Dordtse (16) springt in mestput om paard te redden [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Re: Dordtse (16) springt in mestput om paard te redden [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:17

Wát een held! _/-\o_

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:18

delerium schreef:
In moeilijke situaties leer je de mens echt kennen. En zij heeft het hart op de goede plaats. Mocht iemand haar kennen: breng alle lof maar over! Fantastisch wat ze gedaan heeft!

Dat doen we zeker !

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:20

geerke schreef:
Zoolgangster schreef:

Dat klopt, maar dan gaat het meestal om mest van koeien of varkens... heel veel mensen zijn er al dood doordat ze bedwelmd raakten door de dampen in zo'n mestput.

dat is pure mest,hier zit gewoon nog stro bij en is in de buitenlucht.

Geweldig!Iemand die gewoon handelt!Daar moesten er meer van zijn!

Daarbij was de mesthoop nog geen 2 weken geleden geleegd. Het lag dus nog niet eens voor de helft vol. Het mag er ook niet stinken, de stal staat namelijk midden in een woonwijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:22

Shirley schreef:
Cassidy schreef:
Heel fijn dat het dier er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, en ook dat het meisje ongedeerd is. Maar ik val een beetje over het "zonder er bij na te denken achteraan te springen". Moet wel veilig blijven voor de mensen natuurlijk, en geen enkel paard is het waard om je leven voor te laten. Echt geen enkel paard!

Maar elk paard is het waard om een reddingspoging aan te wagen.
Echt elk paard !

Maar niet ten kostte van alles en al helemaal niet met gevaar voor eigen leven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:24

Dat was in dit geval toch zeker niet aan de orde.
Meiske heeft geen bijzonder groot gevaar gelopen m.i.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:28

Shirley schreef:
Dat was in dit geval toch zeker niet aan de orde.
Meiske heeft geen bijzonder groot gevaar gelopen m.i.

Dat zeg je nu en achteraf.

Op het moment dat iemand zonder na te denken ergens achteraan springt, is hij niet goed bezig.

Een aantal jaar geleden zag een man een auto in het Noord Hollands Kanaal te water gaan en dook er achteraan. Hij wist dat het water diep genoeg was, maar direct onder het wateropvlakke dook hij met zijn hoofd op een paal, en heeft daarbij zijn nek gebroken. De bestuurder van de auto kon er zelf uitkomen. Hij is voor de rest van zijn leven vanaf de nek verlamd.

Als je wilt helpen en risico's wilt nemen, neem dan weloverwogen risico's en spring er niet hals over kop achterna.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:30

Dat soort ongevallen zijn inderdaad dieptriest.
Toch zou ik ook zo "dom" zijn ...

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:29

Voor mij ben je een held. Mocht ze nog een verzorg paard zoeken? Bij deze ben je aangenomen. Haha.
Petje af.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:30

Hier precies andersom: een verzorgster die de paarden los over het erf laat lopen, komt er bij mij niet in... :o
(Maar gelukkig is alles uiteindelijk goed afgelopen! +:)+ )(ondanks de impulsieve reddingsaktie...)

Sammie schreef:
'Ik heb twee verzorgpaarden en ben eigenlijk dagelijks bij de stallen te vinden. De merrie stond wat te snuffelen bij de ingegraven container. Ineens schreeuwde iemand: 'Rita glijdt in de mest!' Ik weet niet precies hoe het gebeurde. Ze loopt wel eens los en moet op een onbewaakt moment de mest in zijn gestapt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:39

Hasjam_poe: er staat nergens dat zij degene was die het paard los liet lopen. Het was niet eens haar verzorgpaard.

Alle complimenten voor dit meisje, super!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:25

Dan ben je een super held! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:54

Shirley schreef:
Dat soort ongevallen zijn inderdaad dieptriest.
Toch zou ik ook zo "dom" zijn ...

We hadden hier in de buurt een paard in de blub in de uiterwaarden... no way dat ik er hersenloos bij insprong, eigenares en ik met touw en sjorband aan de gang gegaan (en dat was al gevaarlijk genoeg) en heb om hulp geroepen... Paard werd net zo goed rustig en kon net zo goed eruit geholpen worden.

Geen sensatiepers, geen brandweer, gewoon de buurman met de trekker. *\o/*

De staleigenaar, een boer, zei voordat hij me de sjorband gaf: "denk aan je eigen veiligheid, het is het niet waard (om je leven te verliezen)...

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:02

Had het gisteren idd al op Facebook voorbij zien komen! Wát een held!
TOPPER! *\o/*

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:21

Ik vraag me, bij het zien van de nieuwe foto, echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze moet dus eerst over die grote bult daar vooraan geklommen zijn en toen dieper.

Vind het ook raar dat het paard losliep en dat iedereen dat daar normaal schijnt te vinden onder het mom: Ze liep wel vaker los........

Begrijp me niet verkeerd, alle lof voor het meisje, maar ik krijg het gevoel dat er wel wat gedaan mag worden aan de veiligheid op die stal :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:24

SAKKIA schreef:
Ik vraag me, bij het zien van de nieuwe foto, echt af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze moet dus eerst over die grote bult daar vooraan geklommen zijn en toen dieper.

Vind het ook raar dat het paard losliep en dat iedereen dat daar normaal schijnt te vinden onder het mom: Ze liep wel vaker los........

Begrijp me niet verkeerd, alle lof voor het meisje, maar ik krijg het gevoel dat er wel wat gedaan mag worden aan de veiligheid op die stal :o

_/-\o_

Dat dacht ik dus ook!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:46

Voor iedereen die het nodig vind om hier te melden dat het gevaarlijk is en dom, dat punt is nu wel duidelijk. Zo is het ook duidelijk dat het in dit geval heus niet zo gevaarlijk was en ook niet vergeven van de giftige dampen.

