Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:38

Het is een blijft een dier-kwellend schouwspel, ook de mensen (toeschouwers) die er heen gaan voor de lol zouden zich rot mogen schamen.
Heeft NIETS met welke vorm van dierenliefde dan ook te maken, maar met mensenverheerlijking.
Je zet geen dier in ter vermaak van mensen, dat dergelijke risico's loopt.
Het dier kiest daar niet vioor, de mens kiest voor zo'n dier dat dit hun leven moet zijn.

Achterhaald en barbaars, bedacht door lieden die de mensen, en daarmede zichzelf dus, hoger achten dan het dier, welk dier dan ook En daarmee en vrijbrief denken te hebben om met het leven en dood van een dier maar om te "mogen' springen zo hun goeddunkt. Vaak nog even een gebedje aan God of heilige Maria/Theresa vooraf. Of met het "cultuur" verhaaltje aankomen. Cultuur is, als je jezelf als mens verder ontwikkelt in je nadenken, en de achterhaalde barbarismen weet te overstijgen door voortschrijdend inzicht.
En in de naam van die Maria/Theresa of God ook respect hebt voor het leven van een dier, ipv het aan te grijpen om zelf glitterend uit de oneerlijke strijd tevoorschijn te komen.

Het moet simpelweg ophouden, ophouden met agressieve stieren te fokken voor dit soort middeleeuwse bloedbaden, ophouden met dieren die daar nooit om hebbe gevraagd voor volksvermaak in te zetten.
Ophouden met het spelen met dierenlevens.

Pauline1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:24

Elke wedstrijd , spel, game of wat dan ook, waarbij een hoog percentage is dat een dier gewond kan raken moeten verboden worden. Stieren gevechten is en blijft een walgelijke dier-kwellend-schouwspel.

Maar zolang beleidsmedewerkers, politiek en andere machtshebbers daar dik aan verdienen is de kans klein dat deze dieren kwellerij verboden word. helaas.

AnoukBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:50

Echt vreselijk dat dit nog mag en kan gebeuren. |(

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:31

Ziek, zieker, ziekst

De mensheid verdient het niet eens om op deze aarde te leven van alles wat het ons te bieden heeft.
Alle leed die we elkaar en de dieren aandoen.

Kotsmisselijk wordt ik ervan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:46

Gaan mensen dit nu serieus vergelijken met de bio-industrie in ons land? Wáárom dan toch, elke keer als er iets gebeurd worden er appel-peer vergelijkingen gemaakt. Er zijn ook zat topics geweest over de bio industrie etc. Nu gaat het over dit onderwerp en het is natuurlijk niet zo dat het ene niet besproken mag worden omdat er in ons eigen land ook zat mis gaat. Kom op zeg...

De mensen die dit, het hele stierenvechten, goed praten zijn géén dierenliefhebbers. Het zijn mensen die houden van sensatie en spanning en of dat ten koste gaat van een dier, maakt verder niet uit. Het hele gebeuren vind ik walgelijk, voor zowel stier als paard. Het is iets middeleeuws wat naar mijn mening zéker niet in Europa hoort, mensen zouden beter moeten weten!

Ik zet dit een beetje in de zelfde categorie als pittbull gevechten of hanen gevechten. Weliswaar vechten daar 2 dieren tegen elkaar, maar worden ook zo gefokt door de mens. Dit is dan ook verboden in de meeste (alle?) Europese landen. Hoe mooi het leven van zo'n bewuste pittbull ook geweest is doet er niet toe, hij hoort nooit zo aan zijn einde te komen! Een stier of paard ook niet. Een dier een bewuste doodstrijd ( die ook nog eens oneerlijk is) laten voeren, sorry, wat mij betreft moet je dan behoorlijk ziek in je hoofd zijn om dat mooi te vinden.

