PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: PvdD vreest slager voor paarden van failliete zorgboederij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:33

Ik las al op facebook van die kinderen die de paarden wilden "redden" .
Zucht, geen handelaar die zit te azen op die te hoge prijzen voor die oudjes hoor.
Kenzo mag hier wel gebracht worden overigens hoor .

Sommigen zijn naar mijn mening beter af bij de slacht omdat al dat verhandelen (veel paarden hebben een gebrek) juist dieronterend is ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:04

Als we geld genoeg zouden hebben zou je die stumpers bijna gaan opkopen. Ze volduwen met pijnstillers voor een week of wat als dat nog gaat en daarna op eigen terrein laten inslapen zowat. Die benen van dat trekpaard. Wat moet die een pijn en ongemak hebben, arm ding.

Ik snap op zich pvdd wel met het bieden. Mits ze ze daarna gratis doorschuiven naar een goed adres of ze na een paar fijne dagen en een grondig dierenartsbezoek alsnog laten inslapen bij zware afwijkingen. Ter vookoming van kunnen doorgaan voor een gezond paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:07

Waarom volduwen met pijnstillers? Beestjes zijn beter af bij de slacht dan dat ze nog de handel in gedouwt worden of eerst nog even moeten lijden en dan alsnog worden afgemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:09

Om ze nog even een paar pijnvrije en dus prettige dagen te geven en stressvrij te worden van alle gedoe die ze nu moeten ondergaan. En daarna in laten slapen. Komen ze niet in de voedselketen, want wie zegt dat ze dat nog mogen, zeker bij die oudere dieren. Beestjes een paar fijne dagen. Bij Brooks doen ze dit ook, de deren die niet te redden zijn worden nog een paar dagen zo vertroeteld en mogen ze paard of ezel zijn om ze daarna uit hun lijden te verlossen.

Daarnaast mag wrak vee niet eens vervoerd worden naar een slager. Koe, varken of paard daar zal geen verschil in zitten lijkt me.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:42

Een paar dagen die paarden vertroetelen en dan inslapen maakt voor die dieren weinig uit hoor, het is alleen voor de mens het idee dat het toch nog een paar mooie dagen heeft gehad. Een dier leeft in het heden en niet in verleden of toekomst, dus als het vandaag pijn heeft dan is het beter vandaag dan morgen om het te laten gaan.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:52

Nee en dat ze ineens op een andere locatie staan levert geen stress op 8)7
Gewoon opladen en afleveren bij slachthuis inplaats mee te gaan sleuren.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:31

LuckyLuna schreef:
Peof...

Lees veel dingen als. 'wat is er mis met een enkeltje slagerij'

Echt hoe ondankbaar kun je zijn.
Die paardje hebben gewerkt op een zorg boederij.
Die gaat failliet dus moetenbde beesten mischien naar de slager..

Is het zelfde als dat het bedrijf waar je vader werkt failliet gaat.
Ach Jha hij was toch al oud kan die net zo goed ook na de slager.

Ieder hard werkend wezen verdient een pesion. Niet alleen mensen.
Bha wat kunnen mensen echowistish zijn en alleen maar aan geld denken.. bha

Ik ben het met je eens dat het ondankbaar is, maar deze mensen zijn failliet en gaan dat hun paard niet meer geven als het al van toepassing is, omdat een aantal paarden dusdanige gebreken hebben dat ze met pijn leven. Daarnaast vind ik de staat van verzorging bij een aantal ook al niet juf van het..

Mijn paarden krijgen hier ook hun welverdiend pensioen. Maar ik hou ze niet voor mezelf in leven, als er pijnlijke gebreken komen, laat ik ze gaan. Een paard met pijn laten leven is veel erger dan een paard netjes laten in slapen of slachten. Waarbij een paard dat geslacht wordt voor consumptie nog een doel gaat dienen.
Een heel aantal van deze paarden zijn in die staat.

Maar dat dit met elk paard zo is en ze allemaal naar de slacht moeten ben ik het niet mee eens. Een aantal van die paarden zijn de moeite van het proberen waard(zoals ook bijvoorbeeld de jongere Belg die hierboven staat) . Alleen wel voor mensen die weten dat ze een risico nemen en niet voor beginners..Dat wordt ellende en verdriet voor mens en paard.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:35

muis_lover schreef:
Vind het een beetje raar om te zeggen dat het voor paarden beter is om naar het slachthuis te gaan dan naar een handelaar. Iedereen denkt nu aan een stereotype handelaar maar er zijn ook genoeg handelaren die wel normaal met paarden omgaan.

Denk trouwens dat dit heel interessant kan zijn voor maneges helemaal omdat dit paarden zijn die met gehandicapte hebben gewerkt en ze niet duur zullen zijn.

