Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:05

Tamary heb jij het filmpje gezien wat ik hierboven heb geplaatst?
Hoe denk je dat een kind daarop reageert?
Ik lees het verhaal zo, dat 15 van de 19 pony's zo bomproof zijn dat hun ruitertje is blijven zitten. Die overige 4 tjah, misschien nog wat jong, misschien een erg jong ruitertje, misschien erge schrik bij beide? Wie zal het zeggen.

En natuurlijk hoort schriktraining bij de basisopvoeding, en bang zijn voor een langsrijdende kruiwagen ed is totaal onnozel maar ook totaal niet te vergelijken met wat hier is gebeurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:22

Je kan het kinderen niet kwalijk nemen, want die weten nog niet beter.

Maar ben het geheel met Tamary eens. Het gaat er helemaal niet om dat je kan trainen met een vliegtuig boven je hoofd. Het gaat erom dat je paard je als leider ziet en gewoon ten alle tijden braaf blijft.

Mensen leren het gewoon verkeerd. Een hoop; alles is eng, geen lawaai maken etc. Maar je maakt mensen bang die spanning overbrengen bij geluid en bewegingen.

Ik rij zelf western en bij ''ons'' is al altijd lawaai en beweging op wedstrijden. Maar ik heb vaak op engelse stal gestaan en ergens waar geen muziek in de bak was, deed ik oortjes in. Dan krijg ik ook te horen dat het gevaarlijk is, omdat ik niet kan horen waar mijn paarden van gaan schrikken. Tja, dat boeit me dus niks, ik rij en paard luistert.
WE hebben 4 paarden, waarvan 1 pas heel kort, maar die andere 3 luisteren en volgen wat we ook willen en doen. Ook buiten in het bos en op de hei.
Soms neem ik de shet of de merrie ernaast. Of als ik op de merrie zit de ruin ernaast. Nooit problemen gehad.
We steken spoor over, er komen treinen voorbij, trekkers, vrachtwagens, aangespannen combi's, losrennende honden.........

Boven de hei komt ook weleens iemand in een soort stoeltje met een propeller. En luchtballonen zijn normaal.

Het gaat echt om instelling en als die al verandert bij maneges en instructie, kunnen mensen meer en beter leren. Want mensen blijven nogal hangen in het; er kan alijd iets gebeuren, blijven paarden etc.

Het zijn kudde dieren en in onze kudde zijn er 2, 3, 4 of meer en is er maar 1 leider, die bepaald.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:31

Superpony: dit is klinklare nonsens.

Met alle respect, je gaat voorbij aan alles wat paardgerelateerd is. Paarden blijven niet braaf als de "leider" rustig blijft. Paarden kijken naar andere paarden, niet naar mensen en dat is logisch. Wij kijken toch ook niet naar onze paarden als ze iets eng vinden? Wij zijn maar beperkt de leider en wij zouden ons toch wel op een heel hoog voetstuk plaatsen als wij het in ons hoofd zouden halen dat een andere diersoort ons maar zou moeten vertrouwen wanneer dit tegen hun natuur ingaat?

Ik vind dit topic nogal voorbij gaan aan de leefwereld van de paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:36

Percy, nou, echt niet. Ik heb al 30 jaar paarden en ik heb er geen 1 die achter anderen aan vliegt. Wij hebben er 3 samen lopen, waarvan 2 al 10 jaar samen lopen. Die zijn onafhankelijk van elkaar te rijden en te sturen, ook als er iets aan de hand is. Ik mocht alleen stappen en heb mn zoon en man een galopje laten doen. Mijn pony moest bij me blijven en dat is geen enkel probleem. Ik heb met de pony die ik nu 12 jr heb de gekste dingen meegemaakt en die is er nog nooit vandoor gegaan. En hij heeft alle kansen, want hij loopt aan een lange teugel, we gaan soms behoorlijk hard en ik heb hem buiten al vaker zonder hoofdstel of iets gereden.

