KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:22

Betaal zelf ieder jaar 30 euro om in Duitsland te rijden, plaatje hang je op aan het zadel of hoofdstel. Ruiterpaden zijn dan ook keurig onderhouden. Wil best ervoor betalen, maar dan verwacht ik ook dat de ruiterpaden netjes worden onderhouden.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:25

Als het zo is dat je dan in heel NL kunt buitenrijden voor een bepaald bedrag zit er best iets in. Hier betaal je ook al 85euro per jaar om in een pietepeuterig klein bos te kunnen rijden. Stel dat je naast de penning voor hier in de buurt nog die pas moet betalen, dan vind ik het vette onzin.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:27

Hier in de buurt heb je geen ruiterpaden, maar ik ga jaarlijks een week naar het DFW en daad heb ik best een bedrag voor over als ze de paden keurig blijven onderhouden! Alles kost geld en ik vind het niet erg om daar een bijdrage voor te doen als ik er gebruik van maak.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:48

wauw dit is te belachelijk voor woorden! In Havelte heb je een prachtig natuur gebied waar je mag paardrijden. Er is natuurlijk al jaren een verbod op crossmotoren, maar elke zomer komen we ze tegen.. Leuk als je een ponykamp begeleidt en de paarden slaan bijna op hol omdat ze weer om te bocht komen scheuren en ze je niet zien. Doen ze daar wat aan? Dacht het niet! Zij vergallen alle paden in het bos veel erger dan paarden dat doen. Als er controle is van de boswachter en ze zorgen dat de crossmotoren wegblijven, dan zou ik bereid zijn om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de paden want wij hebben daar immers ook baat bij.

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:53

Maar kijk ik ben een meisje van 13 en hier waar ik rij met mijn verzorgpaard zijn bijna geen ruiterpaden maar ik ga vaak op vakantie waar ik op mijn verzorgpaard daar altijd buitenrijd dus dan zou ik twee keer moeten betalen voor als ik daar weer ben en als ik hier ben wat allebij niet echt veel nut heeft :( het zou bijvoorbeeld wel fijn zijn als er hier dan meer ruiter paden komen.. Maar ik ben ook al lid van de KNHS en de SRR en ik heb een ruiterbewijs... En ik weet niet hoe ik dat allemaal moet betalen van mijn miezerige salaris..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:02

Wat ik mij dan weer afvraag.... Stel dat je straks moet gaan betalen om die gebieden in te kunnen.... Het zal dan een vrije keus zijn of je wilt betalen of niet. Dus of je betaald en mag in die gebieden rijden, of je betaald niet en mag er dus niet komen met paard...

Krijgen diegene die afhankelijk zijn van die gebieden, dus diegene die geen rijbak hebben, dan subsidie om een rijbak aan te laten leggen...?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:11

Als je van het bos afhankelijk bent om te kunnen rijden is het toch geen probleem om ervoor te betalen? Bak aanleggen en onderhouden of een bak ergens huren kost ook veel geld :j .

Ik zie hier in de omgeving wel goed onderhouden paden, scheelt denk ik dat de Utrechtse Heuvelrug een nationaal park is. Ook de Veluwezoom waar we op vakantie gaan is een nationaal park. Die paden zijn fijn om te rijden en goed onderhouden.

Wat me wel een beetje tegen de borst stuit is dat overige gebruikers waarschijnlijk niet gaan betalen (behalve mountain bikers, die betalen in sommige gebieden ook) wandelaars en gewone fietsers maken ook gebruik van paden die onderhouden moeten worden (en wandelaars lopen ook vaak op het ruiterpad). Ik wil best betalen als het eerlijk gebeurt en alleen voor de ruiterroutes gebruikt wordt. Ik snap alleen niet zo goed waarom het onderhoud van een ruiterpad meer zou kosten dan het onderhoud van een (vaak geasfalteerd!!) fietspad of een wandelroute. Ook zijn er meer wandelaars en fietsers dan ruiters en menners. Als ze toch geld nodig hebben kunnen ze beter die doelgroepen er ook bij pakken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:13

Ik vind het weer duidelijk een idee om de kas te spekken ...
Zeker gezien de mountainbikers dan ook zouden moeten betalen.
Ik als rijschool ben in elk geval helemaal niet blij met het plan...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:19

Als het zo gaat als bijvoorbeeld in het PWN-gebied: Iedereen betaalt, dan vind ik het best. Het zou wel mooi zijn als je dan met zo'n pas door heel Nederland kan rijden en niet overal voor ieder stuk bos apart. Hoewel ik op dit moment denk dat de bossen van SBB misschien met één pas worden en de andere gebieden weer met eigen systemen blijven werken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:25

