Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:29

Die dagtickets zou ik dan ook overal invoeren als ze dit sowieso invoeren. Hier is niets in de buurt dus als ik ga moet ik ergens met de trailer heen en dat doe ik niet elk weekend.

Ruiterpad in het dichtstbijzijnde bos wordt trouwens gekruist met mountainbikers ook steeds schrikken als ze ineens je pad oversteken.

Yucca

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:51

Dagtickets lijkt me wel lastig omdat je dan weer verkooppunten moet hebben die de gehele dag open zijn...
Ik ga ook met de trailer op pad om een écht goede bosrit te maken: en voor dat gebied heb ik dus een penning nodig. Voor 2 tientjes vind ik dat wel een aantal ritjes per jaar waard.

Als je betaald voor rijden in een bosgebied, mag je inderdaad wel verwachten dat er ook genoeg ruiterpaden aanwezig zijn. Onderhoud moet ook redelijk zijn, maar voor 2 tientjes moet je ook niet teveel verwachten. Problemen die je onderweg tegenkomt kan je zelf ook even melden en in overleg kijken wat er mee gedaan kan worden. Dat een ruiterpad gekruist wordt door een asfaltpad is natuurlijk helemaal niet handig, maar soms ontkom je er niet aan. Misschien kan een bord op het ruiterpad hiervoor waarschuwen?

Ik vind dat ruiters best wel arrogant kunnen zijn over hun buitenrijden: geen poep willen opruimen, geen geld willen betalen voor ruiterpaden/buitenrijden en van alles roepen, maar zelf niet écht willen bijdragen aan oplossen van problemen. Je moet toch iets kunnen bereiken met goede inventarisatie, samenwerking en communicatie?

Anikaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:00

Als je hier in het bos wilt rijden moet je al 15 euro betalen.
Heb je dat niet gedaan staat er een boete op. Moeten wij dan extra betalen??
Ook vind ik het vreemd dat wandelaars, fietsers enz. niet hoeven te betalen..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:12

Op de Veluwezoom heeft jaren terug een pilot gedraaid. Via het ruiterbewijs zouden de terreinbeheerders geld krijgen voor het onderhoud van de ruiterpaden. Ruiterbewijs was dus verplicht en je moest gele 'kentekenplaten' zichtbaar aan het harnachement voeren. Zonder deze platen kreeg je een boete.
Pilot zal een jaar of 10, 12 gedraaid hebben maar Natuurmonumenten heeft een aantal jaar het vergunningenstelsel weer ingevoerd omdat ze dus van de Stichting Recreatie Ruiter geen geld kregen voor onderhoud van de ruiterpaden.
Heel eerlijk gezegd merk ik er niet veel van. De ruiterpaden worden nog steeds even minimaal onderhouden als ten tijde van het de ruiterbewijskentekenplaten...

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:20

helemaal eens met wat die ruiters in het artikel zeggen, waarom zouden ruiters wel gaan betalen als wandelaars niet hoeven te betalen? :n zou oneerlijk zijn! goed dat dit gezegd word. :)

dat ruiters moeten betalen vind ik nog niet eens zo heeel erg ofzo, (liever gratis maar oké :D) onderhoud kost natuurlijk wel geld.
maar dan is het wel zo eerlijk dat ruiters daar niet als enige de dupe van zijn ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:25

bestekhaha schreef:
helemaal eens met wat die ruiters in het artikel zeggen, waarom zouden ruiters wel gaan betalen als wandelaars niet hoeven te betalen? :n zou oneerlijk zijn! goed dat dit gezegd word. :)

Dat was ook mijn eerste reactie.
Maar voor de openbare weg geldt het ook dat auto's en motoren wegenbelasting betalen en de rest van de weggebruikers niet.
Dus in die zin is dat blijkbaar niet iets raars.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:32

Dit is net zo als de hondenbelasting waar je voor moet betalen, en de katten lopen gewoon rond zonder dat je betaald |o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:37

Ik wil best voor ruiterpaden betalen, maar dan moeten er wel het 1 en ander veranderen. Persoonlijk vind ik vreemd en gevaarlijk dat er zo veel mensen op het ruiterpad wandelen, deze zijn niet altijd zichtbaar als je een bocht door komt. Daarnaast is het onderhoud van sommige paden nogsteeds slecht of zijn er niet eens ruiterpaden in het gebied.

