WEG Frankrijk: Slechtst georganiseerde WEG ooit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:36

pien_2010 schreef:
Heb precies de zelfde ervaring als Leonie en Palouse_boy hier in dit heerlijke franse land. Mensen super vriendelijk, processen zeer inefficiënt waar alle bewoners van dit land mee moeten dealen.
Ja Marjoow in ons land is dat volstrekt anders omdat wij ook een heel klein landje zijn en echt moeten knokken om überhaupt in het Europese mee te mogen doen en mee te tellen. Dus dat begint al met alle talen goed te leren spreken. Voor ons is het noodzaak.
Kijk bijvoorbeeld naar de Engelsen die hier wonen (25%) in onze streek is Engels. De uitzondering nagelaten, is er van integratie, Frans spreken echt geen spraken. Maar is ook niet nodig voor hen, ze kunnen lui zijn want een op de vier mensen is Engels. Wij moeten wel Engels en Frans spreken anders doe je niet mee hé. Zo simpel is het.
Zowel Engelsen als Fransen begrijpen helemaal niet dat wij in zo'n korte tijd al de Franse taal machtig zijn en dat ons Engels gewoon goed te noemen is (ook al is dat niet het niveau van minister Timmermans :(:) schrijf ik jaloers }> ).

Misschien ligt het aan het gebied waar we wonen ;)

Hier proberen de Fransen waar we veel contact mee hebben zelfs een woordje Nederlands te leren. Geweldig vinden ze het. Oké ze komen nog niet verder dan 'ja', 'nee' en 'goedendag' maar het gaat om het idee.... Net zoals ze het geweldig vinden dat wij ons best doen om Frans te spreken...

En ja ik geef toe, het was handig geweest om meer internationale vrijwilligers in te zetten die zowel Frans als Engels spraken. Maar Fransen staan daar ook helemaal niet zo bij stil voor mijn gevoel. En ja dat is chauvinistisch maar het is pas net weer dat er Engelse les op scholen word gegeven. Tot die tijd was dat niet eens. En dan nog is de kwaliteit van die lessen nog niet echt geweldig maar ze zijn er mee bezig.
In Frankrijk hebben dat soort dingen wat meer tijd nodig lijkt wel. Net als de digitalisering en ondergrondse electriciteitskabels...het komt wel maar gewoon iets later dan in een land als Nederland of Duitsland.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:37

Het gaat er niet om hoeveel mensen op deze aardkloot een bepaalde taal spreken, maar welke taal gebruikt wordt bij internationale bezoeken van bv politicie, welke taal er bij internationale events altijd gesproken wordt (dus bv zoals dit jaar weg; aankondigingen eerst in het Engels en daarna in het Frans), welke taal er gesproken wordt bij internationale debatten etc.
En dat is Engels...niet Chinees en niet Frans.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:40

Tuurlijk is het frustrerend als je jezelf niet verstaanbaar kan maken, maar dat is net zo frustrerend voor die Fransen die waarschijnlijk veel meer mensen tegenkomen die wat vragen in een taal die ze niet spreken, en dus ook wel begrijpelijk een keer denken van ik vind het wel leuk geweest.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:40

Tja, Vlamingen zijn bekend als de polyglotten van Europa...
Nederlands en Engels kan haast iedereen, basic-Frans de meerderheid en een notie van Duits hebben we ook wel... een droom voor elke organisator qua medewerkers, sowieso...
Vlaanderen is dan ook een regio van logistiek, dus we hebben dat nodig...

Wallonië daarentegen is hetzelfde als Frankrijk, versta je geen Frans, dan heb je pech...

En dat begint al met de tv è, net als in Duitsland. Ipv ondertitelingen gebruiken ze daar dubbing... ik heb Engels geleerd via de tv en als ik meer naar Franse zenders en / of films zou zien zou me dat ook enorm helpen om de taal beter te begrijpen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:48

Ik snap niet zo goed dat mensen klagen over de hoge prijzen van eten en drinken of merchandise :?
Gaan jullie dan nooit naar andere (sport)evenementen?
In een stadion wat te eten en te drinken halen, is altijd prijzig. In Caen was het echt niet duurder dan tijdens andere evenementen. Als je zulke prijzen niet wilt betalen, neem je zelf eten en drinken mee.
Ook de merchandise in Normandië was niet buitensporig duur. Heb bijvoorbeeld een paar ruitersokken gekocht voor iets van 8 euro met logo erop. Nou, voor die prijs koop je nu in de winkel ook ruitersokken.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:49

