Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:18

Jennyj01 schreef:
Is snap die moeilijk doenerij niet. Je rijd met cap en als je van je paard stapt doe je je hoed op. Ziet ook niemand je zweet hoofd met raar haar :+ .

En jij denkt dat je onder een hoed niet zweet en raar haar krijgt :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:21

Als je het niet ziet is het minder erg :Y)

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:23

chamion schreef:
Heel goed. Ik zou alleen willen zien dat iedereen een cap verplichting krijgt

Indien U als volwassen een cap op wilt zetten, dan zal niemand u tegenhouden om dat te doen

Maar laat andere volwassenen vrij om zelf te beslissen.
We worden al genoeg gepamperd.

Voor de jeugd is het OK. Alhoewel je kunt stellen dat de ouders, hun kinderen zelf al een cap zouden hebben kunnen opzetten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:23

LindyH schreef:
Je toont aan de jury hoe erg je je paard wel niet vertrouwt. Dat is het 'showen' wat in de western erg belangrijk is. Daar past een cap niet bij. Want als jij het nodig vindt om een cap te dragen dan vertrouw je je paard dus niet 100 procent)

Sorry, maar dit vind ik echt grote onzin! Door geen cap te dragen laat ik zien dat ik mijn paard vertrouw?! En omgekeerd, als ik hem wel draag vertrouw ik hem niet 100 procent?! :? 8)7

Ten eerste ontken je zo heel het wezen van een paard, nl een vluchtdier. Dat is een paint of quarter ook hoor, zelfs als je hem goed onder controle hebt!

En wat denk je van struikelen? Western paarden struikelen niet?

Prima als je er voor kiest om geen cap te dragen, maar het gooien op het vertrouwen dat je in je paard hebt slaat nergens op!

Het gaat er simpelweg om dat als je op je hoofd valt je nog enige bescherming daar hebt.

En over vertrouwen: ik rijd mijn paint buiten zonder zadel en met een halster, maar zet wel mijn cap op. ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:25

Littlejoo schreef:
Voor de jeugd is het OK. Alhoewel je kunt stellen dat de ouders, hun kinderen zelf al een cap zouden hebben kunnen opzetten.

Die ouders die zelf géén helm willen dragen zullen eerder geneigd zijn om ook hun kinderen liever met een hoed te zien ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:27

simodi schreef:
LindyH schreef:
Je toont aan de jury hoe erg je je paard wel niet vertrouwt. Dat is het 'showen' wat in de western erg belangrijk is. Daar past een cap niet bij. Want als jij het nodig vindt om een cap te dragen dan vertrouw je je paard dus niet 100 procent)

Sorry, maar dit vind ik echt grote onzin! Door geen cap te dragen laat ik zien dat ik mijn paard vertrouw?! En omgekeerd, als ik hem wel draag vertrouw ik hem niet 100 procent?! :? 8)7

Ten eerste ontken je zo heel het wezen van een paard, nl een vluchtdier. Dat is een paint of quarter ook hoor, zelfs als je hem goed onder controle hebt!

En wat denk je van struikelen? Western paarden struikelen niet?

Prima als je er voor kiest om geen cap te dragen, maar het gooien op het vertrouwen dat je in je paard hebt slaat nergens op!

Het gaat er simpelweg om dat als je op je hoofd valt je nog enige bescherming daar hebt.

En over vertrouwen: ik rijd mijn paint buiten zonder zadel en met een halster, maar zet wel mijn cap op. ;-)

Mooi gezegd! _/-\o_

LindyH

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:40

Maar als je iemand in een pleasurewedstrijd ziet met bodyprotector? (Echt waar, zelf gezien, nota bene op een AQHA-wedstrijd) Dan gaan toch ook je wenkbrauwen fronsen? Die heeft het gewoon niet begrepen en had beter thuis kunnen blijven of aan een meer low key wedstrijd mee kunnen doen.

Datzelfde geldt voor een cap, maar dan in mindere mate omdat een cap in onze wereld meer geaccepteerd is. Maar dat is ook alleen maar perceptie.

