pien_2010 schreef:Heb precies de zelfde ervaring als Leonie en Palouse_boy hier in dit heerlijke franse land. Mensen super vriendelijk, processen zeer inefficiënt waar alle bewoners van dit land mee moeten dealen.
Ja Marjoow in ons land is dat volstrekt anders omdat wij ook een heel klein landje zijn en echt moeten knokken om überhaupt in het Europese mee te mogen doen en mee te tellen. Dus dat begint al met alle talen goed te leren spreken. Voor ons is het noodzaak.
Kijk bijvoorbeeld naar de Engelsen die hier wonen (25%) in onze streek is Engels. De uitzondering nagelaten, is er van integratie, Frans spreken echt geen spraken. Maar is ook niet nodig voor hen, ze kunnen lui zijn want een op de vier mensen is Engels. Wij moeten wel Engels en Frans spreken anders doe je niet mee hé. Zo simpel is het.
Zowel Engelsen als Fransen begrijpen helemaal niet dat wij in zo'n korte tijd al de Franse taal machtig zijn en dat ons Engels gewoon goed te noemen is (ook al is dat niet het niveau van minister Timmermansschrijf ik jaloers
).
Misschien ligt het aan het gebied waar we wonen
Hier proberen de Fransen waar we veel contact mee hebben zelfs een woordje Nederlands te leren. Geweldig vinden ze het. Oké ze komen nog niet verder dan 'ja', 'nee' en 'goedendag' maar het gaat om het idee.... Net zoals ze het geweldig vinden dat wij ons best doen om Frans te spreken...
En ja ik geef toe, het was handig geweest om meer internationale vrijwilligers in te zetten die zowel Frans als Engels spraken. Maar Fransen staan daar ook helemaal niet zo bij stil voor mijn gevoel. En ja dat is chauvinistisch maar het is pas net weer dat er Engelse les op scholen word gegeven. Tot die tijd was dat niet eens. En dan nog is de kwaliteit van die lessen nog niet echt geweldig maar ze zijn er mee bezig.
In Frankrijk hebben dat soort dingen wat meer tijd nodig lijkt wel. Net als de digitalisering en ondergrondse electriciteitskabels...het komt wel maar gewoon iets later dan in een land als Nederland of Duitsland.
schrijf ik jaloers
).

Haha op de cross stonden er hokjes met zaagsel. Caviahok is meer het juiste woord