Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:41

En wanneer dan als je paarden in dec nog op de wei lopen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:55

Utrolig schreef:
Ik verzamel mestballen van 3 dgn voor onderzoek, met de reden dat niet bij elke drol wormeieren worden uitgescheiden.

Je moet even oppassen met Equest, dit is namelijk voor maar 575 kg lg, dus bij een gemiddeld paard doseer je onder. Het middel is in de USA gemaakt/ontstaan voor de Quarters.

En met 3 dgn. ben je daar ook niet zeker van, zeker niet bij ingekapselde wormen. Die komen namelijk niet zomaar vrij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:56

karev schreef:
En wanneer dan als je paarden in dec nog op de wei lopen?

Het gaat volgens mij met name om de cyclus van de wormen, die volg je denk ik. Op veel sites staat "in het najaar" ;-) hmmm ..
Het gaat in ieder geval om de periode september tot januari dat het daar tussen in valt lijkt me ..

Vindt deze tekst ook "ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax" (tegen lintworm) ..........(dan wel Equest Pramox dus)

En deze:
"Gebruik voor alle paarden in het late najaar (eind november/begin december) een pasta op basis van ivermectine of moxidectine voor de bestrijding van de horzellarf."

Dus je moet zowiezo bij voorkeur in die periode zijn om de belangrijkste wormen aan te pakken..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:11

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat je ze bij het opstallen moet ontwormen. Maar de mijne blijven dus bijna jaarrond op de wei haha..blijf je dan niet "herbesmetten"

Hoewel het wel mee valt bij mij denk ik. Ik mest elke dag de wei uit
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 15-10-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:12

karev schreef:
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat je ze bij het opstallen moet ontwormen. Maar de mijne blijven dus bijna jaarrond op de wei haha..

Ja normaliter is dat ook wel van oudsher een beetje de gewoonte maar ja als ze toch de wei op blijven gaan wordt dat dus moeilijker natuurlijk ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:56

Als jij alle dagen de mest van het land haalt druk je de besmetting heel erg. Dus als ik jou was zo ik half november ontwormen met Equest Pramox en dan half februari met Equest. Dan pak je in de herfst alles aan wat aangepakt kan worden en in het vroege voorjaar alles wat toch nog ingekapseld was.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:26

En dan verder niet? Doe altijd nov feb equest. En dan mei ivermectine en aug strongid p.

vooral omdat mijn mini behoorlijk verwaarloosd was en alle beestjes had die maar bestaan zegmaar..ze is er pas vanaf maart dus doe het liever nu even 4x per jaar.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:39

Hier zijn ze net weer ontwormd. Uit mestonderzoek waren er 3 "schoon" en 1 met een lage eitelling. Vanwege dit paardje en omdat ze weer op stal komen ontwormd met equest pramox (overigens zijn het 700 kg spuiten). Het mestonderzoek hadden we nogmaals gedaan omdat er voor het weideseizoen 2 een flinke besmetting hadden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:34

Volgens mij zijn in de winter de wormen niet actief. Dus vandaar wel ontwormen in het najaar, of je paard nu op stal gaat of niet maakt niet zoveel uit. :)

Hier een stabiele kudde van 6 paarden die 24/7 buiten lopen, uit de huisweide wordt wel dagelijks alle mest verwijderd, uit de grotere weide aan de overkant niet.

We doen in het late voorjaar altijd mestonderzoek bij de paarden waarvan we weten dat ze soms besmet zijn; een aantal (oudere) paarden kwam steevast schoon uit alle testen, dus die testen we niet meer.
En dan in het najaar krijgen ze allemaal een wormkuur, voornamelijk vanwege de horzellarven, van het gevaar van ingekapselde bloedwormen was ik eigenlijk niet eens echt op de hoogte!
En om het jaar iets met praziquantel tegen eventuele lintwormbesmetting, want ook die is vaak niet goed te testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:46

Nina_rex schreef:
Volgens mij zijn in de winter de wormen niet actief. Dus vandaar wel ontwormen in het najaar, of je paard nu op stal gaat of niet maakt niet zoveel uit. :)

Hier een stabiele kudde van 6 paarden die 24/7 buiten lopen, uit de huisweide wordt wel dagelijks alle mest verwijderd, uit de grotere weide aan de overkant niet.

We doen in het late voorjaar altijd mestonderzoek bij de paarden waarvan we weten dat ze soms besmet zijn; een aantal (oudere) paarden kwam steevast schoon uit alle testen, dus die testen we niet meer.
En dan in het najaar krijgen ze allemaal een wormkuur, voornamelijk vanwege de horzellarven, van het gevaar van ingekapselde bloedwormen was ik eigenlijk niet eens echt op de hoogte!
En om het jaar iets met praziquantel tegen eventuele lintwormbesmetting, want ook die is vaak niet goed te testen.

