Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:58

CarinaR schreef:
Nou, dan kan ik de paarden wel ophokken in de winter.
Arme paarden...

Edit. Gelukkig valt t wel wat mee hier, maar vieze voeten hebben ze wel.

Precies, als je ze teveel op stal hebt staan is het niet goed, en dit kan dus ook niet meer. Mag toch aannemen dat als je ze een paar uurtjes buiten zet in de modder dat je niet gelijk de dierenbescherming op je nek krijgt. Goed dat ze het in de gaten houden en de mogelijkheid hebben om er iets tegen te doen, zolang ze maar het verschil zien tussen goede bedoeling en verwaarlozing.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:08

joyce B schreef:
een minuscuul droog plekje niet dus... als de droge plek voldoende groot en droog is en blijft is het wel genoeg.

Maar wat is dan, minuscuul en wat is normaal/voldoende?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:11

Tsja, goede zaak aan de ene kant en tsja.. pittig aan de andere kant.
Waar liggen de grenzen, ik denk dat ze dat zwart op wit moeten gaan zetten.

Er staat geschreven dat een weiland geschikt moet zijn voor het hebben van paarden. Daarbij staat niet exact genoteerd wat wel en wat niet geschikt wordt gevonden. Een groot vraagteken voor de paardeneigenaar, want hoe kunnen zij de winter goed voorbereiden. Ik oktober ben je al te laat als de dierenbescherming op de stoep staat omdat het toch net niet goed genoeg is.

Daarbij in gesprek gaan met gemeentes zodat het voor de goedwillende paardeneigenaar gemakkelijker te realiseren is om een paddock met een stuk bestrating aan te leggen etc. We weten allemaal dat de Hollandse bodem niet geschikt is om paarden op te huisvesten en de meesten zijn dus altijd op zoek naar het beste voor het paard.
'Dan maar op stal'. Is natuurlijk geen oplossing.

Ik denk wat veel mensen zeggen als ze een droog plekje hebben...
Bij veel weides zie je dat het bij de ingang drassig is waarop het vervolgens overloopt in een drogere weide wat prima te doen is. Lijkt mij.

Wat je ook geregeld ziet is een groot vierkant stuk wat tot over de kogels van de paarden modder is, met een hoekje stenen of een hoopje droog zand. Dat gaat natuurlijk nergens over....

Daar zit natuurlijk een verschil in.
Dat eerste is omdat we in Nederland zitten en met Nederlandse bodem en klimaat van doen hebben.
Dat tweede is omdat er teveel paarden op een te klein stuk staan.Waar wij Hollanders goed in zijn. O:)

Ik denk dat het belangrijk is dat er in de gemeentes meer ruimte gaat komen, vanuit de wetgeving, om een paardwaardig onderkomen te maken voor de paarden.
Ik bedoel, Nederland is toch al 1 grote stad vol met bebouwing en de woningbouw wordt ook hoe langer hoe groter enz. Dan moet een fijn paarden onderkomen realiseeren ook mogelijk zijn.

NienSCHaap

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:13

_/-\o_

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:23

Paarden die 24 uur per dag op stal staan staan uiteindelijk ook in natte drek, want met alleen opstrooien met stro iedere dag krijg je ook geen droge stallen... en dan staan ze in de urine en mest. Weet niet wat schadelijker is. Prima dat ze aandacht besteden aan dit soort zaken maar ben benieuwd wat voor straffen er precies op staan. Mijn ervaringen met dierenbescherming en 144 en aid etc zijn zeer slecht. Weet niet of ze aan omkomen doen maar ken een stal waar de paarden met bosjes tegelijk dood gaan door slechte voeding/wormen etc nou daar doen ze al 10 jaar geen flikker aan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:27

NienSCHaap schreef:
joyce B schreef:
een minuscuul droog plekje niet dus... als de droge plek voldoende groot en droog is en blijft is het wel genoeg.

Maar wat is dan, minuscuul en wat is normaal/voldoende?