Sorry dat ik dit zeg, maar denk dat je dan nog heel veel moet leren als je zo denkt en nog nooit iets anders hebt ervaren. Geloof me, het kan echt allemaal.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:55

Superpony: ik heb al meer dan 40 jaar paarden in alle soorten en maten en ik leer regelmatig bij want ik ben wat dat betreft open minded en natuurlijk moet je ze onafhankelijk kunnen sturen als ze 10 jaar bij elkaar lopen. Ik zeg toch nergens dat dit niet zo is.

Alleen.... het ene paard is het andere niet en als er eens een in paniek schiet kan ik niet garanderen dat een ander niet meegaat. Dat is iets heel anders dan afzonderlijk van elkaar een galopje kunnen doen. Dat heeft er echt compleet niets mee te maken. Dat een paard niet achter een ander paard aan schiet in zo'n situatie is echt basisopvoeding.

Een angstige situatie heeft daar helemaal niets mee te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:06

Ik geef maar een voorbeeld. Ik wil gewoon nooit dat mijn paarden reageren op welke situatie dan ook. En dat gebeurt ook gewoon niet, nooit.

Ik kom ook van een engelse manege en er werd ons ook altijd verteld wat kon gebeuren en gevaarlijk was. Ik zat ook om me heen te kijken of iemand niet iets liet vallen bijv.

Nu zie ik het op engelse stallen nog steeds. Veel spanning en angst bij mens en paard. dat is aangeleerd en hoeft gewoon niet. Zoveel voorbeelden tegenwoordig hoe je goed kan samenwerken met je paard(en) zonder dat dit zou gebeuren.

Mensen hebben altijd een smoes voor hun paard en nooit voor zichzelf. Ik loop met alle 3 samen en het boeit me dan niet wie naast wie loopt. Toen de merrie er in September bij kwam staan, heb ik dat meteen zo gedaan. En met rijden buiten ook, meteen ernaast genomen.

Als ik zo wandel of buitenrij, hoor ik van mensen alleen dat het met hun paarden niet kan, want..................en dan 100 redenen. Maar ik doe ook geen verzoek.

Mijn paarden moeten braaf zijn en luisteren. Ik geef aan wanneer we spelen en knuffelen etc. De basis die je ze leert, bereid voor op alle situaties die kunnen ontstaan. Ik was tot 3jr terug nog nooit het spoor overgestoken met 2. Maar daar geven ze niks om, want ik verander niet en zij volgen gewoon braaf wat ik wil.

Idem de luchtballonnen en de man met zijn stoel aan een propeller of wat het is. Ze mogen best kijken, laat ze maar.
Ik wil gewoon nooit gezeur en gedoe, ook niet in tempo.

Ik geef zelf les en help mensen ook bij eigen angst of spanning van hun paard buiten. Het kost even moeite en mensen zijn er nooit zomaar vanaf, maar het scheelt zoveel. Ik zie dagelijks mensen met angst en spanning doorgaan met rijden en dat lijkt me niet eens leuk. Ik zie ook geen vrolijke paarden dan.

Maar goed, dit waren kinderen en die zijn afhankelijk van hun begeleiding en die is over het algemeen gewoon slecht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:14

Hebben we dan in dit bericht weer te maken met een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'? [VN] Veertien mensen gewond geraakt bij koetsongeluk
Op deze manier kan je dagelijks dergelijke discussies bij de nieuwsberichten houden. Er zijn ervaren ruiters komen te overlijden vanwege een ongeval op een paard wat schrok, wegsprong en viel. Is dat dan ook eigen schuld?
Nogmaals, ik vind dat deze discussie hier niet thuishoort, ik vind het zelfs ongepast. Wellicht kunnen de personen die hierover door willen discussieren hiervoor op de juiste plek een topic openen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:27

superpony schreef:
Je kan het kinderen niet kwalijk nemen, want die weten nog niet beter.

Maar ben het geheel met Tamary eens. Het gaat er helemaal niet om dat je kan trainen met een vliegtuig boven je hoofd. Het gaat erom dat je paard je als leider ziet en gewoon ten alle tijden braaf blijft.

Mensen leren het gewoon verkeerd. Een hoop; alles is eng, geen lawaai maken etc. Maar je maakt mensen bang die spanning overbrengen bij geluid en bewegingen.