Amerikanen gaan ook niet fietsen zonder helm en vinden het belachelijk dat wij dat wel doen. Wij zeggen dan: Onze kinderen hebben verkeersles op school en leren al heel vroeg fietsen en deelnemen aan het verkeer. Het zit in onze cultuur en ons verkeer is geschikt voor fietsers. Gaan jullie ook maar eens fietspaden aanleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:42

Hoezo heb je het niet begrepen als je het zekere voor het onzekere neemt en het fijner vind om met een bodyprotector te starten?

Waarom rijd je nog met zadel, is ook alleen maar om zelf te blijven zitten, getuigt niet echt van vertrouwen he zo met zadel rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:44

LindyH schreef:
Maar als je iemand in een pleasurewedstrijd ziet met bodyprotector? (Echt waar, zelf gezien, nota bene op een AQHA-wedstrijd) Dan gaan toch ook je wenkbrauwen fronsen? Die heeft het gewoon niet begrepen en had beter thuis kunnen blijven of aan een meer low key wedstrijd mee kunnen doen.

Datzelfde geldt voor een cap, maar dan in mindere mate omdat een cap in onze wereld meer geaccepteerd is. Maar dat is ook alleen maar perceptie.

Amerikanen gaan ook niet fietsen zonder helm en vinden het belachelijk dat wij dat wel doen. Wij zeggen dan: Onze kinderen hebben verkeersles op school en leren al heel vroeg fietsen en deelnemen aan het verkeer. Het zit in onze cultuur en ons verkeer is geschikt voor fietsers. Gaan jullie ook maar eens fietspaden aanleggen.

Misschien heeft die persoon in het verleden wel een rugblessure opgelopen en neemt nu het zekere voor het onzekere.

Wat is toch jou probleem als mensen besluiten dergelijke bescherming te gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:45

LindyH schreef:

Je ziet dus in dat onze cultuur anders is dan de Amerikaanse. Waarom doe je dan zo moeilijk over iets zo essentieels als een doodnormale cap?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:46

Ik heb geen grote 'val-geschiedenis' maar als ik het doe, doe ik het goed: twee keer naar het ziekenhuis omdat ik op mijn kop gevallen was. Wil niet weten hoe dat zou zijn zonder cap. Allebei de keren doordat paard schrok en ik niet voorbereid was op de onverwachte beweging... Kan altijd en overal gebeuren denk ik dan en daarom voor mij altijd een cap!

Ik vind het goed dat ze het de jeugd verplichten. Voor volwassenen moet iedereen het zelf weten en hangt het denk ik ook af van de situatie. Ik vind het alleen vervelend als mensen willen bewijzen dat ze een goede ruiter zijn doordat zij zonder cap rijden en jij niet. Alsof je dan een slechtere ruiter bent?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:49

Waarom kan niet iedereen gewoon zijn Eigen verantwoordelijkheid nemen zonder afgezeken te worden. Je vraagt waarom Lindy moeilijk doet, ik vraag waarom doe jij moeilijk?

Zie ook zat topics voorbij komen van meiden zonder cap op hun dressuurknol, die expliciet zeggen in de Op dat dit hun eigen keuze is, en vervolgens complete afgebrand wordt daarvoor. Vind ik echt niet kunnen, mensen zijn prima in staat om hun Eigen beslissingen te nemen op dat gebied.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:49

LindyH schreef:

Nee? Waarom zou ik oordelen over zo iemand? Ik ken haar niet, haar verleden niet. Ik denk iig echt niet dat haar paard niet te vertrouwen is hoor? Vooroordeel noemen ze dat.

Waarom rij je dan nog met zadel? Of een hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:50

PowerReiner schreef:
Waarom kan niet iedereen gewoon zijn Eigen verantwoordelijkheid nemen zonder afgezeken te worden. Je vraagt waarom Lindy moeilijk doet, ik vraag waarom doe jij moeilijk?

