Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hedwig111

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:43

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:44

Alsjeblieft zeg :') :') Van mij mogen de modjes ingrijpen, al die moraalridders met hun ongefundeerde stellingen en beweren. Jakkie bah.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:45

bliver schreef:
Cowgirl schreef:
Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.

Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.

het is toch duidelijk dat dat zijn trainingsmethode is? anky rijd ook altijd LDR.. (ofwel rolkur)[/quote]

LDR is niet hetzelfde als roll kur. Roll kur is het dwingen in die houding en dat is zelfs in een aantal landen verboden![/quote]

In principe is LDR, hyperflexie en rollkur gewoon hetzelfde.

En verder, ik heb niks tegen een van de drie. Soepelheid komt onder meer door stretchen. Ik stretch mezelf ook. Gaat om de manier waarop.

Ik vindt het wel anders als het paard moet lopen en naar beneden wordt getrokken. Strekken (en zeker nek en rug) doe je niet lopend en zeker niet rennend. Ik vindt ook dat het niet voor langer dan een halve minuut vasy moet worden gehouden. Maar Sjef krijgt het wel voor elkaar, hij zal vast weten wat 'ie doet.

Trouwens, hier nog wat van anky's wijze woorden: "Belangrijk is natuurlijk dat je paard zo vaak als maar kan naar buiten komt. En belangrijk is ook, natuurlijk kan niet iedereen zijn paard er 5 keer per dag uithalen, maar dat je paard ook op een vrije manier kan bewegen. Dus dat hij niet altijd alleen maar gereden wordt maar dat hij ook een keer een rondje kan uitbokken. Zodat hij kan lopen zoals het voor hem prettig is. Dat houdt je paard gezond en vrolijk."

Verder is dit erg off-topic.

Fijn dat het weer beter met Toot gaat. Hopelijk krijgen ze hem weer op optimaal niveau.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:11

nee het is niet het zelfde !! het beeld is voor het oog misschien hetzelfde maar bij de een heb je losgelatenheid en de ander niet. Maar laat maar dit is toch een eindeloze discussie met mensen die zich nog nooit echt verdiept hebben in het hele verhaal en het ook nooit reallife hebben gezien.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:45

De machtige zwarte hengst is terug! Ik kijk nu al uit naar de WEG. Dat wordt genieten. De concurrentie voelt de druk ook wel. De luxe positie van "only-the-lonely" aan de top is voorbij. Het gaat nu weer stuivertje wisselen worden.
Sjef traint MAR, Edward traint bij Nicole, Charlotte bij..., Helen bij ... Ga zo maar door. En hoe ze het doen? Ieder op zijn manier. En blijkbaar gaat dat goed, anders stonden ze niet aan de top. Enne, van fouten leer je toch? Ik denk dat veel trainers echt wel van het oude rollkür systeem af zijn gestapt en al zoekende tot een nieuwe methode zijn gekomen om hetzelfde doel te bereiken. Dat gebeurt in alle takken van sport. Dus laat dat gekakel over oude systemen nu eens los en geniet van de sport! Ik had ook niet gedacht dat Totilas terug zou komen maar hij is er en het is wederom genieten om zo'n geweldig paard door de baan te zien gaan.

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:23

Idd Mizora goed verwoord, dit is de aard van de meeste paarden = pleasen van de mens en doorgaan ook al gaat dit ten kosten van het paard zelf.

Mizora schreef:
Norton schreef:
Maar als alles zo slecht was wat die paarden moeten doen werden zie niet zo oud.

Ik vis deze quote er even uit. Het is niet persoonlijk gericht, maar dit is de laatste van zo'n type reactie.

Ik heb hem al vaker langs zien komen namelijk. Maar op willekeurig welke manege heb je een aantal oudjes. 30+'ers. Daar is een paard met 20 nog niet eens oud. Toch heeft het gemiddelde manegepaard het niet best. Hij wordt niet over de rug gereden, het tuig past vaak matig, hij moet veel uren lopen en hij krijgt gewoon een x-aantal kg basisbrok met weinig hooi/voordroog, medische verzorging wordt tot een minimum beperkt (de hoefsmid aan de late kant, tandarts alleen als het echt niet anders kan, fysio? kent hij niet, zadels passen is handje voelen, hoesten of kreupel? een dag op rust als het heel erg is, anders even alleen wat minder lopen).

Maakt dat deze manier van dieren houden goed? Of hebben de paarden de neiging om tegen wil en dank oud te worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:29

Het gemiddelde GP paard is wel ietsie pittiger dan de gemiddelde manegeknol... Vergeten we dat niet?
Laat jij Totilas maar eens een uurtje een beginnerslesje lopen. Kijken hoeveel beginners je nog over hebt na een kwartier. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:43

Ayasha schreef:
Het gemiddelde GP paard is wel ietsie pittiger dan de gemiddelde manegeknol... Vergeten we dat niet?
Laat jij Totilas maar eens een uurtje een beginnerslesje lopen. Kijken hoeveel beginners je nog over hebt na een kwartier. :j

Zal mij niets verbazen als ze er gewoon allemaal nog opzitten. Het is maar een paard hoor...geen wild dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:44

Mwa zou ik wel een weddenschapje over aan willen gaan als het ethisch verantwoord was kids/beginners op te offeren voor die doeleinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:45

_/-\o_
Ayasha schreef:
Mwa zou ik wel een weddenschapje over aan willen gaan als het ethisch verantwoord was kids/beginners op te offeren voor die doeleinden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:56

Dan heb jij nog nooit op een echt heet dressuurpaard gereden Cowgirl. Zitten zeker ook brave toppers bij, maar ook veel zijn echt voor de vergevorderde ruiter/amazone.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:00

Hoeven niet eens "echte" (lees: GP ) te zijn. Ik heb een schat van een wedstrijdpaard, echt... Maar ik zou ten sterkste afraden van die aan een beginner te geven. :o

Als dat met zo'n simpele al is... kan ik me voorstellen hoe dat met een Totilas zal gaan. En dat de vergelijking "manegepaard" dus ook niet op gaat.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:03

Ik vind het hele gezeur over de rollkur zo een onzin........

Het is een training methode...... en in training zoek je nou eenmaal de grenzen op.... dat is wat training is.
Je krijgt alleen spieropbouw door te zorgen dat een spier flink belast/licht beschadigt en bij het herstel zal die spier deze beschadiging overcompenseren. (Dan heb je spier opbouw)
Wanneer je paard boven een bepaald niveau loopt (en dan bedoel ik geen M of Z niveau maar vanaf subtop wedstrijden) zal er bij de normale wedstrijd houding en een beetje lang laag rijden niet voldoende belasting meer plaats vinden om de spieren te kunnen blijven ontwikkelen.

Buiten dat vind ik dat wij als basis sportruiters hier eigenlijk helemaal geen commentaar op mogen hebben. Want wij en dan spreek ik denkt ik voor 95% van bokt maken zelf allemaal nog zo veel fouten waarmee we ons paard meer schaden toe doen, dat de eventuele schade die een topruiter met de rollkur zou kunnen toebrengen.

Ik denk dat menig paard(dat er aan toe is) liever een rollkur loopt bij een topruiter. Dan dat het onder een B tot Z ruiter loopt die de ene fout na de andere maakt zoals:
een schopje, een rukje, even zagen, even balans terug vinden, even een flinke mep omdat die die wissel niet door springt (terwijl dat waarschijnlijk aan ons ligt)

Al met al denk ik dat de paarden van ons amateurs het een stuk slechter heeft dan het gemiddelde toppaard bij een topruiter...... uiteraard uitzonderingen daar gelaten!
Laatst bijgewerkt door DDDara op 22-07-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:03

Mijn hengstje ook niet, daar niet van. Maar je snapt me wel :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:05

Hij maakte zaterdag bij het inrijden al een paar aardige 'sprongen', lijkt me niet leuk voor een beginner! Ik zou er in elk geval niet op durven zitten. Wat een kracht zit er in dat dier!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:06

ZZ licht vind ik al meer richting "echt" gaan dan B/L :P
Een paard dat de instelling heeft om mee te kunnen op niveau hoger dan Z snoer je de mond simpelweg zo snel niet als een manegepaard. :) Als je die niet correct behandeld heb je gewoon 600g spier beledigd die ondanks de kleine hersencapaciteit heus weet dat ie sterker is.

