Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:49

Het is duidelijk dat schadelijke methodes in de hele linie voorkomen. Wat is je punt precies?
Voor- of tegenstander van een landelijk verbod?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:54

Voorstander uiteraard...dressuur is er voor het paard,en het paard niet voor de dressuur imo.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:55

Go Zwitserland.

Eindelijk eens wat verstand.
Paarden kun je ook dmv lang-laag rond en met stelling en buiging en over de rug rijden los krijgen ipv met stang en trens het paard in de krul trekken en daarmee 'soepel maken'. Blijft een grote grap.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:35

tess_84 schreef:
Ik kan het alleen maar toejuichen.
Jammer genoeg is er in veel te weinig landen genoeg aandacht voor dieren(leed), Zwitserland neemt hier een heel mooi voorbeeld aan en ik hoop dat er spoedig veel landen zullen volgen.

Het gebruik van slipketting en anti-blafband bij honden is ronduit zielig. Imo kan het dan ook niet correct gebruikt worden, het moet gewoon NIET gebruikt worden. Met veel tijd, geduld en beloning krijg je echt immens veel gedaan van honden. Een correctie (= agressie) wekt alleen maar meer agressie op, al zal zich dat niet meteen steeds tegen de baas uiten, maar wel op andere manieren.

Ik ben het eens met bovenstaande.
Onze hond is nu twee jaar en op een manier van belonen en goed gedrag stimuleren en geduld opgevoed.

Geen slipketting of blafband... Geen geblaf bij de post of krant, niet trekken of blaffen met lopen... Het kan wel zonder pijn prikkels, je moet er alleen de tijd voor nemen en de juiste manier vinden om je hond positief te belonen, voor de een is dit iets lekkers, de ander een aai en de ander een bal of speeltje... Slaan, prikband,blafband of slipketting komt er hier niet in

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:01

Lusitana schreef:
En als je nou eens GOED leest zit ik die dus aan alle kanten schoon te praten van enige betrokkenheid in de discussie.

Citaat:
En Anky zelf heeft duidelijk geuit dat lang niet elk paard er geschikt voor is en dat ze paarden er naar selecteren, laat dat ook even in je achterhoofd meespelen....Daar ligt nl ook een probleem bij het naäpen. (Er vanuit gaande dat het voor die paarden wel goed zou zijn, ik probeer neutraal te zijn hier).

Citaat:
Daar ligt nou precies het probleem. Veel mensen doen dat dus wel. We hebben het niet over Anky, stap daar nou eens vanaf! stel zij doet het goed, stel haar paarden hebben er baat bij. Dat neemt niet weg dat andere paarden dat allemaal hebben. Omdat ten eerste, volgens Anky zelf niet elk paard er geschikt voor is en ten tweede heeft niet iedereen een trainer die het ontwikkeld heeft of er voorzichtig mee omgaat.....

Citaat:
Laten we eens gewoon voor het gemak er vanuitgaan dat die paarden er geschikt voor waren en zij het goed toepastte en dat ze helemaal geen tekenen van nadelen vertoonden...
Er lijden heel veel paarden wél aantoonbaar door dezelfde methode en daarom is het verboden.

Citaat:
Dat snap ik, maar ik probeer met man en macht te voorkomen dat het een discussie rond Anky wordt. Dat heeft ze verder niet verdiend, ze is er niet bij, en het is niet echt relevant of je nu voor of tegenstander bent.

Persoonlijk vind ik dus dat we daar correct mee om zijn gegaan.

En zij is ook niet meteen "de hele dressuurtop" die je dacht voorbij te zien komen.

Ga dit aub niet maken over ANKY!!!!

Het gaat nu even (deels) over rollkur in het byzonder en het verbod er op in Zwitserland omdat het schadelijk is en niet over alle andere dingen die schadelijk zijn door geknutsel.

Je kunt paardrijden niet afschaffen omdat sommigen niet correct met paarden omgaan, maar je kunt wel wat proberen te doen aan een trainingspraktijk die feitelijk onnodig is.

Het lijkt erop dat je gewoon zit te trollen?

Het lijkt er meer op dat jij denkt dat alles wat gezegd wordt alleen tegen jou is??
Ik heb het over "al degenen die" en jij denkt dat ik het tegen jou heb?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:35

Nee, ik voelde me totaal niet aangesproken, ik ben alleen degene die met man en macht probeert om het niet over Anky te laten gaan en dat zal ik blijven doen.

Wat hondentraining betrteft, mijn hondjes gingen achter auto´s aan. Dat heb ik af kunnen leren door ze te roepen om een koekje voordat de auto zo dichtbij is dat ze er achteraan willen. Ze moeten dan kiezen en willen toch liever een koekje. Nu hebben de auto´s niet meer dezelfde aantrekkingskracht en het gebeurt nog maar zelden dat ze achter een aan gaan.
Ja dat kost even tig keer herhalen en er boven op zitten, maar je hebt je leven lang er plezier van.

Maar op zich kan in sommige situaties een rukje van een slipketting genoeg zijn voor hetzelfde effect. De slipketting op zich is zo erg nog niet, hij moet alleen niet voor verwurging gebruikt worden, daarom zijn ze alleen toegstaan met stop (en dus niet totaal verboden).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-01-14 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:45

Ik krijg nu steeds reclame voor honderhouders cursussen onder inbeeld :+
(ook verplicht in zwitserland trouwens als je een hond aanschaft).

Ik geloof dat een aantal niet begrijpt dat zo'n verbod op rollkur niet betekend dat je 5 euro moet betalen elke keer als je paard zich even in de borst bijt, maar dat het een mogenlijkheid biedt om mensen die duidelijk met dwang de paarden in onnatuurlijke houdingen forceren (bijvooreeld met hulpteugels, of zelfs regelmatig met de kop op de borst vastbinden zoals in de western ook nog wel eens gebeurd) strafrechtelijk aan te pakken. Er gaat echt geen politie naast je bakrand staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:50

Sizzle schreef:
Ik krijg nu steeds reclame voor honderhouders cursussen onder inbeeld
(ook verplicht in zwitserland trouwens als je een hond aanschaft).

Internet werkt slim in op dat soort dingen ;)
Maar heb je het idee dat het helpt, zo´n verplichte cursus? Het lijkt een heel goed idee, maar aan de andere kant heb ik zoiets van sommige slechte honden eigenaren blijven een slechte hondeneigenaar ook als hij meer kennis heeft.
Aan de ander kant komt mishandeling meestal voort uit onwetendheid en onmacht. Dus op zich moet het helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:56

Het werkt in die zin dat ik eigenlijk nooit last heb van honden die op wandelaars of paarden toerennen.
De eigenaren pakken ze of direct aan de lijn of ze luisteren gewoon goed.
Ze weten ook verrekte goed dat als een wandelaar of ruiter melding maakt van slecht gedrag van de hond dat ze dan na een aantal meldingen de politie op de stoep kunnen krijgen.

UIteraard zijn het vooral de schoothondjes die nog wel eens wat minder fatsoenlijk zijn, maar die zitten toch standaard aan een riempje.

Er ligt ook nergens hondenpoep trouwens.

Mijn paard staat net over de grens in Frankrijk en daar hangt wel regelmatig een hond in de staart. Ik weet doorgaans precies welke hond bij een Fransman hoort en welke van een Zwitserse eigenaar is.
Als een hond toch een keer naar me toeloopt of blaft bieden ze ook accuut hun excuus aan.

Mishandeling kan altijd voorkomen (net als door rood licht rijden). Wel is het zo dat als je een hond hebt die de hele dag alleen is en niet tussendoor wordt uitgelaten een melding van je buren voldoende is voor een bezoekje en een dwingend advies hier wat aan te veranderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:02

Okee, klinkt ontzettend positief!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:16

Wauw zeg, daar gaan ze behoorlijk ver in, in Zwitserland. Ik kan dat alleen maar toejuichen!!
Het is inderdaad zo dat ongewenst gedrag van hondeneigenaars (of diereneigenaars in het algemeen) vaak samenhangt met onwetendheid. Dan kan zo'n verplichte hondencursus toch echt nuttig zijn, denk ik.
Wat een andere instelling gewoon, fantastisch. Als je hier voor zo'n dingen naar de politie gaat, lachen ze je in je gezicht uit...

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:19

Dit is echt al een super goede vooruitgang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:44

tess_84 schreef:
Wauw zeg, daar gaan ze behoorlijk ver in, in Zwitserland. Ik kan dat alleen maar toejuichen!!
Het is inderdaad zo dat ongewenst gedrag van hondeneigenaars (of diereneigenaars in het algemeen) vaak samenhangt met onwetendheid. Dan kan zo'n verplichte hondencursus toch echt nuttig zijn, denk ik.

Idem verplichte cursus voor paardeneigenaars en - in spe.
Uiteraard NIET gemaakt door de sectorraard (die hebben een bedrijfsbelang) noch door de ruiterclub (die hebben een gebruiksbelang).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:28

Mijn berichtje toch maar verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 04-01-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:30

tess_84 schreef:
Als je hier voor zo'n dingen naar de politie gaat, lachen ze je in je gezicht uit...

Nadeel is dat als je een keer een ruig feestje hebt dat ze dan na de 3e waarschuwing zonder pardon je een boete van 150 frank geven en je stereo even 'lenen' voor de rest van de avond. :')

Het pietlutterige met regeltjes heeft voor en nadelen ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:32

Huh in Nederland was rollkur toch ook verboden? :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:35

Rollkur is internationaal onder de auspiciën van de FEI verboden. Dus op wedstrijden.

Dat is niet hetzelfde als een landelijk verbod, waar het geldt voor iedereen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:46

oh bedankt voor de opheldering! Dat wist ik niet.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:51

Sizzle schreef:
tess_84 schreef:
Als je hier voor zo'n dingen naar de politie gaat, lachen ze je in je gezicht uit...

Nadeel is dat als je een keer een ruig feestje hebt dat ze dan na de 3e waarschuwing zonder pardon je een boete van 150 frank geven en je stereo even 'lenen' voor de rest van de avond. :')

Dat is waar, regelneverij heeft ook z'n nadelen. Maar ik vind dat ze in België op vlak van dierenwelzijn écht wel wat strenger mogen zijn. Ik meen het serieus, toen wij aangifte gingen doen van onze kat die vermoord was (en we hadden zelfs een sterk vermoeden door wie), lachten ze ons nog net niet uit. Dat is wel even slikken dan hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:15

Sizzle schreef:
tess_84 schreef:

Even off-topic, ik dacht wat praat ze over de munt, maar jij woont echt heel dicht bij mij. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:55

Lara_Silver schreef:
Even off-topic, ik dacht wat praat ze over de munt, maar jij woont echt heel dicht bij mij. :)

Ja klopt, ik had je al eens eerder gespot met een foto topic.
Nu zitten we weer wat dichterbij, we zijn net van Basel naar Duggingen verhuist en dat ligt op het begin van de route naar Delemont :D

Mocht je ooit een zadelpasser nodig hebben...... :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:07

Ok cool, dat is wel goed om te weten, ik zal er aan denken! :)

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:54

Suzanne F. schreef:
paradisex schreef:
Gelukkig dan zijn het toch al meer dieren die niet meer moeten leiden ! :D

Leiden of lijden?

Sneu gemauw,heb je niks beters te doen Suzanne F??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:04

Een beetje onnodig om in te gaan op een loze opmerking van 4 pagina's en bijna een week terug, lijkt je niet?