Dit lijkt mij een goede oplossing:
1) ruiter betaald x bedrag per jaar en mag door heel nederland onbeperkt rijden zonder extra kosten (denk aan geen verplicht ruiterbewijs of aparte penning voor gebied x meer).
Daar heb je dan 2 a 3 subvoorwaarde bij, die eventueel gecombineerd kunnen worden:
-) ruiters mogen op alle paden
-) ruiters krijgen het pad voor zichzelf
-) andere bosgebruikers betalen ook mee.

Zelf vind ik de 15 euro die ik betaal voor Drunen best een mooi bedrag, is niet te duur en blijft dan ook nog leuk voor de mensen die wat minder te besteden hebben. Bedragen als 50 euro of meer vind ik namelijk best hoog, aangezien ik altijd met de trailer weg moet om bij een gebied te komen met ruiterpaden.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:02

Brainless schreef:
bestekhaha schreef:

Dat was ook mijn eerste reactie.
Maar voor de openbare weg geldt het ook dat auto's en motoren wegenbelasting betalen en de rest van de weggebruikers niet.
Dus in die zin is dat blijkbaar niet iets raars.

daar heb je gelijk in ;) eigenlijk zouden ruiters ''wegbelasting'' moeten betalen haha, word wel heel erg ingewikkeld :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:55

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat veel nederlandse ruiters teveel snot in de neus hebben gekregen.
Ze mogen blij zijn dat ze in bepaalde gebieden toegelaten worden, maar ipv van dank komen ze met een eisenpakket.

Wel vind ik dat het de spuigaten uit loopt met crossfietsen en motoren en quads. Daar mag best wel wat strakker op gelet worden en bekeurd en voorgelicht.
Ik vind sowieso dat motoren en quads niet in de natuur thuishoren. Dat soort "recreëren" doen ze maar op aangelegde banen of op eigen terrein. In natuur- en recreatie gebieden hoort naar mijn inziens STILTE te heersen. Anders kun je wel in de stad blijven als je zo op je herrie gesteld bent.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:00

Kala schreef:
Ik snap deze discussie niet helemaal... Dit systeem bestaat allang en het juist fijn EN veilig om ieder een eigen pad te hebben. Rondom Arnhem (Veluwe) en rondom 's Heerenberg (Montferland) bestaan deze passen allang. Zowel mountainbikers als ruiters betalen hun bijdragen voor een jaar.

MTB'ers krijgen een sticker en ruiters krijgen een leren label die je aan het zadel kunt hangen. Van dat geld wordt onderhoud aan de paden verricht. Nou moet ik wel zeggen dat Montferland BEDUIDEND beter onderhouden wordt dan rondom Arnhem. Dus als ik ervoor betaal, wil ik ook het onderhoud zien...

De aparte paden is ook een stukje veiligheid. Een galopperend paard en een fietser die elkaar niet zien, kunnen lelijk met elkaar in botsing komen, bijvoorbeeld... Ik vind het érg prettig om aparte paden te hebben zodat je elkaar ook niet in de weg loopt. Er zijn ook zat wandelaars en fietsers die doodsbang zijn voor paarden en op deze manier kunnen ook zij genieten.

Dus ik ben absoluut voor eigen paden en een eigen bijdrage (mits de paden dan ook daadwerkelijk onderhouden worden...).

En wie het gaat controleren...? Dat doet de boswachter, maak je maar geen zorgen ;).

Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Als er dan geen ruiterpaden in de buurt zijn, dan hoef je dus ook niets te betalen.
Wie ergens gebruik van maakt, mag ook wel wat betalen zodat het onderhouden kan worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:39

Lusitana schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat veel nederlandse ruiters teveel snot in de neus hebben gekregen.
Ze mogen blij zijn dat ze in bepaalde gebieden toegelaten worden, maar ipv van dank komen ze met een eisenpakket.

Wel vind ik dat het de spuigaten uit loopt met crossfietsen en motoren en quads. Daar mag best wel wat strakker op gelet worden en bekeurd en voorgelicht.
Ik vind sowieso dat motoren en quads niet in de natuur thuishoren. Dat soort "recreëren" doen ze maar op aangelegde banen of op eigen terrein. In natuur- en recreatie gebieden hoort naar mijn inziens STILTE te heersen. Anders kun je wel in de stad blijven als je zo op je herrie gesteld bent.

Eens.
Maar heel veel crossbanen zijn de laatste jaren gesloten.
Eerst lagen die vrij, sommige al 50 jaar. Maar door het uitbreiden van dorpen liggen ze niet meer vrij en moeten weg voor de geluidsoverlast en krijgen niets terug.
Ik praat niet goed dat de crossers dan maar door het bos gaan rijden, maar begrijpen doe ik het wel.
Die willen ook ergens hun hobby uit voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:11

kamsel schreef:
NatasjavE schreef:
Nou moet ik zeggen dat ik al 2 jaar niet geweest ben.

Ik rij(reed) altijd vanaf de Zuidermarkweg een rondje "t Peeske/Berg Hotel/Stokkum-'t Klaphek.

Ah, leuke gehuurde paarden? Altijd gezellig daar.

Ja bij stal Kroes.

Mijn man komt uit Beek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:22

little_king schreef:
Eens.
Maar heel veel crossbanen zijn de laatste jaren gesloten.
Eerst lagen die vrij, sommige al 50 jaar. Maar door het uitbreiden van dorpen liggen ze niet meer vrij en moeten weg voor de geluidsoverlast en krijgen niets terug.
Ik praat niet goed dat de crossers dan maar door het bos gaan rijden, maar begrijpen doe ik het wel.
Die willen ook ergens hun hobby uit voeren.

Dus om geluidoverlast in de dorpen te voorkomen wordt het maar naar de natuur verplaatst?

Ik heb hemelsbreed redelijk dichtbij een crossbaan gewoond en ja, dat was in het weekeinde dan even herrie, maar dat went.
Een strook natuur er om tegen de herrie is natuurlijk ook nog een optie, of een ander vorm van geluidsdemper (wal, wand). Als er een snelweg moet komen hebben ze immer ook allerlei oplossingen tegen het lawaai...

En ja, ik snap ook dat ze hun hobby willen uitvoeren, maar daar moet gewoon gelegenheid voor gemaakt worden buiten natuurgebieden. Ze horen niet in de natuur.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:27

Dat schrijf ik toch niet dat ze daar horen.
Maar als er geen gelegenheid geboden wordt en zelfs weggenomen worden kun je niets anders verwachten dat er wild crossers komen.
Zo simpel werkt het dan gewoon.
Verplaats de crossbaan of maak goede geluidswallen en je hebt de helft minder wildcrossers.
Maar maak dat mensen in de gemeente maar wijs :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:34

NatasjavE schreef:
Ja bij stal Kroes.

Mijn man komt uit Beek.

Dat kon niet missen. Een vriendin van me heeft in Beek gewoond en we hebben daar ook vaak paarden gehuurd. Altijd gezellig, moet er snel weer eens heen.

