Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bliver schreef:Moord is toch met voorbedachte rade en doodslag is toch "perongelukje"
Citaat:nee das niet helemaal waar. Bij beide heb je de intentie de ander te doden, maar bij moord bedenk je dit van ter voren en tref je eventueel voorbereidende handelingen zoals bijv een wapen meenemen.
Stel dat de amazone hier was overleden dan zou het eerder roekeloos rijden met dood tot gevolg zijn. Maar beetje overbodige discussie aangezien dit hier niet het geval is
russel schreef:Alleen moord is met voorbedachte rade...
Doodslag is om het maar zo te zeggen, een uit de hand gelopen ongeluk...ik wil iemand slaan, hard slaan, ben erg boos, maar niet dood slaan...toch is mijn klap zo hard geweest dat SO overlijd, of ik rij dronken rond, willens en wetens, rij iemand aan en die overlijd, dan is het doodslag, ik had nl niet de bedoeling iemand dood te rijden..
Moord is een opzet misdrijf, de opzet was er om iemand van het leven te beroven...bv Folkert vd Graaf...
bliver schreef:nee met doodslag heb je wel de intentie om iemand te doden, maar je hebt het niet van ter voren bedacht. Als je iemand in elkaar mept gewoon om diegene pijn te doen en hij overlijd "per ongeluk"dan is het (zware) mishandeling met de dood tot gevolg