Walgelijk, echt walgelijk,

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:41

Nessah schreef:
Gaan mensen dit nu serieus vergelijken met de bio-industrie in ons land? Wáárom dan toch, elke keer als er iets gebeurd worden er appel-peer vergelijkingen gemaakt.

Omdat het in dit geval geen appel-peer vergelijking is.
Schaf die stierengevechten af en het rechtstreekse gevolg daarvan zal zijn dat mensen in de betreffende regio's van een traditionele extensieve (arbeidsintensieve) veeteelt zullen overstappen naar een meer intensieve, typische bio-industrie veeteelt.
Het huidige ras dat men nu fokt (met het oog op de stierengevechten. Maar 99% daarvan wordt gewoon gebruikt als vleesvee) kan je immers niet zomaar in stallen steken. Maar als er geen nut meer is, dit ras te fokken, is het natuurlijk veel simpeler om over te schakelen op een rundveeras met een makkelijker karakter wat zich wel simpel laat ophokken.
Het gaat dus niet alleen om die ene stier "die een mooi leven heeft gehad" voor hij in de ring sterft. Maar met hem 100-den andere koeien en stieren die hetzelfde mooie leven (voor ze naar het slachthuis gaan) ook niet meer zullen meemaken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:58

[quote=]

Nou, deze koos de uitweg niet hoor; https://www.youtube.com/watch?v=VRl1SGL7iPo
[/quote]

Paard heeft gewoon door dat het "hij of ik" is en kiest voor de aanval om zijn tegenstander uit te schakelen op het moment dat zijn tegenstander valt.
Doet dat paard ook niet voor de lol maar omdat het zich gedwongen ziet door de situatie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:04

Dat paard is ijzig kalm hoor. En kan alle kanten uit als hij wil.
Hier is een filmpje van dat paard waar je de hele opeenvolging van gebeurtenissen kan zien.
Dat paard deed dit trouwens vaker. Hij stond erom bekend.
En de ruiter lokt het ook wel enigszins uit. (begeleidt zijn paard richting stier.)
https://www.youtube.com/watch?v=b7bK2F1bPGQ
Voor degene die het begin niet willen zien. Op 43 seconden stapt de ruiter af.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:41

Klopt, dat paard kun je aan het andere uiterste van de arena zetten terwijl hij er al "niet meer toe doet" en ook weg is bij alles, hij doet het toch. Maar volgens mij verdedigd hij zijn baas. Het is altijd als zijn baas dichtbij de stier komt.

Vergeet niet het zijn ook hengsten, en minder vluchtdier dan het gemiddelde paard. Van oorsprong al, de paarden uit die gebieden hadden in de oudheid al te maken met katachtige roofdieren ipv wolven wat een andere tactiek nodig heeft, dus eerder vechten, dan vluchten. Je merkt dit al als je "gewone'" paarden uit het Iberisch gebied hebt (zoals ik).

Neem je dan ook nog een paard wat geselcteerd is en een echte leidhengst is van karakter. Die zijn zo dapper , eigenlijk angstloos en kun je gewoon niet vergelijken met het gemiddelde paard hier in de wei. En vergeet niet, deze paarden en ruiters zijn dol op elkaar! Ik ken een filmpje dat een stier tot 3 keer toe een paard aan zijn achterbenen raakt (maar te zacht om te verwonden) maar dit maaqkt de ruiter zo kwaad op de stier dat hij van zijn paard springt en de stier scheldend met blote handen te lijf wil gaan. Daar dacht de stier anders over natuurlijk, dus de man vloog door de lucht ;) . Wat hij overigens prima heeft na kunnen vertellen.

