Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:46

marjan19 schreef:
StableDoor schreef:
Helemaal verdiend :D

Hoe Charlotte met Valegro rijdt... dat is nou echte dressuur! Ik kan hier echt van genieten! Zo vriendelijk, in harmonie en het ziet er zo natuurlijk uit! Charlottes houding is prachtig, het lijkt net of ze niet beweegt, alsof Valegro alles zelf doet. En dat is het ultieme doel van dressuur: zo in harmonie rijden, dat het lijkt alsof de ruiter niets doet en het paard het allemaal op een natuurlijke manier uitvoert. Dat doel heeft ze zo'n beetje bereikt, daarom vind ik haar score meer dan verdiend. Natuurlijk zitten er nog foutjes in, maar dat is bij iedereen, anders had het ook geen zin om wedstrijden te rijden.

Ik vind het erg bijzonder dat veel bokkers Charlotte het licht niet in de ogen gunnen. Charlotte heeft gewoon goed gereden, beter dan Edward, punt. Bij Edward zit er gewoon veel meer spanning in, en Undercover kropt zich soms helemaal op. Toch vond ik deze proef van Edward beter dan de meeste die hij heeft gereden, er zat al meer ontspanning in dan bij de meeste proeven van Edward, maar nog niet genoeg. Het ultieme doel van dressuur haalt Edward daarom nog niet. De spanning moet eruit, de stangteugel veel losser, hakken niet optrekken, netter gaan zitten en dan komt Edward dichterbij dat ultieme doel.
Op de OS bij Charlotte en Adeline waren veel bokkers ook al zo. Het was toch overduidelijk dat Charlotte beter reed dan Adelinde? Adelindes proef was een en al spanning (mond open, staartzwiepen), Charlotte reed met ontspanning. Adelinde is overigens wel wat aan het verbeteren op dat punt.
En ik hoor mensen miepen over dat Charlotte niet goed zou zitten. Adelinde, Anky en Edward kunnen niet beter zitten dan Charlotte. Adelinde hangt aan haar teugels, Anky stuitert en Edward heeft pinguinvoeten. Charlotte zit iets naar voren. Niemand zit perfect.

De jury is internationaal, het is dus onzin om te zeggen dat Charlotte hogere punten krijgt omdat ze in haar thuisland rijdt. Ik vraag me ook af wat Valegro's eventuele overgewicht te maken zou hebben met de score van Charlotte. Wat maakt het gewicht van het paard uit voor de score?

Charlotte heeft gewoon verdiend gewonnen, klaar. En omdat ik vind dat het lijkt alsof ze iets in haar beugels staat, miep ik direct? Wat fijn dat anderen hun mening ook gewoon mogen geven, zonder zo respectloos behandeld te worden.

Hé zeg, rustig aan! Ik zeg nergens dat je je mening niet mag geven, ik geef de mijne ten slotte ook. En ik heb ook nergens gezet dat ik het tegen jou heb. Wat ik met mijn bericht bedoelde is dat ik het erg raar vind als mensen alle kleine dingetjes gaan afkraken, terwijl de andere ruiters die zij helemaal geweldig vinden het ook niet perfect doen. Met dat miepen heb ik het over de mensen die dingen zeggen als 'totaaaal niet verdiend want ze zit naar voren' of 'Edward rijdt veeel beter want die zit niet naar voren'. Ik heb het over de personen die Edward/Adelinde/Pietjepuk veel beter vinden, maar niet kunnen onderbouwen waarom. Als iemand zegt 'ik vind dat ze minder punten moet krijgen omdat haar houding niet klopt. Ze zit wat teveel naar voren, waardoor ze dit en dat...ik denk dat ze dat niet zou moeten doen.' is het iets heel anders dan 'Edward rijdt beter, want Charlotte zit naar voren en Edward niet'. Kritiek hebben mag, dat is juist goed, mits goed onderbouwd. Zonder kritiek kan niemand beter worden.

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt. Dit was zeker geen aanval op jou. Dit was gewoon een opmerking van mij waarmee ik doel op niet onderbouwde meningen of argumenten die kant noch wal slaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:46

@horseyfries De piaf wordt gereden op de plaats of bijna op de plaats volgens de officiele omschrijving, dus er kan nooit aftrek worden gedaan als het paard wat van de plaats komt!
De overgangen kunnen dus als ze vloeiend zijn ook gewoon met tienen beloond.

horseyfries

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:54

Lusitana, kijk nog eens naar het filmpje, kijk naar de plek waar ze de piaffe begint en waar ze eindigt. Dat is niet meer "bijna op de plaats", en ik weet uit ervaring als ik het zo zou doen dat ik daar niet meer dan een zeven voor krijg en dat er "te voorwaarts" bij staat.
Als je de piaffe doet zoals zij hier toont, geen moment écht op de plek, dan worden de overgangen een héél stuk gemakkelijker en kun je daar dus ook geen tien voor geven.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:02

Voor zover ik weet heb je 1 meter speling om in de piaffe voorwaarts te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:07

horseyfries schreef:
Ik ben het eens met de mensen die vinden dat dit geen wereldrecord waard is.
Niet dat ik het Charlotte niet gun, want Charlotte vind ik hét voorbeeld van hoe je moet rijden, voorwaarts, meegaand met je paard, zelfs in je overgangen terug. MAAR er zitten best een aantal punten in deze kur waarvan je niet kunt zeggen dat ze tussen de 9 en de 10 zou moeten scoren, zoals de al genoemde veel te voorwaartse piaffes en het halthouden. Doordat de piaffe zo voorwaarts wordt gereden kun je ook de overgang erin en eruit niet met een tien belonen omdat ze het zichzelf gemakkelijker maakt door voorwaarts te blijven gaan, zo'n overgang kan pas een tien zijn als je naadloos van passage naar een piaffe die echt op de plaats blijft gaat en ook er zo weer vanuit een piaffe op de plaats toch vloeiend eruit kan rijden in passage.
Ik zou verwachten dat dit rond de 90 % zou scoren maar door het niet helemaal stil staan en de piaffes niet meer dan dat. Verder een geweldige dressuurproef, al blijft de muziek me niet bekoren en vind ik het een samengeraapt zooitje van op zich leuke stukjes, maar zonder "verhaal erin" en dus pakt het mij in ieder geval niet. Dit is één van de weinige kuren die ik net zo lief zonder muziek zie want qua rijden blijft het geweldig om naar te kijken.

Ik ben het helemaal met je eens HF.
Maar als je op bokt wat kritiek durft te geven op Charlotte dan zijn er een aantal bokkers die vinden dat je jaloers bent. :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:14

Bij het eerste halthouden staat Valegro toch echt wel keurig een paar seconden stil, alleen de overgang daarna is wat minder.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:15

Ik vind Charlotte technisch heel correct rijden. Ik persoonlijk vind rollkur een naar gezicht, LDR ook en dat spectaculaire voorbeen heeft voor mij geen enkele meerwaarde in de dressuur; integendeel. Ik vind het er raar en onnatuurlijk uitzien. Maar goed; ieder zijn ding.. ;) Het blijft een jurysport.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:16

De piaffe is volgens het boekje uitgevoerd, de overgangen zijn volgens het boekje uitgevoerd.

Er zijn andere punten waar zeker kritiek bij kan en die zijn ook niet beloond met een 10.

Dat iemand de muziek niet ziet zitten heeft verder weinig met de rijkunst of zelfs de artestieke uitvoering te maken. Dat is een kwestie van smaak.
Niet iedereen laat een stuk componeren naar de kür...

Ik heb nog niemand iets over jaloezie horen zeggen, Gast5428.

Er is alleen hier en daar iets gezegd over verschil in kritiek leveren op buitenlanders of nederlanders...

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:31

Naar mijn weten mag je in de piaffe een halve hoef per pas voorwaarts. Het valt mijecht op dat er vooral door de meeste de mindere dingen benoemd worden. Ze heeft echt briljante dingen laten zien!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:52

Vind ik ook. Ik heb het filmpje 1 keer gezien, maar volgens mij mag de overgang vanuit het halthouden dan wel niet zo vloeiend geweest zijn, dat waren de moeilijke overgangen vanuit de galop naar de passage en vanuit de uitgestrekte draf naar de stap wel. Ik vond het in ieder geval een hele mooie harmonieuze kur. En wat de zit van Charlotte, Edward of HP betreft. Misschien is daar iets op aan te merken als je dan toch zoeken wilt, maar het allerbelangrijkste is toch hoe ze met hun zit inwerken op het paard. Zoals Tineke Bartels zegt, een houten klaas die zit volgens het boekje heb je ook niets aan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:53

Lusitana schreef:
De piaffe is volgens het boekje uitgevoerd, de overgangen zijn volgens het boekje uitgevoerd.

Er zijn andere punten waar zeker kritiek bij kan en die zijn ook niet beloond met een 10.

Dat iemand de muziek niet ziet zitten heeft verder weinig met de rijkunst of zelfs de artestieke uitvoering te maken. Dat is een kwestie van smaak.
Niet iedereen laat een stuk componeren naar de kür...

Ik heb nog niemand iets over jaloezie horen zeggen, Gast5428.

Er is alleen hier en daar iets gezegd over verschil in kritiek leveren op buitenlanders of nederlanders...

Ik voel me toch aan gesproken...
Heb (toevallig) Gast5428 gequote.. Ik schreef:
Dat doe jij uiteraard beter
Ben jij jurylid op dat niveau? Zo niet, dan heb je daar ook niets over te zeggen, aangezien ze misschien wel op heel andere dingen letten dan jij DENKT dat ze doen.

Dit was trouwens niet alleen op Gast5428 bedoeld maar op meerdere (ondanks dat ik praat over JIJ)

Maargoed, wat ik onwijs jammer vind is dat mensen altijd onwijs veel aan te merken hebben op iets dat ECHT goed is.
Mensen zijn altijd zo onwijs negatief.. Dit is niet goed, dat is niet goed.. Maar waarom word er dan niet opgenoemd wat er WEL goed is.

Er word gezegd dat het wel goed is, maar dat de punten te hoog zijn, maar waarom dan vervolgens alleen de foute dingen opnoemen en niet de goede?
Een discussie als dit vind ik leuker om mee te lezen als er zowel goede als minder goede dingen worden genoemd. Óók door de mensen die het niet spectaculair vonden.

Echt meepraten erover KAN ik niet en wil ik niet. Simpelweg omdat ik niet genoeg ervaring heb, en al helemaal omdat ik nieteens bij dat niveau in de buurt kom. Ondanks dat valt er van een topic als dit veel te leren, maar op de manier zoals nu gediscuseerd word word het meelezen van dit topic zo veel minder leuk..

Mensen vallen elkaar aan of voelen zich aangevallen, en krijg soms het idee dat mensen om een menings verschil elkaar nog net niet in de haren vliegen omdat er een beeldscherm tussen staat..

Houd de discussie gewoon vriendelijk, zonder elkaar aan te vallen. Noem positieve dingen ondanks dat je het minder vond, en andersom ook. :)

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:00

Tieneke schreef:
Ik heb Charlotte en Valegro vorig jaar in Mechelen gezien en ik vond het een prachtige combinatie. En dat vind ik nog steeds. Wereldrecordwaardig? Misschien niet, maar top voor hun en een verdiende overwinning.

Je kan mekkeren over dat percentage, maar ja... Valt niet veel aan te doen he :D

wauw dan heb je spoken gezien, want ze deed daar niet mee hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:19

@Loveuggs, ik ben helemaal niet negatief geweest over Dujardin. Ik schrijf dat ik het geen wereldrecord vind, ik onderbouw dat netjes en schrijf verder dat ik haar wel een fijne combinatie vind. Maar blijkbaar mag je pas van jou (en anderen) pas kritiek geven als je internationaal jurylid bent en op dat nivo rijdt.
Ik voldoe niet aan jouw eisen maar ik ben wel jurylid en rijdt op redelijk nivo en denk dat ik kennis en ervaring genoeg heb mijn mening hier te geven. Je zegt zelf dat je nog maar pas komt kijken dus als ik dan niets mag zeggen dan snap ik al helemaal niet dat jij die pas komt kijken wel recht van spreken hebt om mij en andere critici de mond te snoeren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:30

Ik zeg niet dat ik pas kom kijken? Ik zeg dat ik niet op dat niveau ben.

Het gaat niet specifiek over jou, maar in het algemeen. Zo is mijn reactie over het jury zijn op dat niveau ook niet rechtstreeks op jou, maar ook in het algemeen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:31

Anoniem schreef:
@Loveuggs, ik ben helemaal niet negatief geweest over Dujardin. Ik schrijf dat ik het geen wereldrecord vind, ik onderbouw dat netjes en schrijf verder dat ik haar wel een fijne combinatie vind. Maar blijkbaar mag je pas van jou (en anderen) pas kritiek geven als je internationaal jurylid bent en op dat nivo rijdt.
Ik voldoe niet aan jouw eisen maar ik ben wel jurylid en rijdt op redelijk nivo en denk dat ik kennis en ervaring genoeg heb mijn mening hier te geven. Je zegt zelf dat je nog maar pas komt kijken dus als ik dan niets mag zeggen dan snap ik al helemaal niet dat jij die pas komt kijken wel recht van spreken hebt om mij en andere critici de mond te snoeren.

Kun je wel jurylid zijn, voor zover ik weet zit je nog niet bij dat kaliber wedstrijden aan de jurytafel. Correct me if I'm wrong. En zo goed beargumenteerd vond ik je post nou niet echt... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:36

Dus volgens jou mag je pas wat zeggen wanneer je zelf dat nivo hebt bereikt of internationaal jurylid bent. :+ Tja, dan zouden wij nooit meer ergens onze mening mogen verkondigen. Niet op de politiek, niet op een film enz. enz. Want wij zijn geen politici en wij hebben geen toneelopleiding gedaan.
Als jij zo hier in zo stellig bent dan heb jij vast nooit ergens kritiek op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:39

Anoniem schreef:
Dus volgens jou mag je pas wat zeggen wanneer je zelf dat nivo hebt bereikt of internationaal jurylid bent. :+ Tja, dan zouden wij nooit meer ergens onze mening mogen verkondigen. Niet op de politiek, niet op een film enz. enz. Want wij zijn geen politici en wij hebben geen toneelopleiding gedaan.
Als jij zo hier in zo stellig bent dan heb jij vast nooit ergens kritiek op.

Nee hoor, ik ben het ook wel eens niet eens met de jury's op internationale wedstrijden. Maar het kwam behoorlijk over alsof jij je wel bevoorrecht voelde om je mening te geven aangezien je wel jury bent. Zoals ik zei vraag ik me nog steeds af hoe je bij die 86 a 87 procent kwam, aangezien het technisch gezien gewoon een hele hele hele correcte proef was. Ze heeft nog steeds geen 100% gehaald dus kleine foutjes zitten er zeker in.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:40

Ik vond ze allebei ontzettend goed rijden en ik heb niet echt de kennis om te gaan zeggen of Charlotte het verdient heeft. Het blijft me ontzettend verbazen zeg, hoe Edward zich continu blijft verbeteren. Ook de pirouettes waren alweer verbeterd en undercover bleef lekker rustig! Allebei top!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:41

mister_m schreef:
Tieneke schreef:
Ik heb Charlotte en Valegro vorig jaar in Mechelen gezien en ik vond het een prachtige combinatie. En dat vind ik nog steeds. Wereldrecordwaardig? Misschien niet, maar top voor hun en een verdiende overwinning.

Je kan mekkeren over dat percentage, maar ja... Valt niet veel aan te doen he :D

wauw dan heb je spoken gezien, want ze deed daar niet mee hihi

Och ja, juist, ik verwarde ze met Helen Langehanenberg :+ Anyway, bij beide krijg ik een heel goed gevoel en ik vind ze beide rust uitstralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:42

Bizzybijtje schreef:
Nee hoor, ik ben het ook wel eens niet eens met de jury's op internationale wedstrijden. Maar het kwam behoorlijk over alsof jij je wel bevoorrecht voelde om je mening te geven aangezien je wel jury bent. Zoals ik zei vraag ik me nog steeds af hoe je bij die 86 a 87 procent kwam, aangezien het technisch gezien gewoon een hele hele hele correcte proef was. Ze heeft nog steeds geen 100% gehaald dus kleine foutjes zitten er zeker in.

Ik zou niet weten waarom ik mij bevoorrecht zou moeten voelen :? . Ik geef enkel mijn mening. En die mening moet ik blijkbaar tot in detail verdedigen. Dus lees even terug wat ik heb geschreven en heb je vragen dan ben ik altijd bereid die te beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:43

Dan nogmaals. Hoe kom je op die 86 á 87%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:46

Ik zal je later daar uitgebreid op antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:48

Top.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:52

Waarom ik zo van deze combi hou:
http://www.youtube.com/watch?v=U9gDOmyy0Jo

Zo down to earth, de voetjes op de grond, heerlijk :)

En waarom Valegro wat dikker is: "he's getting grumpy when he's hungry; just like me ;)"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:30

Anoniem schreef:
Ik zal je later daar uitgebreid op antwoorden.

Het maakt niet veel uit wat je zegt tenzij je dan en daar aan het punten geven was en je die gaat bespreken.
Want naar aanleiding van TV beelden zijn conclusies anders dan op het moment zelf met je neus op de ring. Niet voor niets zijn er meerder juryleden verdeeld over meerdere punten van de baan...
Wij zitten hier te muggeziften over dingen die wij op overzichtsbeeld kunnen zien. Dingen die we kunnen stilzetten, vertragen, inzoomen, uitzoomen, herhalen.
Als je dat gaat doen met alle combinaties, komen alle punten wel anders (slechter) uit.

En ze blijft gewoon de beste in die ring op dat moment, ook als je haar het WR niet gunt.