Dat zou zomaar nog eens bepaald kunnen worden door de dienstdoende DBer, wat niet erg hoopvol is gezien sommige het IQ van het achterend van een koe hebben... en sommige vinden modder ook heel sielugh heb ik het idee. Paard is een suikerklontje natuurlijk :+

En als drassig al verkeerd is is het wel een zeer aparte maatregel...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:42

In de natte kapot gelopen wei mag dus niet, 24/7 op stal mag niet..

mijn paddock,bedoeld voor de wintermaanden, wordt ook modder als het veel regent, weliswaar schoongekleurdere modder..mag dat wel :)

Eerst pleit men voor buiten en nu wordt dat weer moeilijker

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:48

Nee, men pleit voor droog en vrijheid, maar niet persee tegelijk. Niet zo lastig te begrijpen toch.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:00

Iedereen die klaagt dat ze hun paarden dan maar moeten ophokken met deze nieuwe regel, die waren dan sowieso al niet goed bezig. Je paarden hele uren en/of dagen in modderige drek hebben staan is net zo verkeerd als hele dagen op stal. Een paard moet een droge plek hebben waar die kan staan en liggen, als die dat wil.

Als er een droge plek is en ze verkiezen alsnog boven de modder en staan daar uren in, dan is het geen probleem. Dat kiezen ze immers zelf. De droge plek is er en dat is waar het om gaat.. Ze moeten simpelweg de optie hebben om die keuze te maken... Hebben ze dat niet, dan ben je gewoon verkeerd bezig met paarden houden klaar. Kan je wel honderden excuses hebben "Het weiland is klei." "In de modder staan is beter dan op stal." etc... Feit blijft, paard word gewoon verkeerd gehouden. Een paard hoort niet alleen in de drek.

Mensen die klagen dat hun paddock met twee dagen regen modder is en dat hun paarden met deze regel dan niet naar buiten kunnen... Tijd om dan drainage aan te leggen of een stuk te betegelen, verhogen met geel zand, wat dan ook. Ja, dat is misschien duur, maar paarden zijn duur.

Wat modder is echt geen ramp, maar als ze altijd diep in de drek staan en nergens kunnen liggen... Dat is gewoon verkeerd. Dus ja, vind het prima dat die regel er is. Tijd voor sommige mensen om hun weilanden wat beter te evalueren en in te delen.

Kun je niet aan de eisen voldoen om een paard te houden, zoals het bieden van een droge plek, hoor je gewoon geen paard te hebben.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:12

tja wanneer is het goed? ik had ze hier 4x4 schuilstal ( droog ) dan kogeldiepe blub 20 meter tot hogere richel van 2x 20 en daar al genoeg klachten over gehad... beter dan op stal ( en als het weer toeliet stonden ze op de droge wei )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:15

xSlvna schreef:
Nee, men pleit voor droog en vrijheid, maar niet persee tegelijk. Niet zo lastig te begrijpen toch.

maar droog en vrijheid gaat niet altijd samen..

droog iig niet in de herfst winter voorjaar in nl..haha

mijne lopen gewoon 24/7 buiten hoor..droog of nat

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:15

Lezen is echt een vak..
Uit de OP:
" Ze konden niet optreden, want als de eigenaar een minuscuul plekje regelde waar de dieren droog konden staan en liggen, dan kon men niet optreden."

Als de dieren, dus niet 1 maar meerdere, kunnen liggen, zal het stuk minimaal standaard stalformaat zijn.
Maar in een wei is dat dan opeens miniscuul en wordt niet goedgekeurd, maar dat formaat stal is volkomen normaal.

Daarnaast is zelfs drassig al verboden, maar al het een dag is waarop het met de bakken uit de hemel komt vallen is ieder weiland drassig. Dat duurt dan even voordat het weer de grond in trekt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:18

ik heb het al eens afgevraagd wat als ik mijn paard op eens stukje 3x3 zette? in een grote wei? ik geloof dat er minimale afmetingen zijn van de wei ...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:23

Ik heb nog eens goed naar die wet zitten kijken... Mare bepaalde regels zijn best wel voor veel manieren uitlegbaar.

