Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:17

fanta2 schreef:
en als ze nu eens de sporen ook eens af schaffen, zou ik ook blij zijn ha ha dat het eventuele keuze zou zijn en niet verplichten bij de m, heb nogal een hete merrie die het prima doet zonder spoor

Reglementen lezen en niet zomaar wat roepen :)

The_Stig

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:31

Ik vind zijn rijstijl absoluut niet fijn om naar te kijken. Hij maakt van elk paard een soort van piaffe/passage automaat en ik heb er sterk mijn twijfels bij of dit allemaal even vriendelijk gaat.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:37

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=8019

Dit was t filmpje die bij de foto's hoorde. Geen idee of iemand die al geplaatst had.
Ik moet helaas ook constateren dat hij idd wel erg streng met met name zijn handen is. Paard is nou niet echt een happy athlete zo.... Maar ook ik weet dat dit op zo;n beetje iedere iedere basis wedstrijd ook voor komt. Hoe vaak hoor je niet een ruiter roepen "hij laat me zitten in de ring" en vervolgens een "gepaste straf". Hoewel ik de foto's verschrikkelijk vind denk ik dat we niet met z'n allen naar 1 ruiter moeten wijzen. Want dit is een probleem wat overal voor komt op alle niveau's helaas. Topsport is keihard, sponsors zijn keihard en de ruiters kunnen t zich niet permitteren om een keer met slechte punten thuis te komen. Belachelijk iedereen en ieder paard heeft weleens een off day. De hele mentaliteit moet veranderen.

Ik denk dat Andreas inmiddels al wel een goede wake-up call heeft gehad....Laten we hopen dat hij hier wat van leert, op de goede manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:46

Dank voor het plaatsen van het filmpje.
Maar dit is een mooi voorbeeld van wat het publiek (en juryleden) willen zien.
Een paard dat extreem van de grond draaft en niemand die erbij staat ziet dat het paard gekwelt wordt. Zelf wordt er nog uitbundig mee geklapt op de maat van de beweging.
Een trieste bedoeling. Niet alleen de ruiter is hieraan schuldig maar ook het publiek en de juryleden die zo'n combinatie geweldig vinden. Je ziet hoe het publiek klapt, geweldig vinden ze het.

Ik plaats af en toe een opmerking over (top) ruiters hier op het forum. En iedere keer weer zijn er bokkers die mij tegen spreken. Ik ben een azijnpisser want de ruiter scoort bij de jury dus is het goed....Ik schrijf nog wel eens wat kanttekeningen op en schrijf wat er niet zo goed is en probeer hiermee bokkers de ogen te openen.
Een aantal bokkers kan het waarderen en ziet wat ik bedoel maar er zijn ook bokker die het belachelijk vinden dat ik die bewuste ruiter bekritiseer.

Hier gebeurde hetzelfde. Andreas Helgstrand is niet van zijn sokkel gevallen maar de ogen van het publiek en zijn sponser zijn open gegaan. Andreas rijdt al jaren op deze wijze.

Dus mensen, kijk eens verder en zie wat er werkelijk aan de hand is wanneer je een ruiter de hemel inprijst. Vaak gaat er onder dat succes een triest paard ten onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:04

Over Adelinde was op de OS in Londen ook veel ophef over, Parzival zijn tong liep ook blauw aan en hij werd heel strak aan de voorkant gereden. Echter gaf Adelinde daarna wel toe dat ze Parzival te strak reed, en dat ze wou werken aan harmonie. Ze is ook terug gegaan naar haar oude trainer, en ik zie dat ze vooruit gaat. Parzival wordt niet meer zo strak gereden, echt een verbetering. Ze hebben nu een tijdje een wedstrijdpauze, maar ik ben benieuwd als ze eenmaal weer de ring in is. Ik hoop in ieder geval dat dat er nog harmonieuzer uit ziet. Ik hoop daarom dat Andreas ook zijn fout in ziet, en zich gaat verbeteren en niet zomaar de de schuld op het hoofdstel af schuift

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:06

Anoniem schreef:
Dank voor het plaatsen van het filmpje.
Maar dit is een mooi voorbeeld van wat het publiek (en juryleden) willen zien.
Een paard dat extreem van de grond draaft en niemand die erbij staat ziet dat het paard gekwelt wordt. Zelf wordt er nog uitbundig mee geklapt op de maat van de beweging.
Een trieste bedoeling. Niet alleen de ruiter is hieraan schuldig maar ook het publiek en de juryleden die zo'n combinatie geweldig vinden. Je ziet hoe het publiek klapt, geweldig vinden ze het.

