Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:28

myk_en_shant schreef:
Jaloers zijn en jaloers doen zit wel verschil in. Natuurlijk ben ik ook jaloers op mensen die net iets beter voor elkaar hebben dan mij, maar dit betekend niet dat ik ze dat niet gun.

Mijn ervaring is in de paarden, dat voornamenlijk in de dressuur de meerste afgunst en jaloers gedaan wordt.
A krijgt een leuke dressuurpony cadeau, nog geen week later krijgt B ook eentje die duurder en beter is dan die van A.
Bbbbrrrr, vreselijke dingen die ik van dichtbij heb meegemaakt.
B haar vader koopt een nieuwe trailer en ja hoor, je raad het al....
Deze mensen waren altijd zo jaloers op elkaar, bah. Kost klauwen vol geld, geeft een slecht voorbeeld aan je kinderen.

Gelukkig gebeurt dat niet alleen in de paardenwereld. :D
Pffff... Zo'n vriendinnetje had ik. Wat ik moest, moest zij ook. En dan nog klagen dat ik mooier, leuker, knapper, slimmer, intelligenter, noem maar op.. Ohja, on top of it all: Ik kon ook veeeel beter rijden.
Leuk joh, verafgood worden door een vriendin.
En dat had niets met de paardensport te maken, er op na dat we beide reden. Reden inderdaad... Door haar onzekerheid ten opzichte van mij is ze gestopt volgens mij. Ondanks dat haar ouders haar hebben gepusht tot zeker haar 16e toe. Zij had eigen paarden (meerdere), ik heb er nog altijd niet één :P

En zo hebben we ook buren die er wat van konden. Wij een nieuwe keuken, zij een nieuwe keuken. Wij de keuken blauw met wit, zij uiteraard ook.
Onze schuur werd opgeknapt, nieuw dak etc. Die van hun ook...
Wij kregen spotjes in de overkap (een meter) van de schuur... Je raadt het al.
Begon op te vallen toen wij onze badkamer gingen verbouwen, en zij dat ook deden. Zelfde kleuren. Enige verschil was dat zij geen ruimte hadden voor een bad en wij wel.

myk_en_shant

Re: Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:36

Oohh wat verschrikkelijk, wat is jaloers zijn toch een rare eigenschap van een mens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:51

myk_en_shant schreef:
Oohh wat verschrikkelijk, wat is jaloers zijn toch een rare eigenschap van een mens.

Verschrikkelijk is een beetje overdreven.
Denk ook niet dat het voortkomt uit pure jaloezie. Maar uit het niet weten wat je moet.
Die vriendin zag in mij een voorbeeld van hoe zij zou willen zijn, wat ik wel kan verklaren met haar opvoeding.
Die buren, tsjah... Wilden gewoon dat hun huis er ook zo gezellig en sfeervol uit zou zien.
Je kan het beide niet kwalijk nemen eigenlijk. Maar het is wel gloeiende irritant natuurlijk!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:55

Dat het irritant is geloof ik per direct.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:27

myk_en_shant schreef:
Jaloers zijn en jaloers doen zit wel verschil in. Natuurlijk ben ik ook jaloers op mensen die net iets beter voor elkaar hebben dan mij, maar dit betekend niet dat ik ze dat niet gun.

Mijn ervaring is in de paarden, dat voornamenlijk in de dressuur de meerste afgunst en jaloers gedaan wordt.
A krijgt een leuke dressuurpony cadeau, nog geen week later krijgt B ook eentje die duurder en beter is dan die van A.
Bbbbrrrr, vreselijke dingen die ik van dichtbij heb meegemaakt.
B haar vader koopt een nieuwe trailer en ja hoor, je raad het al....
Deze mensen waren altijd zo jaloers op elkaar, bah. Kost klauwen vol geld, geeft een slecht voorbeeld aan je kinderen.

