Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:30

Dank Askja voor je positieve woorden. :)

Het is al eerder beschreven hoe systemen eerst moeten doorschieten voor er verandering komt. :j
De wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn beschreef het effect in The Structure of Scientific Revolutions in 1962: een bestaand paradigma voldoet niet meer aan de eisen van de tijd, er ontstaat een crisis en er moet een speler van buiten (of een jonge revolutionair) aan te pas komen om de oude structuur te doorbreken.

Askja, je bent een beetje geniepig met je laatste vraag. _/-\o_
"De winnaar heeft altijd gelijk?"

Ik kan me voorstellen dat juryleden lang meegaan in een nieuwe ontwikkeling.
Totdat er weer een nieuwe, revolutionaire ontwikkeling is.

Ik kan me voorstellen dat er in het internationale juryledencorps eerst euforie is over een nieuwe grensverleggende manier van rijden. En dat ze daar vervolgens in vastlopen. Erin verstrikt raken.

Er zijn allerlei overleggen over jureren. Met allerlei partijen. Natuurlijk ook met belanghebbenden. Een belanghebbende als Sjef is met zijn vernieuwende manier daaarbij natuurlijk een partij die niet over het hoofd gezien kan worden.

Ook ik heb die euforie gekend. Anky op Bonfire in Amsterdam op Song Song Blue. De tranen stroomden over mijn wangen. Het was zó mooi!
Toen was er nog harmonie, en losheid.

Dan wordt zo'n 'methode' verder ontwikkeld, en verdwijnt de liefde, lijkt het wel. Het wordt mechanisch, haast een trucje.
Tijd voor een revolutionaire nieuwkomer, dus. :j

Kennelijk is er een moment dat ook juryleden (weer) wakker worden.
Met een na-ijl effect.

Ik verheug me erop het Valegro-rijden in de ring te gaan zien.
Wat zeg ik, ik zie al signalen! <3
Het laag-rond rijden zien we bij sommige ruiters in de ring al minder terug.
Bergop rijden, en in-balans-rijden zie ik steeds meer. <3
Ik ben daar zó blij mee! :):)

Als jurylid heb ik toch maar een fantastische rol om consequent aan ruiters mee te geven wat ik graag wil zien. *\%/*

Askja schreef:
Bertie, thanks voor je uitgebreide reactie en uitleg! Posts zoals die van jou maken discussies als deze interessant en leerzaam
. Ik ben het wel met je eens wat Anky betreft, dat haar methode (of lievr gezegd die van Sjef Jansen) ervoor gezorgd heeft dat de NL dressuur een stap naar een hoger niveau heeft kunnen zetten. Maar als buitenstaander die e.e.a. vanuit een andere discipline bekijkt, ziet het er voor mij uit dat die methode een beetje te veel is doorgeschoten richting controle en dat dit soms ten koste gaat van de harmonie en lichtheid. Misschien omdat er lange tijd geen 'tegenwicht' was vanuit andere benaderingen doordat de methode- Sjef zo succesvol en daardoor zoveel navolging vond, dat de balans een beetje zoek raakte? Immers, de winnaar heeft altijd gelijk?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:36

NatasjavE schreef:
Met makkelijker bedoelde ik overigens....het voelt lekker ligt in de hand....hangt niet.
Rijtechnisch heb je er echter niks aan.

Ah, jouw bijdrage bijna over het hoofd gezien. :o
Je hebt helemaal gelijk! *\o/*
Dat iets in de hand fijn voelt kan rijtechnisch inderdaad helemaal niets voorstellen.
Dank je wel voor je bijdrage. Wat jij zegt is vaak onderbelicht en niet begrepen.
Wat jij zegt kan niet vaak genoeg herhaald worden. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:44

hwn schreef:
De jury moet mss es leren om naar de achterkant van het paard te kijken, ipv de voorkant.

Ik ben het hier hartgrondig mee eens.