In de winter zijn wormen niet actief....maar dan moet je wel een winter hebben.-15 een week of drie.
Zolang paarden buiten lopen,ook in een paddock en het is druilerig weer en het vriest niet....dan tieren de wormeitjes welig hoor.

Ik heb nooit geloofd in mestonderzoek,vind het onbetrouwbaar en levensgevaarlijk.Ik hoop dat meer mensen nu gaan inzien dat gewoon 4x per jaar ontwormen een betere keus is.In plaats van een paard met chronische darmproblemen,of een koliekaanval die hij niet overleeft.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:11

Mijn 4 jarige pony heeft het waarschijnlijk september 2013 opgelopen. In november begon ze nukkig te worden, verder niks. In december verhuist van stal en in maart/april was zij graatmager, geen spiertje op dr lijf, doffe vacht, dikke buik, lusteloos en slappe mest. Pas na een bloedonderzoek in mei (DA vond het niet nodig) kwamen we er achter dat ze bloedworm had. Pramox er in en ze heeft ontzettend lang moeten aansterken. In juli nog een equimax en heb er vandaag weer een pramox in gestopt. Inmiddels is zij op gewicht en weer bijna zichzelf. Wel heeft zij nog een dikke buik. Ik zit te twijfelen wanneer en wat ik haar weer geef.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:16

Ik heb trouwens nooit 1 bloedworm gevonden. Het zijn echt de ingekapselde. Welke symptomen heeft een paard verder als het de larven zijn? Ze heeft haast nooit slappe mest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:41

Karev, het is wel wijs hoor om 's zomers ook gewoon te ontwormen. 2 x met Ivermectine is goed.

Kellaxy, wat uitgescheiden wordt normaal gesproken zijn eitjes van wormen en die zie je met het blote oog niet. De besmetting moet al heel erg zijn wil je wormen in de mest terugvinden. Ma het ontwormen kan je wel wat in de mest terugzien van wormen.
De wormen zelf blijven gewoon in het gedeelte van het lichaam waar ze zich het best op hun plek voelen. Alleen de kleine rode bloedwormen kapselen zich in het najaar in en die komen massaal weer in het vroege voorjaar als het zo rond de 10 graden is overdag weer uit die darmwand. Ze "eten" zich weer door die darmwand naar de binnenkant van de darm, waar ze zich weer kunnen gaan vermeerderen en de eitjes weer uit kunnen laten scheiden door het paard. Dat door de darmwand gaan van die bloedwormen kunnen heftige koliek veroorzaken bij een paard.
De verschijnselen die jij gezien hebt bij jouw pony kunnen allemaal bij een wormbesmetting horen, maar jammer genoeg ook wel bij andere ziekten ( zand in de darmen bijvoorbeeld). Wat je uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen: bloedonderzoek ( evt. i.c.m. mestonderzoek door de DA) is de enige manier om wormbesmetting uit te sluiten.
Het vervelende is wel dat darmen na een heftige wormbesmetting niet snel meer echt helemaal goed worden, er blijft heel vaak littekenweefsel achter in de darmwand, waardoor een darm niet meer zo goed zijn werk kan doen.
Ik zou haar half februari/eind februari ( afhankelijk van de temperatuur dus, even voordat het 10 graden is overdag) met de gewone Equest ontwormen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:29

Gewoon nieuwsgierig, maar wat betalen jullie voor mestonderzoek? Ik moest in 2010 al 22 euro per keer betalen, kassa, dus dacht het niet. Een wormenkuur kost 6-8 euro voor de ivermectine. En de pramox is een 16 euro. Ik ben dus ruimschoots voor nog geen 40 euro klaar voor 3-4 keer per jaar ontwormen.
Dus een flinke besparing op het mestonderzoek volgens mij.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:53

Mijn nieuwe pony bleek ook bloedworm te hebben van de zomer. Paar dagen geleden een nieuwe test bij t woud besteld om te kijken of het verbeterd is. Maar na aanleiding van dit topic denk ik er heel hard aan om toch te gaan ontwormen ookal geeft de test niks aan. Mijn paard gaat ook van stal verhuizen (nu 24/7 buiten maar doordat ik zelf ga verhuizen is die afstand te ver en gaat hij helaas op stal)

Een normale test kost 17.50 bij t woud en test met leverbot kost 35.-

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:01

EliseXJoelle schreef:
Mijn nieuwe pony bleek ook bloedworm te hebben van de zomer. Paar dagen geleden een nieuwe test bij t woud besteld om te kijken of het verbeterd is. Maar na aanleiding van dit topic denk ik er heel hard aan om toch te gaan ontwormen ookal geeft de test niks aan. Mijn paard gaat ook van stal verhuizen (nu 24/7 buiten maar doordat ik zelf ga verhuizen is die afstand te ver en gaat hij helaas op stal)

Ik kan bij het zien van deze bedragen, voor een compleet nutteloos onderzoek, helemaal met @germie meegaan.
Preventief ontwormen is goedkoper én veiliger :j

