Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:42

Maar paarden kunnen toch eigenlijk geen vlees verteren? Graven die paarden dan niet hun eigen graf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:42

Waarom kan een paard geen vlees verteren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:44

BMHP schreef:
De Brunby is een deel van de Australische geschiedenis en cultuur, nee geen inheemse soort dat klopt.
In het natuurgebied is schade door overbegrazing, klopt
een flink deel van die overbegrazing komt voor rekening van schapen, ook geen inheems dier!
Het paard moet wijken voor financiële belangen?

De schade aan de natuur moet je eens vergelijken met de OVP, daar is het bos totaal verdwenen.
geloof je dat hier op dezelfde schaal de dieren verhongeren?

Begrijp mij niet verkeerd, de Brunby heeft eigenlijk geen natuurlijke vijanden, ik ben niet tegen beheer van de kuddes. Maar wie doet het beheer en op welke gronden?

Het gaat mij er niet eens omdat ze eerst moeten verhongeren voor dat er tot afschieten besloten wordt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze niet-inheemse soorten willen weren uit de national parken omdat de inheemse flora en fauna bedreigd wordt.

De schapen die jij noemt zijn verwilderde kuddes of bedoel je gewoon kuddes schapen? :)
Het gebied en de opzet is niet te vergelijken met de OVP. Dat is een postzegel cultuurgrond in vergeliking met dit gebied.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:44

Daar is het lijf niet voor aangepast... denk ik...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:46

Vlees verteren is vele mate eenvoudiger dan planten verteren.
Er is in principe geen reden waarom een paard dat niet kan, hij heeft alle enzymen die nodig zijn in huis.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:50

Hier op stal eten de paarden ook wel eens een muis als ze de kans krijgen, ondanks overvloed aan voedsel. :D
Dat paarden ook vlees eten is al langer bekent.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:07

Ah, weer een illusie armer. En ik maar geloven dat paarden geen vlees lusten...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:08

Tja, je mag geloven wat je wilt natuurlijk, maar ik zou toch graag bewijzen van dat kannibalisme zien...

Want in het genoemde filmpje ontbreken die. Ik vind gewoon de hele berichtgeving nogal amateuristisch, op mij komt het allemaal niet erg betrouwbaar over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:09

Sizzle schreef:
Hij gaat achter een boom staan en maakt het geluid van een worteltje

Kanniet, ik moet duidelijk ook weer eens mijn spreekwoordenboek tevoorschijn halen :)

Door het geluid van boerenkool te imiteren :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:55

Natuurlijk eten ze geen vlees. Waarschijnlijk eten ze uit wanhoop de etensresten uit de darmen van de overleden paarden. Wat al erg genoeg is natuurlijk...Toch wel erg dat ze dit probleem niet beter kunnen oplossen. Is er eigenlijk geen manier om de paarden onvruchtbaar te maken? Ik bedoel is er echt geen humaner manier dan afschieten vanuit helikopter? Ik begrijp dat Australië gigantisch groot is en dat het niet te organiseren is zoals hier. Maar in meerdere landen lopen grote kuddes grazers rond, is het niet een kwestie dat ze niet genoeg ruimte krijgen om te trekken? Ik bedoel grote kuddes gnoes en zebra's in Afrika reguleren zichzelf maar ze kunnen wel migreren naar gras. Zal ook een kwestie zijn van te weinig roofdieren in Australie natuurlijk maar er moet toch een betere oplossing voor te vinden zijn dan hoe het u gaat? Zorg dan dat ze helemaal verdwijnen als het land niet genoeg opbrengt om te te voeden. Hou gereguleerde en bijgevoerde kuddes voor de behoud van het ras maar verwijder de rest. Klinkt cru maar zoals het nu gaat is natuurlijk nog erger...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:35

En hoe wil je ze onvruchtbaar maken dan? Vangen zal een hoop stres geven. Daarnaast is het gebied niet goed begaanbaar. Een middeltje in de watervoorziening gooien zal andere dierstoorten ook beinvloeden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:56

bethje31 schreef:
Zal ook een kwestie zijn van te weinig roofdieren in Australie natuurlijk maar er moet toch een betere oplossing voor te vinden zijn dan hoe het u gaat?

Geen kwestie van te weinig roofdieren maar van totaal geen roofdieren die een paard kwaad zouden kunnen doen.

Het overschot aan brumbies is een probleem op meerdere plekken in Australie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:45

Vraag me af op de Boma geen oplossing is. Paarden met een heli de boma injagen en daarna op een humane manier laten inslapen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 05:46

Deze paarden zijn wel wild he, denk dat humaan inslapen voor hun veel erger wordt door alle stress van aanraken etc. Bovendien gevaarlijk.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:18

Ik denk dat ze eerder de darm/maag inhoud aan het leegeten waren waardoor het lijkt alsof ze vlees aten, en als ze dat meer gaan doen komt er vast ook wel een kleine hoeveelheid vlees naar binnen.

Dat is net genoeg om het aan te kunnen, en als dat zo door blijft gaan.. dan muteren ze tot alleseters en uiteindelijk vleeseters muhaa.. ~~}>

Ik voel een evolutie tekening op komen borrelen, ja daar ga ik wat mee doen, leuk nieuw illustreer onderwerp. :Y)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:35

randalinpony schreef:
Dat van dat kannibalisme lijkt mij gewoon kolder, er is maar 1 bron van, met dezelfde heldere lichten als het filmpje in de beginpost.

Eerlijk, ik zie geen grote wond waar paarden uit staan te vreten, alleen een paar dieren die aan een dood dier snuffelen.

https://www.youtube.com/watch?v=ONQeUw7cgHw
Hier staat het wat duidelijker omschreven met iets meer foto's en één close-up.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:30

-Geen bloed of slijm rond de neus van dat ene paard. Alleen wat sneeuw.
-Geen dier dat echt staat te kauwen op de foto of zijn neus in het gat steekt. Ze snuffelen aan het dode paard.

-Dezelfde idioten die klagen over levensgevaarlijke 'hopen paardenpoep' weer aan het woord.

Tja, het kan wel waar zijn of niet waar zijn. Maar misschien is het verhaal simpeler, dode paarden snuffelen aan een soortgenoot/kuddegenoot.

Die door dingos is aangevreten. Of roofvogels, geen idee wat er allemaal rondscharrelt daar.

En ja, wellicht dat een uitgehongerd paard dan best restjes uit de darmen probeert te trekken. Dat is nog wel even heel wat anders dan een buikholte openscheuren, iets waarvoor een paard simpelweg de instincten al mist.

Het klinkt allemaal zo spannend maar de enige bron is nogal ehmmm.... Dit filmpje heb ik zelf al gepost in dit topic en is van dezelfde Einsteins als het filmpje in de beginpost.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:34

randalinpony schreef:
. Maar misschien is het verhaal simpeler, dode paarden snuffelen aan een soortgenoot/kuddegenoot.

Vind jij dat simpel... :=

Lijkt mij toch erg bijzonder ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:37

Daar ga je wel de kranten mee halen :list:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:06

:+ Bijvoeglijke naamwoorden op de juiste plek zetten daarentegen is rete ingewikkeld. :7

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:53

Tja we zijn niet allemaal perfect -O-