De paden zijn op sommige stukken nu erg slecht omdat ze veel kappen en dat met groot materieel verwijderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:27

little_king schreef:
Dat schrijf ik toch niet dat ze daar horen.
Maar als er geen gelegenheid geboden wordt en zelfs weggenomen worden kun je niets anders verwachten dat er wild crossers komen.
Zo simpel werkt het dan gewoon.
Verplaats de crossbaan of maak goede geluidswallen en je hebt de helft minder wildcrossers.
Maar maak dat mensen in de gemeente maar wijs :)

Ik zeg ook niet dat jij dat schrijft hoor, het een is simpelweg het gevolg van het ander door het beleid.... ;)
Ik ben het juist gewoon helemaal met je eens. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:48

Ik heb deze enquete ook ingevuld en ik heb het idee dat er een hoop mensen de lijst hebben ingevuld alsof ze alleen op de wereld zijn.
Iedereen betalen? Nee gaat mij te ver. Voor een zondagse wandeling in het bos hoef je wat mij betreft niet te betalen. Even door het bos fietsen naar huis of naar je werk, nee daar hoef je niet voor te betalen. Maar het hobbymatig gebruik maken van het bos (wat wij als ruiters dus ook doen), ja daar mag best voor betaald worden vind ik.

Ik vind een buitenrijpas een goed idee. Meer omdat ik hoop dat dit een pas gaat zijn die voor heel Nederland geld. Wat er nu is (zeker hier in de omgeving) is dat je veel gebieden dicht op elkaar hebt waar je verschillende vergunningen nodig hebt (Den Treek - Soestduinen bv). Ook vind ik het jammer dat er bijvoorbeeld amper mogelijkheden zijn tot zwemmen met je paard. Hier in de omgeving ken ik er geen een waar dat is toegestaan.

Onderhoud is natuurlijk wel nodig, al zou ik het wel fijn vinden als je dan bij je buitenrijpas een soort informatieboekje krijgt waarin staat wat voor onderhoud. En ook zou het fijn zijn als je weet wanneer dit gebeurd. Nu heb ik een onwijs braaf paard, maar laatst was ik in het bos en was er dus onderhoud bezig. Enorme graafmachines reden er rond en het leek ze niet te deren dat ik daar met mijn paard liep. Ik kan me voorstellen dat er veel paarden zijn die hier van in paniek raken...

Meer communicatie en duidelijkheid zal denk ik voor veel mensen al een stap vooruit zijn.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:52

Ik stond voorheen in Noordwijk met mijn paard, maar onderhoud gebeurd daar ook amper aan de paden. Je moet op sommige stukken echt uitkijken voor de takken en ook boomstronken die ondertussen boven het zand uit komen. De enige die nog enig onderhoud pleegt aan het pad is de plaatselijke manege die soms met zijn trekker en sleep door het bos rijd om het nog enigzins begaanbaar te houden. Enige wat staatsbosbeheer heeft gedaan was takken fijn malen en dat over het ruiterpad gooien (wat ons favoriete galopheuveltje was) waardoor je daar moest stappen omdat het oneffen en glad werd. En daar zou je dan voor moeten betalen....

Verder hadden we de Amsterdamse Waterleidingduinen in de buurt, maar daar moest je al als ruiter een jaarpas voor kopen (of als manege een vergunning hebben). Wat er met dat geld gebeurde weet ik niet, maar zouden ze ook prima voor onderhoud kunnen gebruiken.

Ik lees nog wel is op bokt/facebook enz over initiatieven dat ruiters zelf langs de paden de bomen gaan snoeien om ze begaanbaar te houden. Dat vind ik ook altijd wel mooie ideeën. Ik denk dat als ik ergens vaak zou rijden ik me wel zou aanmelden voor zo'n dag. Gewoon gezellig met zn alle aan het werk. Nu is dat bij zo'n groot gebied als de Veluwe natuurlijk wel wat lastig.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:40

Wat onderhoud betreft, dat is maar eens in de zoveel jaar. Als je tussendoor last hebt of een specifiek punt verbeterd wilt hebben, moet je dat gewoon aangeven bij de verantwoordelijke. Zij kunnen niet ruiken dat een stuk niet goed bruikbaar is, omdat ze zelf geen gebruik maken van de paden.