Ik plaats af en toe een opmerking over (top) ruiters hier op het forum. En iedere keer weer zijn er bokkers die mij tegen spreken. Ik ben een azijnpisser want de ruiter scoort bij de jury dus is het goed....Ik schrijf nog wel eens wat kanttekeningen op en schrijf wat er niet zo goed is en probeer hiermee bokkers de ogen te openen.
Een aantal bokkers kan het waarderen en ziet wat ik bedoel maar er zijn ook bokker die het belachelijk vinden dat ik die bewuste ruiter bekritiseer.

Hier gebeurde hetzelfde. Andreas Helgstrand is niet van zijn sokkel gevallen maar de ogen van het publiek en zijn sponser zijn open gegaan. Andreas rijdt al jaren op deze wijze.

Dus mensen, kijk eens verder en zie wat er werkelijk aan de hand is wanneer je een ruiter de hemel inprijst. Vaak gaat er onder dat succes een triest paard ten onder.

Dat kan wel zo zijn (is waarschijnlijk ook wel vaker zo), maar dat weet je pas, als je het daadwerkelijk hebt gezien. Heel soms zie je het bij het losrijden, maar eigenlijk zou je dus thuis moeten kijken. Dan pas kun je echt zeggen hoe het echt zit. Misschien valt het dan wel mee (of niet).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:09

Mousmous schreef:
Meiske1577, je mag ook hier geen Grand Prix rijden op een trens. Het is hier toegestaan t/m ZZ-Zwaar, daarna verplicht stang en trens.

Ik snap alleen niet waarom meteen alle professionele ruiters over een kam geschoren worden. Deze sukkel is echt niet de graadmeter voor anderen, ook al zal hij de enige niet zijn. En hij komt er al zeker langer mee weg, dat is zo jammer, Matine is ook echt niet vriendelijk gereden, daar heeft hij ook al een keer een waarschuwing mee gekregen tijdens het losrijden.

En wat hij er hier voor bitten in heeft hangen daar hoeft hij op wedstrijd niet mee aan te komen, dat kan hij hier op zo'n demonstratiedag dan weer wel flikken.
Maar op wedstrijd is bloed, meteen uitsluiting. Adelinde heeft dat ook al meegemaakt. Bloed in de mond wat kwam doordat Parzival op zijn lip had gebeten en het plekje amper te zien was. Maar meteen uitsluiting.

En iedereen die hier zegt zoveel op wedstrijden te zien qua doorgespoorde paarden, waarom ga je dan niet meteen naar de federatievertegenwoordiger om een klacht in te dienen tegen die persoon. Daar ligt ook een verantwoordelijkheid. Zelf heb ik dat al wel een keer gedaan bij een fiks doorgespoord paard waar het bloed te zien was. Maar op wat ruk en plukwerk na, heb ik op maar weinig wedstrijden doorgespoorde paarden gezien.

Nombrado, staartgezwiep is ook niet altijd een graadmeter, alleen in combinatie met spanning. Merries kunnen nu eenmaal al wat gevoeliger zijn en wat sneller gepikeerd, neem aan dat jij dat ook wel weet. Ik heb er zelf zo een op stal staan, schat van een dier, wil flink voor me werken, maar een echt kruidje roer me niet, zij zwiept ook een beetje met haar staart, maar wel in combinatie met een ontspannen uitdrukking. Matine was wel een ander geval, dat was net een helikopter met die staart van haar.

