Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:07

Jaime_ schreef:
Ceriadwen schreef:
Op het moment dat jij je paard meegeeft en zegt "alsjeblieft, hier kan jij voor gaan betalen" is het paard niet meer van jou en is diegene aan wie je hem meegeeft eigenaar.

Waar haal je toch al die bull vandaan? Er zijn genoeg mensen die HUN paard door iemand anders laten stallen/rijden/uitbrengen en waarvan die mensen opdraaien voor alle kosten van het onderhoud maar het paard blijft gewoon in eigendom van de eigenaar hoor.
Kennissen van mij hebben hele goede paarden, fokken echt paarden waar geld voor wordt neergeteld, maar zelf hebben ze de rijtechnische kwaliteiten niet, ze willen een paard vaak niet verkopen omdat ze er emotionele waarde aan hechten en dan doen ze het paard naar iemand die wel die kwaliteiten heeft maar niet de financiele middelen voor de aanschaf. Die betaald het onderhoud/gebruikskosten maar mijn kennissen blijven toch echt eigenaar.

Ja, heb je overeenkomsten voor, zonder overeenkomst zijn er geen afspraken. En ja als er geen overeenkomst is dan moet je het doen met wat er in de wet vermeld staat en dat is dat degene die de verantwoording draagt over het goed de eigenaar is. In jip en Janneke taal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:07

ruitje schreef:
Stel je voor, je bent een bokker met een plekje over. Je helpt een andere bokker uit de brand en neemt haar oudere paard over. Zij kan/wil er niet meer voor zorgen. Je bent een held :) . Na 3 maanden word je onverwacht werkeloos en kan dit paard niet meer onderhouden, je moet het helaas
wegdoen. Terug naar de vorige eigenaar lijkt jou geen optie, je wil een blijvend plekje voor je eigen paard en de vorige eigenaar heeft 'm vast niet voor niets weg gedaan.

Dit zou toch zomaar de andere kant van het verhaal kunnen zijn?

Ik snap niet dat mensen aangevallen worden omdat ze meer willen weten, ik verwacht namelijk dat er wel het een en ander scheef zit want anders was in het hele verhaal wel duidelijker dat de TS gewoon eigenaar was.

En nog kwalijker vind ik het, dat Bokt hier aan meewerkt. Er is een speciaal stuk voor opsporing verzocht ( want dat is het in feite) , honderden topics van deze strekking worden gesloten, als je een probleem heb met een bokker omdat die je via markt oplicht, heb je pech gehad en kun je hooguit een bemiddelaar inschakelen.... Maar nu, zet Bokt een ruzie tussen twee bokkers gewoon neer als Voorpagina nieuws...

Een verhaal heeft idd al 2 kanten.
Maar ten eerste als die afspraak die je had gemaakt, moet je wel nakomen.
En als ze idd zelf een goed plekje had gezocht, maar is toch naar een handelaar gegaan? (of heb ik dat nu verkeerd begrepen?)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:08

Welk wetsartikel is dat?

MyHorseGirl

Wat een vreselijke actie. Zo zie je maar, je kunt (de meeste) mensen gewoon niet meer vertrouwen. Sorry, maar als je zoiets doet dan heb je echt een zieke geest en dan ben je mentaal niet helemaal in orde. Raar is ook dat die vader niet wil praten met de eigenaresse. Als ik in jouw schoenen gestaan had, dan had ik haar naam van de daken geschreeuwd en haar net zo lang gestalkt totdat ik meer informatie gekregen had, desnoods een advocaat ingeschakeld om hem/haar even te laten praten. Vader en dochter willen dan vast wel praten/meewerken. Ik hoop dat je iets opschiet met je aangifte.. Dit soort zaken zijn toch altijd heel lastig voor de politie en worden naar mijn inziens niet actief genoeg behandeld. Ook omdat er mensen bekend zijn met het feit dat ze dit al eerder gedaan hebt, zou al een aanleiding moeten zijn voor de politie om actiever te zoeken. Vooralsnog zijn zaken met dieren gewoon lastig. Overigens is een mondelinge overeenkomst, ook gewoon een (rechts)geldige overeenkomst. Als jullie mondeling afgesproken hebben dat mocht zij niet meer voor het paard kunnen zorgen, ze jou op de hoogte zou stellen, dan moet zij hier zich aan houden. Goed dat je stappen hebt ondernomen en ook top dat je zo rustig hier reageert, ondanks de conclusies die een aantal bokkers meteen trekken. Ik hoop dat je je paard echt snel terug vindt..

