Yessy schreef:Eerlijk gezegd geloof ik hier de bestuurder ook wel, waarom zou je met een dure auto op 2 meter achter een paard gaan rijden om iemand te pesten? Met een beetje pech heb je een hoef in je voorkant, daar schiet je echt niets mee op.
Veel mensen hebben nu eenmaal geen flauw idee hoe je met paarden moet omgaan. Om mijn vriend te quoten 'sinds ik een paar keer met jou en je paard naar buiten ben geweest, begrijp ik pas hoe asociaal ik soms ben geweest in de auto rondom paarden'. Mensen halen paarden in zoals ze wandelaars, fietsers en mensen met honden inhalen. Als er 30cm tussen zit dan past het en als je extra gas geeft ben je er sneller voorbij. Belachelijk als je weet hoe een paard denkt en doet, maar ontzettend logisch als je nog nooit zo'n beest van dichtbij hebt gezien. En aangezien de meeste mensen nooit verder zijn gekomen dan een pony aaien op de kinderboerderij…
Het is dus aan ons ruiters om duidelijk te maken dat iemand afstand moet houden of rustig aan moet doen, en om onze paarden op te voeden zodat de gevolgen zo klein mogelijk zijn als het eens fout gaat. En dat is allemaal lastig en vervelend en ik zit ook weleens te vloeken tijdens een buitenrit, maar dat is wel de realiteit.
Overigens is er een tijd terug een campagne geweest met o.a. televisiespotjes, maar het lijkt me heel zinvol als die nog eens herhaalt wordt, ieder voorjaar bijvoorbeeldDan hou je alleen die paar echte aso's over die er alles aan doen om jou met paard en al de sloot in te laten gaan, maargoed zulke mensen kun je weinig tegen doen
Heel goed uitgelegd, ben het ook met je eens