Anky steunt familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:45

Netje schreef:
Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.

de medische keuring voor wedstrijden stelt niet zoveel voor hoor.
Dan wordt echt niet de kaak van het dier op de foto gezet.
Nu dat wel is gebeurd, en het een bewijs stuk is geworden, staat iedereen op de achterste benen, dat het niet goed is voor de "dressuursport" .
Ik vind het wel goed voor de dressuursport. Dit soort trekkerij in de dressuursport moet maar eens over zijn. Dit zal de paarden ten goede komen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:47

nombrado schreef:
Netje schreef:
Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.

Nu dat wel is gebeurd, en het een bewijs stuk is geworden, staat iedereen op de achterste benen, dat het niet goed is voor de "dressuursport" .
Ik vind het wel goed voor de dressuursport. Dit soort trekkerij in de dressuursport moet maar eens over zijn. Dit zal de paarden ten goede komen.

Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:58

Netje schreef:
Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....

Toen er problemen waren met het paard, stelde Lonneke voor een da te raadplegen. Echter vond stal Bartels dit niet nodig.
Een fisio, da , kan op stal niet IN een paard kijken. En al helemaal niet in de kaak. Dan zullen er echt foto's gemaakt moeten worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:50

nombrado schreef:

En toen bleek dat U2 op zijn nieuwe adres....
- tussen de tralies is gekomen met zijn snoet
- door een schrikreactie tegen zijn luik of weefopening heeft geslagen met zijn hoofd
- op een bizarre manier is gaan hangen tussen de touwen van de poets- of wasplaats
- een knal tegen zijn appel heeft gekregen op wei of paddock
- flink in zijn bek gesleurd is door LE zelf of haar nieuwe ruiter
- zich bezeerd heeft door die gloednieuwe stang en trens waarmee ze mooie sier maakte op FB
- een trailerongeluk heeft gehad
- etc. etc.

En dan, ga jij dan je excuses aanbieden bij TB, ISB en AvG (die met de hele U2 niks te maken heeft gehad :') ) ? :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:13

Urielle, door dierenartsen en foto's is heel goed te zien of iets net ontstaan is, of er al jaren zit.

Ik zie voor mij niet in, waarom ik mijn excuus moet aanbieden.
Ik heb nog niet zo lang geleden een paard gereden, waarvan de ruiter getraind werd door TB. Ik kon wel janken toen ik heb reed en het dier zag
Paard was overigens ook stuk....rug, mond, paniekogen, artrose, kaak hebben ze maar niet nagekeken.
Klassiek gereden , zei de ruiter....tja, iemand die pretendeert klassiek te trainen (TB) zal dit dan wel moeten waarmaken.

Paarden worden onderworpen aan dit soort praktijken, waardoor ze machines worden, apathisch , autistisch gedrag...
verdrietig wordt ik ervan.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:21

Urielle schreef:
nombrado schreef:

En toen bleek dat U2 op zijn nieuwe adres....
- tussen de tralies is gekomen met zijn snoet
- door een schrikreactie tegen zijn luik of weefopening heeft geslagen met zijn hoofd
- op een bizarre manier is gaan hangen tussen de touwen van de poets- of wasplaats
- een knal tegen zijn appel heeft gekregen op wei of paddock
- flink in zijn bek gesleurd is door LE zelf of haar nieuwe ruiter
- zich bezeerd heeft door die gloednieuwe stang en trens waarmee ze mooie sier maakte op FB
- een trailerongeluk heeft gehad
- etc. etc.

En dan, ga jij dan je excuses aanbieden bij TB, ISB en AvG (die met de hele U2 niks te maken heeft gehad :') ) ? :+

AMEN!!!

dat we niet weten wat er op de grotere stallen gebeurd ben ik het mee eens. Maar als men daar echt op zo'n manier met de dieren omgaat, hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat de incidenten op 1 hand te tellen zijn. INcidenten waarbij "schuld" nooit bewezen is!
Waarom dan de conclusie van enkelen hier die TB & co, direct de Zwarte Piet toespelen.
"Hoge bomen vangen veel wind" .... thats all im saying.

