dat ik deze vraag stel? Mijn trailer moet naar de garage en ik wil besmetting voorkomen. Maar wil ook niet de omzet weghalen bij de trailer garage... Zij hebben al een afspraak staan, het is vrij druk en als ik niet kom hebben ze een gat in de agenda en omzet "verlies". Ik begrijp van internet dat het voor ons (als ik in de regio val, mijn stal ligt echt naast de streep) 30 dagen geen vervoer is en ik wil zeker weten dat ik straks de boel niet verspreid...

Lagy62 dat heb ik dus gedaan maar daar werd ik verre van wijzer van... Volgens die mevrouw mag ik zelfs gewoon met paard op stap ongeacht of ik in een gebied val of niet... Redelijk kwalijke zaak als ik hierdoor besmetting veroorzaak...

@Muppetmayo, als je met je trailer op pad moet voor een afspraak hoor je dus bij de 5% en hoef je je niet aangesproken te voelen ;) Juist dan ben ik blij dat je informatie in wint wat je wel of niet mag :j
Gelukkig heeft Abby je op weg geholpen!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:46

Ik zie overal op internet dat dierenambulances geen vogels meer ophalen, maar ik kan niet zo goed opmaken waar dat vandaan komt. In het draaiboek staat heel duidelijk welke maatregelen gelden. Ik kan nergens vinden waarom er nu andere maatregelen zouden gelden? Er staat dat gedurende de standstill (die 72 uur) geen risicosoorten (zwanen, eenden, ganzen, meeuwen en reigers) vervoerd mogen worden. Grasparkieten, merels en mussen etc. dus wel gewoon.

Er is maar één draaiboek en die is hieronder te downloaden:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html (pagina 132)

Maar misschien dat er contact is geweest met het ministerie en anders is afgesproken, maar ik zie op de facebookpagina's van de dierenambulances nergens iets staan over die risicosoorten? Wel staat er dat de vogelopvangen gesloten zijn, misschien dat het daarmee te maken heeft? Dat de dierenambulance ze wel mag ophalen, maar nergens heen kan brengen?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:52

Ik kan nergens vinden welke plaatsen er precies onder vallen, ik kom net tot de conclusie dat ik er in de buurt een paard moet verhuizen 30 nov. :Y) Of lees ik er overheen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:53

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:02

Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 17-11-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:03

Zou fijn zijn als woensdag over is.

Alleen wat ik met dit soort dingen afvraag, hoe kunnen mensen dit nou weten wanneer ze niet regelmatig op bokt kijken? Want ik had het anders echt niet geweten.