Oh jeetje, verschrikkelijk. Ik ken het, heb het ook van heeeel dichtbij meegemaakt met een toenmalige goede vriendin. Als kleuter werd dat er bij haar door haar ouders ingepompt. Ik kreeg een knuffelbeertje, zij kreeg exact hetzelfde knuffelbeertje, maar die van haar was natuurlijk vééél mooier als de mijne, want dat had haar moeder gezegd :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:32

En ouders hebben niet in de gaten dat ze zo een slecht voorbeeld zijn voor hun kinderen.

Natuurlijk wil je dat je kind alles kan krijgen wat ze willen. Maar dat is niet de werkelijkheid, je kunt simpelweg niet alles geven.

En daarnaast een kind moet toch ook dromen hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:39

myk_en_shant schreef:
En ouders hebben niet in de gaten dat ze zo een slecht voorbeeld zijn voor hun kinderen.

Natuurlijk wil je dat je kind alles kan krijgen wat ze willen. Maar dat is niet de werkelijkheid, je kunt simpelweg niet alles geven.

En daarnaast een kind moet toch ook dromen hebben.

Waarschijnlijk zijn die ouders hartstikke onzeker en zoeken ze op andere manieren naar bevestiging dat ze het wel goed doen.
Was en is in mijn geval nogal overduidelijk.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:46

Misschien onzeker, maar dom is het zeker.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:48

Leef en laat leven!
Ik gun het juist mijn naaste, stalgenoten, vriendinnen etc.!! Ben super blij voor je ze als ze fijn rijden en punten/prijzen binnen slepen.

Tuurlijk komt er iets van jaloezie bijkijken als ze van je winnen, maar dan zullen ze wel simpelweg beter zijn, in ieder geval op dat moment.

Al moet ik zeggen dat bij personen die een afgunst naar mij hebben (niks meer kunnen zeggen als je hogere punten hebt, mijn jury Sinterklaas noemen, paard kan ook alles, etc) ik het toch moeilijker vind wel blij voor deze persoon te zijn, daar rijd ik dan wel graag boven :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:58

Herkenbaar Renee16 :+ die laat ik ook graag een poepie ruiken....

Staleigenaresse is zo iemand, ik rijd ook alleen maar kleine wedstrijdjes met
sinterklaasjuryleden en geen concurrentie :roll: ene oor in andere oor uit...

Gek dat ik dan toch altijd van de partij ben tijdens selectiewedstrijden en regiokampioenschappen :')

Oh ja en mijn paard kan dit niet en dat niet...terwijl ik 8´en krijg voor de onderdelen die zij noemt _O-

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:01

Misschien moet je haar dit artikel eens laten lezen Linda ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:02

renee16 schreef:
Misschien moet je haar dit artikel eens laten lezen Linda ;)

Ben je gek...ik weet wel beter ;) ene oor in andere oor uit...

Maar volgens mij is het echt haar beleving, want ze zegt het gewoon recht in mijn gezicht :+

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:06

Ik herken wel wat jaloersheid, vooral omdat ik echt wel ergens wedstrijdambities heb,
en het bijvoorbeeld een droom voor mij is om te crossen,
maar simpelweg gewoon geen eigen pony heb, dus de mogelijkheden niet heb ;)
Als ik dan zie dat een vriendinnetje 7 paarden bij haar thuis heeft staan,
waarmee ze elk weekend op wedstrijd gaan, kan er af en toe wel iets gaan knagen.