Ik rij zelf western en bij ''ons'' is al altijd lawaai en beweging op wedstrijden. Maar ik heb vaak op engelse stal gestaan en ergens waar geen muziek in de bak was, deed ik oortjes in. Dan krijg ik ook te horen dat het gevaarlijk is, omdat ik niet kan horen waar mijn paarden van gaan schrikken. Tja, dat boeit me dus niks, ik rij en paard luistert.
WE hebben 4 paarden, waarvan 1 pas heel kort, maar die andere 3 luisteren en volgen wat we ook willen en doen. Ook buiten in het bos en op de hei.
Soms neem ik de shet of de merrie ernaast. Of als ik op de merrie zit de ruin ernaast. Nooit problemen gehad.
We steken spoor over, er komen treinen voorbij, trekkers, vrachtwagens, aangespannen combi's, losrennende honden.........

Boven de hei komt ook weleens iemand in een soort stoeltje met een propeller. En luchtballonen zijn normaal.

Het gaat echt om instelling en als die al verandert bij maneges en instructie, kunnen mensen meer en beter leren. Want mensen blijven nogal hangen in het; er kan alijd iets gebeuren, blijven paarden etc.

Het zijn kudde dieren en in onze kudde zijn er 2, 3, 4 of meer en is er maar 1 leider, die bepaald.

Wat een onzin, jij hebt geen paard, je hebt een robot.
Als je niet bereid bent rekening te houden met het feit dat je op een levend dier zit, wat zijn eigen karakter heeft en niet altijd reageert zoals je dat zou willen, neem dan een hobbelpaard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:29

superpony schreef:
Percy, nou, echt niet. Ik heb al 30 jaar paarden en ik heb er geen 1 die achter anderen aan vliegt. Wij hebben er 3 samen lopen, waarvan 2 al 10 jaar samen lopen. Die zijn onafhankelijk van elkaar te rijden en te sturen, ook als er iets aan de hand is. Ik mocht alleen stappen en heb mn zoon en man een galopje laten doen. Mijn pony moest bij me blijven en dat is geen enkel probleem. Ik heb met de pony die ik nu 12 jr heb de gekste dingen meegemaakt en die is er nog nooit vandoor gegaan. En hij heeft alle kansen, want hij loopt aan een lange teugel, we gaan soms behoorlijk hard en ik heb hem buiten al vaker zonder hoofdstel of iets gereden.

Sorry dat ik dit zeg, maar denk dat je dan nog heel veel moet leren als je zo denkt en nog nooit iets anders hebt ervaren. Geloof me, het kan echt allemaal.

Natuurlijk kan dat, maar dat wil niet zeggen dat jouw paard nooit ergens van schrikt.
De een is van nature al wat relaxter dan de ander, als ruiter heb je daar wel invloed op maar ook niet onbeperkt. En als klein kind, tjah....
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-07-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:59

Blijkbaar staat anneliesdj ook met haar beide voeten op de grond wat niet van iedereen hier gezegd kan worden.

Ik baseer mijn ervaring op heel veel paarden en minstens 20 in eigen bezit. Niet dat ik zo gemakkelijk van paard wissel maar ik heb gewoon al heel veel jaar paarden en niet altijd maar een tegelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:05

Haha mijn mening is ook gebaseerd op véél verschillende paarden ;)
En mijn paarden zijn doorgaans ook doodbraaf hoor, ook die met een pittiger karakter, accepteer geen gekkigheden maar ik ben wel realistisch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:39

Anneliesdj, niet iets zeggen wat je helemaal niet weet. Mijn paarden zijn totaal geen robots en hebben een beter leven dan menig paard.

Ik zeg al steeds dat kinderen er niks aan kunnen doen. Ik ga alleen in op reacties dat paarden altijd kunnen schrikken en achter elkaar aan gaan rennen etc. Dat is aangeleerd bij mensen en ik zie het dagelijks.
Wij hebben veel verschillende paarden gehad en nog. De 1 is anders dan de ander, maar wij blijven hetzelfde. Ik help niet voor niks mensen met diverse problemen met zeer goede resultaten. En daarbij gaat dat nooit ten koste van het paard.

