Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hedwig111 schreef:https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 8266_n.jpg
Dit zijn de gevolgen van rollkur!!
En zo gaan deze gevolgen ontstaan
https://www.youtube.com/watch?v=0xqexCk ... CFV0Vezovw
En inderdaad gaan enkele paarden deze dingen overleven maar ook vele niet, denk misschien aan Upido????
Van mij mogen de modjes ingrijpen, al die moraalridders met hun ongefundeerde stellingen en beweren. Jakkie bah. bliver schreef:Cowgirl schreef:Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.
Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.
Mizora schreef:Norton schreef:Maar als alles zo slecht was wat die paarden moeten doen werden zie niet zo oud.
Ik vis deze quote er even uit. Het is niet persoonlijk gericht, maar dit is de laatste van zo'n type reactie.
Ik heb hem al vaker langs zien komen namelijk. Maar op willekeurig welke manege heb je een aantal oudjes. 30+'ers. Daar is een paard met 20 nog niet eens oud. Toch heeft het gemiddelde manegepaard het niet best. Hij wordt niet over de rug gereden, het tuig past vaak matig, hij moet veel uren lopen en hij krijgt gewoon een x-aantal kg basisbrok met weinig hooi/voordroog, medische verzorging wordt tot een minimum beperkt (de hoefsmid aan de late kant, tandarts alleen als het echt niet anders kan, fysio? kent hij niet, zadels passen is handje voelen, hoesten of kreupel? een dag op rust als het heel erg is, anders even alleen wat minder lopen).
Maakt dat deze manier van dieren houden goed? Of hebben de paarden de neiging om tegen wil en dank oud te worden?

Ayasha schreef:Het gemiddelde GP paard is wel ietsie pittiger dan de gemiddelde manegeknol... Vergeten we dat niet?
Laat jij Totilas maar eens een uurtje een beginnerslesje lopen. Kijken hoeveel beginners je nog over hebt na een kwartier.

Als je die niet correct behandeld heb je gewoon 600g spier beledigd die ondanks de kleine hersencapaciteit heus weet dat ie sterker is.Ayasha schreef:ZZ licht vind ik al meer richting "echt" gaan dan B/L
Een paard dat de instelling heeft om mee te kunnen op niveau hoger dan Z snoer je de mond simpelweg zo snel niet als een manegepaard.Als je die niet correct behandeld heb je gewoon 600g spier beledigd die ondanks de kleine hersencapaciteit heus weet dat ie sterker is.
Een manegepaard is "gelaten". Als ze dat niet waren, liepen ze daar niet jaren en jaren.
Die zijn wat makkelijker de mond te snoeren, maar ook vast niet voor beginners
Ayasha schreef:ZZ licht vind ik al meer richting "echt" gaan dan B/L
Een paard dat de instelling heeft om mee te kunnen op niveau hoger dan Z snoer je de mond simpelweg zo snel niet als een manegepaard.Als je die niet correct behandeld heb je gewoon 600g spier beledigd die ondanks de kleine hersencapaciteit heus weet dat ie sterker is.
Een manegepaard is "gelaten". Als ze dat niet waren, liepen ze daar niet jaren en jaren.
Plant een "echt dressuurpaard" een tijdje in de manegelessen en hij wordt precies hetzelfde. Genoeg Z paarden die hun rondje doen op maneges. Maar goed, heeft niet echt veel met deze "discussie" te maken.
Al heb ik ze nooit in eigendom gehad.
Finliox schreef:Trouwens, hier nog wat van anky's wijze woorden: "Belangrijk is natuurlijk dat je paard zo vaak als maar kan naar buiten komt. En belangrijk is ook, natuurlijk kan niet iedereen zijn paard er 5 keer per dag uithalen, maar dat je paard ook op een vrije manier kan bewegen. Dus dat hij niet altijd alleen maar gereden wordt maar dat hij ook een keer een rondje kan uitbokken. Zodat hij kan lopen zoals het voor hem prettig is. Dat houdt je paard gezond en vrolijk."
Citaat:Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen.
Citaat:Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.
Citaat:De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. (...) ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot."
Bizzybijtje schreef:Vraag me af hoeveel echte dressuurpaarden jij gereden hebt dan.Plant een "echt dressuurpaard" een tijdje in de manegelessen en hij wordt precies hetzelfde. Genoeg Z paarden die hun rondje doen op maneges. Maar goed, heeft niet echt veel met deze "discussie" te maken.
WildWings schreef:Ach, ik houd mijn mond maar over dit bericht want ik lees hier net dat ik geen mening mag hebben over dit onderwerp als basisruiter. Dom van me om te denken dat iedereen recht op een mening had
WildWings schreef:Ach, ik houd mijn mond maar over dit bericht want ik lees hier net dat ik geen mening mag hebben over dit onderwerp als basisruiter. Dom van me om te denken dat iedereen recht op een mening had
Finliox schreef:Trouwens, hier nog wat van anky's wijze woorden: "Belangrijk is natuurlijk dat je paard zo vaak als maar kan naar buiten komt. En belangrijk is ook, natuurlijk kan niet iedereen zijn paard er 5 keer per dag uithalen, maar dat je paard ook op een vrije manier kan bewegen. Dus dat hij niet altijd alleen maar gereden wordt maar dat hij ook een keer een rondje kan uitbokken. Zodat hij kan lopen zoals het voor hem prettig is. Dat houdt je paard gezond en vrolijk."
Nogmaals, ik mag geen commentaar hebben, dus zal wat andere wijze woorden van Anky (letterlijk van haar -vorige?- website) quoten. Dan mogen de mensen die wel hoog genoeg rijden zelf hun mening vormen aan de hand daarvan.Citaat:Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen.Citaat:Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.Citaat:De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. (...) ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot."