Paardenstal moet wijken voor hindoetempel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Paardenstal moet wijken voor hindoetempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:06

Ja zeker mag dat wel, maar een paardenstal vaak beetje buitenaf dus niet midden in de stad etc daar hoort toch geen tempel? Ik vind een tempel echt iets voor in een stad/dorp ik vind een plek van een paardenstal gewoon raar om een tempel te plaatsen. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:08

Okee, wel apart dat je het wel precies zo schreef maar goed je legt het nu uit:+ .. En tja waar zij die tempel willen hebben moeten ze hem maar gewoon bouwen vind ik. Ieder z'n ding.

Vjestagirl

Kir_Ples schreef:
Ja zeker mag dat wel, maar een paardenstal vaak beetje buitenaf dus niet midden in de stad etc daar hoort toch geen tempel? Ik vind een tempel echt iets voor in een stad/dorp ik vind een plek van een paardenstal gewoon raar om een tempel te plaatsen. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. :)

Deze 'stal' staat midden in een woonwijk.

XLeandrosX

Het is niet buitenaf! Maar echt in de stad.....

Tieneke

De plek van de paardenstal is ook een rare plek voor een paardenstal, lijkt.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:11

Kir_Ples schreef:
Nu is een paardenstal wel iets totaal anders als een tempel dat vind ik gewoon raar. Net zoals van een kledingwinkel een crematorium maken dat is net zo goed raar. Dat laatste is even een voorbeeld van de gedachten gang. :)

Hier staat ook een stukje uitleg vanaf de Hindoestaanse kant, geeft misschien wat meer uitleg.. ;)
http://www.hindustani.nl/?p=1496
Citaat:
We komen al bijna 20 jaar bijeen in een verbouwde garage aan de Gaslaan. Straks in een prachtige nieuwbouw Tempel.

Er is dus wel degelijk reden voor de plaatsing, plus dat het geen paardenstal ís...

De akte voor de bouw is btw een jaar geleden al getekend, denk dat die mensen die daar hun paarden stallen dat ook wel geweten hebben (het heeft me wel drie hele Google-minuten gekost om er achter te komen)
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 09-01-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:13

Uhm wacht even een stal midden in een woonwijk??
Ik heb niet het hele topic door gelezen maar heb nu google maps even bekeken.
Voor die mensen die dat dan een fijne stal vinden is het natuurlijk vervelend dat ze weg moeten, maar in dit geval op zich geen rare plek voor tempel.... ;)
Mijn excuus voor mijn foute conclusie dan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:22

Die hindoe's halen trouwens oerhollands geld op met een draaiorgel. Heel sympathiek, ik denk dan dat die paarden ook nog wel ff kunnen blijven staan, volgens mij valt daar echt geen droog brood mee te verdienen :+

Overgens vind ik het zonde om overal gebedshuizen neer te zetten die over het algemeen vrij inefficient gebruikt worden en imo ook een compleet nutteloze functie vertegenwoordigen. Ik bedoel Nederland stikt van de kerken die maar een of 2 keer per jaar vol zitten, doodzonde. Als er in een wijk een mooie plek voor over is kan je dat imo veel beter inrichten met een multifunctioneel buurthuis oid.
Maar als ze het zelf gaan bekostigen maakt dat natuurlijk allemaal geen drol uit en moeten ze met hun eigen grond lekker doen wat ze willen, al zetten ze er een alleen bord op met "lekker puh, jou paard mag hier niet meer kakken" dan is dat nog hun eigen zaak :Y) .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:24

Kir_Ples schreef:
Voor die mensen die dat dan een fijne stal vinden is het natuurlijk vervelend dat ze weg moeten, maar in dit geval op zich geen rare plek voor tempel.... ;)

Je hebt dus nu een aantal zaken heel hard geroepen terwijl je het topic niet goed hebt gelezen.
Kun je je voorstellen dat het zomaar roepen van kwetsende zaken die bovendien niet kloppen heel erg pijnlijk kan zijn?
Het feit dat heel veel mensen dit doen, en dat dit met de komst als mensen zoals Fortuyn en Wilders een gewoonte lijkt te zijn geworden, is knap gevaarlijk. Je zet een toon, schept een sfeer die voor anderen uitermate verdrietig en pijnlijk kan zijn.

