"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:11

Ik snap inderdaad niet dat je in deze tijd als dierenarts nog een staart amputeert zonder medische noodzaak.
Je hebt toch geleerd om dieren te genezen en te helpen...niet om ze onnodig te verminken.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:21

NatasjavE schreef:
Ik snap inderdaad niet dat je in deze tijd als dierenarts nog een staart amputeert zonder medische noodzaak.
Je hebt toch geleerd om dieren te genezen en te helpen...niet om ze onnodig te verminken.

:$ :$ :$

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:50

merrylegs schreef:
NatasjavE schreef:

:$ :$ :$

Hmmm ik denk dat de meeste DA's in Nederland niet rijk worden van de staartamputaties.
Zoveel trekpaarden zijn er nu ook weer niet.

Dat gezegd hebben denk dat het Nederlandse Trekpaard ook onder de zeldzamehuisdierrassen valt. Zou St. Zeldzame Huisdierrassen hier niet een bemiddelende rol in kunnen spelen?

Denk ook dat het de populariteit van het ras te goede zou komen als er meer met staart rond zouden lopen.
Ik bedoel...het ziet er ook echt niet uit zo'n paard zonder staart.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:54

NatasjavE schreef:

Inderdaad, en daarbij: het is een feit dat amputaties bij mensen (maar dus ook andere zoogdieren) geregeld problemen geven doordat zenuwuiteinden gaan "woekeren" en daarbij ook vervelende pijnen geven. En dat levenslang 24 uur per dag. Ook zijn er al onderzoekers die vermoeden dat het vele stampen wat Belgen doen (de paarden, niet de mensen :+ ) mogelijk ook veroorzaakt wordt door pijnen/irritaties van beschadigde zenuwen!

Ik ken iemand met amputaties die dus inderdaad 24 uur per dag zenuwpijn heeft.

Maar ja, een paard kan niets zeggen, dat scheelt weer. En het is voor het mooi he, dan moet je wat.

Oh ja, en dat een dierenarts het doet: waarschijnlijk hebben meerdere fokkers gezegd dat ze anders wel een andere dierenarts vinden en ook niet meer bij hem aankloppen als er iets anders aan de hand is... klanten weg dus. Of (en dat is eigenlijk een smoesje tegenover authoriteiten:) de dierenarts vermoedt dat de eigenaar het zelf gaat proberen...

-O-

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:51

Maar voor andere 'verboden ingrepen' geldt dat je een medische verklaring van de dierenarts moet hebben. Als de paardenhouder dan de verantwoordelijkheid niet wil nemen, dan zou het ook bij de dierenarts neergelegd kunnen worden.

Als in naar deze website ga in Belgie:
http://health.belgium.be/eportal/Animal ... upkbz15PkA

Dan staat daar:
Citaat:
- Het blokstaarten bij paarden is eveneens verboden sinds 1 oktober 2001.

Als het in Nederland en België verboden is om te couperen zonder medische noodzaak en je stelt op een keuring verplicht dat er een medische verklaring van de dierenarts bij elk gecoupeerd paard moet zitten, dan zullen die dierenartsen zich toch ook drie keer achter hun oren krabben voor ze die verklaring afgeven?

Isegrim

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:57

Dat zou misschien wel een goede strategie zijn. :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:21

Gewoon de paarden zonder staart niet meer in de keuringsbaan toelaten.

Tja, aan de andere kant denk ik dat de generatie fokkers die zo fanatiek tegen lange staarten zijn, vanzelf wel uitsterven? De meeste fervente trekpaardfokkers zijn volgens mij oude mannetjes. Verder wat hobbyisten die toch al niet zo vaak op keuringen komen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:35

Isegrim schreef:

Op zich wel, maar stel je er niet te veel van voor: zo zijn er gevallen van fraude geweest bij slachthuizen waarbij valse verklaringen van dierenartsen een rol speelden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:02

Zoolgangster schreef:
Isegrim schreef:

Op zich wel, maar stel je er niet te veel van voor: zo zijn er gevallen van fraude geweest bij slachthuizen waarbij valse verklaringen van dierenartsen een rol speelden.

Frauderende mensen houd je altijd, dat is nu eenmaal de realiteit van deze wereld. Maar zoveel mogelijk terugdringen zou toch wel mooi zijn.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:52

Het is heel eenvoudig op te lossen, geen staart geen papier, geen goedkeuring om te dekken en na 2001 geboren veulens van staartloze combi's uitschrijven als deze ook geen staart meer hebben.
Dan boeit het niet meer waar couperen wel of niet mag, waar het wel of niet gedaan wordt en of je ze wel of niet in bezit mag hebben. Die paarden zijn dan gewoon van het ene op het andere moment geen barst meer waard en daarmee heb je dan ook meteen alle achterstallige boetes van het tot dan toe couperen ook verrekend .

Zo moeilijk is het niet als er maar iemand de ballen heeft door te pakken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:22

Het is moeilijk omdat het stamboek niet wil of kan of wat dan ook.
En het stamboek zal het uit zichzelf moeten doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:06

Boras schreef:
Het is moeilijk omdat het stamboek niet wil of kan of wat dan ook.
En het stamboek zal het uit zichzelf moeten doen.