Ceriadwen

Gini schreef:
Waar is de heksenjacht? Waar wordt het woord dief/oplichter genoemd? Waar staat de naam van de verzorgster?

Wat dacht je van in de titel en de OP? Staat bij voorbaat al vast dat het paard verduisterd is, vind ik best een straffe beschuldiging

Ceriadwen

Jaime_ schreef:
Welk wetsartikel is dat?

Meerdere, zoek maar in consumentenrecht, overdrachtsrecht, eigendomsrecht enz, enz

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:09

Ceriadwen schreef:
Tabaluga12 schreef:
Wij hoeven ook geen bewijzen te hebben Ceriadwen? Of wel? De politie weet voldoende voor een aangifte en ik weet ook voldoende!!

Het enige wat ze wil is haar paard terug vinden en geen verhoor op bokt.

Op het moment dat je het de media ingooit wel.

Serieus? wat een onzin! lees je wel eens kranten of andere media, dan zou je moeten weten dat je niet veel invloed hebt op alle woorden die ze gebruiken en dat de media dingen graag aandikt? Denk je werkelijk waar dat daar elk bewijs van elk misdrijf volledig wordt neer gezet zolang een zaak loopt? En zelfs bij zaken waarvan uitspraken zijn gedaan komt niet alles in de media.
Ik denk dat de toelichting die gegeven is ruim voldoende is. De politie onderzoekt echt geen zaak als je geen schijn van kans hebt en er absoluut niets te bewijzen valt.

Ik ken niet alle feiten (hoef ik ook niet) Ik hoop voor het meisje uit Almelo dat het paard gevonden word. Of er een misdrijf gepleegd is kan ik niet zeggen, kan ik ook niets over zeggen ze heeft al meerdere keren in dit topic aangegeven dat ze gezien het onderzoek niets meer erover kan en mag zeggen en toch zeuren mensen door dat snap ik dan niet, wie ben je wel niet dat je eist meer bewijs te willen hebben? Het had netjes geweest als de aangeklaagde partij even een berichtje had gedaan waarop de vrouw uit Almelo had kunnen besluiten het dier terug te nemen of niet. Dat is niet gebeurd blijkt, maar zoals Ruitje aangaf had ze misschien wel een erg goede reden dat het zo gelopen is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:10

Jij benoemt het dus dan lijkt het me ook logisch dat jij de bron vermeld en dat ik het niet zelf moet gaan zoeken ergens in 1 van de soort rechtsgebieden...
Dus vertel, welk artikel :D ik ben reuze benieuwd namelijk..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:10

Jaime_ schreef:
Ceriadwen schreef:
Je hebt niet een beetje het idee dat er misschien een soort van verschil zou kunnen zitten tussen een auto en een paard?

Jawel hoor, een paard is een levend wezen en een auto is dood materiaal. Maar voor de wet zijn het beide goederen. Dus gelden dezelfde wetten en regels.

een auto heeft een wettelijk eigendomsbewijs (de kentekenpapieren) een paard heeft dat niet. Dat is het heeeeeele grote verschil juridisch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:11

Er is geen koop noch schenking geweest, dan is verduistering de correcte term.

Stukje van Wikipedia:
Citaat:
Verduistering lijkt op diefstal. Het kenmerkende verschil is dat er geen sprake is van het wegnemen van een goed: de verduisteraar heeft het al rechtmatig onder zich. De verduisteraar kan het goed bijvoorbeeld geleend of gehuurd hebben van de eigenaar of om andere, rechtmatige redenen onder zich hebben.

Een voorbeeld van verduistering is het van het lenen van een boek uit de bibliotheek, en waarbij de lener besluit op een gegeven moment het boek nooit meer terug te brengen en het voor zichzelf te houden.