Artikel 1.3 Verboden gedragingen ten aanzien van dieren

Als gedragingen als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, van de wet worden aangewezen:

e. het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land;

f. het zich vervoeren of verplaatsen, het zich laten vervoeren of laten verplaatsen of een ander doen vervoeren of doen verplaatsen op een dier of in of op een vervoermiddel dat wordt voortbewogen door een dier, indien dat vervoeren of verplaatsen de krachten van dat dier kennelijk te boven gaat, of indien het dier daartoe kennelijk niet geschikt is.

In wezen wordt hier gesteld dat een te zware ruiter op een paard )of koets' strafbaar is. Maar blijft dan niet de discussie wat te zwaar is...

Artikel 1.6 Houden van dieren

1. De bewegingsvrijheid van een dier wordt niet op zodanige wijze beperkt dat het dier daardoor onnodig lijden of letsel wordt toegebracht.

Wat is letsel of lijden? Ik heb moeite met een paard 22/7 in een box, maar hoe toon je aan dat een dier lijd. En in geval van bv 'stalondeugdend' (wat natuurlijk stress is) kun je aantonen dat dit daadwerkelijk wordt veroorzaakt door de huidige omstandigheden en niet door verleden of slecht management.
Overigens telt deze regelgeving ook voor vissen en reptielen...!

2. Een dier wordt voldoende ruimte gelaten voor zijn fysiologische en ethologische behoeften.

3. Een dier wordt, indien het niet in een gebouw wordt gehouden, bescherming geboden tegen slechte weersomstandigheden, gezondheidsrisico’s en zo nodig roofdieren.

Hier heb ik nog het meeste moeite mee. Als een paard in de winter zonder deken lekker in de sneeuw staat... Tja iedereen kan het zielig vinden, maar het is wel natuurlijk voor het paard. Overigens ben ik blij dat hiermee wel ruimte ontstaat om mensen die hun paard bij 30 graden in de brandende zon hebben staan aan te pakken.

4. De houder van een dier dat in een gebouw of kooi wordt gehouden, draagt er zorg voor dat het dier daaruit niet kan ontsnappen.

Artikel 1.7 Verzorgen van dieren

Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier:
e. een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier;

Lastig, want onder voer verstaan we ook gras/hooi en kuilgras.

f. toegang heeft tot een toereikende hoeveelheid water van passende kwaliteit of op een andere wijze aan zijn behoefte aan water kan voldoen;

Hier ben ik heel blij mee. Die paddocks zonder water zijn me al jaren een doorn in het oog.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:29

Dat wordt dan kunstgras en gedraineerde weides :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:30

Alsof ik nu beweer dat mijn paarden in de drek staan, maar met regenval is het wel drassig en hebben ze heus wel een droog plekje, maar wat is voldoende. Word er niet wijs uit.
Ben het met Air eens, wie bepaald dat?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:38

vencedor schreef:
Dat wordt dan kunstgras en gedraineerde weides :D

Heel simpel:
Afbeelding

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:00

Er vallen wel veel bokkers door de mand hier. :j

Tig topics worden vergald met 'een paar hoort meer buiten' gezeur en nu hebben er zo te lezen een paar bokkers weliswaar hun paard altijd buiten, maar lekker in de drek..
Ik snap echt het probleem niet. Als je een paard hebt moet je gewoon zorgen voor een goed onderkomen. En dat is niet 24-7 op stal en niet in een of ander modderweiland. Hier kunnen ze 's winters niet in het land, maar hebben we een grote gedraineerde paddock met een.grote schuilstal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:00

karev schreef:
xSlvna schreef:

maar droog en vrijheid gaat niet altijd samen..

droog iig niet in de herfst winter voorjaar in nl..haha

mijne lopen gewoon 24/7 buiten hoor..droog of nat

Ik zeg toch, niet tegelijk. Wél samen (in de zin van "Op de zelfde dag" of "om de beurt").

De regels zijn moeilijk na te leven, want hoe controleer je alles en waar is de grens? Vind dat er echt duidelijke regels moeten komen. Minimaal x uur buiten, maximaal x gewicht ruiter per x gewicht paard, maximaal bla bla...