Zie ook zat topics voorbij komen van meiden zonder cap op hun dressuurknol, die expliciet zeggen in de Op dat dit hun eigen keuze is, en vervolgens complete afgebrand wordt daarvoor. Vind ik echt niet kunnen, mensen zijn prima in staat om hun Eigen beslissingen te nemen op dat gebied.

Dat kan prima, maar om dan te zeggen "Die heeft het gewoon niet begrepen en had beter thuis kunnen blijven"

Sorry, dan heb je het zélf ook niet helemaal begrepen, als iemand meteen BP wil starten, mag het niet, want dan heb je het niet begrepen, maar met een hoed op je kop starten dat is tof, want dan heb je het wél begrepen.

heeft je paard weinig boodschap aan hoor als ie over z'n eigen benen heen struikelt maar goed :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:50

PowerReiner schreef:

Kinderen zijn ook mensen, maar die vind ik nog niet in staat om hun eigen beslissingen te nemen op dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:51

LindyH schreef:

Ik vind dat jij nu doet alsof wij allemaal onze paarden niet vertrouwen... Als een westernpaard die oh zo superbraaf is eens ergens struikelt en je verliest je evenwicht of het paard valt dan lig je toch ook?

Een cap heeft toch niets met vertrouwen te maken... Je zet toch ook geen helm op op de motor omdat je je motor niet vertrouwd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:52

Koper schreef:
LindyH schreef:

Je ziet dus in dat onze cultuur anders is dan de Amerikaanse. Waarom doe je dan zo moeilijk over iets zo essentieels als een doodnormale cap?

Omdat ik het niet essentiëel en doodnormaal vind. Net zoals Nederlanders de fietshelm niet essentiëel en doodnormaal vinden, terwijl anderen dat wel vinden.

Ik heb er op zich geen problemen mee dat iemand met een bodyprotector rijd, al vind ik het een behoorlijke belediging voor de andere deelnemers die de klasse wel serieus nemen en het niet als schoolingklasse gebruiken. Ik zou er wel problemen mee hebben als het verplicht zou worden. En hetzelfde geldt voor de cap.

(Ik draag trouwens thuis altijd een cap omdat het daar verplicht is. Daar heb ik geen problemen mee. Vroeger, toen het nog niet verplicht was, reed ik ook vaak met cap, zeker op jonge paarden.)

Ik kan me er gewoon heel boos over maken dat de engelse wereld, die dominant is in Nederland, door regels te verzinnen die gelden voor de hele paardensport (Veiligheidscertificaat etc.) en afspraken met (aansprakelijkheids)verzekeraars, het eigenlijk onmogelijk maakt om In Nederland nog zonder cap te rijden als je dat zou willen. Terwijl het dragen van een cap een hele arbitraire veiligheidsmaatregel is, en ook niet wordt opgelegd door de overheid of verzonnen is door de verzekeraars. Dat zie je maar aan de voltigeurs. Er zijn zoveel andere opties, zoals een knop op je zadel, maar die komen de engelse wereld minder goed uit, dus die worden niet doorgevoerd. Ik krijg de kriebels van dat monopoliegedrag.

Als in Nederland shorttrack een grotere sport was dan het langebaanschaatsen dan reed Sven Kramer ook met een helm. Want ja, het ijs is overal even hard, en je kunt altijd vallen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:53

Ik vind een groot verschil tussen kinderen van 10 en kinderen van 17 bijvoorbeeld. Daarnaast staan kinderen onder toezicht van hun ouders, wij hoeven daar niet over te oordelen.

