Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
superpony schreef:Je kan het kinderen niet kwalijk nemen, want die weten nog niet beter.
Maar ben het geheel met Tamary eens. Het gaat er helemaal niet om dat je kan trainen met een vliegtuig boven je hoofd. Het gaat erom dat je paard je als leider ziet en gewoon ten alle tijden braaf blijft.
Mensen leren het gewoon verkeerd. Een hoop; alles is eng, geen lawaai maken etc. Maar je maakt mensen bang die spanning overbrengen bij geluid en bewegingen.
Ik rij zelf western en bij ''ons'' is al altijd lawaai en beweging op wedstrijden. Maar ik heb vaak op engelse stal gestaan en ergens waar geen muziek in de bak was, deed ik oortjes in. Dan krijg ik ook te horen dat het gevaarlijk is, omdat ik niet kan horen waar mijn paarden van gaan schrikken. Tja, dat boeit me dus niks, ik rij en paard luistert.
WE hebben 4 paarden, waarvan 1 pas heel kort, maar die andere 3 luisteren en volgen wat we ook willen en doen. Ook buiten in het bos en op de hei.
Soms neem ik de shet of de merrie ernaast. Of als ik op de merrie zit de ruin ernaast. Nooit problemen gehad.
We steken spoor over, er komen treinen voorbij, trekkers, vrachtwagens, aangespannen combi's, losrennende honden.........
Boven de hei komt ook weleens iemand in een soort stoeltje met een propeller. En luchtballonen zijn normaal.
Het gaat echt om instelling en als die al verandert bij maneges en instructie, kunnen mensen meer en beter leren. Want mensen blijven nogal hangen in het; er kan alijd iets gebeuren, blijven paarden etc.
Het zijn kudde dieren en in onze kudde zijn er 2, 3, 4 of meer en is er maar 1 leider, die bepaald.
superpony schreef:Percy, nou, echt niet. Ik heb al 30 jaar paarden en ik heb er geen 1 die achter anderen aan vliegt. Wij hebben er 3 samen lopen, waarvan 2 al 10 jaar samen lopen. Die zijn onafhankelijk van elkaar te rijden en te sturen, ook als er iets aan de hand is. Ik mocht alleen stappen en heb mn zoon en man een galopje laten doen. Mijn pony moest bij me blijven en dat is geen enkel probleem. Ik heb met de pony die ik nu 12 jr heb de gekste dingen meegemaakt en die is er nog nooit vandoor gegaan. En hij heeft alle kansen, want hij loopt aan een lange teugel, we gaan soms behoorlijk hard en ik heb hem buiten al vaker zonder hoofdstel of iets gereden.
Sorry dat ik dit zeg, maar denk dat je dan nog heel veel moet leren als je zo denkt en nog nooit iets anders hebt ervaren. Geloof me, het kan echt allemaal.

superpony schreef:Ik zeg al steeds dat kinderen er niks aan kunnen doen. Ik ga alleen in op reacties dat paarden altijd kunnen schrikken en achter elkaar aan gaan rennen etc. Dat is aangeleerd bij mensen en ik zie het dagelijks.
superpony schreef:Je oordeelt alleen vanuit jouw eigen visie. Je staat dus zelf niet open om te leren of naar anderen te kijken.
Nee, ik ben helemaal niet van 1 ras. Ten eerste heb ik heel veel paarden gehad in soorten en maten. We hebben nu een quarter merrie en quarter hengst die totaal verschillend zijn in alles. Een new Forest ruin en shet ruin. De New Forest heeft de meeste opvoeding nodig gehad. Hiervoor draver, NRPS, Arabier, Welsh, nog meer New Forest en quarter etc etc.
Ik geef al heel lang les, dus kom heel veel verschillende paarden tegen. 9 van de 10x doe ik niet eens wat met het paard, maar meer met de mens en dan zijn de verschillen heel duidelijk. De harmonie en samenwerking wordt veel beter als er vertrouwen is en mensen leren waarom een paard iets doet.
En dan heb ik het echt wel over gevallen waar ik kom dat mensen niet eens zelf met hun paard over het erf kunnen lopen. Ik corrigeer het paard, maar leer het aan het mens.
Mijn man heeft nu ook weer iemand het zadel in geholpen. Wij bekijken paarden en leren van de paarden. Niet zo snel oordelen gewoon als het niet in jouw straatje past hoe anderen werken en resultaten behalen.
Opvoeden hoeft niet te betekenen dat je geen band hebt met je dier of dat ik niet lief voor ze ben.
En het was dus alleen een reactie nogmaals op reacties in dit topic. Dat de pony's zijn geschrokken in deze omstandigheden snap ik heel goed. Maar die kinderen leren in de toekomst vast ook wel dat het niet altijd zo hoeft te gaan.
superpony schreef:Dat de pony's zijn geschrokken in deze omstandigheden snap ik heel goed.
Gini schreef:superpony schreef:Ik wil gewoon nooit dat mijn paarden reageren op welke situatie dan ook.
Is dat echt jouw ultieme doelstelling in het opvoeden van paarden?