Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:31

Ik wil wel weten waarom mijn kleine opdonder zo graag aan de andere kant wil raken. Er staan geen andere paarden in de buurt behalve zijn maatjes op zijn eigen stukje, het is ook allemaal alleen maar gras en verder koeien. Iets verderop wel huizen maar daar blijft hij gewoon weg en meer dan 100m in de omtrek doet hij ook niet.
Draad met fijne mazen tot op de grond en 1m20 hoog met stroom ervoor in paar lagen deert hem ook niet, hij duwt er onderin tegenaan tot het loskomt, meeplooit of hij zet er zijn tanden in. Stroom van batterij, netstroom, ijzerdraad met koperdraad als extra aan het halster en in de manen, maakt geen reet uit. Als hij eruit wil, dan gaat hij er ook uit.

Ik heb raar genoeg ook zelden schade, de draden blijven allemaal steeds goed strak, nergens iets dat loskomt. Alleen bij gaasdraad zie je dus dat hij er tegenaan heeft staan duwen omdat die omplooit of vervormt. En dan die ene kapotte treinbiels. Dat hij door stroom heen duwt weet ik omdat ik het paar maanden terug toevallig heb gezien.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat hij in paniek slaat van de bulldozers die de wegenwerken elke avond voor mijn poort parkeren. Kan ik helaas niets tegen doen. Die staan steeds zelfs zo dicht tegen het hek dat ik niet eens een pony eraf kan halen moest die wat ernstigs hebben waarvoor transport nodig is. Ook al gehoord van buurtbewoners dat er vaak jagers langskomen die gewoon gaan schieten op paar meter afstand en ook over het land heen gaan. Schrikt hij daar van? Zetten zij de stroom af om over mijn land te kunnen, waardoor hij eruit kan? Is hij bang van hun honden als ze over het land gaan?
Ik weet niet wie de jagers zijn dus gaan informeren kan niet, en de buren zitten ook niet 24/7 achter hun raampje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:39

Hoe laag zit je laagste draadje?
Ik heb de weides hier verdeelt in aparte landjes. En als ik de onderste draad te hoog heb zitten duwt eentje ook zijn manenkam eronder en drukt dan de draad omhoog.
Door zijn dikke bos manen voelt hij daar niets van.

Doe ik een draadje met flinke klap (minimaal 4000 volt anders is hij nog eronder door, maar meestal staat er meer op)
op 15 cm van de grond af, dan eentje op 40 dan moet hij daar met zijn neus aankomen wil hij dat omhoog drukken. En dat heeft hij maar 1 keer geprobeerd. :)

(hogerop zitten er natuurlijk ook nog draden maar dat is voor deze uitleg uiteraard even van minder belang)

Ik weet niet hoe dat bij jou is gemaakt?
veel mensen hebben namelijk de laagste draag pas op 40/50 cm zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:36

Op beide stukken land zit de laagste op 25cm, da's ongeveer kniehoogte van de kleinste (tevens de uitbreker). Op weide 1: Volgende draadje zit op 45, en dan is het 65 - 90 - 1.10. Raar maar waar, hier breekt hij amper uit. Deze weide staat nu alleen onder water en is dus onbruikbaar. Daarom zit er ook geen draadje lager dan 25cm, omdat het dan wel eens nipt kan worden bij wateroverlast aan de grachtkant. Gebeurt zelden, maar heb er geen zin in dat stroomdraad met een waterplas in aanraking komt.

Op weide 2: 25-45-70-1.40. De 2 bovenste banen zijn daar beoband, de 2 onderste zijn stroomdraad.
Achter deze omheining zit op beide stukken land nog de oude omheining, die volledig bestaat uit een laag ijzerdraad, een laag prikkeldraad, ijzerdraad en weer prikkeldraad. Totale hoogte is pakweg 1m. Ik vond deze veel te gevaarlijk, daarom staat er dus een nieuwe voor met stroomdraad.

Hij breekt ook nooit uit aan de straatkant, wel steeds aan de kant van het open veld en de koeienweides. Die hebben prikdraad op 30-60-90 zitten. Kruipt hij ook zo tussendoor. De pony is bruin met witte appaloosa stippenkont, dus de boeren lachen er hier mee dat hij liever bij zijn roodbonte soortgenoten staat :')