Meestal kijk ik vooral naar het achterbeen, en dan weet ik feilloos wat er aan de voorkant gebeurt. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:48

Janine1990 schreef:
Bertie, ik volg je uitleg op het waarom helemaal... Maar zeker als jurylid op FEI en Olympisch (!!!) niveau zouden ze toch beter moeten weten... En niet uit moeten gaan van LDR in training om een proef te beoordelen? Die moeten toch JUIST weten dat LDR een manier van trainen is, om toe te komen aan het gestelde juryreglement...

Training heeft toch nooit iets te maken met wat er in de ring getoond wordt?

Ik ga even in op je opmerking 'ze zouden beter moeten weten'.

Ik ben dat met je eens.
Maa ik denk dat er op een gegeven moment toch een soort vermoeid navelstaarderij ontstaat. [proest]
Tot er een revolutionair opstaat die dat doorbreekt.

Er ZIJN in het internationale circuit juryleden die de moed hebben gehad Valegro op nummer 1 te zetten, toch? <3

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:17

oji schreef:
Er is momenteel in mijn ogen enorm veel aandacht voor die loodlijn. Volgens mij een beetje teveel focus daarop, voortkomend uit de controverse rondom allerlei trainingsmethoden die al dan niet schadelijk zijn voor het paard. Waar je bijna niemand over hoort, maar wat volgens de fei richtlijnen net zo goed een aanleunings criterium is, is dat bij vrijwel de gehele top, de nek voor het grootste deel van de tijd niet meer het hoogste punt is. Niet bij de klassiekers, niet bij de moderne, niet bij de engelsen, niet bij de duitsers, niet bij de Nederlanders. Als je dat vergelijkt met bv de aanleuning zoals indertijd bij dr Reiner Klimke, daar was vaak de nek wel het hoogste punt. Ik ben wel benieuwd wat de echte dressuurkenners daar van vinden. Heeft dat niet eenzelfde nadelig effect op het totaal door het lijf zijn en ontspanning van de rug, als het net achter de loodlijn lopen. Voor de duidelijkheid, ik heb daar geen waardeoordeel over, ik ben gewoon nieuwsgierig. Is dit nieuwe beeld een gevolg van trainingsmethoden of bv van de andere bouw van het moderne sportpaard? En in het geval van het laatste, geldt dan niet hetzelfde voor ietsje achter de loodlijn lopen (heb het zeker niet over kin op de borst, maar hoofd een 5 -10 graden achter de loodlijn).

Ben ik het eigenlijk mee eens, ik vind niet dat we TE gefixeerd moeten zijn op die loodlijn.
als een paard goed rug en achterhand gebruik heeft, maar loopt net iets te diep dat is iets wat nog kan gaan groeien.

Rolkur, en "knakken" op de 3de nekwervel daarin tegen ben ik fel op tegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:26

bertie schreef:

Ik ben dat met je eens.
Maa ik denk dat er op een gegeven moment toch een soort vermoeid navelstaarderij ontstaat. [proest]

Er ZIJN in het internationale circuit juryleden die de moed hebben gehad Valegro op nummer 1 te zetten, toch? <3

Gelukkig zijn die juryleden er...
Maar dat ze het dan presteren om in 2012 (Londen) Adelinde op 2 te zetten....

Kijk, ik volg je denkwijze over de juryleden hoor... Maar waarom kost het dan zoveel tijd voordat de juryleden overige combinaties te gaan meten aan het mooie beeld dat Charlotte met Valegro neerzet, wat toch duidelijk beter aan de voorschriften van de FEI voldoet....
Waar komt dat dan vandaan??? Is dat weer het betoog van Dr. Wolframm over de resultaten in het verleden?? Want die twee dingen kan ik maar moeizaam met elkaar rijmen...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:36

Janine1990 schreef:
bertie schreef:

Ik ben dat met je eens.

