marjan19 schreef:StableDoor schreef:Helemaal verdiend![]()
Hoe Charlotte met Valegro rijdt... dat is nou echte dressuur! Ik kan hier echt van genieten! Zo vriendelijk, in harmonie en het ziet er zo natuurlijk uit! Charlottes houding is prachtig, het lijkt net of ze niet beweegt, alsof Valegro alles zelf doet. En dat is het ultieme doel van dressuur: zo in harmonie rijden, dat het lijkt alsof de ruiter niets doet en het paard het allemaal op een natuurlijke manier uitvoert. Dat doel heeft ze zo'n beetje bereikt, daarom vind ik haar score meer dan verdiend. Natuurlijk zitten er nog foutjes in, maar dat is bij iedereen, anders had het ook geen zin om wedstrijden te rijden.
Ik vind het erg bijzonder dat veel bokkers Charlotte het licht niet in de ogen gunnen. Charlotte heeft gewoon goed gereden, beter dan Edward, punt. Bij Edward zit er gewoon veel meer spanning in, en Undercover kropt zich soms helemaal op. Toch vond ik deze proef van Edward beter dan de meeste die hij heeft gereden, er zat al meer ontspanning in dan bij de meeste proeven van Edward, maar nog niet genoeg. Het ultieme doel van dressuur haalt Edward daarom nog niet. De spanning moet eruit, de stangteugel veel losser, hakken niet optrekken, netter gaan zitten en dan komt Edward dichterbij dat ultieme doel.
Op de OS bij Charlotte en Adeline waren veel bokkers ook al zo. Het was toch overduidelijk dat Charlotte beter reed dan Adelinde? Adelindes proef was een en al spanning (mond open, staartzwiepen), Charlotte reed met ontspanning. Adelinde is overigens wel wat aan het verbeteren op dat punt.
En ik hoor mensen miepen over dat Charlotte niet goed zou zitten. Adelinde, Anky en Edward kunnen niet beter zitten dan Charlotte. Adelinde hangt aan haar teugels, Anky stuitert en Edward heeft pinguinvoeten. Charlotte zit iets naar voren. Niemand zit perfect.
De jury is internationaal, het is dus onzin om te zeggen dat Charlotte hogere punten krijgt omdat ze in haar thuisland rijdt. Ik vraag me ook af wat Valegro's eventuele overgewicht te maken zou hebben met de score van Charlotte. Wat maakt het gewicht van het paard uit voor de score?
Charlotte heeft gewoon verdiend gewonnen, klaar. En omdat ik vind dat het lijkt alsof ze iets in haar beugels staat, miep ik direct? Wat fijn dat anderen hun mening ook gewoon mogen geven, zonder zo respectloos behandeld te worden.
Hé zeg, rustig aan! Ik zeg nergens dat je je mening niet mag geven, ik geef de mijne ten slotte ook. En ik heb ook nergens gezet dat ik het tegen jou heb. Wat ik met mijn bericht bedoelde is dat ik het erg raar vind als mensen alle kleine dingetjes gaan afkraken, terwijl de andere ruiters die zij helemaal geweldig vinden het ook niet perfect doen. Met dat miepen heb ik het over de mensen die dingen zeggen als 'totaaaal niet verdiend want ze zit naar voren' of 'Edward rijdt veeel beter want die zit niet naar voren'. Ik heb het over de personen die Edward/Adelinde/Pietjepuk veel beter vinden, maar niet kunnen onderbouwen waarom. Als iemand zegt 'ik vind dat ze minder punten moet krijgen omdat haar houding niet klopt. Ze zit wat teveel naar voren, waardoor ze dit en dat...ik denk dat ze dat niet zou moeten doen.' is het iets heel anders dan 'Edward rijdt beter, want Charlotte zit naar voren en Edward niet'. Kritiek hebben mag, dat is juist goed, mits goed onderbouwd. Zonder kritiek kan niemand beter worden.
Ik hoop dat je me nu beter begrijpt. Dit was zeker geen aanval op jou. Dit was gewoon een opmerking van mij waarmee ik doel op niet onderbouwde meningen of argumenten die kant noch wal slaan.
Het blijft een jurysport.
. Ik geef enkel mijn mening. En die mening moet ik blijkbaar tot in detail verdedigen. Dus lees even terug wat ik heb geschreven en heb je vragen dan ben ik altijd bereid die te beantwoorden.