Over dat laatste: ik denk dat het een goede zaak is dat dit failissement nu uitgebreid onder de aandacht komt. Goede therapiepaarden zijn inderdaad hun gewicht in goud waard! Meestal moeten organisaties die aan hippotherapie doen helemaal van nul beginnen met een dier en dat vraagt veel tijd, inzet en dus geld. Heb er zelf in gewerkt op een psychiatrisch zorgcentrum en een paard opleiden om bv. in een huifbed te lopen kost al snel 2 jaar. Als er tussen deze dieren dus paardjes zitten die nog gezond zijn voor het werk of op een andere zorgboerderij nog een paar jaar voor zorgtrajecten of spiegeltherapie kunnen dienen, dan gaan ze zeker elders welkom zijn. Lang niet alle hippotherapie gaat onder zadel door!

Onze oudste trekpaardmerrie heeft nog verschillende jaren van haar 'pensioen' mogen genieten nadat haar dagen voor de huifkar voorbij waren. Af en toe kroop er nog eens iemand op haar rug voor een paar korte ritjes en ze werd dagelijks goed verzorgd door patiënten die in het zorgtraject deelnamen om zo te leren verantwoordelijkheden op te nemen en weer voldoening te kunnen ervaren in afgewerkte taken. Lekker geborsteld en geknuffeld worden... Ze was stokoud, maar zolang zij zin had in het leven en zichtbaar geen pijn had, waarom dan niet? Toen de tijd kwam waarin ze pijn kreeg, hebben we dat proces met de patiënten gedeeld: ze is niet gewoon stiekem op een vrachtwagen richting slacht vertrokken. Ze is op de gronden ingeslapen en een aantal mensen hebben afscheid genomen van der - ook dat was een deel van de therapie, want rouwen en verlies zijn voor mensen met psychische problemen vaak ook een zware dobber waarin ze begeleiding kunnen gebruiken.

Lijkt me dat hier vaak zwart - wit gesproken wordt: of een dier is jong en kerngezond, of het is oud en doodziek. En tussenin zit niks dan? Als iemand alleen bereid is harde ja-nee stellingen in te nemen, dan ben je alleen theoretisch bezig. Realiteit is vaak een pak verfijnder dan dat. Mensen die deze dieren dus persoonlijk kennen, zullen wellicht goed genoeg weten welk dier nog een toekomst heeft en welk dier niet. Doorwinterde therapiedieren weten trouwens amper van een verhuis: dat levert hen weinig of geen stress op omdat ze door de training mentaal goed gebalanceerd zijn. Ik hoop in elk geval dat een aantal van hen een mooie nieuwe thuis tegemoet gaan en dat geen enkel dier de komende tijd meer dan nodig van handen moet wisselen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:38

Ik denk ook zeker dat de therapiepaarden meer kans hebben dan de kapotte sportpaarden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:40

Wel ironisch dat mensen zeggen dat de paarden het dupe worden van een faillissement. Al deze paarden mankeerde al wat voordat dit bekend werd. Ze waren al het dupe nu is het alleen opeens sneu omdat ze geveild worden om zo en hogere opbrengst te genereren. En met zoveel publiciteit gaat dat vast wel lukken. Maar dat is prima, des te meer gaat er naar de schuldeisers, die dat geld ongetwijfeld goed kunnen gebruiken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:13

tsja...beter dood dan in slechte handen.
Zeg het vaker en blij erachter staan, dood is geen straf.

Tsja...slachtprijs 400 euro...voor oude taaie dieren die niet voor niets bij een zorgboerderij zijn gekomen.

Is dit niet het probleem van de mensen zelf die het zover hebben laten komen. Is niet alsof alleen de balans van afgelopen maand niet quite speelt. Waarschijnlijk als ze eerder al dieren hadden geruimd om zo de kosten te drukken hadden er nu niet zoveel dieren gestaan die stuk voor stuk weer ene plek moeten krijgen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:13

Persoonlijk denk ik dat andere maneges of therapie bedrijven met paarden wel interesse hebben. Ik weet namelijk dat er vanuit mijn oude manege, mijn huidige en een vriendin die in therapie met paarden zit, op het moment wordt gekeken welke paarden hun voorkeur hebben en tot hoe ver ze bereid zijn te gaan met hun prijzen. Ook ben ik zojuist gebeld door een oud stage bedrijf of ik die paarden ken en zin heb om mee te gaan kijken. Ook hun zoeken brave paarden die niet al te duur zijn voor het werk met beginners.

Ik denk niet dat handelaren er erg op inspringen. Wees eerlijk zouden jullie bij een handelaar kijken naar het sportpaard of naar een oude Shire merrie of een Belg? En heel veel winst maken ze niet om die paarden goedkoop op te kopen en daarna door te verkopen naar de slager. Want hadden jullie al gedacht aan benzinekosten, veilingskosten (zeker 40% komt er nog bovenop elk bedrag) en zo gaat het lijstje wel even door.