Marjoow: Da's toch gewoon het verschil tussen wij, inwoners van kleine landjes met een stomme taal die niemand spreekt, en het verschil met landen met een grotere taal? Ik vind Spanje vergelijkbaar met Frankrijk op dat vlak. En Spaans, daar kan ik dan weer niets van :)
Vind Duitsers dan eigenlijk 'arroganter', die taal is veel kleiner maar daar vinden ze ook niet echt dat ze zich moeten aanpassen toch? (en ook Duits heb ik nooit op school gehad persoonlijk, ik ging meer voor wetenschappen, mensen die talen volgden hadden bij ons in het middelbaar Nederlands, Frans, Engels, Duits en/of Spaans)

't is misschien maar net welke taal je net iets beter kent, hoe je het ervaart, blijkbaar? :)

xxCYNNxx: klopt hoor.

Ikzelf heb (als Franse-taal-hater), echt niet zo neig ondervonden dat de vrijwilligers géén engels spraken, vind dit aspect van de 'klachten' dus een beetje overdreven. Er waren wel zeker en vast te weinig vrijwilligers. De enige Franse die niet goed om kon met mijn gebroken Frans/Engels, was mijn B&B-mevrouw van de eerste nacht :D

Overdreven duur vond ik het ook niet meteen, niet anders dan elders inderdaad. €3 voor een pak frieten is verzeker minder dan je op horse event moet geven ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:51

Aimee schreef:
Ik snap niet zo goed dat mensen klagen over de hoge prijzen van eten en drinken of merchandise :?
In een stadion wat te eten en te drinken halen, is altijd prijzig. In Caen was het echt niet duurder dan tijdens andere evenementen. Als je zulke prijzen niet wilt betalen, neem je zelf eten en drinken mee.
Ook de merchandise in Normandië was niet buitensporig duur. Heb bijvoorbeeld een paar ruitersokken gekocht voor iets van 8 euro met logo erop. Nou, voor die prijs koop je nu in de winkel ook ruitersokken.

8 euro voor sokken vind ik niet duur. 20 euro voor een klein knuffeltje (die Charlotte ook in dr handen had) wel. 80 euro voor een hoodie vind ik ook belachelijk duur ;)

Ik snap dat merchandise duur is, maar dit was wel extreem hoor :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:52

Stral schreef:
Marjoow: Da's toch gewoon het verschil tussen wij, inwoners van kleine landjes met een stomme taal die niemand spreekt, en het verschil met landen met een grotere taal? Ik vind Spanje vergelijkbaar met Frankrijk op dat vlak. En Spaans, daar kan ik dan weer niets van :)
Vind Duitsers dan eigenlijk 'arroganter', die taal is veel kleiner maar daar vinden ze ook niet echt dat ze zich moeten aanpassen toch? (en ook Duits heb ik nooit op school gehad persoonlijk, ik ging meer voor wetenschappen, mensen die talen volgden hadden bij ons in het middelbaar Nederlands, Frans, Engels, Duits en/of Spaans)

't is misschien maar net welke taal je net iets beter kent, hoe je het ervaart, blijkbaar? :)

xxCYNNxx: klopt hoor.

Ikzelf heb (als Franse-taal-hater), echt niet zo neig ondervonden dat de vrijwilligers géén engels spraken, vind dit aspect van de 'klachten' dus een beetje overdreven. Er waren wel zeker en vast te weinig vrijwilligers. De enige Franse die niet goed om kon met mijn gebroken Frans/Engels, was mijn B&B-mevrouw van de eerste nacht :D

Overdreven duur vond ik het ook niet meteen, niet anders dan elders inderdaad. €3 voor een pak frieten is verzeker minder dan je op horse event moet geven ;)

Klopt. Ik heb minder moeite met Duits omdat dit gewoon dichter bij Nederlands staat. Maar als je er over nadenkt is het gewoon idioot...

Stral

Re: WEG Frankrijk: Slechtst georganiseerde WEG ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:59

Ik ga Duits ook wel verstaan, allez, als ze traag praten, soms raak je met wat klanken interpreteren en wat gebaren erbij al ver ;) Heb nooit Duits gehad op school ofzo, maar 't zou wel lukken, als zij dan inderdaad Engels zouden verstaan. Ben nog nooit naar Duitsland op reis geweest, maar wel eens een hele groep Duitsers in mijn Turks hotel gehad, die konden geen woord Engels, ik vond dat wreed...

Ik ben 3 dagen naar de WEG geweest en heb dus geen moeite gehad met het communiceren. Toch niet wat de taal betreft dan toch :D Ik vond gewoon in het algemeen dat er weinig communicatie/bewegwijzering/info was :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:06

Rijen voor de toiletten heb je overal als er duizenden bezoekers zijn...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:08

purny schreef:

Toiletten is een duur woord _O- Haha op de cross stonden er hokjes met zaagsel. Caviahok is meer het juiste woord :Y)
Er lag namelijk nog een schep bij waarmee je dan zaagsel over je "product" kunt gooien :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:12

Marjoow schreef:
purny schreef:

Toiletten is een duur woord _O- Haha op de cross stonden er hokjes met zaagsel. Caviahok is meer het juiste woord :Y)
Er lag namelijk nog een schep bij waarmee je dan zaagsel over je "product" kunt gooien :')

Pas ook gezien op een wedstrijd terrein maar daar was het heel schoon en stonk het niet. Ook niet zoveel bezoekers en dan is het een handige manier. Maar toch niet voor zo'n druk bezocht evenement lijkt me. Leuke naam Caviahok :D

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:15

purny schreef:

Uiteraard :) Maar nog nét iets meer als er geen 10 toiletten in heel dat stadion lijken te zijn (en dan overdrijf ik nog denk ik? Ik heb er maar 2 gezien alleszins...)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:43

Marjoow schreef:
8 euro voor sokken vind ik niet duur. 20 euro voor een klein knuffeltje (die Charlotte ook in dr handen had) wel. 80 euro voor een hoodie vind ik ook belachelijk duur ;)

Dan ben je dus niet eerder op zulke evenementen geweest.
Dat zijn echt hele normale merchandise prijzen.
Daarmee zeg ik niet dat het niet veel geld is. Maar als je verwacht dat je voor een normale prijs van een normale hoodie een merchandise-hoodie van een groot evenement kan kopen, dan ben je niet goed geïnformeerd.

Ja, als je naar China gaat, dan gaat het over andere prijzen.
Heb nog steeds een super leuk Beijing petje ter waarde van wel 2 euro, of m'n Beijing-rugzak... die kostte omgerekend wel 1,50 euro :Y)
Maar als ik vier jaar later naar Londen ga, verwacht ik natuurlijk niet soortgelijke prijzen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:45

cp112 schreef:
Ik heb een paar jaar in Frankrijk gewoond (mijn ouders wonen er nog) en deze k.u.t mentaliteit van ze is precies waarom ik, toen ik de mogelijkheid had, mijn spullen heb gepakt en terug ben gegaan maar Nederland.
Stel lakse honden zijn t. Dit WEGaat precies zien waar ze goed in zijn... Vrij weinig dus.

Beetje racistisch? :') dat je Frankrijk niet leuk vindt is oké, maar om nou te zeggen dat het een stel lakse honden zijn die in vrij weinig goed zijn.. Kom nou.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:42

Aimee schreef:
Marjoow schreef:

Dan ben je dus niet eerder op zulke evenementen geweest.
Dat zijn echt hele normale merchandise prijzen.
Daarmee zeg ik niet dat het niet veel geld is. Maar als je verwacht dat je voor een normale prijs van een normale hoodie een merchandise-hoodie van een groot evenement kan kopen, dan ben je niet goed geïnformeerd.

Ja, als je naar China gaat, dan gaat het over andere prijzen.
Heb nog steeds een super leuk Beijing petje ter waarde van wel 2 euro, of m'n Beijing-rugzak... die kostte omgerekend wel 1,50 euro :Y)
Maar als ik vier jaar later naar Londen ga, verwacht ik natuurlijk niet soortgelijke prijzen.

Oh ja hoor, kom wel vaker op grotere evenementen. Ben nog nooit zo'n dure merchandise tegengekomen. Ook niet bij concerten etc.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:27

Ik was erbij bij de eerste dressuur dag en inderdaad het aantal wc's bijvoorbeeld was erg weinig. Bij ons waren er 3 wc's voor 3 grote blokken en omdat ze goor waren besloten mensen maar naam de gehandicapten wc te gaan wat de enige juiste was. De tijden van de bussen stonden niet aangegeven alleen om het kwartier maar wanneer? Om kwart over of om tien voor half bijvoorbeeld. Toen we naar de ingang vroegen werden we door de ene vrijwilliger naar F gestuurd en door de andere weer bij B.. Maar toch was het leuk om te zien!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:29

Leerzame ervaring was het dit jaar. Mooi toch? *D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:42

Marjoow schreef:
Aimee schreef:

Nee, op dit soort evenementen vallen die prijzen nog mee hoor!