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:03

gohya schreef:
Om te betegelen hoeft het je niet eens geld te kosten.Ik heb de tegels én het zand gratis.
Je moet alleen óf zelf betegelen of iemand zoeken [fam. kennissen] die het voor je wil doen.
Kost je echt geen hoop geld, kost je zelf niets als je wil.

We hebben een stuk betegeld! Maar omdat het water moeilijk wegloopt blijft het een drekbende.. Daarnaast is het klei. Was het mijn eigen stukje, geen probleem graven we het uit en gooien we er zand op. Maar als ik het land mis. Volgend jaar kwijt ben ga ok er geen geld aan beseden

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:04

Nou dan mogen de paarden hier wel afgemaakt worden.

Ze staan op klei en naast de dijk, dus 1 flinke regenbui en alles is drassig en modderig.
Gelukkig hebben ze droge plekken waar ze met zijn alle kunnen staan en liggen, maar hopelijk slaan ze met deze wet niet door -O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:19

Waarom gaan zoveel mensen er toch van uit dat alle inspecteurs deze wet volledig fout gaan interpreteren? Alsof die lui het leuk vinden om elke particulier dwars te gaan zitten. Als jij je paard goed huisvest, heb je echt niks te vrezen. Dus al dat gezeur hier over een dagje regen, een poeltje modder....jullie zijn degenen die nu de boel volledig uit hun verband trekken. Deze wet gaat over niet of slecht beweidbaar land, niet over een beetje modder na drie dagen regen!

Zo'n wet kan je niet eens zwartwit maken, want het IS een grijs gebied. Dat geeft iedereen hier juist aan en tegelijk wordt er dan geklaagd dat de wet te vaag is. Wat is het nou? Moet de wet nou nog specifieker, dus bijv 4 uur buiten, x kilo hooi per kg paard etc? Dan klaagt iedereen weer dat niet elk paard hetzelfde is. Laat de wet ruimte voor deze individuele verschillen, dan is de wet weer te vaag! Het is gewoon niet goed of het deugt niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:20

Idioote regel.
Dus straks alle paarden in herfst maar 24h op sluiten in een stal -O-
Alle opfokken kunnen de deuren sluiten.
En stallen die paarden swinters op mais land zetten mag ook niet meer?
Ze mogen eerst begingen op Oostvaardersplassen.

Maar gellukig zijn we in nl in 1 ding heel goed is, en dat is boel gedogen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:22

Fjorj schreef:
Idioote regel.
Dus straks alle paarden in herfst maar 24h op sluiten in een stal -O-
Alle opfokken kunnen de deuren sluiten.
En stallen die paarden swinters op mais land zetten mag ook niet meer?
Ze mogen eerst begingen op Oostvaardersplassen.

Maar gellukig zijn we in nl in 1 ding heel goed is, en dat is boel gedogen.

En we zijn heel goed in overdrijven!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:24

Zwerte schreef:
Waarom gaan zoveel mensen er toch van uit dat alle inspecteurs deze wet volledig fout gaan interpreteren? Alsof die lui het leuk vinden om elke particulier dwars te gaan zitten. Als jij je paard goed huisvest, heb je echt niks te vrezen. Dus al dat gezeur hier over een dagje regen, een poeltje modder....jullie zijn degenen die nu de boel volledig uit hun verband trekken. Deze wet gaat over niet of slecht beweidbaar land, niet over een beetje modder na drie dagen regen!

Zo'n wet kan je niet eens zwartwit maken, want het IS een grijs gebied. Dat geeft iedereen hier juist aan en tegelijk wordt er dan geklaagd dat de wet te vaag is. Wat is het nou? Moet de wet nou nog specifieker, dus bijv 4 uur buiten, x kilo hooi per kg paard etc? Dan klaagt iedereen weer dat niet elk paard hetzelfde is. Laat de wet ruimte voor deze individuele verschillen, dan is de wet weer te vaag! Het is gewoon niet goed of het deugt niet...

Amen!!

Jurisprudentie zal in de toekomst een gedeelte inzicht geven en verder snap ik de paniekerige reacties helemaal niet. Of je hebt het misschien toch niet zo voor elkaar als dat het hier op bokt doet voorkomen.