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:45

Pff en bij kritisch (keurig verwoord en respectvol) commentaar hierover op de Facebook pagina van Stichting Paard in nood word je meteen geblokt..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:48

Ollientje86 schreef:
liever naar de slager, dan van handelaar naar handelaar etc.
Ik vindt het heel sneu voor de paardjes en de mensen daarom heen. Maar helaas kan niet elk dier gered worden

Als men gewoon het dier naar de slacht brengt in NL is het niet zo erg, voor het dier zelf.
Inderdaad beter dan van handelaar naar handelaar.

In dit geval is het wel erg, want de handelaren azen erop en dan gaat ie naar het buitenland en dan begint het paardenleed pas echt, want er valt daar zeker 400 euro op te verdienen. Zoveel krijg je echt niet voor paardenvlees in NL.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:53

bigone schreef:
PvdD is hier wel heer verkeerd bezig, stelletje onbenullen, een trekpaard voor een beginner, sportpaarden met afwijkingen en blessures. Als je het dan toch over argeloze kopers hebt, zo zet je ze wel aan om een paard daar te kopen zonder kennis en kunde. Ze schreeuwen altijd hard maar als ze zich nu eerst eens op de hoogte lieten brengen door kenners, ze hebben waarschijnlijk nog nooit een paard in de kont gekeken.

Een trekpaard kost heel wat aan onderhoud en voer/ ruwvoer. En het zijn geen dieren voor beginners, ze kunnen heel lomp zijn en zijn behoorlijk groot en sterk. Men moet dus sterk in de schoenen staan om ermee te kunnen omgaan.

En inderdaad oude dieren die gaan aardig wat aan de dierenartsenkosten kosten en of paarden met afwijkingen en blessures, Dat wordt huilen en gaat problemen opleveren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:54

Ergens is het goed dat er zoveel gedoe om deze paarden is, anders had je zeker geweten dat ze op transport naar Italie of Frankrijk waren gegaan en dan is het beter dat ze hier of bij een liefhebber of bij de slager terecht komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:43

boerderij14 schreef:
het feit dat ze zegt dat je niet weet of het paard het goed krijgt moeten ze maar een spuitje..
zo word er toch ook niet met de mens omgegaan.
van ooh die krijgt het toch niet goed, die is niets waard hop spuitje ?

Je hebt denk ik zelf ook wel door dat het als een tang op een varken slaat. Of koop jij je mensen ook op een veiling :')
Een paard heeft geen besef van de dood, wel van lijden. Dus op het moment dat een paard met gebreken de handel in gaat, blijft er altijd een kans op malafide praktijken en wie is daar dan het dupe van? Juist. Het paard. En pijn, dat voelen ze wel. De paarden met al die gebreken mogen van mij direct door naar de slacht, om ellende te voorkomen. Slacht in het belang van het paard dus.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:07

_San87_ schreef:
Vegetariër zijn is wel wat anders dan veganist zijn, Margee. Ik ben ook vegetariër, maar mijn zadel en hoofdstel zijn wel van leer, oooeeeh, shocker.

En ik ben niet tegen slachten. Oooeh, even bigger shock.

Ik kom niet onder een steen vandaar, mevrouwtje hatelijk.....
Mij stoort het dat mensen het aanhalen dat ze het zijn als het over dieren gaat, zie je eigen opmerking dus.....

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:11

Ragdollcat schreef:
Ollientje86 schreef:
liever naar de slager, dan van handelaar naar handelaar etc.
Ik vindt het heel sneu voor de paardjes en de mensen daarom heen. Maar helaas kan niet elk dier gered worden

Als men gewoon het dier naar de slacht brengt in NL is het niet zo erg, voor het dier zelf.
Inderdaad beter dan van handelaar naar handelaar.

In dit geval is het wel erg, want de handelaren azen erop en dan gaat ie naar het buitenland en dan begint het paardenleed pas echt, want er valt daar zeker 400 euro op te verdienen. Zoveel krijg je echt niet voor paardenvlees in NL.

In het buitenland ook niet meer hoor. Door de crisis zijn overal bergen paarden over. En met de 40% bovenop je bod die je moet betalen voor het veilinghuis en belasting, ga je het niet redden om winst te maken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:16

Het is vaak vooral het vervoer dat bruut is. Ik kan me voorstellen dat men dat wil voorkomen. Dus gewoon in nederland naar nijkerk. Wat ik ervan gezien heb kundige mensen die vriendelijk met de dieren omgaan.

echt waarom is deze hele wereld overbevolkt met alles. Omdat alles gered moet worden. Helaas gaat dat gewoon simpelweg niet

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:25

JoyCiej007 schreef:
Chimello; wat moeten 'we' dan? Jij praat overigens ook zo lekker met 'jullie dit en jullie dat'. Een dier merkt echt niet dat het geslacht wordt hoor. Poef en 't is dood. En dan kan 'ie daarna best nog lekker smaken ja, heeft hij ook ná zijn dood nog een doel. Doel tijdens leven = ons plezieren en ons geld opvreten, doel na 't leven = functioneel door opgegeten te kunnen worden.

