Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:25

Anoniem schreef:
Nee dat is de meest recente die ik gezien heb waarbij het gebrek aan controle ook erg aanwezig was. Verder ga ik nu stoppen met deze discussie, een kritische blik lijkt niet gewaardeerd te worden.

Een kritische blik mag hoor.

Maar ook ik heb mijn paard wel eens niet onder controle. En ik ben L1+2, springen B+13, SGW B+13. Ben alleen door een berg nare ervaringen te bang om weer te springen en ik krijg tranen in mijn ogen van wat ik tegenwoordig in de B/L zie rijden.

Paarden kennen het Endurance spelletje maar al te goed.
Zelfs ervaren CEI ruiters+paarden kunnen aan de start erg heftig zijn. Zie het als een stel jonge honden die weten dat ze mogen gaan rennen.
Zet er een onervaren ruiter op en er gebeuren ongelukken.

BMHP schreef:
waarom staan al die mensen te juichen bij de start?
zijn dat nu degenen die een wegwerppaard krijgen na afloop?

Wordt tijd dat je eens bij een endurance komt kijken.....

Bij de start is het aanmoedigen, bij de finish juichen....

Over het algemeen zijn het grooms van ruiters die deelnemen.

Dit gebeurt zo ongeveer vanaf klasse 2 als de massastart wordt geïntroduceerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:56

Massastart in NL in k2.
Paarden worden eerst mooi warm gestapt, en daarna verrekt in 1 keer hele groep in draf.
Vooral wedstrijd in Wateren fielt mij erg op dat iedereen de eerste 5km netjes draafde en pas van af daar de gallop in zette.
(maar ja, we zijn hier in nl ook erg zuinig op onze paarden)

Hoe het internationale wedstrijden gaat heb ik geen idee, wie weet laten ze daar ook paarden eerst wat warm draven voordat ze van start gaan ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:41

Fjorj schreef:
Hoe het internationale wedstrijden gaat heb ik geen idee, wie weet laten ze daar ook paarden eerst wat warm draven voordat ze van start gaan ?

Over het algemeen krijgen de paarden gewoon een warming up :j

Hoe een massastart gaat is ook afhankelijk van het parcours. Als je bijvoorbeeld meteen een drukke weg over moet ga je niet vol gas van start :D

Ruud_O

Re: Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:17

Stel regel is 20min voor de start op je paard.
En dan stap,draaf of galoppeer je hem warm.

Internationaal niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:41

Super :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:34

Anoniem schreef:
VanHuisUit schreef:

Dat is bij endurance ook niet het geval. Praktisch iedere wedstrijd op basis niveau (en dan praten we over klasse I II III) waarbij het warm is, worden paarden onwel. Puur door de stommiteiten van de eigenaar/ruiter.
...

Graag een defninite van "warm". Zulke uitspraken betekenen niets. Het is vandaag midden in het zomer, en een graad of 20oC geweest in Etten-Leur. Maar geen paard aan het infuus. Twee weken geleden in Grollo was het ook zomerse weer en nog warmer. Als ik het goed heb was er een paard die een infuus heeft gekregen voor de zekerheid, maar die had een virus op gepakt, en dat was zeker geen stommiteiten van eigenaar en ruiter. Uitspraken, zonder enkele onderbouwing / cijfers zijn onzin.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:49

Anoniem schreef:
Als je goed zou lezen, zou je gezien hebben dat ik zei dat er ook zoiets als domme pech is. Maar dat ik niet geloof dat alle afkeuringen (op wat dan ook) een kwestie is van domme pech. Maar in 60% van de gevallen onkunde, onwetenheid of soms ook zeker egoïsme is. Ook in de basis sport willen mensen winnen. Ook wanneer de hoofdprijs een zakvoer of een halster is. Het gaat dan niet om de prijs maar om de eer.