MyHorseGirl

Re: Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:13

@Ceriadwen Het in bezit hebben van een paspoort is vaak toch al een kenmerk van eigendom van het paard? Tevens als je het paard koopt en er is aan de overdrachtsvoorwaarden voldaan, dan is het eigendom toch ook overgegaan? Dan is het bewijs dus het contract?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:15

Bij een auto hoort een keurig eigendomsbewijs, dat je laat overschrijven als je hem verkoopt (of schenkt). Bij paarden geldt eigenlijk alleen een aankoopfactuur als écht bewijs van eigendom. En laat dat nu meestal ontbreken...

(sorry..zie dat ceriadwen me al voor geweest is)
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 26-03-14 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:16

MyHorseGirl schreef:
@Ceriadwen Het in bezit hebben van een paspoort is vaak toch al een kenmerk van eigendom van het paard? Tevens als je het paard koopt en er is aan de overdrachtsvoorwaarden voldaan, dan is het eigendom toch ook overgegaan? Dan is het bewijs dus het contract?

Nee paspoort behoort tot het paard, en is geen eigendomsbewijs.

Inderdaad als er een contract is dan is de boel waterdicht. Dat kan dus in- of - uitsluiten dat er een geldige titel aan de overdracht zit, en of er überhaupt een overdracht is geweest.

Tabaluga12

Re: Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:17

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:17

Er zijn nog honderden mensen op opsporing verzocht die willen weten waar hun paard is Joolien, waarom zet Bokt dit dan op VN? Ik zeg niet dat dat haar schuld is maar dat ik het niet vind kunnen dat Bokt dit op VN plaatst.... Dat staat in mijn post :) ....

TS geeft aan dat de ander de stallingskosten heeft betaald, dus de vergelijking met naar de opfok brengen klopt niet helemaal. Zij vind dat het paard niet geschonken is maar daar kan de andere partij anders over denken, dat is wat sommige bokkers aangeven... En ja: stel ik denk dat ik mijn paard verkoop en de vorige eigenaar wil nu weten waar hij is, zijn er redenen om te bedenken dat je niet wil vertellen waar hij is, die ter bescherming van het paard en de huidige eigenaar kunnen zijn. Dat hoeft niet direct iets negatiefs te zijn....

De vraag is dus: is dit paard verduisterd? Zo nee ( waar dus twijfels over zijn en dit is nog niet besloten door een rechter) is de verkoper altijd nog onschuldig tot het tegendeel bewezen is en is een titel als 'verduisterd' paard naar mijn idee een pittige en onjuiste omschrijving...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:18

Jaime_ schreef:
Welk wetsartikel is dat?

Volgens mij is het het wetsartikel dat als je zelf geen afspraken maakt, er dan de 'standaard' regels gelden vanuit de wet. Ben druk opzoek.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:19

Gini schreef:

Stukje van Wikipedia:
Citaat:
Verduistering lijkt op diefstal. Het kenmerkende verschil is dat er geen sprake is van het wegnemen van een goed: de verduisteraar heeft het al rechtmatig onder zich. De verduisteraar kan het goed bijvoorbeeld geleend of gehuurd hebben van de eigenaar of om andere, rechtmatige redenen onder zich hebben.

Een voorbeeld van verduistering is het van het lenen van een boek uit de bibliotheek, en waarbij de lener besluit op een gegeven moment het boek nooit meer terug te brengen en het voor zichzelf te houden.

En dan speelt de financiële verantwoordelijkheid in dit soort zaken mee. Zonder iets op papier, zonder afspraken over de financiën mbt verzorging kan gesteld worden dat het meisje het paard weg heeft gegeven, en dus geen eigenaar meer is feitelijk. Het is helaas niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:20

Ceriadwen schreef:
Gini schreef:
Waar is de heksenjacht? Waar wordt het woord dief/oplichter genoemd? Waar staat de naam van de verzorgster?

Wat dacht je van in de titel en de OP? Staat bij voorbaat al vast dat het paard verduisterd is, vind ik best een straffe beschuldiging

In de openingspost inderdaad, maar die is dus niet geplaatst door de eigenaresse van het paard maar door een moderator van bokt. Eigenaresse heeft hier niet om gevraagd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:21

ruitje schreef:
Er zijn nog honderden mensen op opsporing verzocht die willen weten waar hun paard is Joolien, waarom zet Bokt dit dan op VN? Ik zeg niet dat dat haar schuld is maar dat ik het niet vind kunnen dat Bokt dit op VN plaatst.... Dat staat in mijn post :) ....