Waarom zou je niet én paardenliefhebber kunnen zijn én voor het slachten van paarden?? Moeten we al die kapotte, niet plaatsbare paarden die je overal gratis kan afhalen tegenwoordig maar allemaal 'ergens een goed plekje gunnen'? Dat ze ingespoten, gesedeerd kunnen worden en dan als 'rijpaard' aan leken verkocht kunnen worden? Of ze laten verhongeren op een weitje omdat 'we' ze hebben 'gered van de slacht'?

Maargoed, volgens mij gaat dit een beetje te ver offtopic, en wordt dit weer de welbekende flauwe discussie voor/tegen paardenslacht.

Ik heb het niet over paardenslacht maar de manier waarom hier kinderachtig gepraat wordt ;) groot verschil.
Staat toch duidelijk in m'n bericht dat ik er zelf ook niet tegen ben ondanks ik vegetarier ben. Maar de manier waarop er over gepraat wordt om (jongere?) bokkers die tegen zijn even te treiteren met 'hmm lekker paardenvlees' vind ik zo doelloos.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:08

JoyCiej007 schreef:
boerderij14 schreef:
dus als wees kindjes/adoptie kindjes naar een nieuw gezin moeten maar vooraf niet weten of ze het goed krijgen moeten 'wij' maar beslissen dat ze ook maar een spuitje krijgen ? om ze zo uit hun lijden te verlossen

hoezo hypocriet ?? wat maakt jouw een beter mens om maar te zeggen dat een paard enkeltje slacht moet geven?

Pfff alsjeblieft zeg, mensen met dieren vergelijken, ga toch ff een end heen zeg! Daar ga ik niet eens meer serieus op reageren, op mensen die een dergelijke kortzichtige en simpele denkwijze bezigen....

Ik heb geen idee van jou leeftijd, boerderij14, en dat hoeft ook niet, maar heb zo wel mijn vermoedens.
En als die kloppen :(:) wees niet bang, dan ligt het aan je leeftijd :(:)
(wereld)wijsheid komt met de jaren, zeggen ze wel eens.......

niet iedereen is hetzelfde he:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:47

boerderij14 schreef:
niet iedereen is hetzelfde he:)

Nee, maar dat heeft daar toch niets mee te maken? Dat niet iedereen hetzelfde is? :o?

Er schort aardig wat aan welk persoon dan ook als je mensen, en dan al helemaal weeskindjes 'een spuitje geven', vergelijkt met paarden (wat nou eenmaal dieren zijn én handelswaar!) en de paarden die hier doodgewoon op een veiling tekoop worden aangeboden, en wie weet.... wel beter af zijn als ze geslacht zouden worden.

Sorry, maar dan heb je een steekje los, dat is geen appels met peren vergelijken, dat is totaal niet weten in welke context je iets moet plaatsen en een flink gebrek aan kennis van hoe de wereld in elkaar steekt.

Met dergelijke opmerkingen kun je écht enorm veel mensen boos maken. Als je dat soort enorm overtrokken en overdreven vergelijkingen die totaal niet gepast zijn, nodig hebt om je statement duidelijk te maken, moet je beter leren argumenteren en redeneren, ipv. naar dergelijke flauwekul te grijpen. |o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:23

Margee schreef:
_San87_ schreef:
Vegetariër zijn is wel wat anders dan veganist zijn, Margee. Ik ben ook vegetariër, maar mijn zadel en hoofdstel zijn wel van leer, oooeeeh, shocker.

En ik ben niet tegen slachten. Oooeh, even bigger shock.

Ik kom niet onder een steen vandaar, mevrouwtje hatelijk.....
Mij stoort het dat mensen het aanhalen dat ze het zijn als het over dieren gaat, zie je eigen opmerking dus.....

Er is meer dan genoeg dat mij stoort. Offtopic geneuzel...

Ik haal even aan dat er een verschil is tussen veganisten en vegetariërs, dat leek je niet te weten getuige je bericht 8-).

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:36

DDH stables onder leiding van Lonneke Borninkhof en Fleur Eijerkamp willen deze paarden een toekomst geven!!!!
Dit kan alleen als zo weinig mogelijk mensen ( individueel) gaan bieden!!!
Kijk snel op de Facebook van DDH Stables!!!