Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:48

xxEvelynxx schreef:
Sammyoo schreef:
Pretopleiding??
Bij welke andere MBO
- moet je als zestienjarige- buitenshuis gaan wonen, vaak op uren reisafstand van het ouderlijk huis
- Zit je iedere ochtend om 6 uur op de fiets naar school
- Word je tijdens je stages misbruikt omdat het stagebedrijf onvoldoende inkomsten heeft om vast personeel aan te nemen
- Is er zoveel onderlinge competitie tussen de leerlingen
- Krijg je vier jaar lang ongezonde warme maaltijden van een waardeloze cateraar
- Wordt zoveel commitment gevraagd van de ouders
- Word je opleiding afgezeken op Bokt

Ben benieuwd..
BAM zo is het en niet anders. K ben 1 van de leerlingen die iedere vrijdag en zondag van en naar den helder reist

Dat is ook niet de definitie van een pretopleiding...
Een pretopleiding is een opleiding die je doet louter en alleen omdat je het zo leuk vindt en waarbij je kansen op de arbeidsmarkt nihil zijn en ook in de komende periode nihil blijven. Zeker als iemand zonder diploma evenveel recht heeft op dezelfde jobs uit te oefenen. Wat voor zware dingen jij op die opleiding hebt moeten doen maakt niet uit, je blijft er evengoed zitten omdat je het zo leuk vind om te doen in zijn totaal. En je kan later niet op je sollicitatiebrief gaan schrijven "U moet mij echt aannemen want ik heb 4 jaar lang vies eten gekregen om mijn diploma te kunnen behalen" :+ .

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:57

Ik heb zelf ook een opleiding op Deurne gevolgd. Daarna besloten om door te studeren in een ander vak (HBO). Dit had in principe niets te maken met het niveau, maar met het veranderen van mijn ambities.

We kunnen hier nu allemaal heel hard schelden over Deurne. Maar ze mogen alle MBO opleidingen wel eens onder de loep nemen. Ik hoor over veel MBO opleidingen slechte verhalen. Dus allemaal alleen maar naar Deurne wijzen is een beetje sneu.

Ik denk dat er aan het hele MBO meer problemen ter grondslag liggen. Hoeveel mensen weten op hun 16e wat ze de rest van hun leven willen gaan doen? Ik iniedergeval niet, dus dan kies je toch voor iets wat leuk is?

Wat mij betreft mogen ze hier wel meer werk van maken om de keuze te begeleiden.
Er zijn daarnaast vele opleidingen waarvan je je af kunt vragen of er wel werk in te vinden is....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:01

xxEvelynxx schreef:
Sammyoo schreef:
Pretopleiding??
Bij welke andere MBO
- moet je als zestienjarige- buitenshuis gaan wonen, vaak op uren reisafstand van het ouderlijk huis
- Zit je iedere ochtend om 6 uur op de fiets naar school
- Word je tijdens je stages misbruikt omdat het stagebedrijf onvoldoende inkomsten heeft om vast personeel aan te nemen
- Is er zoveel onderlinge competitie tussen de leerlingen
- Krijg je vier jaar lang ongezonde warme maaltijden van een waardeloze cateraar
- Wordt zoveel commitment gevraagd van de ouders
- Word je opleiding afgezeken op Bokt

Ben benieuwd..

BAM zo is het en niet anders. K ben 1 van de leerlingen die iedere vrijdag en zondag van en naar den helder reist

Maar wat levert het uiteindelijk op?

JIJ (niet persoonlijk) kiest ervoor om je te laten uitbuiten, slecht te eten te krijgen en je op te laten zetten tegen je mede-leerlingen.

Als ik dat afzet tegen onze techneuten, ook MBO-ers, die welliswaar soms onder moeilijke omstandigheden best wel risicovol werk moeten doen, dan hebben zij het een stuk beter dan de loonslaafjes in de paardenwereld.
Bovendien, en dat is een veel groter punt, houden mijn collega's het vol tot hun pensioen; dat ben ik in de paardenwereld op dat niveau nog niet tegen gekomen.

@ miisshOrse: zie mijn eerdere opmerking over de kwaliteiten van andere MBO-leerlingen.

tteettt

Re: Personeel Deurne massaal achter plannen doorstart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:06

Nou dan moeten we ook maar stoppen met opleidingen voor de bouw, verdien je ook minimaal en halen de meesten hun pensioen ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:13

tteettt schreef:
Nou dan moeten we ook maar stoppen met opleidingen voor de bouw, verdien je ook minimaal en halen de meesten hun pensioen ook niet.

Doe eens wat percentage en leeftijdscategorien om dat te onderbouwen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:17

Mensen in de bouw heb je nodig en mensen in de bouw hebben een degelijke opleiding nodig. Er zijn wel meer opleidingen die niet super verdienen en die fysiek heel zwaar zijn, maar die hebben we evengoed nodig. Maar wat mist de paardenwereld als er mensen in tewerkgesteld zijn die hun kennis en vaardigheden gewoon door het te doen hebben aangeleerd en niet door het jarenlang school volgen voor een papiertje?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:35

Ja en volgens mij leven wij in een land waarin iedereen zelf mag kiezen naar welke opleiding je gaat?
Wat betreft cijfers over bouw ik zou zeggen google us even een straatmaker ligt op zijn 65e echt niet meer op z,n knieën.
En wat dacht je dan van de kunst opleidingen? Ook maar dicht? Lijken me toch niet noodzakelijk.