Ik vind dat ik al genoeg belasting betaal. Met de knhs heb ik helemaal niets. Dat zijn die lui die je bij een ruiterbewijs een verzekering aansmeren die je gewoonlijk al hebt. De deplorabele staat van de ruiterpaden hier is altijd een discussiepunt geweest. Ze zijn nog nooit goed geweest, namelijk. En dan kom je er ook crossers op brommers en fietsen op tegen en wandelaars met liefst loslopende en zeer slecht afgerichte honden, die je luidblaffend bespringen. Het is geen gebied van staatsbosbeheer, maar toch.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:37

Ik rij altijd in een klein bosje in de buurt.
Geen idee waar het onder valt maar de ruiterpaden daar die zijn dicht gegroeit....Daar kan je als ruiter niet eens overheen.
Je bent met 10 minuten ook door het bosje heen is een klein stukje bos.
Zou je dan daarvoor ook zo een pas moeten aanschaffen als ze dit doorzetten?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:47

Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan handhaven :-). Dat gaat ze meer kosten dan her en der een stukje ruiterpad onderhouden (vraag is wat ze dan onderhouden?).
Nee, weer een leuk plan van de KHNS om meer leden te werven.....:-(.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:48

Michellkuh schreef:
Betaal zelf ieder jaar 30 euro om in Duitsland te rijden, plaatje hang je op aan het zadel of hoofdstel. Ruiterpaden zijn dan ook keurig onderhouden. Wil best ervoor betalen, maar dan verwacht ik ook dat de ruiterpaden netjes worden onderhouden.

Dat heb ik dus ook. Mogen ze hier ook best doen maar laat die Duitsers en andere die van over de grens hier komen rijden dan ook mee betalen. Net als wij dat bij hun moeten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:52

Als ze voor dat geld wat meer ruiterpaden aan gaan leggen, dan heb ik zo'n pas er best voor over.
Maar voor nu... in ons bos zijn vele leuke mtb paden aangelegd, maar wij kunnen nergens rijden en zelfs het enige ruiterpad in de buurt word omgeploegd en tot mtb pad omgetoverd grrr!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:02

Ik vindt het ook een stom idee...laat inderdaad alle bosgebruikers betalen, alleen dan is het eerlijk imo.

Vroeger zaten mijn ouders bij de stichting paardensport buiten, deze stichting zorgde ervoor dat de ruiterpaden goed bleven. De stichting had goede contacten met de gemeente en er was zo een prettige samenwerking. Zoiets lijkt mij realistischer..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:10

Ruiterrijbewijs is echt dikke onzin.
Ja leuk voor een 12 jarige, maar niet na 30 jaar rijden, hele leven al buiten rijden paarden zadelmak gemaakt te hebben, Z gereden te hebben en dan zou ik daar moeten bewijzen dat ik kan rijden?
En dan nog wat onzin over verzorging, ik denk met paarden een huis dat ook wel goed is gekomen.

Ik heb geen moeite met 15 per jaar te betalen (als het bos dan hier ook eindelijk eens voor ruiters toegankelijk wordt), maar ik distantieer me van het ruiterbewijs.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:14

Praat eens met een boswachter. De subsidie kraan is aardig ver dicht gedraaid voor staatsbosbeheer. Zij zitten klem tussen mensen willen laten genieten van de natuur en geld voor onderhoud nodig hebben. Ze draaien zelf op voor bijvoorbeeld het opruimen van de dump van drugsafval. Dat gebeurt hier in de buurt nogal eens. Kost schijnbaar behoorlijk veel geld. Heb toch wel graag dat ze dat doen. Verder zijn de boswachters hier heel positieve mensen die binnen het redelijke iedereen gunnen om plezier te hebben van de natuur en niet muggen ziften.
Als ik dan moet betalen om hier (om de hoek) het bos in te gaan vindt ik dat prima. Heb er alle belang bij. Ik vindt paarden in het bos ten eerste een heel positieve toevoeging aan de natuur beleving maar realiseer mij ook dat wij meer eisen stellen mbt snoei, paden en oversteken.
Het zou wel iets eerlijker zijn als MTBers ook moeten betalen maar heb er ook geen bezwaar tegen om als paardenhouder eerst eens het goede voorbeeld te geven.

Verder neem ik aan dat je alleen hoeft te betalen als je ook daadwerkelijk een bosgebied (van SBB) betreed. Maar inderdaad óók als je dat maar 1 x per jaar doet. Misschien dat ze daar dan een variant met een dagpas van kunnen maken. En laat in vredesnaam de KNHS er buiten. Die mogen mij (graag zelfs) een bemiddelende rol spelen. Maar niet meer dan dat.