Kijk, ik volg je denkwijze over de juryleden hoor... Maar waarom kost het dan zoveel tijd voordat de juryleden overige combinaties te gaan meten aan het mooie beeld dat Charlotte met Valegro neerzet, wat toch duidelijk beter aan de voorschriften van de FEI voldoet....
Waar komt dat dan vandaan??? Is dat weer het betoog van Dr. Wolframm over de resultaten in het verleden?? Want die twee dingen kan ik maar moeizaam met elkaar rijmen...

Tja. Na-ijl-effect heet dat.
En er is natuurlijk een groot verschil tussen moedige mensen (juryleden) en mensen die gevoelig zijn voor groepsgedrag (juryleden).
Met andere woorden: juryleden zijn ook maar mensen.
Er zijn dappere juryleden hun nek durven uitsteken, en er zijn juryleden die gevoelig zijn voor intimidatie en groepsgedrag.
En ik maak me geen illusies. Ik neem aan dat ook juryleden prive bijvoorbeeld veel geld verdienen aan handel, of lessen.

Net gewone mensen.
Net zoals bij het rijden waarbij een revolutionair opstaat moet er ook in het juryledencorps een revolutionair opstaan die een nieuw geluid laat horen.
Daar is moed voor nodig.
En voordat zo'n revolutionair gehoord wordt .. daar gaat veel tijd overheen.
Als zo'n revolutionair de eindstreep al haalt. Want hoeveel sneuvelen er onder het collectief geweld van de traditionele (misschien ingeslapen en in de watten gelegde) groep juryleden, die het allemaal wel plezierig vinden om luxueus onthaald te worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:44

bertie schreef:
En er is natuurlijk een groot verschil tussen moedige mensen (juryleden) en mensen die gevoelig zijn voor groepsgedrag (juryleden).
Er zijn dappere juryleden hun nek durven uitsteken, en er zijn juryleden die gevoelig zijn voor intimidatie en groepsgedrag.
En ik maak me geen illusies. Ik neem aan dat ook juryleden prive bijvoorbeeld veel geld verdienen aan handel, of lessen.

Net gewone mensen.
Net zoals bij het rijden waarbij een revolutionair opstaat moet er ook in het juryledencorps een revolutionair opstaan die een nieuw geluid laat horen.
Daar is moed voor nodig.
Als zo'n revolutionair de eindstreep al haalt. Want hoeveel sneuvelen er onder het collectief geweld van de traditionele (misschien ingeslapen en in de watten gelegde) groep juryleden, die het allemaal wel plezierig vinden om luxueus onthaald te worden?

Geheel mee eens dat de juryleden ook maar mensen zijn.
Ik vind de juryleden ook niet hoofdverantwoordelijk, daar ze ook maar in dienst zijn van de FEI.

Dat de FEI niet harder optreed juist NU er iemand is opgestaan die een totaal ander beeld geeft, dat vind ik veel kwalijker!
Want er wordt al jaren door die eerste revolutionair die jij noemde gepleit voor een beter jurysysteem, met onder andere turnen als voorbeeld...

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:49

Janine1990 schreef:
bertie schreef:

Ik ben dat met je eens.

M.i is Adelinde daar terecht 2de geworden.

Als je hun (commentaar juryleden) nadien leest werd er specifiek ingegaan op de hoofd hals houding van Valegro, en hoeveel meer stabieler en ontspannen deze was dan die van Parcival.
Wat eigenlijk een goed statement is vanuit de juryleden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:53

Sonador schreef:

Als je hun (commentaar juryleden) nadien leest werd er specifiek ingegaan op de hoofd hals houding van Valegro, en hoeveel meer stabieler en ontspannen deze was dan die van Parcival.
Wat eigenlijk een goed statement is vanuit de juryleden.

Ik zeg niet dat ze te laag is geëindigd... :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:54

Waar maken jullie je toch druk over....GP is nog geen 3% van de totale paardenpopulatie, waarvan misschien 1% op WB (top)nivo.