En die 60%? Is dat iets dat uit de lucht is geplukt? Of heb je een detailed anaylsen van alle wedstrijd resultaten de afgelopen jaren? Reden voor uitsluiting enz enz? Enquette gehouden om het uit te zoeken of he "domme pech" is of toch "onkunde, onwetenheid, egoisme" is. Ik ben benieuw!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:10

VanHuisUit schreef:
En of een combinatie B +1 dressuur kan heeft niets te maken met of hij een lange afstandsrit naar behoren goed uit kan rijden. Plus geloof niet dat 160 km uit kunt rijden als je nog nooit op een paard hebt gezeten of alleen maar licht is.

En er wordt steeds maar benadrukt dat 'we' het blijkbaar normaal vinden dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. Mag ik nogmaals zeggen dat 'we' dat helemaal niet normaal vinden :) en dat de basissport (laat staan klasse I/II) niet te vergelijken is met internationale wedstrijden en wat ook al wordt gezegd dat de controles in de (Nederlandse) basissport zo veel zijn,dat het zowiezo niet te vergelijken is.

Dank je! IK vind het niet normaal dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. En ik denk dat de meeste Nederlandse endurance ruiters ook niet. Ik denk zelfs de meeste ruiters in Nederland het heel erg vinden als hun paard op een infuus moet, en zou hun best doen om het in de toekomst te voorkomen. En ik zeg dat "ik denk" omdat ik geen gegevens heb en dat ik niet voor iedereen ("we" dus) kan spreken. Graag voor jezelf spreken of je vermoedens noemen, maar graag niet voor iedereen spreken. Geen "we" !

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:34

SaraB schreef:
VanHuisUit schreef:
En of een combinatie B +1 dressuur kan heeft niets te maken met of hij een lange afstandsrit naar behoren goed uit kan rijden. Plus geloof niet dat 160 km uit kunt rijden als je nog nooit op een paard hebt gezeten of alleen maar licht is.

En er wordt steeds maar benadrukt dat 'we' het blijkbaar normaal vinden dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. Mag ik nogmaals zeggen dat 'we' dat helemaal niet normaal vinden :) en dat de basissport (laat staan klasse I/II) niet te vergelijken is met internationale wedstrijden en wat ook al wordt gezegd dat de controles in de (Nederlandse) basissport zo veel zijn,dat het zowiezo niet te vergelijken is.

Dank je! IK vind het niet normaal dat een paard op wat voor manier aan het infuus moet. En ik denk dat de meeste Nederlandse endurance ruiters ook niet. Ik denk zelfs de meeste ruiters in Nederland het heel erg vinden als hun paard op een infuus moet, en zou hun best doen om het in de toekomst te voorkomen. En ik zeg dat "ik denk" omdat ik geen gegevens heb en dat ik niet voor iedereen ("we" dus) kan spreken. Graag voor jezelf spreken of je vermoedens noemen, maar graag niet voor iedereen spreken. Geen "we" !

Ik lees hem nu twee keer, maar snap je point niet van dit bericht.
Jullie zeggen toch hetzelfde? :D

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:30

sflj schreef:
farahdiba46 schreef:
Degenen die zo met hun paarden omgaan, diskwalificeren en uitsluiten bij aanmelden bij een volgende wedstrijd. Het is allemaal niet zo moeilijk. Gewoon weren die hap.

Of nog gemakkelijker; topsport met dieren verbieden.
wat mij betreft:graag.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:06

Afschaffen topsport = afschaffen amateursport = afschaffen recreatie met paarden..

De een bestaat niet zonder de ander.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:16

Dat is waar. Als groep basisruiters (als in: alles wat geen topsportruiter is) ben je met veel en daarin kun je een vuist maken. Door je mening te geven op relevante plaatsen, maar ook door verantwoord met je eigen paard om te gaan. Trek je eigen lijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:18

Daarbij gaat overal in een klein percentage leed komen/zijn, maakt niet uit waar je kijkt. Overal waar er een beter van wordt, wordt er een slechter en dat valt niet te voorkomen.
Ik vind dat de basissport er maar het beste van moet maken, meer kun je toch niet doen zonder complete werelden te laten instorten.