Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Utrolig schreef:Ik verzamel mestballen van 3 dgn voor onderzoek, met de reden dat niet bij elke drol wormeieren worden uitgescheiden.
Je moet even oppassen met Equest, dit is namelijk voor maar 575 kg lg, dus bij een gemiddeld paard doseer je onder. Het middel is in de USA gemaakt/ontstaan voor de Quarters.
karev schreef:En wanneer dan als je paarden in dec nog op de wei lopen?
Nina_rex schreef:Volgens mij zijn in de winter de wormen niet actief. Dus vandaar wel ontwormen in het najaar, of je paard nu op stal gaat of niet maakt niet zoveel uit.![]()
Hier een stabiele kudde van 6 paarden die 24/7 buiten lopen, uit de huisweide wordt wel dagelijks alle mest verwijderd, uit de grotere weide aan de overkant niet.
We doen in het late voorjaar altijd mestonderzoek bij de paarden waarvan we weten dat ze soms besmet zijn; een aantal (oudere) paarden kwam steevast schoon uit alle testen, dus die testen we niet meer.
En dan in het najaar krijgen ze allemaal een wormkuur, voornamelijk vanwege de horzellarven, van het gevaar van ingekapselde bloedwormen was ik eigenlijk niet eens echt op de hoogte!
En om het jaar iets met praziquantel tegen eventuele lintwormbesmetting, want ook die is vaak niet goed te testen.
EliseXJoelle schreef:Mijn nieuwe pony bleek ook bloedworm te hebben van de zomer. Paar dagen geleden een nieuwe test bij t woud besteld om te kijken of het verbeterd is. Maar na aanleiding van dit topic denk ik er heel hard aan om toch te gaan ontwormen ookal geeft de test niks aan. Mijn paard gaat ook van stal verhuizen (nu 24/7 buiten maar doordat ik zelf ga verhuizen is die afstand te ver en gaat hij helaas op stal)
Een normale test kost 17.50 bij t woud en test met leverbot kost 35.-
germie schreef:Gewoon nieuwsgierig, maar wat betalen jullie voor mestonderzoek? Ik moest in 2010 al 22 euro per keer betalen, kassa, dus dacht het niet. Een wormenkuur kost 6-8 euro voor de ivermectine. En de pramox is een 16 euro. Ik ben dus ruimschoots voor nog geen 40 euro klaar voor 3-4 keer per jaar ontwormen.
Dus een flinke besparing op het mestonderzoek volgens mij.
manie schreef:EliseXJoelle schreef:Mijn nieuwe pony bleek ook bloedworm te hebben van de zomer. Paar dagen geleden een nieuwe test bij t woud besteld om te kijken of het verbeterd is. Maar na aanleiding van dit topic denk ik er heel hard aan om toch te gaan ontwormen ookal geeft de test niks aan. Mijn paard gaat ook van stal verhuizen (nu 24/7 buiten maar doordat ik zelf ga verhuizen is die afstand te ver en gaat hij helaas op stal)
Een normale test kost 17.50 bij t woud en test met leverbot kost 35.-
Ik kan bij het zien van deze bedragen, voor een compleet nutteloos onderzoek, helemaal met @germie meegaan.
Preventief ontwormen is goedkoper én veiliger
kellaxy schreef:Mijn 4 jarige pony heeft het waarschijnlijk september 2013 opgelopen. In november begon ze nukkig te worden, verder niks. In december verhuist van stal en in maart/april was zij graatmager, geen spiertje op dr lijf, doffe vacht, dikke buik, lusteloos en slappe mest. Pas na een bloedonderzoek in mei (DA vond het niet nodig) kwamen we er achter dat ze bloedworm had. Pramox er in en ze heeft ontzettend lang moeten aansterken. In juli nog een equimax en heb er vandaag weer een pramox in gestopt. Inmiddels is zij op gewicht en weer bijna zichzelf. Wel heeft zij nog een dikke buik. Ik zit te twijfelen wanneer en wat ik haar weer geef.
Jannepauli schreef:Als je ruim voldoende doseert gaan de larven en wormen dood. Die kunnen dan geen resistent wordende eitjes/larven/wormen produceren. Het probleem ligt dus bij de eigenaren die te weinig geven, én die hun land/paddocks niet effectief schoonhouden. Zeker ná het ontwormen is het zaak dat de boel goed schoon gemaakt wordt.