Dat nivo en het bereiken van perfectie (wat niet bestaat) is voor heel bokt toch de ver van mijn bed show?
Kijk je kan het een mooier vindt als het ander, dat is een persoonlijke smaak, maar doe alsjeblieft niet hier of we het zelf allemaal beter weten en kunnen :o
Langs de zijlijn is het allemaal simpel en vingertje wijzen is wel heel makkelijk vanachter je toetsenbord.
Ik snap dit soort topics nooit...

Paardrijden is al moeilijk genoeg :+
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 21-10-14 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:56

listiglistje schreef:
Waar maken jullie je toch druk over....GP is nog geen 3% van de totale paardenpulatie, waarvan misschien 1% op WB (top)nivo.

Dat nivo en het bereiken van perfectie (wat niet bestaat) is voor heel bokt toch de ver van mijn bed show?
Kijk je kan het een mooier vindt als het ander, dat is een persoonlijke smaak, maar doe alsjeblieft niet hier of we het zelf allemaal beter weten en kunnen :o
Langs de zijlijn is het allemaal simpel en vingertje wijzen is wel heel makkelijk vanachter je toetsenbord.
Ik snap dit soort topics nooit...

Paardrijden is al moeilijk genoeg :+

Die kleine top dient wel als voorbeeld voor onze sport.
Niemand hier maakt zich druk of weet het beter, het is wat mij betreft een gewone gezonde discussie.

:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:08

Hahaha! _O-

Ik begrijp je reactie helemaal! :)

Maar .. je verschuift het probleem.
Het probleem zelf blijft hetzelfde, alleen op ander niveau.

De FEI is niet een organisatie die 'iets' kan doen.
De FEI bestaat uit mensen. Die net zoals instructeurs, juryleden, handelaars .. vormgegeven wordt door .. MENSEN!

Mensen, zoals jij en ik.
Mensen die ingeslapen kunnen zijn in een routine, vastgeroest in relaties, gevoelig zijn voor status, aanzien, geld .. Joost mag weten wat.
Door dit soort dingen blijven bobo's juist zo lang op een positie waar ze al lang niet meer horen.
Kijk naar Sepp Blatter, bijvoorbeeld.

Hoe hoger in de top, des te minder bereid tot beweging.
Wat zou het leven voor die mensen zijn als ze die top opgeven? Die vallen in een heel diep zwart gat, en dat willen ze natuurlijk vermijden. Dus doen ze er alles aan om hun positie te handhaven. ALLES.

Om daar verandering in te brengen is (net zoals ik eerder noemde bij de juryleden) iemand nodig die het lef heeft haar of zijn nek uit te steken. De revolutionair.
Dat kost tijd, want in dat proces sneuvelen er natuurlijk velen voordat er echt iets verandert.

Denken dat 'de hoge heren' iets zouden kunnen veranderen .. neu .. dat werkt niet. :=
Want die 'hoge heren' .. die veranderen ZELF niet. _O-

Janine1990 schreef:
bertie schreef:

Net gewone mensen.
Daar is moed voor nodig.

Geheel mee eens dat de juryleden ook maar mensen zijn.
Ik vind de juryleden ook niet hoofdverantwoordelijk, daar ze ook maar in dienst zijn van de FEI.

Dat de FEI niet harder optreed juist NU er iemand is opgestaan die een totaal ander beeld geeft, dat vind ik veel kwalijker!
Want er wordt al jaren door die eerste revolutionair die jij noemde gepleit voor een beter jurysysteem, met onder andere turnen als voorbeeld...

Janine1990

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:11

Tsjah Bertie, daarmee heb je het wel bij het rechte eind :')
Daar kan ik niets tegenin brengen, want ik weet helaas dat het inderdaad zo gaat...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:21

Sonador schreef:

Ik ga niet in op wat ik vind wie 2e of 3e of 4e of .. moet zijn geworden.
De 1e staat wel voor mij vast. :)

Hieronder heb ik het NIET over Adelinde of wie dan ook!!