En als we dan toch gaan moddergooien naar LDR etc, bij ons op stal rijden enkele ruiters op de klassieke manier. Ik zie daar dan regelmatig staartzwiepende paarden die in de staak gaan en hun rug eruit drukken.
Hoor je mij nu zeggen dat de Klassieke rijkunst nu dus een slechte methode is?
NOPE
Ga zelf maar eens naar de sportschool om gezonder en fitter te worden. "NO PAIN NO GAIN"
plat uitgedrukt, maar zij met een beetje common sense begrijpen wat ik hiermee bedoel.

Ken genoeg goede en gezonde paarden die men eerst wat LDR moet instellen, en hierdoor ontzettend fijn worden en opgepakt kunnen worden naar de oprichting met neus op de loodlijn. Niks in elkaar getrokken of vastgehouden. Maar GYMNASTISEREN.
Maar ken ook zat paarden waarbij dat dus absoluut geen succes heeft.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:30

nombrado schreef:
we zullen zien.
Als er bewezen wordt, dat de kaakblessure van U2 veroorzaakt werd door het rijden.
dan is ze dus niet klassiek.

Hoe kom(en) je (jullie) er telkens bij dat Bartels desbetreffende paard continu reed? Paard stond slechts daar gestald.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:38

Michael1104 schreef:
nombrado schreef:
we zullen zien.
Als er bewezen wordt, dat de kaakblessure van U2 veroorzaakt werd door het rijden.
dan is ze dus niet klassiek.

Hoe kom(en) je (jullie) er telkens bij dat Bartels desbetreffende paard continu reed? Paard stond slechts daar gestald.

De training werd betaald aan stal Bartels (en stalling)
Het paard werd getraind door 1 van de ruiters van deze stal.
Wie is er dan verantwoordelijk? de ruiter? of diegene aan wie het geld betaald wordt?
Dat is iets voor de rechter.
Echter, aangezien een paard volgens de wet nog steeds als een goeder (goederen) gezien wordt, heb ik er een hard hoofd in dat dit iets gaat worden

Babootje

Re: Anky steunt familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:43

http://www.piepvandaag.nl/lonneke-engel ... ign=buffer
Topmodel Lonneke Engel klaagt Tineke Bartels, haar dochter Imke Schellekens-Bartels en hun dressuurstal, Academy Bartels aan wegens mishandeling van haar paard U2. Lonneke schreef onderstaande ingezonden brief aan PiepVandaag.

Paardenleed
De berichtjes en steunbetuigingen stromen binnen na het naar buiten komen van de mishandeling van mijn paard U2. Ik schijn een pijnlijke plek geraakt te hebben in de paardenwereld en vooral de dressuurwereld. Waar het mij om gaat is dat ik 3 jaar geleden een gezond paard naar Academy Bartels heb gebracht, op aanraden van zijn amazone Mischa Koot en dat ik nu na 3 jaar een beschadigd (verminkt) paard terug heb gekregen. Hoe kan dat?

Niemand wil verantwoordelijkheid nemen. Ik heb al weken geleden de betrokken partijen van de bevindingen van de Universiteit van Gent op de hoogte gesteld, maar het werd afgedaan als “misverstand” en onzin. Dus dan rest mij niets anders dan de waarheid naar buiten te brengen. Ondertussen staat mijn paard met een kapotte kaak en mond in zijn stal terwijl hij heel voorzichtig probeert te eten. Want dat is het ergste van alles: mijn paard heeft elke dag pijn bij het eten. Door beschadigingen in zijn mond veroorzaakt door het chronisch hardhandig rijden met een bit.

