Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:22

linnie050 schreef:
Maar kunnen we wat hier tegen doen?Of is het dan biologisch vlees kopen en niet meer van de groothandel?Volgens mij als ik het goed hoorde hebben supermarkten ook dit vlees?
Groothandel belandt sowieso niet snel in de supermarkt. Dat is echt voor snackbars en restaurants. Denk aan Sligro, makro e.d. . Bijv. gezellig een frietje met frikandel voor je kind bijv. en voor je zelf een biefstuk in 't restaurant. Of bij de snackbar gewoon een gezinszak friet met 4 kroketten. Daarvan is nu dus bekend dat dit vaak paardenvlees bevat.

Wat je kunt doen? Geen paardenvlees in de horeca bestellen en geen paardenvlees kopen in de supermarkten. (zeker niet als het uit het buitenland komt). En natuurlijk de ingrediënten en herkomst controleren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:23

Gaan uitzoeken waar je vlees vandaan komt. Idd bio, maar ik kan dat bv moeilijk altijd betalen met mijn inkomen. Dan alternatieven zoeken, en echt uitzoeken: welke fabriek, hoe wat waar, labels op het vlees etc.
Niet simpel, en daarom werkt het ook, daarom kopen zo veel mensen het vlees.

Maar, veggie is dus ook niet de oplossing, want daar kappen ze wouden voor. Echt opzoek naar de roots van het eten.

paardje1983

at wel eens een paardenbiefstukje of paardenrookvlees, maar na vanavond gezien te hebben voor mij geen paardenvlees meer. ook als is het nog gezonder.

Lowara

Was een erg nare documentaire/ aflevering, wist niet dat er zoveel dierenleed was onder paarden eer het op ons bord komt. Was ervan overtuigd dat dit gewoon via EU slachthuizen ging volgens de regels.

sneppie

Idd er is niets tegen het op eten en of slachten van dieren maar dit kan ook respect voller.
Zegt tevens alles over de mensen die dit doen.

Ik at al geen snacks meer omdat ik eerder had gehoord dat deze praktijken zo verschrikkelijk waren en krijg ze ook niet door mijn keel.
Ik vindt het trouwens ook bijna niet meer te betalen, belachelijk gewoon.

Ik begrijp zo veel dierenleed niet! bont industrie is ook verschrikkelijk...................

wat we hier tegen kunnen doen?! zorgen dat je weet wat je eet, je verdiepen in de herkomst.
Vertrouw je het niet, niet kopen.
Als de vraag afneemt, nemen de hoeveelheid slacht paarden ook af al zal dit een heel lang proces zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:24

linnie050 schreef:
Maar kunnen we wat hier tegen doen?
Of is het dan biologisch vlees kopen en niet meer van de groothandel?
Volgens mij als ik het goed hoorde hebben supermarkten ook dit vlees?

Kritisch zijn in wat je waar koopt. Kijk wat je koopt en waar het vandaan komt. En dus geen kiloknaller. En misschien is er in je huishoud budget geen ruimte om nog elke dag goed vlees te eten. Als je op dat moment niet alleen aan je eigen behoefte kan denken ben je goed bezig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:24

Je zag zelf denk ik ook dat de herkomst moeilijk uit te zoeken is.
Als je geluk hebt dat er iets op de verpakking staat....

Ben benieuwd bv de paardenslachterij uit Nijkerk waar toen bokkers zijn wezen kijken met een groepje.
*was toen een topic over)
Aan wie zou hij bv leveren?
Dan weet je dat het toch veel beter of goed zit.

Ik eet verder niet elke dag en paardenvlees eigenlijk nooit misschien in de kroket dat weet ik niet.
maar ga er nu wel naar kijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:27

En dan te bedenken dat ze de ergste beelden niet uitgezonden hebben. :(

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:31

Ik eet sowieso weinig vlees. 2x in de week ofzo en ik koop altijd biologisch vlees. Rest vis of vega.
Maar dat kroketje of die frikadel eet ik nooit meer! !!

Pffff wordt zo boos en verdrietig van dierenleed. Mensen die alleen maar aan geld denken, geen gevoel..... -:(-

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:33

Als ik een kroket eet, is het altijd een van dobben kroket. Heb daar gewerkt en toen werkte ze absoluut niet met paardenvlees.
Ik ben zeer onder de indruk, wij verkopen dat vlees dus ook getverdemme.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:34

Ik heb het programma gemist (maandag vi voor vriendlief). Waar kan ik het nu terug kijken?