TS geeft aan dat de ander de stallingskosten heeft betaald, dus de vergelijking met naar de opfok brengen klopt niet helemaal. Zij vind dat het paard niet geschonken is maar daar kan de andere partij anders over denken, dat is wat sommige bokkers aangeven... En ja: stel ik denk dat ik mijn paard verkoop en de vorige eigenaar wil nu weten waar hij is, zijn er redenen om te bedenken dat je niet wil vertellen waar hij is, die ter bescherming van het paard en de huidige eigenaar kunnen zijn. Dat hoeft niet direct iets negatiefs te zijn....

De vraag is dus: is dit paard verduisterd? Zo nee ( waar dus twijfels over zijn en dit is nog niet besloten door een rechter) is de verkoper altijd nog onschuldig tot het tegendeel bewezen is en is een titel als 'verduisterd' paard naar mijn idee een pittige en onjuiste omschrijving...

Waarom kan jij in een post zeggen waar ik er 100 over moet doen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:22

Ceriadwen schreef:
Gini schreef:

Stukje van Wikipedia:

En dan speelt de financiële verantwoordelijkheid in dit soort zaken mee. Zonder iets op papier, zonder afspraken over de financiën mbt verzorging kan gesteld worden dat het meisje het paard weg heeft gegeven, en dus geen eigenaar meer is feitelijk. Het is helaas niet anders.

Vergeet neit dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is he ;) Het is alleen wat lastig te verhalen.
http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:24

kleiduiker schreef:
In de openingspost inderdaad, maar die is dus niet geplaatst door de eigenaresse van het paard maar door een moderator van bokt. Eigenaresse heeft hier niet om gevraagd.

Daarom zeg ik al een aantal keren dat ik het ongepast vind van bokt om dit op de voorpagina te plaatsen, op geen enkele manier spreek ik de oude eigenaar erop aan dat het hier staat.

De oude eigenaar heeft wel een bericht de media ingestuurd dat opgepakt is door een nieuwsredactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:24

Ceriadwen schreef:
kleiduiker schreef:

Daarom zeg ik al een aantal keren dat ik het ongepast vind van bokt om dit op de voorpagina te plaatsen, op geen enkele manier spreek ik de oude eigenaar erop aan dat het hier staat.

De oude eigenaar heeft wel een bericht de media ingestuurd dat opgepakt is door een nieuwsredactie.

Hoe weet jij dat? De eigenaresse beweerd namelijk van niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:25

Paspoort zijn geen eigendomspapieren maar identificatiemateriaal.. zegt dus niets want houder van het paard moet altijd het paspoort kunnen tonen.

Degene die zorg droeg voor het paard was houder en geen eigenaar ondanks dat ze opdraaide voor de kosten. Eigenaar wordt je pas bij overdracht door bijvoorbeeld koop, of een erfenis. Is er geen sprake van een koopovereenkomst mondeling of schriftelijk dan blijft eigenaar gewoon eigenaar en is de houder niet gemachtigd om het goed te verkopen, weg te geven etc. namelijk houder is niet beschikkingsbevoegd omdat deze geen eigenaar van het paard is.

Dus dat hele onzin verhaaltje wat hier altijd als feitelijk wordt bestempeld (degene die voor de kosten betaald is eigenaar) is grote bullshit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:26

Joolien schreef:
Ceriadwen schreef:

Vergeet neit dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is he ;) Het is alleen wat lastig te verhalen.
http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/

Helemaal gelijk, en ook in wat je zegt dat het lastig te verhalen is. Doemscenario is dus dat de oude eigenaar, zou het tot een zitting komen, bakzeil haalt.
En dan ben ik niet negatief, maar wel realistisch.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt wel te doen met de oude eigenaar. Maar ik vind de gang van zaken op VP bokt dit te plaatsen hoogst ongepast. Er is pas sprake van verduistering als de rechter dat ook vind.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:27

Joolien schreef:
Hoe weet jij dat? De eigenaresse beweerd namelijk van niet.

Euh, zin een openingspost? Omroep Brabant?