Dit alles is door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Ik ga natuurlijk niet zomaar iets zeggen wat niet op feiten berust. Zeker als het een bekende stal en gerenommeerde amazones betreft. Jarenlang heb ik hen royaal betaald omdat ik wilde dat er zo goed mogelijk voor mijn paard zou worden gezorgd. Helaas heeft hij nu continu pijn door een verminkte kaak, diverse andere problemen, en een toekomst die vooral in de wei te zoeken is.

Deze rust is voor het paard natuurlijk fijn. Maar daar is wel een lijdensweg aan voorafgegaan, waar mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, dat niet hebben gezien, of niet aan mij hebben verteld. Wie voor deze mismanagement verantwoordelijk is, dat zal de rechter bepalen. Die heeft daar het meeste verstand van. De feiten liegen er niet om. U2 gaat straks na de revalidatie op de wei met mijn oude paard. Dat vinden ze vast gezellig.

Paardrijden vind ik nog steeds heel leuk. Ik heb jammer genoeg door mijn werk en reizen en een burn-out de afgelopen jaren niet veel van mijn paarden kunnen genieten. Ik hoop dat door mijn verhaal te vertellen er meer mensen wakker worden en zich gaan realiseren dat men met respect met paarden om moeten gaan. Een paard is een levend wezen, niet iets om geld mee te verdienen. Al lijkt het er jammer genoeg steeds meer op dat economische belangen zwaarder wegen dan dierenwelzijn.

Ik weet ook dat er veel mensen zijn die wel goed voor hun paarden zorgen. Juist deze mensen verdienen het eigenlijk om de aandacht te krijgen. Paarden zijn ontzettende lieve dieren die je vergeven als je een foutje maakt, en er altijd voor je zijn. We moeten blij zijn dat wij deze paarden elke dag mogen berijden.

Ik hoop dat de betrokken partijen in de toekomst beter op de paarden, die zij verzorgen en trainen, letten. En dat er zo met mijn verhaal veel paarden geholpen worden. Wellicht heb ik een tipje van de sluier opgelicht van enkele zeer trieste handelingen in de paardensport. In mijn ogen kan deze sport vanaf nu alleen maar beter en gezonder worden, met het welzijn van het paard centraal!

Lonneke Engel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:58

Nee Mousmous.
Ik heb ook geen academische klassieke stal, en rijd ook niet olympisch.

Verder weet ik niet over welke schimmel je het hebt.

Mooi stukje geschreven door Lonneke.
Ik begrijp haar actie wel!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:10

Moderatoropmerking:
Ik heb een hele hoop off topic reacties verwijderd. De discussie over klassiek rijden hoort niet op de voorpagina thuis in dit nieuwsbericht, maar in een apart topic op bijv. Rijtechnisch. Graag vanaf nu on topic blijven.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:14

waar was mevr. Engel zelf dan al die tijd?
Ze heeft t over hardhandig rijden etc etc.
Hier moet zij dan toch getuige van zijn geweest???
En dan achteraf piepen .....

Ik kan haar actie alleen begrijpen mits bewezen dat het daar op stal is gebeurd en moedwillig is verzwegen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:18

Ik weet niet hoe jij op twee plaatsen tegelijkertijd kan zijn hoor, Rambobo.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:22

Air schreef:

kom op, ik heb mijn paard ook in training gezet en kwam zelf ook geregeld kijken.
Niemand kan mij wijsmaken dat dat paard daar jaren heeft gestaan en dat zij geen enkele keer is gaan kijken.

Begrijp mij niet verkeerd, vreselijk sneu voor dier en eigenaresse, absoluut!
Maar via de media zulke beschuldigingen uiten terwijl er nog niks onomstotelijk bewezen is ....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:23

Rambobo schreef:
Air schreef:

kom op, ik heb mijn paard ook in training gezet en kwam zelf ook geregeld kijken.
Niemand kan mij wijsmaken dat dat paard daar jaren heeft gestaan en dat zij geen enkele keer is gaan kijken.