Bedragen tot 35 euro vindt ik heel redelijk. Voor 15euro hoeven ze voor mij niet méér te doen dan ze nu doen. Wordt het wel meer dan 15 euro, zou het fijn zijn als ze een beetje meer zand zouden storten op een aantal paden.
Wat betreft klagen over de paden. Ehm, je rijdt toch in de natuur? Daar vindt je modder, boomwortels en laaghangende takken. Dat hoort er toch gewoon bij? In de natuur verwacht je toch zeker niet een perfect egale bodem?

Wel graag een heel handzaam bewijs-van-betalen. Een muntje aan een ring lijkt mij wel handig.

elisa: de ellende is dus ook juist dat dit soort stichtingen steeds meer ophouden te bestaan. De jaarlijks opruim dag die hier vroeger altijd plaats vondt schijnt ook niet meer georganiseerd te worden. te weinig animo om zelf even de handen uit de mouw te steken.....(en ik doe/deed daar gezellig aan mee want ik heb het zo druk druk druk.....)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:17

Ik betaal al voor m'n buitenrijden, heb een ruiterbewijs omdat ik zonder ruiterbewijs mijn vergunning voor de waterleidingduinen niet kan kopen...soort van ik betaal al dubbel dus!
Als nou met het nieuwe pasje meteen de rest allemaal niet meer zou hoeven....
( maar ik vrees met grote vrezen dat het een extra kostenplaatje gaat worden dat in de gebieden geld waar nog niks te heffen viel. En oh wee-- straks ook voor gegunde aanschaf eerst nog even je ruiterbewijs laten zien!!! )

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:19

little_king schreef:
Ruiterrijbewijs is echt dikke onzin.
Ja leuk voor een 12 jarige, maar niet na 30 jaar rijden, hele leven al buiten rijden paarden zadelmak gemaakt te hebben, Z gereden te hebben en dan zou ik daar moeten bewijzen dat ik kan rijden?
En dan nog wat onzin over verzorging, ik denk met paarden een huis dat ook wel goed is gekomen.

Ik heb geen moeite met 15 per jaar te betalen (als het bos dan hier ook eindelijk eens voor ruiters toegankelijk wordt), maar ik distantieer me van het ruiterbewijs.

Precies!

Die stichting paardensport buiten klinkt niet verkeerd zo. En anders het systeem van Duitsland overnemen als ze willen gaan laten betalen (iig bij Kreis Viersen werkt dat prima).

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:37

Ik rij bij SBB Veluwezoom en koop ieder jaar een vergunning voor 15 euro. De paden zijn er altijd prima onderhouden en heb er dan dan ook geen moeite mee. MTB-ers moeten ook een vergunning kopen.
Hier is gelders landschap gestopt met het ruiterbewijs omdat het controleren alleen mankracht kost en ze geen cent zien van de KNHS. Kan me zo voorstellen dat ook zij op termijn voor een vergunning gaan kiezen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:37

Met mijn huidige paard is buitenrijden geen hobbie maar een drama :) maar mijn kleintje moet straks als hij groot is toch echt weer mee het bos in en als ik daar dan wat voor moet betalen zodat we de paden kunnen behouden dan doe ik dat met liefde en plezier.

Kunnen ze er meteen een mooi pasje van maken dat je bijvoorbeeld aan je zadel kan hangen, waarop je zelf via internet je gegevens en stalgegevens kunt zetten, mocht er dan iets gebeuren weten hulpverleners meteen waar en bij wie je paard thuis hoort :o

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:39

Van SBB krijg je een leren label wat je aan je zadel hangt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:41

Dat pasje betalen vinden de meesten dus geen probleem.

Maar hoe zit het met de voetbalvelden? Worden die niet volledig door de gemeente (lees: ons) gesubsidieerd? En de sporthallen, zwembaden?!

Heb nog geen gemeentelijke binnenbak gezien betaald uit belastinggeld. Paardenmensen zijn vaak beleefd, makkelijke groep om een heffinkje te introduceren.
Prima: maar dan ook heffing voor straatvoetballers die op door ons betaalde stadspleintjes en panna parken aan het sporten zijn.

Landetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:44

Hier zijn wel ruiterpaden, die worden het meest door wandelaars gebruikt. Bij sommige verhardingen hebben ze glas verwerkt in de wegen. Ik ga niet graag naar het bos, vol met prikkende 65_ ers. Staatsbos heeft hier nog nooit een verbetering aangebracht.
In mijn ogen is het de zoveelste manier om aan geld te komen...

Undercover04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:51

Ik rijd toch minimaal 3x per week in het bos. En als de bak te nat is zelfs nog wel wat vaker. Ik vind het heerlijk en wil hier best voor betalen. Als er straks paden gesloten worden omdat het geld op is voor het onderhouden van de paden, zou ik dit echt een ramp vinden! Vooral uit die laatste zin in het persbericht begrijp ik dat de pas echt geen vermogen gaat kosten zoals in bepaalde gebieden het geval is.