Maar de voorbeeldfoto's in het boekje vind ik wel schandalig. Het is verdorie een FEI evenement en dan zulke blunders maken!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:57

Ik heb ontzettend genoten van de dressuur! De stoeltjes zonder leuning waren niet erg comfortabel om de hele dag de special op te bekijken maar gelukkig was er ruimte om een paar extra stoelen/rijen bezet te houden. Parkeren was echt rampzalig en erg ver lopen naar het stadion en daarna naar het "strodorp". De controle op kaarten in het stadion was erg slecht, zo konden we tijdens de kür op goede plekken en fijne stoeltjes zitten. Er is veel ruimte voor verbetering, maar geen dingen waar ik me heel erg aan heb gestoord, het was een geweldige ervaring.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:00

purny schreef:

:')
Rijen van 60-90 minuten zeker ook?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:34

Zolang houd ik het niet op bij hoge nood.
Ik heb een beetje globaal mee zitten lezen maar de organisatie was dus prut. Ik heb het van de tv-kant gezien dus niets meegekregen van de organisatie. Waar ik dan benieuwd naar ben, is de reactie van de FEI zelf over de organisatie. Misschien heb ik die gemist?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:57

Marjoow schreef:
De fouten in de krantjes, en volgens het magazine is iedereen GP ruiter, want die oefeningen zien er zo uit:

[ Afbeelding ]

_O- _O- _O-

Dit is toch wel heel erg knap, hoe krijg je dit voor elkaar. Er moet daar toch wel iemand iets van verstand hebben zou je denken. :')

Het klinkt overigens dramatisch.
En die taal, dat is typisch Frankrijk. Ze weigeren een andere taal te spreken dan Frans.
En als je dat niet verstaat, pech, ze hangen gewoon op o.i.d. Ken geen 1 land die daar zo extreem in is, heb dat altijd zo bijzonder gevonden. :')

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:03

palousa_boy schreef:
Tuurlijk is het frustrerend als je jezelf niet verstaanbaar kan maken, maar dat is net zo frustrerend voor die Fransen die waarschijnlijk veel meer mensen tegenkomen die wat vragen in een taal die ze niet spreken, en dus ook wel begrijpelijk een keer denken van ik vind het wel leuk geweest.

Verwacht jij (als je in Nederland bent) als je op een internationaal evenement aan het werk bent, dat buitenlanders je in het Nederlands aanspreken? Als vrijwilliger bij zo een evenement kun je toch verwachten dat niet iedereen Frans spreek? Ik heb dus geen medelijden met die vrijwilligers die gefrustreerd waren.

En als ik naar China ga, moet ik dan Chinees gaan spreken? Best lastig hoor ;)
Ben er geweest en kan keurig goedendag, tot ziens en bedankt zeggen maar daar houdt het echt bij op.

Enne... gelukkig spreek ik een beetje frans, duits en prima engels dus kan me goed redden maar het is een flop van de organisatie.

Vrijdag genoten van de kur op muziek, prima vervoer met de p&r, even moeten wachten voordat het stadion open ging maar dat was nog wel vermakelijk, prima plaatsen, geen rijen bij de ranzige toiletten en gewandeld naar het shopping centre waar we ook voor een redelijke prijs goed gegeten hebben.
Zaterdag gezellig met het meerendeel van de bezoekers 4 uur in de file gestaan... zijweggetjes waren afgesloten dus voor ons geen optie. Nog anderhalf uur van de cross kunnen genieten dus geen tijd gehad om naar het toilet te gaan of te eten dus van dat drama geen last gehad. Op tijd weer terug gegaan want we moesten als een speer door naar Duitsland. Weinig last dus van file terug.
Al met al een gave ervaring maar een leer voor de volgende keer... vouwfietsen mee :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:43

Die vrijwilligers in Nederland KUNNEN ook Engels praten, dat kunnen de meeste Fransen niet, dus om ze dat nou kwalijk te nemen vind ik een beetje ver gaan.
( voor dit evenement dan hè, over het algemeen zou het voor veel mensen, dus ook de Fransen zelf, handiger zijn als ze wel Engels spreken)