Hoeveel paarden je hebt en hoelang is maar beperkt van belang. IK ben 40, mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege, ik heb al 35 jaar les en 30 jaar eigen paarden. Begonnen in de dressuur, later fanatiek springen. Nu al 20jr western. Ook gefokt en vooral heel veel plezier maken met de paarden.

Mensen moeten elkaar niet zo gek maken. Daarom ben ik al 20jr western ruiter, daar heb je dat gezeur niet zo en hele vrolijke paarden omdat er veel minder spanning is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:53

superpony schreef:
Ik zeg al steeds dat kinderen er niks aan kunnen doen. Ik ga alleen in op reacties dat paarden altijd kunnen schrikken en achter elkaar aan gaan rennen etc. Dat is aangeleerd bij mensen en ik zie het dagelijks.

Dat is de aard van het dier, NIET schrikken of bij je blijven dát is aangeleerd.
Je draait het volledig om, kun je 30 jaar paarden hebben maar je zit er nog naast.
Ik zeg niets wat ik niet weet, ik lees wat jij schrijft en reageer daarop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:08

Dan zit ik er maar naast. Dan wil ik er ook graag naast blijven zitten. Wij hebben hele fijne paarden die 24/7 in een fijne kudde lopen en super braaf in omgang en met rijden zijn. Beter dan al die nerveuze paarden met angst in hun ogen, omdat de baasjes er niet mee om kunnen gaan. Denk dat onze relaxte paarden het prima vinden zo.
Je moet toch eens naar een western wedstrijd van niveau, want al die mensen zitten er helemaal naast met hun brave, relaxte en opgevoede paarden. Die niet vol spanning staan zoals op dressuurwedstrijden je wekelijks ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:11

Ik zie dagelijks brave relaxte paarden, daarvoor hoef ik niet naar een westernwedstrijd.
Beetje realistischer zijn zou geen kwaad kunnen.
Krijg het idee dat jij alleen ervaring hebt met een bepaald type/ras paard en niet verder wilt kijken dan dat, jammer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:22

Je oordeelt alleen vanuit jouw eigen visie. Je staat dus zelf niet open om te leren of naar anderen te kijken.

Nee, ik ben helemaal niet van 1 ras. Ten eerste heb ik heel veel paarden gehad in soorten en maten. We hebben nu een quarter merrie en quarter hengst die totaal verschillend zijn in alles. Een new Forest ruin en shet ruin. De New Forest heeft de meeste opvoeding nodig gehad. Hiervoor draver, NRPS, Arabier, Welsh, nog meer New Forest en quarter etc etc.

Ik geef al heel lang les, dus kom heel veel verschillende paarden tegen. 9 van de 10x doe ik niet eens wat met het paard, maar meer met de mens en dan zijn de verschillen heel duidelijk. De harmonie en samenwerking wordt veel beter als er vertrouwen is en mensen leren waarom een paard iets doet.

En dan heb ik het echt wel over gevallen waar ik kom dat mensen niet eens zelf met hun paard over het erf kunnen lopen. Ik corrigeer het paard, maar leer het aan het mens.

Mijn man heeft nu ook weer iemand het zadel in geholpen. Wij bekijken paarden en leren van de paarden. Niet zo snel oordelen gewoon als het niet in jouw straatje past hoe anderen werken en resultaten behalen.

Opvoeden hoeft niet te betekenen dat je geen band hebt met je dier of dat ik niet lief voor ze ben.

En het was dus alleen een reactie nogmaals op reacties in dit topic. Dat de pony's zijn geschrokken in deze omstandigheden snap ik heel goed. Maar die kinderen leren in de toekomst vast ook wel dat het niet altijd zo hoeft te gaan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:05

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:28

superpony schreef:
Je oordeelt alleen vanuit jouw eigen visie. Je staat dus zelf niet open om te leren of naar anderen te kijken.

Nee, ik ben helemaal niet van 1 ras. Ten eerste heb ik heel veel paarden gehad in soorten en maten. We hebben nu een quarter merrie en quarter hengst die totaal verschillend zijn in alles. Een new Forest ruin en shet ruin. De New Forest heeft de meeste opvoeding nodig gehad. Hiervoor draver, NRPS, Arabier, Welsh, nog meer New Forest en quarter etc etc.