Als ik zelf lekker heb gereden op een (niet officiële) wedstrijd,
stap ik met een voldaan gevoel af en heb ik er ook zeker geen moeite mee als iemand anders wint :)

Ik ervaar dus geen jaloersheid als anderen beter presteren dan ik,
maar omdat ik graag dingen zou willen
waar ik echt zoveel voldoening in zou vinden en mezelf echt in kwijt zou kunnen,
maar wat dus allemaal niet door kan gaan :)

Maar ik zorg er wel voor dat ik hier niet in doorsla. Teveel focussen op wat een ander wel heeft, zorgt ervoor dat je niet meer ziet wat je zelf hebt. Als ik mezelf dan vergelijk met anderen die misschien ouders hebben die alles kunnen kopen wat kindlief wil, kijk ik naar mijn eigen ouders en bedenk ik me weer dat ik echt de liefste ouders heb die echt (daarmee zeg ik niet dat rijke ouders dat niet zouden doen hoor ;)) voor me door het vuur zouden gaan en alles voor me over hebben. En dat er bij ons thuis veel liefde & openheid is, waar anderen misschien weer jaloers op zouden kunnen zijn :) En die dingen zijn uiteindelijk misschien nog wel meer waardevol! Ik heb geleerd dat succes niet perse gelukkig maakt, hoe mooi het ook klinkt. Ongrijpbare dingen als liefde, relaties die je als mensen kunt hebben, dat geeft mij echt kracht en geluk!

Ik zie trouwens dat dit topic echt specifiek ging over jaloezie in de dressuursport, ik weet dan niet of mijn reactie echt op zijn plaats is hier, maargoed, ik heb het nu allemaal al getypt :P
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 24-02-14 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:10

Oooh ja, van die mensen die altijd geïnteresseerd zijn met een negatieve insteek. :r
Je willen betrappen op hele kleine foutjes en die kleine foutjes opblazen tot dát gene wat jullie sportcarrière gaat vernietigen.

Gelukkig kan het ook anders. Mensen waar ik normaliter niet zo'n erg hoge pet van op had qua hoe aardig ze tegen mij waren. Juist die mensen kwamen op de kampioenschappen, waar ik hilarisch laatste eindigde met 53%, kwamen naar mij toe: "Hoe kan dit nu ineens?" Echt verbaasd, omdat ik anders juist vrij hoge punten kreeg. Ze hadden de proef niet gezien :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:20

Een tijd geleden had ik het ook, een bekende die naar mijn proef stond te kijken, op veel onderdeel 'verbeterpunten' te benoemen. (Op een niet vriendelijke manier dus). Per toeval stond ze naast een andere bekenden van me anders had ik het niet eens geweten.
De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen.

Alleen kon ik het toch niet laten dat ik dan in 2 klassen hoger, in de proef waar al het commentaar op kwam, 15 punten hoger had dan zij zelf bij dezelfde jury, dezelfde dag/wedstrijd! Ergens kon ik een evil lachje niet onderdrukken }>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:05

purkie schreef:
Kwestie van elkaar de overwinning gunnen. Er zijn altijd ruiters die beter presteren of minder dan jij op dat moment. Lach erom! :D

Dat is ook zo, je hebt te maken met 2 levende wezens die een combi vormen, dat gaat de ene dag beter dan de andere.
Daarbij is dressuur ook nog steeds een jurysport en of je wilt of niet, persoonlijke voorkeur en interpretatie schemert daarin altijd door.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:13

myk_en_shant schreef:
Naast geen geld hebben ervoor, is de jaloezie en afgunst nog een reden geweest dat ik geen echte wedstrijden wilde rijden.

Nee, laat mij maar recreant zijn, gewoon puur voor mijn eigen plezier en niet voor een ander.

Vind dat een beetje flauw excuus om geen wedstrijden te gaan rijden, je hebt zelf in de hand hoe jaloers je bent en wat een ander doet of vind zou jou er niet van moeten weerhouden te doen waar je zin in hebt.

Janine1990 schreef:
Die buren, tsjah... Wilden gewoon dat hun huis er ook zo gezellig en sfeervol uit zou zien.
Je kan het beide niet kwalijk nemen eigenlijk. Maar het is wel gloeiende irritant natuurlijk!