Sammie

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:34

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:35

tjah qua frikandel of kroket ga ik toch echt over nadenken...in de vriezer liggen dr nog een paar...en nu twijfel ik dus serieus over weggooien of toch gewoon op eten..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:36

NathalietjeB schreef:
tjah qua frikandel of kroket ga ik toch echt over nadenken...in de vriezer liggen dr nog een paar...en nu twijfel ik dus serieus over weggooien of toch gewoon op eten..

Beetje jammer om weg te gooien denk ik, dat zou nog meer verspilling zijn. Maar zo zie ik het he ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:38

Aria_zz schreef:
NathalietjeB schreef:

Beetje jammer om weg te gooien denk ik, dat zou nog meer verspilling zijn. Maar zo zie ik het he ;)

zo zit ik dus ook...heb t dan wel tijdje terug gekocht en dat paard is tenslotte toch al verwerkt er in.
mjah als ik er nu aan denk dat ik t op moet eten moet ik nog net niet overgeven na de beelden van net -O-
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 24-03-14 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

power1997

Weggooien schiet je ook niks meer mee op.. Paarden hebben al geleden en zijn niet geslacht met het doel om weggegooid te worden lijkt mij..

geerke

vur schreef:
En dan te bedenken dat ze de ergste beelden niet uitgezonden hebben. :(

ik heb het bij voorbaat al nieteens gekeken...zag al iets voorbij komen op FB,dat was genoeg.
Wel goed voor de mensen die dachten dat paardenvlees het vlees was zonder leed...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:40

Ben blij dat ik nooit (bewust) paardenvlees heb gegeten en ook nooit snacks eet waar dat in zou kunnen zitten. Daarnaast eet ik alleen biologisch vlees en dat blijf ik de rest van mijn leven doen.

Als ik er verder nog iets aan zou kunnen doen... Maar wat jammer dat we zo machteloos staan.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:41

Wat een verschrikkelijke uitzending! Maar heel goed dat ze dit uitzenden. We zouden onze ogen niet moeten sluiten voor de realiteit. Deze verschrikkelijke nare realiteit. Voel me machteloos. Een betere wereld begin bij jezelf maar veel meer kan je ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:43

Voor een koe/varken/kip is het echt niet beter.... Die worden op net zulke gruwlijke wijzes gehouden en geslacht helaas.... Alleen is dat niet knuffelbaar dus dat vindt de hypocriete nederlander over het algemeen wat minder erg...

Voor mij was dit niks nieuws snap niet dat zoveel mensen zo aangeslagen zijn en dit niet wisten.. Dit is helaas echt de realiteit al járen....

Sammie

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:45

Koe/varken en kippenvlees komt vaak gewoon uit Nederland. Daar is de dieren'leed' toch wel op een andere schaal te bedenken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:46

Rindin schreef:
Ben blij dat ik nooit (bewust) paardenvlees heb gegeten en ook nooit snacks eet waar dat in zou kunnen zitten. Daarnaast eet ik alleen biologisch vlees en dat blijf ik de rest van mijn leven doen.

Als ik er verder nog iets aan zou kunnen doen... Maar wat jammer dat we zo machteloos staan.

Aan de reacties te merken heb ik zelf deze beelden al een paar jaar geleden gezien, en ik hoef ze echt niet nogmaals te zien.

Kunnen we er iets aan doen? misschien wel....een petitie naar "onze" snackproducenten als Mora en Beckers... is maar een idee wat nu in mij opkomt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:47

Ik heb vanavond geen beelden gezien die ik niet eerder zag maar dan met koeien en varkens.
Zo gaan mensen om met alle dieren die voor slacht bestemd zijn. Zeker in dat soort 'harde' landen.

Dit kan toch niemand verrast hebben? Dit weten we toch al jaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:47

Dees schreef:
Ik heb vanavond geen beelden gezien die ik niet eerder zag maar dan met koeien en varkens.
Zo gaan mensen om met alle dieren die voor slacht bestemd zijn. Zeker in dat soort 'harde' landen.

Zo dacht ik dus net zo...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:47

Dees schreef:

Gezien de reacties blijkbaar niet :)