Een manegepaard is "gelaten". Als ze dat niet waren, liepen ze daar niet jaren en jaren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:09

Ayasha schreef:
Een paard dat de instelling heeft om mee te kunnen op niveau hoger dan Z snoer je de mond simpelweg zo snel niet als een manegepaard. :) Als je die niet correct behandeld heb je gewoon 600g spier beledigd die ondanks de kleine hersencapaciteit heus weet dat ie sterker is.

Een manegepaard is "gelaten". Als ze dat niet waren, liepen ze daar niet jaren en jaren.

Je vergeet de echte en gemakkelijke toppers onder de toppaarden hoor, de automaatjes :D Die zijn wat makkelijker de mond te snoeren, maar ook vast niet voor beginners :D :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:09

Ayasha schreef:

Vraag me af hoeveel echte dressuurpaarden jij gereden hebt dan. :+ Plant een "echt dressuurpaard" een tijdje in de manegelessen en hij wordt precies hetzelfde. Genoeg Z paarden die hun rondje doen op maneges. Maar goed, heeft niet echt veel met deze "discussie" te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:12

Meer dan jij vermoedelijk denkt. :+ Al heb ik ze nooit in eigendom gehad. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:17

Ach, ik houd mijn mond maar over dit bericht want ik lees hier net dat ik geen mening mag hebben over dit onderwerp als basisruiter. Dom van me om te denken dat iedereen recht op een mening had }:0

Finliox schreef:
Trouwens, hier nog wat van anky's wijze woorden: "Belangrijk is natuurlijk dat je paard zo vaak als maar kan naar buiten komt. En belangrijk is ook, natuurlijk kan niet iedereen zijn paard er 5 keer per dag uithalen, maar dat je paard ook op een vrije manier kan bewegen. Dus dat hij niet altijd alleen maar gereden wordt maar dat hij ook een keer een rondje kan uitbokken. Zodat hij kan lopen zoals het voor hem prettig is. Dat houdt je paard gezond en vrolijk."

Nogmaals, ik mag geen commentaar hebben, dus zal wat andere wijze woorden van Anky (letterlijk van haar -vorige?- website) quoten. Dan mogen de mensen die wel hoog genoeg rijden zelf hun mening vormen aan de hand daarvan.

Citaat:
Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen.

Citaat:
Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.

Citaat:
De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. (...) ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot."

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:20

Bizzybijtje schreef:
Vraag me af hoeveel echte dressuurpaarden jij gereden hebt dan. :+ Plant een "echt dressuurpaard" een tijdje in de manegelessen en hij wordt precies hetzelfde. Genoeg Z paarden die hun rondje doen op maneges. Maar goed, heeft niet echt veel met deze "discussie" te maken.

Inderdaad.............en zelfs wel hoger. Had er 2 die Lichte tour hadden gelopen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:29

WildWings schreef:
Ach, ik houd mijn mond maar over dit bericht want ik lees hier net dat ik geen mening mag hebben over dit onderwerp als basisruiter. Dom van me om te denken dat iedereen recht op een mening had }:0

Volgens mij staat er nergens dat je geen mening mag hebben.
Alleen puur commentaar hebben (in de slechte zin van het woord) op iets wat eigenlijk totaal boven je pet gaat vind ik onzinnig.....

Overigens vormt een deel van de mensen zijn mening puur en alleen door een één enkele foto waar bij het paard gigantisch via de stang met de kin op de borst wordt getrokken...... maar verdiep je eerst eens in een trainings methode voor dat je hem onnodig zwart maakt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:59

Ik had 't niet meer gedacht: Totilas succesvol (!) terug 'in the picture"! In gedachten had ik de zwarte diamant al uitgezwaaid....
Dacht niet dat Rath er een match mee zou kunnen vinden, maar zie daar... hij is terug, en HOE!

