Automobilist laat amazone en paard gewond achter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:49

Moord is toch met voorbedachte rade en doodslag is toch "perongelukje"[/quote]
nee das niet helemaal waar. Bij beide heb je de intentie de ander te doden, maar bij moord bedenk je dit van ter voren en tref je eventueel voorbereidende handelingen zoals bijv een wapen meenemen.
Stel dat de amazone hier was overleden dan zou het eerder roekeloos rijden met dood tot gevolg zijn. Maar beetje overbodige discussie aangezien dit hier niet het geval is

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:51

Dani schreef:
Nee, doodslag is iemand bewust maar zonder voorbedachte rade om het leven brengen. Niet per ongeluk, dus.

Oh ja! Klein nuance verschil ;)

ElineR

Re: Automobilist laat amazone en paard gewond achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:53

Wat een imbeciel. Zeker zn rijbewijs bij een pak wasmiddel gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:54

bliver schreef:
Moord is toch met voorbedachte rade en doodslag is toch "perongelukje"

Citaat:
nee das niet helemaal waar. Bij beide heb je de intentie de ander te doden, maar bij moord bedenk je dit van ter voren en tref je eventueel voorbereidende handelingen zoals bijv een wapen meenemen.
Stel dat de amazone hier was overleden dan zou het eerder roekeloos rijden met dood tot gevolg zijn. Maar beetje overbodige discussie aangezien dit hier niet het geval is

Dat hoeft zeker niet. Ook met een auto kan net zo goed doodslag of moord worden gepleegd.
Het is allemaal afhankelijk van de omstandigheden van het geval. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:58

ik zeg toch niet dat het niet kan. ik zeg dat dit hier niet het geval is
Laatst bijgewerkt door bliver op 21-05-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:01

Alleen moord is met voorbedachte rade...

Doodslag is om het maar zo te zeggen, een uit de hand gelopen ongeluk...ik wil iemand slaan, hard slaan, ben erg boos, maar niet dood slaan...toch is mijn klap zo hard geweest dat SO overlijd, of ik rij dronken rond, willens en wetens, rij iemand aan en die overlijd, dan is het doodslag, ik had nl niet de bedoeling iemand dood te rijden..

Moord is een opzet misdrijf, de opzet was er om iemand van het leven te beroven...bv Folkert vd Graaf...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:05

russel schreef:
Alleen moord is met voorbedachte rade...

Doodslag is om het maar zo te zeggen, een uit de hand gelopen ongeluk...ik wil iemand slaan, hard slaan, ben erg boos, maar niet dood slaan...toch is mijn klap zo hard geweest dat SO overlijd, of ik rij dronken rond, willens en wetens, rij iemand aan en die overlijd, dan is het doodslag, ik had nl niet de bedoeling iemand dood te rijden..

Moord is een opzet misdrijf, de opzet was er om iemand van het leven te beroven...bv Folkert vd Graaf...

nee met doodslag heb je wel de intentie om iemand te doden, maar je hebt het niet van ter voren bedacht. Als je iemand in elkaar mept gewoon om diegene pijn te doen en hij overlijd "per ongeluk"dan is het (zware) mishandeling met de dood tot gevolg

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:07

bliver schreef:
nee met doodslag heb je wel de intentie om iemand te doden, maar je hebt het niet van ter voren bedacht. Als je iemand in elkaar mept gewoon om diegene pijn te doen en hij overlijd "per ongeluk"dan is het (zware) mishandeling met de dood tot gevolg

En dat noemen we dan weer dood door schuld, om het lekker verwarrend te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

Ja bliver je hebt gelijk..

Aanklacht kan dan worden, zware mishandeling met de dood tot gevolg, c.q dooslag...omdat de dader weet of tijdens het slaan de intentie is er geweest.

Dood door schuld is milder....

Zware mishandeling is nl wel willens en wetens...dood door schuld kan een oorzaak en gevolg in zich hebben...

Renate_Kim

Re: Automobilist laat amazone en paard gewond achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:17

What the...... Toch niet normaal!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 02:02

mijn vader is verongelukt onder de noemer 'doodslag'
EN nee, persoon die het veroorzaakt heeft had zo goed als geen keus, dus het gebeurde niet met de intentie mijn vader te doden :)
Geen idee of dit dan wel juist is, maar zo staat het benoemd in de documenten

Is gestorven doordat hij met een sneeuwscooter overkop is gegaan en achterliggende persoon niet meer kon ontwijken.

*terug in meeleesmodus*