Begrijp mij niet verkeerd, vreselijk sneu voor dier en eigenaresse, absoluut!
Maar via de media zulke beschuldigingen uiten terwijl er nog niks onomstotelijk bewezen is ....

volledig mee eens. eerst de rechtzaak afwachten dan mag ze van mij roepen wat ze wil

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:29

En waar woonde jij toen en waar stond je paard toen? Of denk je dat New York een uurtje vliegen is? :+

Daarnaast:
Citaat:
Deze rust is voor het paard natuurlijk fijn. Maar daar is wel een lijdensweg aan voorafgegaan, waar mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, dat niet hebben gezien, of niet aan mij hebben verteld. Wie voor deze mismanagement verantwoordelijk is, dat zal de rechter bepalen.Die heeft daar het meeste verstand van. De feiten liegen er niet om.

Dat de feiten niet openbaar zijn, wil toch niet zeggen dat er nog geen onomstotelijk bewijs is? Bewijs is wat anders dan een uitspraak van de rechter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:35

Rambobo schreef:

Ik kan haar actie alleen begrijpen mits bewezen dat het daar op stal is gebeurd en moedwillig is verzwegen.

Ze heeft het niet over hardhandig rijden. De verklaring van professor Vlaming van de universiteitskliniek in Gent is daar duidelijk over: de schade aan de kaak kan alleen veroorzaakt zijn door het bit, als gevolg van excessief bitgebruik. Dierenartsen kunnen zoiets dat namelijk zien en ook constateren dat het niet om recente schade gaat. Antedateren heet zoiets. Dit is vastgelegd in dierenartsverklaringen evenals de andere mankementen waaraan het dier zou lijden, die niet van recente aard zijn. Doorspoord: de ouderdom daarvan kan worden aangetoond op basis van het littekenweefsel. En zo zijn er meer zaken die onderzocht zijn. Niet alles onherstelbaar, maar wel de verwoeste kaak. Paard kan geen bit meer in.
En achteraf piepen? Ja natuurlijk, zij kon pas piepen nadat de schade aan het licht kwam, nadat het paard bij de Academy was weggehaald en bleek hoe het eraan toe was. Bartels piepte blijkbaar niet. Die kreeg de rekeningen gewoon betaald.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:37

Air schreef:
En waar woonde jij toen en waar stond je paard toen? Of denk je dat New York een uurtje vliegen is? :+

Daarnaast:
Citaat:
Deze rust is voor het paard natuurlijk fijn. Maar daar is wel een lijdensweg aan voorafgegaan, waar mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, dat niet hebben gezien, of niet aan mij hebben verteld. Wie voor deze mismanagement verantwoordelijk is, dat zal de rechter bepalen.Die heeft daar het meeste verstand van. De feiten liegen er niet om.

Dat de feiten niet openbaar zijn, wil toch niet zeggen dat er nog geen onomstotelijk bewijs is? Bewijs is wat anders dan een uitspraak van de rechter.

Jawel de rechter beslist of iets wettig en overtuigend bewezen is. Betrokken partijen zijn niet objectief

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:41

Air schreef:

LE vloog tussen haar opdrachten door wel degelijk soms naar U2.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:06

Babootje schreef:
Rambobo schreef:

Ze heeft het niet over hardhandig rijden. De verklaring van professor Vlaming van de universiteitskliniek in Gent is daar duidelijk over: de schade aan de kaak kan alleen veroorzaakt zijn door het bit, als gevolg van excessief bitgebruik. Dierenartsen kunnen zoiets dat namelijk zien en ook constateren dat het niet om recente schade gaat. Antedateren heet zoiets.

excessief bitgebruik, wat zou dat nog meer kunnen betekenen dan?
Longeren??!! :+

Dus in al die jaren heeft ze haar paard geen enkele keer meer gezien?
Geen enkele training/wedstrijd meer bekeken?
TB heeft, vermoed ik, genoeg paardenkennis om in te kunnen schatten dat een gebroken kaak niet te verdoezelen is. Zou jij als je TB was, zoveel risico durven te lopen?
Ik claim ook niet dat zij de waarheid niet spreekt, wellicht is zij er nl van overtuigd dat het wel zo is gegaan.
Of misschien is het ook daadwerkelijk zo gegaan.
Echter vraag ik mij dan af how the *** zij daar nu pas achter is gekomen.