en terecht! Uitsluiting.
Adelinde maakt zich er zeker ook zeer schuldig aan. Mond open, veel druk en kracht op de teugels en snokken in de mond. Lijkt meer op surfen dan op mooi harmonieus ontspannen rijden.
Ik zou de kaak van Parcival wel eens willen zien op de xray
verder heb ik nergens iets genoemd over staartzwiep ???
Wel over open mond...ism kinketting, stang en trens en retestrakke neusriem aangenoerd? en dan nog die mond open? of lipje getuit naar voren om toch maar een manier te vinden onder de pijn en druk uit te komen? Dierenmishandeling!
Topsport of niet...het paard heeft niet gevraagd om topsport. Het moet wel dierwaardig blijven.
Dressuur is bedoeld om een paard zijn eigen aanleg en talent meer tot uitdrukking te brengen en te vervolmaken. Niet om het paard te pijnigen en af te branden.
Geen goed woord voor over!
Als men zich eerst eens duidelijk aan de reglementen houd in de FEI? dan zijn er nog maar heeeeeel weinig ruiters die top scoren.
Daar zijn de nederlandse ruiters (meeste) mede schuldig aan :( :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:17

Gast5428 noemt net iets waar ik ook over nadacht... Je hoort steeds meer dat topruiters nadelig in de publiciteit komen vanwege de rijmethode en je hoort ook in dit topic veelvuldig noemen dat je vaak niet wilt weten wat er in topstallen achter gesloten deuren gebeurt.

Eigenlijk is dat toch dieptriest
Ik volg het hele gebeuren rondom Helgstrand met verbijstering, vooral omdat het overal , ook door de Deense bont, wordt goed gepraat met de meest belachelijke argumenten, tot en met de bewering dat Akeem misschien niet echt plekken van sporen had.
Het gaat gewoon nergens meer over.
Helgstrand staat nu centraal, maar eigenlijk is het hele gebeuren rondom een aanklacht tegen de manier waarop vaak met paarden wordt omgegaan in de topsport. Hij is het spreekwoordelijke voorbeeld.
Ik vind het op zich heen goed dat mensen hun ogen eindelijk eens open trekken

Maar dan kom ik dus met het volgende punt, wat dus al werd genoemd. Is het niet zo dat dit in de hand wordt gewerkt door het steeds omhoog leggen van de lat in de sport?
Er wordt op bokt enorm vaak geroepen dat de huidige dressuursport niet kan worden vergeleken met de sport van vroeger en dat de meesters van toen met hun paarden nu niets meer zouden presteren.
Reden daarvoor is volgens veel bokkers de veranderde methoden en anders gefokte paarden
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die anders gefokte paarden ook hun zwakheden hebben en dat juist het harder aanpakken (wat toch wel aardig als normaal wordt gezien) juist ertoe leidt dat de dressuur er spectaculairder uitziet?
En werkt niet juist het streven naar dit uitzien, wat wellicht eigenlijk boven de macht van menig paard ligt, die harde aanpak in de hand?
Verlangen we niet gewoon veel te veel van het paard
Zoveel dat de meeste paarden alleen nog onder dwang die hoge lat kunnen bereiken?

En natuurlijk... sommige wedstrijdpaarden worden oud. Maar ik denk dat we niet willen weten hoeveel kapotgereden via de achterdeur eruit gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:17

Wat ik me wel afvraag: Is er dan niemand van zijn team, grooms, begeleiders, die hem even gauw apart neemt om er wat aan te doen? Ze vinden het allemaal blijkbaar normaal dat hij zo rondrijd?
Terwijl je van een km afstand door zijn mond kijkt en de blauwe tong ziet hangen.
Ik snap echt niet wat hij dan zelf heeft gedacht; ooh dat ziet toch niemand? of ach, dat vinden ze niet zo erg? Hij weet toch zeker ook wel dat er een rits fotografen langs de bak staat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:24

Het is eens tijd,dat dit openbaar allemaal bekend wordt. Het gebeurd namelijk vaker dan dit ene geval.
Een paard bijt niet zomaar even op zijn tong. Dan zou hem dat met eten ook regelmatig gebeuren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:30