Als de voorzitter zelf nog steeds coupeert dan is het wil niet.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:24

Persoonlijk vind ik het couperen echt dikke kul!
En de redenen zijn al helemaal van het jaar 0. Een paard dat zijn staart niet zou kunnen gebruiken omdat het te zwaar is, het zou mijt veroorzaken, ze zouden met de staart over de leidsels slaan. Hou toch op zeg!
Mijn zus heeft een trekpaard, MET dikke staart, is mijt vrij, en dat hij met de staart over de teugels slaat? Dat ligt imo meer aan de kunde van de menner.

Het is waar dat er veel "ouwe mannekes" actief lid zijn van de KVTH, maar daarnaast heb ik ook wel eens met een jongen van 24 gepraat die er hevig van overtuigd was dat couperen echt bij het paard hoorde. Toen ik vertelde dat ik daar fel tegen ben en dat mensen die er voor staan "Omdat het hoort" in mijn achting dalen, liep het uit op een discussie. Maar denk maar niet dat het tot hem doordrong.

Ik denk dat je inderdaad het grondig moet aanpakken. Als het bij honden kan, moet het bij paarden ook kunnen. Is er geen mogelijkheid om te verplichten dat ieder paard met een gecoupeerde staart dit in het paspoort moet hebben staan + verklaring van de dierenarts waarom? Desnoods met bewijs van foto's dat het echt een medische reden had. Heeft iemand dat niet, gewoon weren van de keuringen.

Als mensen echt trekpaardliefhebbers zijn, dan accepteren ze het ook wel MET staart. Doen ze dit niet, dan zijn ze ook geen echte trekpaardliefhebbers en zijn ze het ook niet waard zich met de fokkerij bezig te houden.

UIteraard is dit allemaal mijn eigen mening. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:50

Gelderse Paarden ging vroeger ook met zeer korte staarten door het leven..

Een van de Gelderse stamvaders Domburg

Afbeelding

Nou dat gebeurt gelukkig al decennia niet meer(laten we wel wezen...heel erg kort afknippen is ook niet erg diervriendelijk)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:08

Was de reden van couperen niet 'gewoon' omdat de staart anders tussen de landbouwmachine's kwamen?

Ik denk dat die uitspraken van te zware staart, mijt etc etc pas veel later zijn gekomen als smoesje voor couperen. Paarden werden immers niet meer in de landbouw gebruikt.

En dat ze roepen dat als ze niet meer met gecoupeerde paarden de keuring op kunnen het ras uitsterft is natuurlijk helemaal een lachertje.

Ik las al eerder dat de 'met staart' eigenaren niet kwamen omdat ze toch achteraan geplaatst worden.
Ras sterft echt niet uit.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:20

Couperen is echt niet tegen de mijt, en al die andere smoesjes.

Men coupeert omdat men het mooi vindt en/of omdat men het bij het ras vindt horen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:22

yvje86 schreef:
Couperen is echt niet tegen de mijt, en al die andere smoesjes.

Men coupeert omdat men het mooi vindt en/of omdat men het bij het ras vindt horen.

ik vind mannen zonder ballen mooier........zullen we maar beginnen bij de voorzitter van het stamboek }:)

ik hoop echt dat dijksma door dringt in de botte harsens van dat stelletje dierenbeulen en intussen hoop ik dat de echte paarden liefhebber de kl**tzakken die nog steeds couperen niet belonen door een kortstaart te kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:32

Ook naar aanleiding van die foto, en even afgezien van de ethische bezwaren van couperen, wie vind er in godsnaam zo´n zielig stompje mooi?
Het is oerlelijk imo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:56

Kuggur schreef:
Ook naar aanleiding van die foto, en even afgezien van de ethische bezwaren van couperen, wie vind er in godsnaam zo´n zielig stompje mooi?
Het is oerlelijk imo.

Helemaal mee eens. Vreselijk die kale billen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:27

In Duitsland zie ik nog weleens echte werkpaarden aan het werk.Super strak gespierde belgen,met dikke staarten,ik heb niet het idee dat die in de weg hangen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:35

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:07

Wat een lul van een vent.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:09

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:52

Belachelijk! Het is verboden, dus paarden met gecoupeerde staarten kunnen niet goed gekeurd worden. Heel simpel. En mensen een enorme boete geven als zij hun gecoupeerde paard aanbieden op een keuring. Couperen om een medische reden komt heus niet zo vaak voor, dus mocht een paard gecoupeerd zijn, dan moet de eigenaar een medische verklaring kunnen tonen en anders wordt zijn paard in beslag genomen (of een andere strenge maatregel, geen boete van € 100,-, want die zullen de fanatiekelingen voor lief nemen). Registratie van gecoupeerde staarten door medische noodzaak. Op deze wijze kun je bijhouden of er dierenartsen zijn die vaak paarden couperen en zal hij/zij zich moeten verantwoorden, met kans op 'ontzetting uit de bevoegdheid de diergeneeskunde uit te oefenen'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:55

Els: probleem is dat de ingreep in nl verboden is, maar het hebben van een gecoupeerd dier niet...