Soms kom ik in de ring een combinatie tegen die niets fout doet, heel correct volgens het boekje rijdt. Mechanisch.
Ik kan daar niet omheen, daar moet ik hoge punten aan geven. Omdat het correct is.

Word ik er BLIJ van? Nee, dat niet.
Maar ik moet wel de hoge punten geven. Omdat ik geen reden heb om het niet te doen.
Een negatieve reden, dus.

Terwijl ik zo graag hoge punten geef vanuit een positieve reden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:25

bertie schreef:
Sonador schreef:

Ik ga niet in op wat ik vind wie 2e of 3e of 4e of .. moet zijn geworden.
De 1e staat wel voor mij vast. :)

Hieronder heb ik het NIET over Adelinde of wie dan ook!!

Soms kom ik in de ring een combinatie tegen die niets fout doet, heel correct volgens het boekje rijdt. Mechanisch.
Ik kan daar niet omheen, daar moet ik hoge punten aan geven. Omdat het correct is.

Maar ik moet wel de hoge punten geven. Omdat ik geen reden heb om het niet te doen.

Wat zou voor jou een toevoeging zijn om te beoordelen, waardoor je de combinatie duidelijk kan maken dat het toch een minder fijne nasmaak zou hebben. En om het dan positief te benaderen: om de combinatie te vertellen hoe het NOG beter kan?

Of maak je op het huidige protocol gebruik van een bepaald punt om dat aan te geven?

Of... zie je er misschien geen meerwaarde aan?

Ben wel benieuwd :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:19

Janine1990 schreef:
bertie schreef:

Wat zou voor jou een toevoeging zijn om te beoordelen, waardoor je de combinatie duidelijk kan maken dat het toch een minder fijne nasmaak zou hebben. En om het dan positief te benaderen: om de combinatie te vertellen hoe het NOG beter kan?

Of maak je op het huidige protocol gebruik van een bepaald punt om dat aan te geven?

Of... zie je er misschien geen meerwaarde aan?

Ben wel benieuwd :)

Leuke vraag! :j

Het zijn altijd korte opmerkingen natuurlijk. Want je hebt niet veel ruimte, en ondertussen gaat de proef ook gewoon door.

Ik schrijf hier zo uit de losse pols, je moet er ook vooral geen geen wetenschappelijke waarde aan hechten of me er op vastpinnen! :+

In het geval van de correct rijdende ruiter zonder lol.
Bijvoorbeeld (niet uitputtend), en ook niet altijd natuurlijk.

- kan meer schwung
- kan meer afdruk
- kan meer dragen
- meer lengtebuiging
- meer ruimte in de hals
- strak in achterbeen
- meer lengte

Hier een aantal van mijn 'standaard' opmerkingen

- kort in de hals
- kan meer schwung
- meer vanuit achterbeen
- strak in de aanleuning
- kan meer door de rug
- houdt rug vast
- achterbeen komt na
- achterbeen kan meer toetreden

Als ik echt boos ben om wat ik zie, dan zeg ik bijvoorbeeld
- veel te kort in de hals
- achter de loodlijn (en dat is dan echt een 4)
- ruiter houdt zich vast aan de teugel
- veel te veel hand
- amazone grijpt grof in
- stelling en buiging moeten volgens de galop (4)
- loopt op de voorhand
- achterbeen blijft na
- blijft te strak in de rug
- niet nageeflijk

Een middenmoot
- achterbeen komt na
- meer impuls
- meer op achterbeen
- bergop
- slingert
- stelling en buiging moeten volgens de galop (5)
- versnelt (terwijl verruimen of uitgestrekte gevraagd wordt)

Afgezien van de dingen als
- niet op X
.. en zo, vul maar in :+

zo zijn er nog véél meer dingen, natuurlijk. Hoewel ik soms het gevoel heb dat ik een paar standaard stempeltjes bij me zou moeten hebben. _O-
Je ziet dat -bijvoorbeeld- 'stelling en buiging moeten volgens de galop' beide keren voorkomt. Een vier, of een vijf.
Waar ik naar neig hangt van het totaalbeeld af. Zie ik een ruiter die snapt wat de bedoeling is, dan zie ik meer door de vingers dan bij een ruiter die er gewoon niets van snapt.
Ik heb dat effect eerder hier beschreven: een 2 of een 8.