Eigenlijk is het toch waar. Ik ben nooit zo van de hetze tegen topruiters geweest en ik ben het vaak niet met nombrado eens geweest, maar in deze moet ik haar volgen.
Als je paard met een bebloede mond uit de piste komt, waar zijn we dan in godsnaam eigenlijk mee bezig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:36

Ja daar ben ik het ook wel mee eens, er moet maar een smoesje verzonnen worden om het goed te praten. Maar hoe groot is die kans nu echt dat een paard op zijn tong bijt oid?
Het gebeurt ook nooit degenen die altijd vriendelijk rijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:44

Intussen is er nog een sponsor van Helgstrand opgestapt en nr. 3 bijna........zo zouden al die "top" ruiters die op regelmatige basis hun paarden mishandelen ( lees; dressuur rijden!) eens flink op de koffie moeten komen. Bloed, blauwe tongen, spoor wonden, etc. etc. meteen zwaar bestraffen. Dan kunnen we in de toekomst misschien weer een keer dressuur zoals het hoort aanschouwen. Als dat niet lukt is de sport zijn geloofwaardigheid straks helemaal kwijt. Op 25 april zend de NDR een reportage uit over de dressuur"sport", met een zeer kritische blik!
"Gnadenloser Reitsport" zal vrijdag 25 april van 21.15-21.45 uur worden uitgezonden op NDR.

Misschien wordt het inderdaad tijd om "sport" met paarden te verbieden, veel ruiters/ eigenaren blijven willens en wetens het voordeel van winnen, of het nu om een lintje gaat of om veel geld, als belangrijker zien dat het welzijn van het paard.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:06

Telpeva schreef:
Het hangt helemaal niet af van de spullen die er in hangen, maar hoe je er mee om gaat. Gooi er een vriendelijk bit in en doe de sporen af, maar als er niks veranderd aan de rijstijl van de ruiter dan zal zo'n paard nog steeds pijn blijven ervaren.

Dat er gewoon doorgereden wordt terwijl de flanken kapot zijn en de mond blauw is, dát vind ik erg. Dat zie je toch van tevoren al, wanneer je opzadelt, in de omgang, tijdens trainingen thuis, dat wéét je, en toch kiest hij er voor. Dát vind ik erg.

Inderdaad, met zo'n rijstijl zou hij zelfs met een bitloos hoofdstel nog een paardenhoofd beschadigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:10

ElCid schreef:
Misschien wordt het inderdaad tijd om "sport" met paarden te verbieden, veel ruiters/ eigenaren blijven willens en wetens het voordeel van winnen, of het nu om een lintje gaat of om veel geld, als belangrijker zien dat het welzijn van het paard.

Ik heb het al eens eerder genoemd: tijd dat het rijden met simulators wordt ingevoerd ipv met levende dieren. Laten we lekker wedstrijdsport doen met hypergevoelig reagerende simulators. Zou best nog wel eens een leuke uitdaging kunnen worden :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:12

@liljebo, ja leuk! En dan kunnen ze het verzwaren met bokkesprongen makende simulators!
Trekt vast een hoop publiek! :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:12

Als het nou nog af en toe gebeurde kan je het nog wegzetten onder het mom van: ongelukje kan gebeuren. Want in principe kan elk paard naar mijn mening per ongeluk op zijn tong bijten oid maar als het zo structureel gebeurt mag er imo zeker wat aan gedaan worden. Als ik die filmpjes mag geloven verdient deze man geen paard en geen sponsors. Goed dat ze opstappen. Aan de ene kant vraag ik mij ook af waarom er per se met stang en trens gereden moet worden. Op hoog niveau is het toch juist de bedoeling dat de hulpen zo klein mogelijk zijn? Dan is het toch juist beter als je op een normaal en maar 1 bit deze scores kan behalen met de juiste hulpen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:23

Mijn pony heeft vorig jaar een ontsteking helemaal achter op zijn tong gehad. Door de zwelling had hij zo weinig controle over zijn tong dat deze helemaal opkrulde en hij kon niet drinken.
Dit heeft ruim 2 weken geduurd en in al die tijd heeft hij geen 1x op zijn tong gebeten.