Achteraf mopperen over hoe dingen gedaan zijn, vind ik raar als je niet vooraf aangegeven hebt hoe het zou kunnen.

De verantwoordelijken hebben echt geen kijk op paarden en het is puur onwetendheid en geen kwaadwil als dingen niet gaan zoals je wenst.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:58

Meerdere zeggen hier : Ik ga niet betalen want ik rijd nooit in het bos of wij hebben geen ruiterpaden.

In meerder delen van het land is het al verplicht te betalen als je gebruik maakt van het bos. rijd je nooit in het bos dan ben je ook niet verplicht te betalen. Dus bij de Staatsbosbeheer zal het waarschijnlijk net zo zijn. Ze gaan echt niet elk ruiter om geld vragen als grotendeels de bak nog geen eens uit komt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:06

Lusitana schreef:

Hier ben ik heb niet mee eens ;).

Ten eerste mogen quads niet eens van de openbare weg af. Bij mijn weten crossmotoren ook niet maar daar ben ik niet helemaal in thuis. De natuur is van iedereen en dus óók voor quadrijders zou ik zeggen maar ze mogen er dus helemaal niet komen.
Het is júist lekker om op een mooie zomerdag van de openbare weg af te wijken, je komt dan op de mooiste plekjes en rijden op de openbare weg is geen drol aan. Als het zo leuk zou zijn, zouden wij ruiters er namelijk ook wel rijden ;).

On topic, ik wil best betalen voor de ruiterpaden, we betalen voor de Veluwezoom ook een tientje per jaar, peanuts. De Hoge Veluwe is iets duurder maar ook nog oké, daar kun je overigens ook dagpassen voor kopen. Maar ik vind wel; gelijke monniken, gelijke kappen. Ik zie niet in waarom wandelaars of MB'ers niet zouden hoeven te betalen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:43

Crossmotoren mogen niet op de weg, offroad motoren, dat zijn crossmotoren met verlichting en kenteken wel. En die zie je dan ook in het bos.

En quads heb je toch ook met kenteken?

Maar ik vind ook dat mountainbikers net zo goed moeten betalen dan. Waarom de ene groep wel en de ander niet?
Ook fietsers hebben speciale fietspaden in het bos, waarom dat dan wel voor niets?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:51

LK, zoals ik al zei, ik ben niet thuis in de crossmotorenwereld hoor :o maar ik was in de veronderstelling dat deze alleen op de daarvoor bestemde terreinen mogen komen indien ze een vergunning hebben (kan best zijn dat deze gebieden in het bos zijn). Dat is mij iig altijd verteld door familieleden die wedstrijden rijden.

Quads mogen niet van de openbare weg af en hebben altijd een kenteken anders mogen ze de openbare weg niet eens op ;).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:53

Nogmaals, ik wil best een -normaal- bedrag betalen voor onderhoud van de ruiterpaden. Ruiterpaden onderhouden kost nu eenmaal best veel, dus ik kan me best voorstellen dat daar iets meer bijdrage voor gevraagd wordt.

Mountainbikers en honden heb ik eigenlijk niet zo veel problemen mee... Je kan toch verdorie je paard wel ff terugnemen naar stap als je een mountainbiker tegenkomt of iemand zijn hond even lekker wil laten rennen. Het bos is niet van ruiters alleen en andere mensen willen er ook graag van genieten... Beetje wederzijdse tolerantie doet een hoop.

Ik vind alleen die dagpassen en penningen een crime en als ik daar met 50 euro per jaar vanaf kan en ook nog eens goed onderhouden ruiterpaden krijg en nog eens kan gaan en staan waar ik wil met mijn kilometervreter, dan graag!

En even een kleine notitie, voor een snel rondje bos ga ik vaak naar het Amsterdamse Bos omdat dat het dichts bij is. De paden daar worden echt voortreffelijk onderhouden en veel gebruikt, dus hulde voor de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn.