Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:34

Yessy schreef:
Eerlijk gezegd geloof ik hier de bestuurder ook wel, waarom zou je met een dure auto op 2 meter achter een paard gaan rijden om iemand te pesten? Met een beetje pech heb je een hoef in je voorkant, daar schiet je echt niets mee op.

Veel mensen hebben nu eenmaal geen flauw idee hoe je met paarden moet omgaan. Om mijn vriend te quoten 'sinds ik een paar keer met jou en je paard naar buiten ben geweest, begrijp ik pas hoe asociaal ik soms ben geweest in de auto rondom paarden'. Mensen halen paarden in zoals ze wandelaars, fietsers en mensen met honden inhalen. Als er 30cm tussen zit dan past het en als je extra gas geeft ben je er sneller voorbij. Belachelijk als je weet hoe een paard denkt en doet, maar ontzettend logisch als je nog nooit zo'n beest van dichtbij hebt gezien. En aangezien de meeste mensen nooit verder zijn gekomen dan een pony aaien op de kinderboerderij…

Het is dus aan ons ruiters om duidelijk te maken dat iemand afstand moet houden of rustig aan moet doen, en om onze paarden op te voeden zodat de gevolgen zo klein mogelijk zijn als het eens fout gaat. En dat is allemaal lastig en vervelend en ik zit ook weleens te vloeken tijdens een buitenrit, maar dat is wel de realiteit.

Overigens is er een tijd terug een campagne geweest met o.a. televisiespotjes, maar het lijkt me heel zinvol als die nog eens herhaalt wordt, ieder voorjaar bijvoorbeeld :j Dan hou je alleen die paar echte aso's over die er alles aan doen om jou met paard en al de sloot in te laten gaan, maargoed zulke mensen kun je weinig tegen doen :\

Heel goed uitgelegd, ben het ook met je eens :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:41

VeraPopeye schreef:
Ceriadwen schreef:
Zodra iemand zich op een paard op de openbare weg begeeft is deze verkeersdeelnemer en gelden de regels zoals opgesteld in de weg en verkeerswet. Dat houd in dat je daar rijd waar toegestaan is en dat je geen hinder bent voor overige verkeersdeelnemers.

Als je als ruiter rijdt waar toegestaan moet je midden op de weg, lijkt me allemaal niet slim.

Slim of niet, het is zoals de wetgever het bedacht heeft.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:44

Ceriadwen schreef:

Ik denk dat de betreffende bestuurder dan al helemaal er achter op in gereden was. Nee je moet gewoon achter elkaar in de berm stappen, is ook prima gedoogd geen probleem. Maar midden op de weg vind ik nog achterlijker als een zweep gooien.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:49

Just_Sannee schreef:
Snadrem schreef:
Was het een stalen longeerzweep met een sloopkogel er aan of zo?

I came in like a horsewhip? :+

Hahahahahahaha

Netam89

Re: Ruiter beboet met €1800,- voor gooien van zweep naar auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:52

Wat een belachelijk verhaal, de bestuurder van de auto had eigenlijk dit bedrag moeten betalen en niet de ruiter

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:54

VeraPopeye schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik denk dat de betreffende bestuurder dan al helemaal er achter op in gereden was. Nee je moet gewoon achter elkaar in de berm stappen, is ook prima gedoogd geen probleem. Maar midden op de weg vind ik nog achterlijker als een zweep gooien.

Eens hoor! Berm is de betere plek en gelukkig gedoogd. Dat iets in de wet staat betekend niet automatisch dat ik het er als persoon mee eens ben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:21

Just_Sannee schreef:
Snadrem schreef:

I came in like a horsewhip? :+

Hahahahaha, waar is de vind ik leuk knop :P

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:26

Belachelijk hoog bedrag, zeg!
Als ik Nadja uit de wei haal moet ik ook een gedeelte langs de weg lopen, als er dan een auto heel hard langs me heen raast sla ik ook gewoon met een zweep op het dak van de auto..

Ik vind ook dat de autobestuurder zeker een boete had moeten krijgen, de ruiter heeft in mijn ogen niet veel verkeerds gedaan..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:32

xRobin919 schreef:
Belachelijk hoog bedrag, zeg!
Als ik Nadja uit de wei haal moet ik ook een gedeelte langs de weg lopen, als er dan een auto heel hard langs me heen raast sla ik ook gewoon met een zweep op het dak van de auto..

Ik vind ook dat de autobestuurder zeker een boete had moeten krijgen, de ruiter heeft in mijn ogen niet veel verkeerds gedaan..

Je begrijpt wel dat jij strafbaar bent en de automobilist niet hoop ik?

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:03

ZoeyDercks schreef:
liefsmarleen schreef:
Ik geef haar wel echt gelijk, als wij buiten rijden met de koets en er komt een auto aangeraced, slaan we ook meestal met de zweep tegen het voorruit...

Als ik uberhaupt al een auto aankomt die veel te hard rijdt steek ik mijn dressuurzweep zo ver uit dat hij wel moet afremmen omdat hij er anders niet langs kan.
Jij remmen? Ik zweepje weghalen.

Soms rij ik ook gewoon midden op de weg omdat mensen je anders niet zien en dan ga ik ook pas aan de kant als ze afgeremd hebben.

Liever dat dan hetgene wat ik laatst had.
Had op een bospad een busje achter me, maar ik kon niet aan de kant.
Gaat ie duwen, vol inhalen terwijl dat duidelijk niet ging, terwijl mijn paard net een stap naar links zette!
En dan nog durven toeteren hè. Mongool had met zijn spiegel vol mijn been geraakt.
Zo een krijgt er van mij dan wel echt een middelvinger. Sukkels.

Ik heb zelf ook een rijbewijs en ik weet hoe frustrerend het kan zijn.
Maar als het een paard is hou ik tig meter afstand en haal ik pas in als het kan.
En dan niet overdreven hard.

Met in het midden van de weg te rijden moet je ook opassen. Wij waren overlaatst met een groep van 13 paarden en een huifkar waar nog eens een 30tal mensen opzaten richting de sint-hubertuswijding aan het stappen. Een auto wilde voorbij racen, en ook enkele van onze groep hadden dit idee. Deze heer is wel gewoon blijven doorrijden en heeft zo van links naar rechts op 2cm tussen deze paarden doorgereden (terwijl er een vrouw door de raam hing te gillen, en de bestuurder zat te toeteren), 1 paard werd hierbij geraakt. Wij hebben met een stuk of 25 mensen een klacht willen indienen (we hadden het kenteken). 't was op de grens tussen 2 gemeenten in. En in beide gemeenten wilden ze hier niets aandoen... Dus als je in 't midden loopt moet je nog zeker zijn dat ze zeker wel stoppen ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:06

Snadrem schreef:

_O-

Ja ik draag mijn zweep altijd 'ruim' naar 'buiten' mochten ze dan te dicht langs me rijden, krijgen ze inderdaad een zweep op hun auto, maar dan rijden ze toch echt MIJ aan, ik beweeg dat ding niet. Gebeurd overigens regelmatig, en mijn zweep steekt hoogstens 20 cm uit mn wagentje. ZO dicht rijden ze er dan dus langs.En nee, geen smalle weg.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:49

Ik schrik van de reacties die sommige geven en wat zij doen met automobilisten die in hun ogen de ruiter en paard "expres" in gevaar brengen. Misschien is het gewoon onwetendheid en niet altijd met opzet?!

Nog nooit is het in me opgekomen om een zweep op iemand zijn auto te meppen of gooien, omdat ik vond dat diegene te hard voorbij komt rijden of te dicht achter me heeft gereden. Je weet in de meeste gevallen toch helemaal niet of dat met opzet is? En ook al is het wel met opzet dan is dat nog geen rede om voor eigen rechter te spelen. Jammer dat dit de maatschappij is en de manier waarop mensen met elkaar om gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:28

Er heerst gewoon te veel onwetendheid over paarden in het verkeer. Als dat nou eens verandert zal het een stuk beter gaan.op de weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:31

Ceriadwen schreef:
Zodra iemand zich op een paard op de openbare weg begeeft is deze verkeersdeelnemer en gelden de regels zoals opgesteld in de weg en verkeerswet. Dat houd in dat je daar rijd waar toegestaan is en dat je geen hinder bent voor overige verkeersdeelnemers.

Zo heel moeilijk is dat niet. Wij ruiters hebben altijd op een of andere manier het idee dat het verkeer zich vooral altijd aan ons aan moet passen. Zo is het nou eenmaal niet, wij moeten ons aanpassen aan het overige verkeer.

Komt daar ook inderdaad zoals Jans zegt een Act of Agression bij kijken zoals het paard richting een auto sturen en een zweep gooien naar de auto, dan vind ik dat de dame in kwestie er nog bekaaid van afgekomen is.

Ik pas mij altijd aan aan het verkeer maar de mentaliteit van tegenwoordig is HAAST en niks anders.
Mensen raken al in de stress als ze 1 minuut later komen.
Misschien een klein beetje rekening houden met elkaar of je nou op de fiets zit, loopt , autorijd of zoals ons bokkers op of achter een paard zit, zou de wereld een stuk leuker maken.

Als ik 10 ritten heb zijn er 9 met vloeken en schelden. En dat is niet omdat ik in volle galop het dorp door race waar net de kindjes uit school komen.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:40

liefsmarleen schreef:
Ik geef haar wel echt gelijk, als wij buiten rijden met de koets en er komt een auto aangeraced, slaan we ook meestal met de zweep tegen het voorruit...

Dit herken ik ook. Wij rijden ook met een paard voor de wagen e speciaal voor asociale automobilisten heb ik een speciale zweep op de wagen. Indien gebruikt weet de automobilist zeker dat ie schade heeft.... Moet ie zich maar gedragen en het leven van mij en mijn paard niet op het spel zetten.... :D

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:20

Ik wil niet weten wat er gebeurd als er een zweep door een vooruit heen gaat of de automobilist schrikt, wijkt uit en rijdt hierdoor de auto tegen een boom oid.
Afhankelijk van het letsel wordt waarschijnlijk de aanklacht (poging tot) doodslag.

Ik keur het gedrag van beide partijen af.

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:15

Laat ik maar zo even zeggen, een ruiter of aanspanning passeren of tegemoet komen met 8o km/u op minder als 1 meter afstand is de normaalste zaak in Nederland. Je moet jouw paard/pony ten alle tijde onder controle hebben,..... zeggen de medeweggebruikers!
Maar als jij met JOUW AUTO hun kinderen op dezelfde manier passeert of tegemoet komt, ben je een ....... vul maar in met hoofdletters.
Anticiperen en elkaar in de waarde laten zijn moeilijke woorden.....

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:17

Naast je neerleggen en genieten van een buitenrit, met de gedachte van ........zij weten niet beter.

Bentheeeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:53

Hoge boete voor alleen maar een zweepje.....

Botervlootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:48

ik vind dit echt onzin hebben die mensen niks beters te doen dan een Veeeeel te hoge boete geven aan iemand die alleen maar haar zweepje naar een auto gooide! _-:(
En ik had hetzelfde gedaan als iemand zo deed bij mijn paard ~~}>

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:41

tfoe zeg als ie dit had gedaan bij mijn vorige vp (Pecheron) had mn paard door die auto heen getrapt denk ik... Mongolen zeg tegenwoordig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:50

Wat zijn hier een hoop asociale ruiters en koetsiers aanwezig zeg, nooit gedacht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:52

marina62 schreef:
liefsmarleen schreef:

Dit herken ik ook. Wij rijden ook met een paard voor de wagen e speciaal voor asociale automobilisten heb ik een speciale zweep op de wagen. Indien gebruikt weet de automobilist zeker dat ie schade heeft.... Moet ie zich maar gedragen en het leven van mij en mijn paard niet op het spel zetten.... :D

Ja, lach er maar om, stoer verhaaltje. Totdat je de verkeerde tegenkomt die je persoonlijk wel even van de wagen trekt of je aanklaagt. En dan ben je flink de lul. En terecht.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:56

Hoe veel weegt dat zweep dan wel niet? Kan de paard wel zo veel gewicht dragen? _O-

Echt belachelijk dat je zoiets doet! Je moet toch wel weten dat het een paard is en dat je niet mag toeteren, vind het ook echt een belachelijk bedrag

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:56

Ik kan ook weinig met die spierballentaal en ik vind mensen die zo denken eigenlijk veul erger dan diegene die uit onwetendheid te dicht passeert, of toetert.