Dus hoe ver moet zo'n tong bekneld en gekweld zijn voor een paard er op bijt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:34

De ruiters van deze stal zijn top drie geplaatst bij de Deense kampioenschappen, ook de stalruiters blijken op dezelfde manier als Andreas te trainen en te rijden, diegene die dit op fb zette vroeg zich zeer verbaast af waar het met de Deense dressuursport naar toe gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:22

liljebo schreef:
Gast5428 noemt net iets waar ik ook over nadacht... Je hoort steeds meer dat topruiters nadelig in de publiciteit komen vanwege de rijmethode en je hoort ook in dit topic veelvuldig noemen dat je vaak niet wilt weten wat er in topstallen achter gesloten deuren gebeurt.

Eigenlijk is dat toch dieptriest
Ik volg het hele gebeuren rondom Helgstrand met verbijstering, vooral omdat het overal , ook door de Deense bont, wordt goed gepraat met de meest belachelijke argumenten, tot en met de bewering dat Akeem misschien niet echt plekken van sporen had.
Het gaat gewoon nergens meer over.
Helgstrand staat nu centraal, maar eigenlijk is het hele gebeuren rondom een aanklacht tegen de manier waarop vaak met paarden wordt omgegaan in de topsport. Hij is het spreekwoordelijke voorbeeld.
Ik vind het op zich heen goed dat mensen hun ogen eindelijk eens open trekken

Maar dan kom ik dus met het volgende punt, wat dus al werd genoemd. Is het niet zo dat dit in de hand wordt gewerkt door het steeds omhoog leggen van de lat in de sport?
Er wordt op bokt enorm vaak geroepen dat de huidige dressuursport niet kan worden vergeleken met de sport van vroeger en dat de meesters van toen met hun paarden nu niets meer zouden presteren.
Reden daarvoor is volgens veel bokkers de veranderde methoden en anders gefokte paarden
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die anders gefokte paarden ook hun zwakheden hebben en dat juist het harder aanpakken (wat toch wel aardig als normaal wordt gezien) juist ertoe leidt dat de dressuur er spectaculairder uitziet?
En werkt niet juist het streven naar dit uitzien, wat wellicht eigenlijk boven de macht van menig paard ligt, die harde aanpak in de hand?
Verlangen we niet gewoon veel te veel van het paard
Zoveel dat de meeste paarden alleen nog onder dwang die hoge lat kunnen bereiken?

En natuurlijk... sommige wedstrijdpaarden worden oud. Maar ik denk dat we niet willen weten hoeveel kapotgereden via de achterdeur eruit gaan.

Mooi gezegd.

Jammer genoeg blijkt telkens weer dat waar geld en ambitie samenkomen, dieren maar beter helemaal niet aanwezig kunnen zijn.... Zo langzamerhand heb ik geen enkele behoefte meer om dressuur überhaupt maar te volgen, terwijl ik dat ooit toch echt prachtig vond. En van mij mag het echt van het OS lijstje geschrapt worden.

Mensen die het verkrachten van het paard ter meerdere glorie van zichzelf tot hoogste doelstelling verheven hadden bestonden altijd al en idd in alle lagen van de wedstrijdsport. Maar de acceptatie van dit soort gedrag is in de loop van jaren wel opgerekt lijkt het, met als dieptepunt dat excessen als in dit topic beschreven gewoon worden goedgepraat.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:27

Dressuurruiters zouden zich i.d.d af moeten vragen of het winnen zaligmakend is als je spreekt over liefde voor de paardensport. Spreken over eenheid is één, goed DOEN spreken is iets anders.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:25

ankie2013 schreef:

Dit was t filmpje die bij de foto's hoorde. Geen idee of iemand die al geplaatst had.
Ik moet helaas ook constateren dat hij idd wel erg streng met met name zijn handen is. Paard is nou niet echt een happy athlete zo.... Maar ook ik weet dat dit op zo;n beetje iedere iedere basis wedstrijd ook voor komt. Hoe vaak hoor je niet een ruiter roepen "hij laat me zitten in de ring" en vervolgens een "gepaste straf". Hoewel ik de foto's verschrikkelijk vind denk ik dat we niet met z'n allen naar 1 ruiter moeten wijzen. Want dit is een probleem wat overal voor komt op alle niveau's helaas. Topsport is keihard, sponsors zijn keihard en de ruiters kunnen t zich niet permitteren om een keer met slechte punten thuis te komen. Belachelijk iedereen en ieder paard heeft weleens een off day. De hele mentaliteit moet veranderen.