Het is maar waar je je aan wilt irriteren natuurlijk.
Je kunt ze ook lekker laten begaan en genieten van je eigen huis.
Prima toch als zij wat minder creatief zijn als jullie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:18

anneliesdj schreef:
Janine1990 schreef:

Het is maar waar je je aan wilt irriteren natuurlijk.
Je kunt ze ook lekker laten begaan en genieten van je eigen huis.
Prima toch als zij wat minder creatief zijn als jullie.

Wie zegt dat wij niet genieten van ons eigen huis?
Denk je nu echt dat wij, als we naar onze inrichting kijken, meteen aan onze buren denken? :')
Daarnaast hebben we ze ook echt wel laten begaan, waarom zou je mensen tegenhouden?

Je zult het vast begrijpen als iets dergelijks jezelf overkomt. :P

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:50

Liever lekker boscrossen dan zuur aangekeken worden als je met je Haflinger wat wint.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:08

Ik denk he, dat veel mensen op wedstrijd zich vooral erg belangrijk voelen en dénken dat anderen jaloers zijn op ze. :')
Er zijn zo veel redenen dat mensen zuur kunnen kijken dat de kans statistisch gezien eigenlijk niet zo heel groot is dat ze zuur kijken omdat jij wint. Maar zo interpreteren veel winnaars het blijkbaar wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:15

Janine1990 schreef:
Wie zegt dat wij niet genieten van ons eigen huis?
Denk je nu echt dat wij, als we naar onze inrichting kijken, meteen aan onze buren denken? :')
Daarnaast hebben we ze ook echt wel laten begaan, waarom zou je mensen tegenhouden?

>;) Nee dat denk ik niet hoor, dat zou ook best triest zijn.
Ik zeg alleen dat je je daardoor niet moet laten irriteren, kost je alleen maar energie.
En proberen tegenhouden lijkt me vrij nutteloos :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:17

Ayasha schreef:
Ik denk he, dat veel mensen op wedstrijd zich vooral erg belangrijk voelen en dénken dat anderen jaloers zijn op ze. :')
Er zijn zo veel redenen dat mensen zuur kunnen kijken dat de kans statistisch gezien eigenlijk niet zo heel groot is dat ze zuur kijken omdat jij wint. Maar zo interpreteren veel winnaars het blijkbaar wel.

Wat dacht je van zuur kijken omdat je geconcentreerd bent?
Ik heb al vaak opmerkingen gehad dat ik zo boos kijk of de vraag of er iets is.
Dat is niet zo, ik kijk alleen vrij nors als ik geconcentreerd bent, maar ben gewoon de vrolijkheid zelve :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:21

Same here. :') Ik kijk ook best boos als ik geconcentreerd ben en als ik een slechte proef gereden heb wil ik ook wel eens even een beetje balen (met bijhorend gezicht) maar dat heeft niks te maken met wie wel gewonnen heeft. :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:57

Zo herkenbaar allemaal, dan begint moederlief weer van "trek eens een ander gezicht!" en heb je mij van "maar mama ik doe toch niks" :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:23

anneliesdj schreef:
>;) Nee dat denk ik niet hoor, dat zou ook best triest zijn.
Ik zeg alleen dat je je daardoor niet moet laten irriteren, kost je alleen maar energie.
En proberen tegenhouden lijkt me vrij nutteloos :')

Oooh gelukkig, dat idee kreeg ik een beetje van je reactie.
Het is ook niet iets dat we hadden willen tegenhouden, of iets waar we ons dagelijks aan irriteren. Dát is inderdaad zonde van de energie.
Maar als mensen altijd hetzelfde willen als jij, is dat op dat moment wel heel erg irritant.

Ayasha schreef:

Ik voel mezelf altijd belangrijk :P
Maar ook ik krijg regelmatig de vraag of ik paardrijden überhaupt wel leuk vindt. Tsjah, sorry, ik kijk nu eenmaal zo als ik geconcentreerd ben. Overigens schijnen er ook mensen te zijn die mij arrogant vinden om hoe ik kijk, maar verder nog geen woord met me hebben gesproken.