Gewoon een erg goede daad dus. *\o/*

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:50

Een goede daad zeker, maar ik vond het terrein er gevaarlijk en onverzorgt uitzien tot wat je kon zien op de foto's en het filmpje. Daar heeft het meisje in kwestie natuurlijk weinig over te zeggen, maar het draagd wel bij aan de kans dat er dus wat fout kan gaan.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:53

Ja dat was bij mij op stal ik was torn bij me vp ik was erbij

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:56

Sammie schreef:
http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokkers, Renske_W, HorseTopShop, Caesar, Bluestar & RoWi

De 16-jarige Dordtse Estee Priester twijfelde geen seconde toen ze een paard bijna kopje onder zag gaan in een mestcontainer. De Dordtse dierenvriendin sprong in de container, hield een uur lang het hoofd van het paard boven de mest en redde zo haar leven.

Bij de pensionstallen aan de Stevensweg in Dordrecht is paardrijdster Estee de heldin van de dag. Paard lita houdt enkel wat stijve benen en schrik over aan haar avontuur in de mestcontainer, maar bracht het er, dankzij de voortvarende Dordtse, wel heelhuids vanaf.

'Ik heb twee verzorgpaarden en ben eigenlijk dagelijks bij de stallen te vinden. De merrie stond wat te snuffelen bij de ingegraven container. Ineens schreeuwde iemand: 'Rita glijdt in de mest!' Ik weet niet precies hoe het gebeurde. Ze loopt wel eens los en moet op een onbewaakt moment de mest in zijn gestapt. Daarna gleed ze er steeds verder in, ze kon geen houvast vinden.'

Het paard raakt steeds meer in paniek. De verzorgers, die zelf geen kans zien haar te bevrijden, bellen de brandweer. 'Het zag er zo sneu uit. Ik moest gewoon iets doen. Ik heb geen seconde stilgestaan bij de stank. Voordat ik het wist, stond ik in die mestcontainer.' Aan de mest die meteen in haar kleren zuigt, denkt ze niet. Bang voor het angstige paard is ze evenmin. 'Er was al behoorlijk aan Rita gesjord, maar ik geloof dat ze wel aanvoelde dat ik haar kwam helpen. Nadat ik een plekje vond waar ik kon staan, heb ik eerst haar deken van haar afgetrokken. In de mestput stond een laag water en de deken was helemaal doordrenkt. Die wordt natuurlijk hartstikke zwaar.'

De toegesnelde brandweer geeft Estee een band, die ze om de buik van de merrie vastmaakt. Dan wordt het dier uit de mestdrab getrokken. 'Wat een opluchting. Het had veel erger kunnen aflopen. Ook de redding was riskant. Ze had zich kunnen stoten en gewond kunnen raken. Zo'n wond gaat makkelijk infecteren in een mestput. Rita heeft geluk gehad.'

Estee sprong na de redding langdurig onder de douche. 'Het stonk natuurlijk enorm en mijn shirt krijg ik nooit meer schoon. Maar dat maakt niet uit, ik ben blij dat het paard eruit is. Ik kan er niet tegen als ik zie dat ze pijn hebben. Dan moet ik gewoon iets doen.'

De brandweer is blij met de Dordtse tiener. 'Dieren reageren altijd het beste op mensen die ze kennen. Toen wij aankwamen, stond Estee al in de mest en had ze het paard een stuk rustiger gekregen. Dat is natuurlijk hartstikke fijn,' zegt Pablo van der Kuil van de Dordtse brandweer.

Dat ze bij de stallen een held wordt genoemd, gaat Estee te ver. 'Ik houd gewoon heel erg veel van dieren. Ik was voor elk paard in die put gesprongen. Rita is niet mijn paard. Ik aaide haar wel af en toe. Nu ik dit met haar heb meegemaakt, zal ik haar wel vaker opzoeken.

Klik hier, hier, hier voor een foto.

Video + audiofragment

Ik verbeter het even het is lita :)

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:59

SAKKIA schreef:

nee we vinden hwt zeker niet normaal er was een lijn gespannen maar daar was ze door heen gerend

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:16

Wow wat een held inderdaad! super dat ze het paard zo toch gered heeft :D

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:22

Wauw wat een heldin! Petje af hoor :oo

Het klopt, het is levensgevaarlijk wat ze deed. Maar paard en meisje zijn er gelukkig heelhuids vanaf gekomen, alles is nog heel, dus oke meisje had misschien eerst een beetje mogen denken voordat ze ergens 'zomaar' inspringt, maar in dit soort geval doe je nou eenmaal dingen zonder erbij na te denken. Ik ben in ieder geval blij dat ze er beide goed vanaf zijn gekomen!! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:33

Top gedaan van Estee, niet iedereen stapt zo de bagger prut in.
Zo te zien ook geen hersenloze actie in de zin van in die container kan je inderdaad wel gewoon gaan staan, mits paard dusdanig rustig is dat ze je niet meteen onderuit maait.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:44

Sjolvir schreef:
Top gedaan van Estee, niet iedereen stapt zo de bagger prut in.
Zo te zien ook geen hersenloze actie in de zin van in die container kan je inderdaad wel gewoon gaan staan, mits paard dusdanig rustig is dat ze je niet meteen onderuit maait.

Uuhm nee je kan niet staan in die container ze was er ook al een keer ingezakt lita was wel rustig in tegenstelling tot anders

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:12

hoorde het op de radio, super goed gedaan. Denk dat we uiteindelijk als het er op aan komt allemaal zouden ingrijpen :)