Ik denk dat Andreas inmiddels al wel een goede wake-up call heeft gehad....Laten we hopen dat hij hier wat van leert, op de goede manier.

Daarom ben ik zo blij dat Charlotte Dujardin al een tijdje aan de top staat. Hoe daar, amen met Carl, juist van het paard wordt uitgegaan. Slechte dag, moe van de vorige dag? Geen gepomp met sporen in de buik te zien om er maar een piaffe uit te krijgen, wat je toch bij andere combi's vaak ziet, en imo zijn doel compleet voorbij gaat.

Gast5428: Heb je dan niet door dat je de verkeerde zit te bekritiseren? Je levert kritiek op ruiters die juist het paard op de eerste plaats hebben staan, ook als daardoor het technisch dan wat zwakker is in een tweede proef. Door dat te bekritiseren wil je dus hetzelfde zien als de rest: maar wel over die grens heen ipv. naar het paard te luisteren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:31

Air schreef:
ankie2013 schreef:

Daarom ben ik zo blij dat Charlotte Dujardin al een tijdje aan de top staat. Hoe daar, amen met Carl, juist van het paard wordt uitgegaan. Slechte dag, moe van de vorige dag? Geen gepomp met sporen in de buik te zien om er maar een piaffe uit te krijgen, wat je toch bij andere combi's vaak ziet, en imo zijn doel compleet voorbij gaat.

Gast5428: Heb je dan niet door dat je de verkeerde zit te bekritiseren? Je levert kritiek op ruiters die juist het paard op de eerste plaats hebben staan, ook als daardoor het technisch dan wat zwakker is in een tweede proef. Door dat te bekritiseren wil je dus hetzelfde zien als de rest: maar wel over die grens heen ipv. naar het paard te luisteren.

Ze heeft in dit topic geen woord over Charlotte gerept.. en dan moet jij die discussie hier maar weer eventjes dunnetjes over doen? Ik heb getemt, dit bericht heeft hier niets te zoeken. Ik vind Gast5428 wel degelijk fijne posts schrijven met een goede onderbouwing, daar ontbreekt het anderen nog wel eens aan in die discussies. Laat het toch gewoon rusten en blijf ontopic hier!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:46

Pandora2 schreef:
Matinee vond ik er nog happy uitzien, maar heb hem in Aken paar jaar later eens gezien met een hengst ( was nieuwe aanwinst, ondertussen ook weer verkocht...kan niet op z'n naam komen, een donkerbruine...) en die vond ik echt niet happy uitzien...combinatie paste ook totaaaaal niet bij elkaar...hij heeft 'm niet lang gereden, gelukkig voor het paard dus achteraf gezien !

Ik weet welk paard jij bedoelt. Ik herinner me dat ik het toen nog opnam voor jurylid Maribel Alonso. Men vond haar jurering (hier op Bokt) afwijkend maar ik gaf haar groot gelijk. Zij gaf Andreas toen keihard de nullen die hij verdiende op onderdelen waar hij alleen maar aan het vechten was met dat paard.

Om positief te blijven over dressuur, de huidige nummer 1 en 2 van de wereld geven wel het goede voorbeeld niet alleen in de ring maar ook bij de openbare trainingen en losrijden. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Verder ben ik het eens Air met wat je daar zegt om binnen de grenzen van wat het paard op dat moment kan te blijven. Jammer dat sommige mensen niet altijd zien hoe goed de nieuwe wereldtop nu werkelijk is omdat het er trager en minder hectisch uitziet dan men gewend was.

@Randalinpony
Volgens mij neemt helemaal niemand het nu op voor Helgstrand, dus misschien toch vooruitgang. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 22-04-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:47

Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=