Ook al zou de Academy zich hieraan wel schuldig hebben gemaakt. Het siert haar niet dit nu openbaar te maken terwijl er nog geen uitspraak is gedaan. * diffamatie heet zoiets

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:16

Het paard was op advies van Koot die hem al reed gestald bij de Academy. In die periode hebben Imke en Tineke het paard ook voor shows/clinics gebruikt als Academy visitekaartje. de relatie met Koot en de goede naam en faam van de Academy zal Lonneke Engel het vertrouwen hebben gegeven dat het wel goed zat.
Ze zal ongetwijfeld bij haar paard hebben gekeken, een paar x per jaar misschien als ze in NL was. En als hij er dan goed uit ziet, tja dan ga je ervan uit dat het goed gaat. Je bent er ten slotte niet altijd bij.
De schade aan de kaak is ook niet van de een op andere dag. Spreekwoord zegt: de kruik gaat net zo lang te water tot ie barst. De schade is over een periode van tijd ontstaan, eerst door de lagen heen dan door het botvlies naar het bot. En dan is het op een gegeven moment klaar en onherstelbaar. Wanneer dat moment was aangebroken, is niet duidelijk. Hoe lang het paard onder Koot al niet meer presteerde ook niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:29

Babootje schreef:
Hoe lang het paard onder Koot al niet meer presteerde ook niet.

In 2012 werd hij iig 2e in de Inter I in Oirschot.
In april 2013 staat dit op internet:
Citaat:
U2 is being trained at home and enjoying his everyday time in the meadows. He learned all GP movements and we are discussing the next plan for our favorite dressage horse as he has done many competitions and live shows the past 2 years. We are compiling a video of highlights of this amazing horse so you can all enjoy!

Najaar 2013 rijdt ze niet meer met het paard.

Aangezien het paard in 2012 blijkbaar nog getaxeerd is op 300.000 Euro (of dat waard is volgens Engel) zou de hele ellende zich hebben moeten afspelen in 2013.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:19

mogelijk, Urielle

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:36

Urielle schreef:
Babootje schreef:
Hoe lang het paard onder Koot al niet meer presteerde ook niet.

In 2012 werd hij iig 2e in de Inter I in Oirschot.
In april 2013 staat dit op internet:
Citaat:
U2 is being trained at home and enjoying his everyday time in the meadows. He learned all GP movements and we are discussing the next plan for our favorite dressage horse as he has done many competitions and live shows the past 2 years. We are compiling a video of highlights of this amazing horse so you can all enjoy!

Aangezien het paard in 2012 blijkbaar nog getaxeerd is op 300.000 Euro (of dat waard is volgens Engel) zou de hele ellende zich hebben moeten afspelen in 2013.

Ik ben wel benieuwd of het paard daadwerkelijk getaxeerd is of dat er ooit gezegd is dat het 3 ton waard was

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:44

Urielle schreef:
[

Op 15 januari 2014 is het nog gestart in Oirschot in het ZZ-Zwaar door Danielle Mellink. Ondanks wat storingen (was de eerste keer) toch 58,... % Jury heeft ook niets vreemds gemerkt aan het paard (wat overigens net gekeurd was door DA en fysio). Met bloedende sporenwonden hadden ze uitgesloten moeten worden minimaal.

@Bliver: taxatie is lastig op dat niveau, want dan wordt het meer wat de gek ervoor geeft. Je kunt wel vinden dat een paard iets waard is, maar er voor krijgen is een tweede. Kijk straks maar bij de Eurocommerce veiling; daar zullen ook verrassingen uit voortkomen. Vreemde is dat daar van alle paarden is aan gegeven dat ze kapot zijn en niemand één van de ruiters daarvoor aansprakelijk stelt :D