Het maakt het stierenvechten (met bloed) natuurlijk zeker niet goed! Ik ben er ook tegen!! Maar je moet niet alles hetzelfde zien dan in je eigen straatje, want zo is het ook niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:31

Luckystory schreef:
Omdat het in dit geval geen appel-peer vergelijking is.
Schaf die stierengevechten af en het rechtstreekse gevolg daarvan zal zijn dat mensen in de betreffende regio's van een traditionele extensieve (arbeidsintensieve) veeteelt zullen overstappen naar een meer intensieve, typische bio-industrie veeteelt.
Het huidige ras dat men nu fokt (met het oog op de stierengevechten. Maar 99% daarvan wordt gewoon gebruikt als vleesvee) kan je immers niet zomaar in stallen steken. Maar als er geen nut meer is, dit ras te fokken, is het natuurlijk veel simpeler om over te schakelen op een rundveeras met een makkelijker karakter wat zich wel simpel laat ophokken.
Het gaat dus niet alleen om die ene stier "die een mooi leven heeft gehad" voor hij in de ring sterft. Maar met hem 100-den andere koeien en stieren die hetzelfde mooie leven (voor ze naar het slachthuis gaan) ook niet meer zullen meemaken.

Sja, als jij vindt dat die ene stier een doodstijd moet leveren voor de rest van de kudde en het daardoor "goedkeurt" (als ik het zo goed opvat) dan verschillen onze meningen gewoon énorm. Daarnaast is de groei en vraag naar biologisch vlees en boerderijen met producten van eigen boerderij ( lees: waar je binnen welkom bent en alles netjes gaat) ontzettend hard aan het toe nemen, dus nemen wij hier in Nederland wel langzamerhand de groei naar een beter dierenwelzijn. Steeds meer mensen gaan inzien dat bio industrie niet van deze tijd is en hebben meer geld voor hun stukje vlees over. We zijn er nog lang niet, maar we maken wel een groei en de laatste jaren zelfs een énorme groei. ( bron: http://www.biologisch-producten.nl/ )

De legbaterijen verdwijnen langzamerhand ( de meeste zijn dacht ik al weg) en de kistkalveren. Steeds meer dieren komen buiten. Daarnaast hoeft een dier geen doodstrijd te voeren en is in het slachthuis zo weg ( ben bij meerdere slachtingen in een slachthuis geweest).

Een dier, zoals in het stierengevecht, zo'n doodstrijd laten voeren voor vermaak is in mijn ogen op geen enkele manier goed te praten. de bio industrie is dat óók niet en ik bedoelde met peer-appel niet zo zeer dat het geen verband heeft, maar er zijn al zoveel topics over bio industrie geweest.. Dus houd het een keer op één onderwerp.

Ik vind mensen die vechten met een dodelijke afloop vermakelijk vinden, of dat nou een stier paard hond of haan is, ziekelijk. Ik heb er geen andere woorden voor.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:35

BigBen schreef:
Paarden die voor de rejoneo worden gebruikt zijn daar specifiek voor gefokt, en specifiek voor getraind.
Het zijn paarden met 'cowsense', net zoals je dat bij bepaalde Quarters ziet, die voor cutting worden gebruikt.
Paarden met cowsense 'lezen' ahw het vee.
In een cuttingproef zie je dat de teugels in een boogje hangen,
en het paard volledig zelfstandig de koe onder controle houdt.
Precies dezelfde aanleg hebben de rejoneo paarden.

Plus, een rejoneo paard is in de eerste meters acceleratie altijd sneller dan een stier.
Ruiter en paard komen dus nooit écht in gevaar, al is dat natuurlijk een relatief begrip.
Dat is ook de reden waarom de rejoneo in Spanje niet echt als een corrida wordt beschouwd,
maar meer als een show.

Wel lastig "lezen" met een blinddoek....

Lijkt me eerder dat ze een blinddoek om hebben zodat ze juist afhankelijk zijn van de ruiter...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:51

Moet je even de moeite nemen het topic terug te lezen. Daar staat al meerdere malen uitgelegd dat Rejoneo paarden geen blinddoek dragen. Dat zijn paarden van een Picador.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:54

Ik meende gelezen te hebben dat iemand schreef dat het om een Rejoneo ging.

Sorry dan neem ik mijn tekst terug :o