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:58

Ik vandaag weer wat kuren bestellen in Ierland, dus als iemand mee wil doen, pb maar. Zijn dan volgende week in huis

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:39

Ik betaald €10 voor een mestonderzoek.
5 daagse kuur Panacur is €20 , spuit ivermectine is €12 Pramox €18

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:53

Ivermectine kost echt niet meer dan 6-7 euro. Je moet natuurlijk niet de merkmiddelen nemen (daar zit exact dezelfde werkzame stof in, maar duurder).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:01

Het gaat in deze niet om wat goedkoper is, maar wat het beste beleid is waarmee voorkomen wordt dat je paard een wormbesmetting heeft, je je paard zo min mogelijk belast met "troep" en(!) waarmee wordt voorkomen dat wormen resistent worden tegen de ontwormingskuren.
Want in het laatste geval krijg je pas echt grote problemen.

En wat het beste beleid is blijft een lastig verhaal….

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:18

germie schreef:
Gewoon nieuwsgierig, maar wat betalen jullie voor mestonderzoek? Ik moest in 2010 al 22 euro per keer betalen, kassa, dus dacht het niet. Een wormenkuur kost 6-8 euro voor de ivermectine. En de pramox is een 16 euro. Ik ben dus ruimschoots voor nog geen 40 euro klaar voor 3-4 keer per jaar ontwormen.
Dus een flinke besparing op het mestonderzoek volgens mij.

Ja en op de lange termijn is er eerder resistentie omdat je je paarden ook ontwormd op het moment dat hij het niet nodig heeft.. Goed bespaard..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:21

manie schreef:
EliseXJoelle schreef:

Ik kan bij het zien van deze bedragen, voor een compleet nutteloos onderzoek, helemaal met @germie meegaan.
Preventief ontwormen is goedkoper én veiliger :j

En hierdoor zijn de wormen eerder resistent waardoor we over een paar jaar met onze handen in het haar zitten omdat ze nergens meer op reageren...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:23

kellaxy schreef:
Mijn 4 jarige pony heeft het waarschijnlijk september 2013 opgelopen. In november begon ze nukkig te worden, verder niks. In december verhuist van stal en in maart/april was zij graatmager, geen spiertje op dr lijf, doffe vacht, dikke buik, lusteloos en slappe mest. Pas na een bloedonderzoek in mei (DA vond het niet nodig) kwamen we er achter dat ze bloedworm had. Pramox er in en ze heeft ontzettend lang moeten aansterken. In juli nog een equimax en heb er vandaag weer een pramox in gestopt. Inmiddels is zij op gewicht en weer bijna zichzelf. Wel heeft zij nog een dikke buik. Ik zit te twijfelen wanneer en wat ik haar weer geef.

Bij jonge paarden is het wel belangrijk om nog gewoon te ontwormen en eventueel daarnaast mestonderzoek te doen zodat je weet wat je paard op dat moment nodig heeft. Een jong paard is nog gevoeliger voor wormen, oudere dieren kunnen op een gegeven moment hun wormen op een acceptabel niveau brengen/hebben waardoor ontwormen op dat moment niet nodig is. Jonge paarden hebben meestal nog ergere besmettingen waardoor je nog wel echt regelmatig moet ontwormen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:27

Als je ruim voldoende doseert gaan de larven en wormen dood. Die kunnen dan geen resistent wordende eitjes/larven/wormen produceren. Het probleem ligt dus bij de eigenaren die te weinig geven, én die hun land/paddocks niet effectief schoonhouden. Zeker ná het ontwormen is het zaak dat de boel goed schoon gemaakt wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:33

Jannepauli schreef:
Als je ruim voldoende doseert gaan de larven en wormen dood. Die kunnen dan geen resistent wordende eitjes/larven/wormen produceren. Het probleem ligt dus bij de eigenaren die te weinig geven, én die hun land/paddocks niet effectief schoonhouden. Zeker ná het ontwormen is het zaak dat de boel goed schoon gemaakt wordt.

Het is bekend als je een beetje rondleest en informeert (via o.a. Het Woud maar ook andere bronnen) dat door ontwormen NOOIT alle wormen en larven doodgaan, ook niet als je voldoende doseert, ze worden van een acceptabel en voor de paarden beheersbaar/leefbaar niveau. Dat is een heel belangrijk misverstand dat leeft onder paardenmensen.. Geen enkel paard is totaal zonder wormen of larven ook niet als ze "schoon" worden bevonden en als ze voldoende worden gedoseerd.
Het aanwezige niveau is alleen beheerst/onder controle.

Er blijft dus altijd een populatie over die zich weer voortplant en daarmee al een beetje gewend is aan het gebruikte middel.
En daarom is het ook dubbel zo belangrijk om te weten of er een besmetting is, welke besmetting er eventueel is en hoe je die het beste aanpakt dus welk middel op dat moment relevant is..