Als er een amazone is die echt correct volgens de regels rijdt, maar zonder uitstraling, zonder plezier, dan moet ik met pijn in het hart toch goede punten geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:19

Wat is 'stelling en buiging moeten volgens de galop'??
Daar zou ik op mijn protocol helemaal niks van snappen. Wat bedoel je daarmee?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:23

Suzanne F. schreef:

Is dat niet Duits? In Duitsland zijn er trainers die zeggen dat je galop met stelling/buiging moet rijden ivm de drie takt.

FriesWytske

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:25

Valegro heeft niet de perfecte aanleuning. Heb afgelopen week nog gezien dat die ook regelmatig achter de ll loopt. En Charlotte rijd met behoorlijk strakke hand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:26

The_Stig schreef:
Is dat niet Duits? In Duitsland zijn er trainers die zeggen dat je galop met stelling/buiging moet rijden ivm de drie takt.

Iets schoudervoor bedoel je? Zodat het binnenachterbeen tussen de 2 voorbenen springt?

Ik zie wel heeeel veel paarden scheef galopperen, allemaal met de achterhand naar binnen. Vooral met de midden-uitgestrekte galop, allemaal het binnenachterbeen naast de massa.

Dan zet ik er altijd bij: Recht houden, achterbeen naast massa/achterhand naar binnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:20

Suzanne F. schreef:

:P daar zou ik ook niks van snappen op mijn protocol!

Volgens mij is het streven een rechtgericht paard, behalve in de oefeningen waar stelling/buiging en LB in voor komt.

Suzanne, Scheef is voldoende toch?
Hoef je niet meer woorden aan vuil te maken, dan is de boodschap duidelijk.
Bij de meeste komt idd de ah naar binnen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:20

Bedoelt Bertie niet heel simpel dat je in de rechtergalop je paard in rechter stelling en buiging moet hebben in de hoeken/op de volte? Of denk ik met mijn niet dressuur achtergrond nu weer veel te simplistisch?

Verder, een beetje off topic misschien maargoed: Bertie, jammer dat je niet bij de IJslanders jureert. Daar kunnen we wel wat meer 'revolutionairen' gebruiken in het jurykader want daar spelen in de jurering precies dezelfde issues als die jij beschrijft. Wel veel discussie over vernieuwing en zelfs een herziening van de internationale juryrichtlijnen maar in de praktijk zie je daar in de jurering nog weinig van terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:27

bertie schreef:
Als er een amazone is die echt correct volgens de regels rijdt, maar zonder uitstraling, zonder plezier, dan moet ik met pijn in het hart toch goede punten geven.

Duidelijk... Maar wat zou voor jou een aanvulling op het protocol zijn waardoor je dit ook kan meenemen?

Vraag me ook af wat volgens jou een ruiter zonder lol is? Want ik zie er op wedstrijd ook niet bepaald uit alsof ik er heel veel plezier in heb. Terwijl ik dat dus juist wel heb.... Maar tijdens de proef ben ik gewoon één en al concentratie. :') Na de proef heb ik een heel ander gezicht gelukkig :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:00

Askja schreef:
Bedoelt Bertie niet heel simpel dat je in de rechtergalop je paard in rechter stelling en buiging moet hebben in de hoeken/op de volte? Of denk ik met mijn niet dressuur achtergrond nu weer veel te simplistisch?

Dat is niet alleen in de rechtergalop zo. Dat is ook in stap en draf zo.