En uhh kijk us naar de zorg dat lijkt me toch een sector waar op dit moment hele harde klappen vallen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:42

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:56

In de zorg vallen klappen, omdat er bezuinigd moet worden, maar werk blijft er hoor! :) Ken eigenlijk geen mensen die de papieren hebben om in de zorg te werken die werkloos zijn (al zijn ze er vast, ik ken ze niet). Door de vergrijzing zijn er banen in de zorg namelijk. En die banen moeten vervuld worden door mensen met een opleiding voor de zorg.

In de bouw kan je niet zonder diploma aan het werk, zelfs niet met goeie referenties.

In de paarden kan je echter prima zonder diploma aan het werk (als er werk is).
Liever goeie referenties en geen Deurne diploma dan een Deurne diploma zonder referenties.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:30

Lante schreef:
In de zorg vallen klappen, omdat er bezuinigd moet worden, maar werk blijft er hoor! :) Ken eigenlijk geen mensen die de papieren hebben om in de zorg te werken die werkloos zijn (al zijn ze er vast, ik ken ze niet). Door de vergrijzing zijn er banen in de zorg namelijk. En die banen moeten vervuld worden door mensen met een opleiding voor de zorg.

In de bouw kan je niet zonder diploma aan het werk, zelfs niet met goeie referenties.

In de paarden kan je echter prima zonder diploma aan het werk (als er werk is).
Liever goeie referenties en geen Deurne diploma dan een Deurne diploma zonder referenties.

Is natuurlijk wel raar, dat je in een sector waar kennis dus danig belangrijk is zomaar zonder papieren aan het werk kan? Zouden we juist niet blij zijn dat er dus scholen zijn waar men wel kennis op kan doen?

Schilder kun je ook heel goed worden in de praktijk, dit geld ook voor tegel zetter straatmaker ramen zetter etc zijn allemaal beroepen waar je in de basis vooral praktijk ervaring / leren bij nodig hebt?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:32

@schoentje er zijn geen garantie's meer we hebben de afgelopen 6 jaar kunnen zien meemaken hoe snel een land van welvarend naar regelrechte crisis kan gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:16

ikke schreef:
[Wat ik ermee wil zeggen: MBO-4 leerlingen elektrotechniek kunnen mij niet vertellen wat die wetten inhouden, nog even los ervan of ze de eerste en de tweede door elkaar halen want dat is niet eens zo relevant.
Naast de wet van Ohm, is Kirchhoff de basis van de elektrotechniek! Als MBO-er MOET je dat weten, wil je in een bedrijf als het onze kunnen werken!

Ik wil niet in de elektrotechniek, dus neem het mij niet kwalijk als ik er nog nooit van gehoord heb.

Dat terzijde, heb ik heel veel op de middelbare school moeten leren waar ik in mijn werkzame leven nog nooit, nooit wat aan gehad heb.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:36

Ik vind het wel moeilijk, ik wil opleiding hoefsmid gaan doen, en nog geen ander halve maand geleden roepen ze dat ze stoppen, nu toch weer wel. Ik zie straks gebeuren dat ik me opleiding daar aan het doen ben en BAM weer alles weg is. Ik kies er eigenlijk al voor om daarom al maar niet meer naar deurne te gaan.

Ohja en over pret opleidingen. Hoefsmid een pret opleiding? Wie gaat al die paarden bekappen? beslaan en alles? Dan kun je wel zeggen: Dat doe ik zelf wel! Als je paard geënt moet worden doe je dat ook niet zelf.. (al zijn er uitzonderingen)
Geen hoeven, geen paard.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:16

chikohaa schreef:
Lante schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar hoor Netje. Meestal werk je 80 uur in de week, 7 dagen in de week en heb je nog geen 1500 euro netto....

Nee, maar vaak wel een gratis woning en paard gratis. Kost in de randstad toch al snel bij elkaar zo 12 a 1300 euro...............maar dat wordt vergeten bij het salaris.

nee hoor, word gewoon ingehouden op je loon..althans wel bij de meesten..als je AL je paard er mag stallen.

Helaas die 1500 euro netto kun je ook wel vergeten. Heb zelf een tijdje als groom gewerkt, maar dan in de dravers. Aantal uren klopt zo'n beetje wel :) aantal dagen ook (al hadden wij gelukkig maar 6 werkdagen en geen 7; vrij op rotatie uiteraard), maar zat bij lange na niet in de buurt van die 1500 euro hoor; zat net over de duizend heen netto.
En kijk maar eens voor de gein op de site yardandgroom....waar je dus heel veel vacatures voor grooms kunt vinden (mits je bereid bent naar het buitenland te gaan ofc) en kijk maar eens bij die vacatures wat voor loon ertegenover gesteld word.
Bij heel veel werk je gewoon voor je kost en inwoning en dan nog wat zakgeld. Niet bij allemaal hoor, maar wel bij de meesten die dus ook een woning/flatje voor je hebben. En die stallen die wel een enigszins 'normaal' loon bieden, hebben dan vaak weer geen woonruimte voor je, dus moet je dat nog weer zelf bekostigen en vinden. En zit je qua loon op hetzelfde niveau als ik toen zat.

@amigo_stan wat betreft de opleiding hoefsmid ben ik het met je eens; das zeker geen pretopleiding in mijn ogen en idd is een goede hoefsmid onmisbaar voor onze paarden. Maar om dan voor die opleiding Deurne open te houden?? Die kan je toch ook in Barneveld doen?