Denk na voor je iets roept of neem de moeite je eens echt te verdiepen in hetgeen je roept! Wat dat is namelijk ECHT Nederlands! We zijn een 'kennis' economie... Wanneer je echt Nederlands wilt zijn ga je kennis vergaren en geen haat zaaien of mensen buitensluiten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:26

ik mag die hindoe's wel :D
Citaat:
We hebben bewust gekozen voor een ontwerp dat niet afsteekt ten opzichte van de omgeving, maar toch typische kenmerken heeft van ons geloof.
Voor ons hindoes is het zeer belangrijk dat de buren meedoen met onze activiteiten die we in de Tempel willen starten, zoals yoga, meditatie oefeningen en koffieochtenden voor ouderen. We streven naar harmonie met onze omgeving. We zijn ook druk bezig met het inzamelen van financiën en dat doen we op een heel originele wijze. We zetten een oer Hollandse draaiorgel in met Hindoestaanse nummers op braderieën en festivals. Dat wordt erg gewaardeerd en ontvangen zo giften van alle Hagenaars.

volgensmij is het oude gebouw waar ze nu bijeen komen ook een cultureel centrum, dus niet eens zozeer een kerk maar meer een ontmoetingsplek.

edit:
Citaat:
Zelf ben ik moslim, maar ik vind het prachtig en geweldig dat er een hindoetempel komt.
Ben erg blij dat de hindoes ook hun rituelen in hun eigen tempel mogen uitvoeren, ik gun het ze. Laat Nederland multiculturele schittering teweegbrengen.
Gefeliciteerd met jullie tempel

ook een leuke reactie op die site.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 09-01-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:29

minikatje schreef:
ik mag die hindoe's wel :D
Citaat:
We hebben bewust gekozen voor een ontwerp dat niet afsteekt ten opzichte van de omgeving, maar toch typische kenmerken heeft van ons geloof.
Voor ons hindoes is het zeer belangrijk dat de buren meedoen met onze activiteiten die we in de Tempel willen starten, zoals yoga, meditatie oefeningen en koffieochtenden voor ouderen. We streven naar harmonie met onze omgeving. We zijn ook druk bezig met het inzamelen van financiën en dat doen we op een heel originele wijze. We zetten een oer Hollandse draaiorgel in met Hindoestaanse nummers op braderieën en festivals. Dat wordt erg gewaardeerd en ontvangen zo giften van alle Hagenaars.

volgensmij is het oude gebouw waar ze nu bijeen komen ook een cultureel centrum, dus niet eens zozeer een kerk maar meer een ontmoetingsplek.

Lijkt me zinvoller dan de trainingspakken en bontnekjes die scooteren en boos zijn op de boze buitenwereld omdat onze 'cultuur' verloren zou gaan.... Steek je energie inderdaad in iets zinvollers. Be the change you want to see in the world.
Deze mensen doen tenminste iets zinvols... dat kan van de meeste racistjes in de dop helaas niet gezegd worden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:33

Ninx schreef:
Kir_Ples schreef:

Je hebt dus nu een aantal zaken heel hard geroepen terwijl je het topic niet goed hebt gelezen.
Kun je je voorstellen dat het zomaar roepen van kwetsende zaken die bovendien niet kloppen heel erg pijnlijk kan zijn?
Het feit dat heel veel mensen dit doen, en dat dit met de komst als mensen zoals Fortuyn en Wilders een gewoonte lijkt te zijn geworden, is knap gevaarlijk. Je zet een toon, schept een sfeer die voor anderen uitermate verdrietig en pijnlijk kan zijn.

Denk na voor je iets roept of neem de moeite je eens echt te verdiepen in hetgeen je roept! Wat dat is namelijk ECHT Nederlands! We zijn een 'kennis' economie... Wanneer je echt Nederlands wilt zijn ga je kennis vergaren en geen haat zaaien of mensen buitensluiten.

Heb je zeker gelijk in, ik was helaas net te laat met het aanpassen maar goed dat moet ik maar zien als een leer voor de volgende keer voordat ik op verzenden druk. :)
Het was iig voor niemand kwetsend bedoeld en ik ben ook absoluut geen racist. :)
Ik reageerde naar aanleiding van de openingspost waardoor ik ook nog wat feiten mis liep oa dat deze stal dus midden in een woonwijk staat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:49

Ik vind het geen rare opmerking van Kir-ples eigenlijk ik had ook geen idee dat zulke stallen bestonden en dacht in eerste instantie ook wat een rare plek voor een tempel. Het zou eerder een wakker schud momentje moeten zijn voor de paardenhouders daar dat het niet eens in iemand op komt dat een stal misschien op een inimini perceel in de binnenstad ligt. Ik zie niet in hoe dat kwestsend moet zijn voor iemand dat je een dergelijke aanname doet (behalve voor iemand die het zijn goed recht vind om een paard op een postzegel te houden :x )

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:26

De " stal" ligt midden in een e hte stadswijk, die ook ontwikkelgebied is. Er zijn meer stallen in die buurt en een soort gemeenschappelijke bak in het gemeentepark, waar ook lessen worden gegeven voor de kinderen uit de wijk. Er is al lang sprake van bouwplannen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:47

We gaan hier toch geen religieuze fitty's uitvechten, En vroeger was toen al lang geleden en we zijn in het nu dus heden.
Van Hindu mensen heb je erg weinig tot helemaal geen last. Ze zijn erg rustig en terughoudend. Moet wel zeggen dat hun tempels, nu ja, erg kleurrijk zijn :). Het zal best wel opvallen, meer echter niet.