"Die heft het niet begrepen" vind ik eerlijk gezegt ook geen fijne opmerking, maar goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:54

Koper schreef:
LindyH schreef:

Omdat in de westernsport de amerikaanse cultuur is, in vergelijking met de "engelse" sport. Waarom de ene sport de normen en waarden opleggen van de andere sport?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:55

DubbelDun schreef:
Littlejoo schreef:

Die ouders die zelf géén helm willen dragen zullen eerder geneigd zijn om ook hun kinderen liever met een hoed te zien ;)

Ik ken er juist een heel aantal die met cap zijn gaan rijden om het goede voorbeeld te geven aan hun kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:00

Lindy, waarom ga je er in godsnaam vanuit dat iemand de sport niet serieus neemt als ze ervoor kiezen om hun lichaam extra te beschermen?
Citaat:
al vind ik het een behoorlijke belediging voor de andere deelnemers die de klasse wel serieus nemen

Bijzonder hoor, maar ik ben blij dat jij vooral jezelf heel serieus neemt, want een ieder die niet hetzelfde doet als jij is klaarblijkelijk niet serieus bezig met de sport.. gelukkig wel serieus bezig met zichzelf beschermen dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:00

LindyH schreef:
Omdat ik het niet essentiëel en doodnormaal vind. Net zoals Nederlanders de fietshelm niet essentiëel en doodnormaal vinden, terwijl anderen dat wel vinden.

Ik heb er op zich geen problemen mee dat iemand met een bodyprotector rijd, al vind ik het een behoorlijke belediging voor de andere deelnemers die de klasse wel serieus nemen en het niet als schoolingklasse gebruiken. Ik zou er wel problemen mee hebben als het verplicht zou worden. En hetzelfde geldt voor de cap.

(Ik draag trouwens thuis altijd een cap omdat het daar verplicht is. Daar heb ik geen problemen mee. Vroeger, toen het nog niet verplicht was, reed ik ook vaak met cap, zeker op jonge paarden.)

Vind ik erg laag van je dat je zo denkt. Dat iemand die het zekere voor het onzekere neemt een belediging zou zijn voor de andere ruiters in die klasse. Dat vind ik erg starre houding, dat je iemand daarop scheef aankijkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:04

LindyH schreef:

Niet? Het gaat om k i n d e r e n.

Die in Nederland steeds vaker een helm op hun kop krijgen op de fiets. En dan heb ik het nog niet over die lévensgevaarlijke oranje vlaggetjes als ze eenmaal zelf kunnen fietsen.

Wat mij betreft gaat het niet om de kinderen. Ik zei al eerder dat ik reageer op de opmerkingen dat de capverlichting ook voor volwassenen zou moeten gelden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:07

Yvank_ schreef:
LindyH schreef:

Ik vind dat jij nu doet alsof wij allemaal onze paarden niet vertrouwen... Als een westernpaard die oh zo superbraaf is eens ergens struikelt en je verliest je evenwicht of het paard valt dan lig je toch ook?

Een cap heeft toch niets met vertrouwen te maken... Je zet toch ook geen helm op op de motor omdat je je motor niet vertrouwd.

Nee, je ligt niet, want je hebt een knop op je zadel waar je je aan vast kunt grijpen. Daar begon ik mee in dit topic. Dat zouden ze verplicht moeten maken op engelse zadels. :+

Het gaat niet zozeer om het vertrouwen in je paard, maar om het vertrouwen dat je uit dient te stralen op wedstrijd. Showmanship is een belangrijk aspect van elk westernonderdeel. Durf je dat niet aan, dan moet je (nog) niet op wedstrijd gaan. Heb je niet het idee dat dat belangrijk is op wedstrijd, dan kun je ook beter niet gaan want dan heb je de essentie niet begrepen en ben je alleen maar braaf je paard aan het rondsturen. Een westernwedstrijd heet een show, en dat is niet voor niets.

Bij de lagere levels van de WRAN, het instapniveau, geldt allang een capverplichting, dus daar hebben we het helemaal niet over. Het gaat om de hogere niveaus.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:07

Cowgirl schreef:
LindyH schreef:

Misschien heeft die persoon in het verleden wel een rugblessure opgelopen en neemt nu het zekere voor het onzekere.

Wat is toch jou probleem als mensen besluiten dergelijke bescherming te gebruiken?

Nou dat was ook mijn eerste reactie.