Opmerkelijk is vooral met hoeveel meer (relatieve) schwung het paard nu door Rath gereden wordt, dat is duidelijk te zien op de filmpjes, met name als je dat vergelijkt met die gespannen toestanden van eerder.
Ook valt mij op dat het achterbeen er veel meer bij door komt dan in het verleden, dat is wel eens anders geweest, ook VOOr de episode Rath...
Rath zelf zit er ook gewoon veel meer ier en ontspannen op. Die heeft loeihard aan zichzelf gewerkt, en hier komt dan tot uiting wat een topsporter nodig heeft: de wil en het doorzettingsvermogen om ondanks alle negativiteit, tegenslagen, giga-verwachtingspatronen en zijn eigen ziekte, niet op te geven, maar door te zetten. Daar neem ik m'n cap graag voor af! Want die mentale kracht, DAt onderscheidt de toppers van de middenmoters.

Zeker zal hierin een rol spelen dat Rath met Totilas bij Sjef Janssen traint, waarbij hij een veel betere "inspeling" heeft gevonden om met het fenomeen Totilas om te kunnen gaan. HOE dit getrained wordt weten we niet, duidelijk is wel, dat 't paard aanzienlijk beter beweegt, met name de reactiesnelheid van paard-ruiter-paard is flink toegenomen. Rath RIJDT het paard nu, ipv Totilas neemt Rath mee. Ik zie nu tenminste een COMBINATIE.

En ik gun het ze beiden, ik gunde Totilas niet een roemloze ondergang, Rath niet een enorme afgang.

Rollkur qua discussie is hier niet aan de orde, ik ben er ook niet van overtuigd of men wat dit betreft de woorden van Sjef Janssen wel juist interpreteert: hij heeft het over "rek en strek", hetgeen niet klinkt naar Rollkur, maar naar het simpele trainen van spieren d.m.v. langer en korter instellen, zoals iedere spier doorgaans getrained wordt. Door verkorten en verlengen, spanning-ontspanning, hoger en lager in te stellen, krijgt een spier flexibiliteit en kracht. Zo train je een paard. Niet door alleen rondjes en figuren te rijden in eenzelfde houding.

De mate van onmiddellijke ontspanning van Totilas NA het "optreden" zegt ook veel... over zowel paard als ruiter... ja, Totilas is terug, en met Rath erop nu "a force to be reckoned with"!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:09

WildWings schreef:

Finliox schreef:

Nogmaals, ik mag geen commentaar hebben, dus zal wat andere wijze woorden van Anky (letterlijk van haar -vorige?- website) quoten. Dan mogen de mensen die wel hoog genoeg rijden zelf hun mening vormen aan de hand daarvan.

Citaat:
Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen.

Citaat:
Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.

Citaat:
De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. (...) ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot."

Tja, wat anky in haar clinics zegt tegen mensen die geen GP rijden is natuurlijk iets anders dan een sportpaard dat misschien enkele miljoenen waard is. Ooit van Blu Hors Matine gehoord? Ongeluk in de wei met het gevolg dat het paard ingeslapen moest worden ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1235486). Dag enkele miljoenen waard top sportpaard.

Natuurlijk gaat het niet met elkaar op, ligt natuurlijk ook aan hoeveel de paarden waard zijn. Ik heb zelf een paard dat ik niet meer kan rijden na een ongeluk in de wei. Ik vindt het al jammer, maar voor een sportpaard zou het zijn carrière de nek omdraaien.

Betekent niet dat ik niet fout zat. Sorry dat ik fout zat. Had het alleen nog nooit gelezen. Ik heb alleen dingen uit haar mond op clinics gehoord (videos, interviews op youtube). Maar dat ze niet naar buiten kunnen is wel echt sneu zeg. Maar ja, echt zeker weten doe je het alleen als je daar zelf hebt rond gelopen. Ik vraag me dan wel af hoe die paarden het opbrengen om voor haar te werken. Ik bedoel; hoe gelukkiger het paard hoe beter hij gaat presteren.

Waar heb je dit eigenlijk vandaan? Kun je me linken aan de website?