Ik geef al heel lang les, dus kom heel veel verschillende paarden tegen. 9 van de 10x doe ik niet eens wat met het paard, maar meer met de mens en dan zijn de verschillen heel duidelijk. De harmonie en samenwerking wordt veel beter als er vertrouwen is en mensen leren waarom een paard iets doet.

En dan heb ik het echt wel over gevallen waar ik kom dat mensen niet eens zelf met hun paard over het erf kunnen lopen. Ik corrigeer het paard, maar leer het aan het mens.

Mijn man heeft nu ook weer iemand het zadel in geholpen. Wij bekijken paarden en leren van de paarden. Niet zo snel oordelen gewoon als het niet in jouw straatje past hoe anderen werken en resultaten behalen.

Opvoeden hoeft niet te betekenen dat je geen band hebt met je dier of dat ik niet lief voor ze ben.

En het was dus alleen een reactie nogmaals op reacties in dit topic. Dat de pony's zijn geschrokken in deze omstandigheden snap ik heel goed. Maar die kinderen leren in de toekomst vast ook wel dat het niet altijd zo hoeft te gaan.

en jij doet dat gelukkig niet. Hier dressuurpaarden die 24/7 buiten staan en heel relaxed in omgang zijn. Jep, op wedstrijd kunnen het wel eens hittepitjes zijn maar bang zijn ze niet. En dat voor "Engels gehouden" paarden... :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:57

Ayasha, ik wilde precies hetzelfde stukje quoten. De pot verwijt de ketel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:15

superpony schreef:
Dat de pony's zijn geschrokken in deze omstandigheden snap ik heel goed.

Oooooo wacht.... :)*

Ik snap overigens de opmerking over eigen visie niet, hoe een ander zijn paard opvoed moet hij zelf weten, maar als er voorbij wordt gegaan aan de natuur van het dier en het feit dat een klein kind nog moet leren, dan voel ik me genoodzaakt daar wat van te zeggen. En de hele discussie engels/western is ook onzin, zijn allemaal vergelijkingen die hier totaal niet op zijn plek zijn.
Zou maarzo een western demonstratie geweest kunnen zijn, wie weet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:34

Ik ben groot fan van brave paarden die heel wat kunnen hebben, maar ik denk niet dat het realistisch is om te eisen dat paarden zelfs in zulke omstandigheden niet reageren (een vliegtuig dat heel veel en ongewone herrie maakt vlak boven hun hoofd.) En ik denk ook niet dat het realistisch is dat kinderen al vanaf het begin de volledig vertrouwde leider van manegepaarden kunnen worden. Het is een beetje zoeken naar een redelijk midden. Paarden die overal van schrikken zijn niet geschikt voor maneges (of de omstandigheden waaronder ze gehouden niet), maar sommige situaties zijn erg uitzonderlijk en je kunt niet op alles voorbereid zijn.

Het is jammer dat het zo is gelopen, met een beetje meer communicatie had het voorkomen kunnen worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:21

superpony schreef:
Ik wil gewoon nooit dat mijn paarden reageren op welke situatie dan ook.

Is dat echt jouw ultieme doelstelling in het opvoeden van paarden? :oo

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:31

Gini schreef:
superpony schreef:

Echt? Ik zou daar persoonlijk niet aan moeten denken. Ik heb graag meedenkende en meewerkende paarden. Geen paarden die zo getraind zijn dat ze hun natuurlijk gedrag niet mogen laten zien. Kan nog gevaarlijk zijn ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:37

Gini schreef:
superpony schreef:

Da's wel een zwaar kutte doelstelling. Zo kom je nergens, paard reageert immers niet :').

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:39

Ik denk dat superpony bart smit paarden heeft :-)
Mijn paarden zijn helicopters en luchtballonnen gewend,ook kom ik langs een landingsbaan van zweefvliegtuigen en ik moet zeggen dat ik daar altijd van schrik,je hoort ze niet aankomen en ineens is dat een zoeffff vlak boven je hoofd. Mijn paarden schrikken daar niet van,maar toch bij een dakota boven hun hoofd geef ik geen garantie,die dingen maken een herrie.