Ik ben in Den Haag opgegroeid en had in de Cartesiusstraat een schoolvriendin wonen. Ik weet dus hoe het er daar uitziet. Daar houd je dus geen paarden midden in de stad. Jammer dan, dat de eigenaren en lesklantjes een stukje verder moeten fietsen naar een nieuwe en betere plek voor juist dé paarden.

Wat er zich tussen de gemeente en de eigenaren/huurders werkelijk heeft afgespeeld en wat er wel of niet is afgesproken weten we hier dus allemaal niet. Ik vind het veel erger dat steeds meer goede landbouwgrond ten prooi valt aan megalomane plannen van de een of andere ambtenaar die een eigen naamplaatje op een bankje wil hebben. Als deze grond steeds meer verdwijnt, verdwijnen er automatisch ook de plaatsen voor paarden die men bij deze of gene boer kan huren.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

het is dat ik niet racistisch ben anders had ik even een lelijke opmerking geplaatst.
maar dit kan niet en zeker niet zonder in overleg te gaan met de inwoners.
Ook fijn om zo'n weldenkende gemeente te hebben die in plaats van een oplossing te zoeken aangeeft de dieren maar naar de slacht te laten brengen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:24

Diedelo schreef:
het is dat ik niet racistisch ben anders had ik even een lelijke opmerking geplaatst.
maar dit kan niet en zeker niet zonder in overleg te gaan met de inwoners.
Ook fijn om zo'n weldenkende gemeente te hebben die in plaats van een oplossing te zoeken aangeeft de dieren maar naar de slacht te laten brengen.

want de paarden staan zomaar van de ene dag op de andere op straat.
de plannen waren al bekend in 2012, dus helaas ligt het aan de eigenaren zelf.

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:06

In Den Haag worden al jaren paarden en pony's gehouden midden in het centrum van de stad.
Of het hele fijne plekken zijn voor de dieren dat vraag ik me af, maar feit is dat het al jaren zo is.

Vroeger nog meer dan nu, vooral in de Schilderswijk en zelfs op de 1e verdieping van sommige huizen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:42

Wij zouden met zijn allen wat hindu rituelen mogen adapteren, zal de meesten sieren kwa respect naar het leven en de mens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

ik zeg het niet snel maar russel: je slaat de spijker op zn kop!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:49

bibstertje schreef:
franka75 schreef:
Het gaat toch zeker volgens mij bij de ene stal om zon 10 paarden ook kleintjes. En ze nemen al zon weinig ruimte in er staan meerdere paarden volgens mij in die straat. Maar weet ook niet allemaal waar en een kleine manege die allemaal een algemene bak gebruiken. Vind dit echt heel erg hoe gemeen de gemeente dit weer aanpakt.manege zit een paar straten verder.

bedoel jij die bak van klep en co?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:00

fransje23 schreef:
Iemand een idee wat er in de huurcontracten staat van de huidige gebruikers?

Er is een grote bak in de buurt met paddock daar lopen ze heen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:07

Norrit schreef:
Er zijn in Den Haag heel veel kleine stalletjes in de bebouwde kom, tussen de huizen in gewone straten met woonhuizen. als je het niet weet zie je ze ook niet..

Klep en Co hoort daar niet bij en is een soort manege http://www.klep-en-co.nl/
(niet erg paardvriendelijk vind ik maar dat is mijn mening)

Welke ken jij nog meer? per pb graag

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:13

Ik woon ook in Denhaag en naast mijn huis staan er paarden. Gewoon in een stal, dag en nacht, ingebouwd tussen muren en geen daglicht. Met wat platen het dak. Heel veel overlast van vliegen, die beesten komen echt letterlijk amper buiten. Zulke stallen moeten ze imo heel snel opdoeken!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:00

Vjestagirl schreef:
Kir_Ples schreef:
Het is toch belachelijk dat een paardenstal weg moet voor een tempel? Sorry dat ik het zeg maar in dat soort landen zul je écht écht écht heel écht geen Nederlandse kerken gaan vinden. Dit slaat echt nergens meer op.
Ik ben absoluut geen racist oid, maar ik vind wel dat hier in Nederland geen dingen gesloopt hoeven te worden voor buitenlandse tempels/moskee's etc, ik bedoel we leven altijd nog in Nederland.

En als er een Zweedse Ikea of Amerikaanse MacDonalds zou komen zou je wel met alle liefde weg gaan, of alleen als het een oer-Hollandse AppieHappie zou worden?

Daarbij is Hindoeïsme een geloof, en zijn er ook zat autochtone Nederlands Hindoe.

En als je jouw mening hebt: gefeliciteerd: je bent racist.

Daarnaast ben je erg naïef om te denken dat westerlingen, christenen of andergelovigen in andere landen geen mogelijkheden waarmaken. Dat gebeurd namelijk wel.