Belg Nick Motmans in coma na val van paard *update VI*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Belg Nick Motmans in coma na val van paard *update IV*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:23

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er wat strenger gemod wordt op de speculaties in deze draad.

Het is al tragisch genoeg.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:30

Verschrikkelijk dat dit gebeurd is...
Schandalig dat hier gespeculeerd wordt en zelfs in nieuwsberichten geplaatst wordt dat hij overleden is, terwijl dat helemaal niet officieel naar buiten was gebracht. Vind dat mods hier best wat strenger mogen optreden!

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:37

Ik vind dat hier wel erg hard wordt geroepen op de mods, terwijl het in mijn ogen maar logisch was dat ze de update plaatsten. Immers, het stond ook zo op alle 'betrouwbare' kanalen, van KBRSF/VLP tot Nieuwsblad/Het Laatste Nieuws. Dus niet enkel 'geruchten' op Facebook, en geen enkele reden om aan te nemen dat het om voorbarige conclusies ging. Waarom zouden ze dit nieuws dan niet mogen overgenomen hebben?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:51

Erg triest dit :(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:33

Vreselijk voor de familie. Ik blijf hopen op een wonder...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:34

tjady schreef:

Welk wonder hoop je nog op?
hij is inmiddels overleden... :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:47

Ayasha schreef:
tjady schreef:

Wie zegt dat? Want volgens de post van Sammie om 9 uur is hij hersendood, maar nog niet daadwerkelijk overleden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:51

Anoeska27 schreef:
Wie zegt dat? Want volgens de post van Sammie om 9 uur is hij hersendood, maar nog niet daadwerkelijk overleden.

Mensen die hersendood zijn leven alleen nog omdat ze kunstmatig in leven gehouden worden. De hersenen zijn het aanstuur punt van alle functies in het lichaam. Als die het niet meer doen, dan houdt het op.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:55

Brrr.. blijven altijd enge berichten. Denk je lekker op je paard rond te hobbelen, is dat ook meteen het laatste wat je doet :\

Veel sterkte gewenst aan de nabestaanden!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:57

Anoeska27 schreef:
Ayasha schreef:

Hersendood is in principe overleden, de reden waarom ze een persoon dan nog in leven houden is voor eventuele orgaandonatie (hart klopt nog, longen, nieren,....). Het wordt dan nagegaan of de persoon zich heeft opgegeven voor orgaandonatie voor het ongeval, is dat niet zo dan wordt het nog aan de naasten gevraagd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:04

Dat weet ik, maar je kunt nog niet van daadwerkelijk overleden praten zolang het lichaam nog warm is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:22

Anoeska27 schreef:
Dat weet ik, maar je kunt nog niet van daadwerkelijk overleden praten zolang het lichaam nog warm is.

Ja kom op zeg. :)
Muggenziften is een vak maar is dat echt één dat je in dit topic moet komen uit oefenen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-12-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:25

Anoeska27 schreef:

Op het moment dat na diverse testen iemand hersendood verklaard wordt door een daartoe bevoegde arts is dit het officiele tijdstip van overlijden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:39

chocky84 schreef:
Anoeska27 schreef:

Op het moment dat na diverse testen iemand hersendood verklaard wordt door een daartoe bevoegde arts is dit het officiele tijdstip van overlijden.

Nee hoor, officiële tijdstip van overlijden is pas als het hart niet meer klopt. Zolang iemand hersendood is kan deze nog in leven worden gehouden voor orgaandonatie, maar is dan nog niet officieel overleden.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:54

Heel mijn fb staat vol met zwarte lintjes van vrienden die hem persoonlijk kenden en close contact hebben met hem en de familie dus ik weet het niet...
Zolang er geen officieel overlijdensbericht is geloof ik het niet.

Pff wat een nieuws

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:02

Anoeska27 schreef:

Citaat:
Deze toestand is juridisch gelijkgesteld aan de dood.

Helaas kan hij niet verder leven zonder functionerende hersenen. Hersendood is ook niet zoals een coma, het is niet meer mogelijk om hem nu wakker te maken. (hier nog een linkje: http://www.transplantatiestichting.nl/v ... e-als-coma)

Citaat:
Is iemand die hersendood is wel echt overleden?
Ja, iemand die hersendood is, is ook daadwerkelijk en definitief overleden. Een mens is hersendood als alle hersenfuncties voor altijd zijn uitgevallen en de hersenen en de hersenstam geen prikkels meer kunnen produceren en ontvangen. Dit is onomkeerbaar. Voor u of uw nabestaanden is het niet altijd eenvoudig te bevatten dat hun dierbare is overleden door alle apparatuur (beademing, monitoring) die volop functioneert.

https://www.bronovo.nl/Bronovo/nl-NL/br ... ersendood/

Ik denk dat dit wel duidelijk genoeg is, er gaan helaas geen wonderen komen voor de jongen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:11

Leen_ schreef:
Anoeska27 schreef:

Citaat:
Deze toestand is juridisch gelijkgesteld aan de dood.

Helaas kan hij niet verder leven zonder functionerende hersenen. Hersendood is ook niet zoals een coma, het is niet meer mogelijk om hem nu wakker te maken. (hier nog een linkje: http://www.transplantatiestichting.nl/v ... e-als-coma)

Citaat:
Is iemand die hersendood is wel echt overleden?
Ja, iemand die hersendood is, is ook daadwerkelijk en definitief overleden. Een mens is hersendood als alle hersenfuncties voor altijd zijn uitgevallen en de hersenen en de hersenstam geen prikkels meer kunnen produceren en ontvangen. Dit is onomkeerbaar. Voor u of uw nabestaanden is het niet altijd eenvoudig te bevatten dat hun dierbare is overleden door alle apparatuur (beademing, monitoring) die volop functioneert.

https://www.bronovo.nl/Bronovo/nl-NL/br ... ersendood/

Ik denk dat dit wel duidelijk genoeg is, er gaan helaas geen wonderen komen voor de jongen.

Helaas heb ik het van dichtbij meegemaakt en zal het soms in de praktijk anders werken.. Maar hersendood werd in dit geval niet gezien als tijdstip van overlijden, zolang het hart nog klopt en aan de beademing wordt gehouden is iemand nog niet overleden.

Ik vind dus resepectloos om nu te zeggen dat hij al overleden zou zijn.. Laten we de berichtgeving gewoon even afwachten..

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:13

Dat is niet respectloos, eerder een kwestie van perceptie.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:17

Ik zei eigenlijk wel eens willen weten als ie nu wel of niet een cap op had bij zijn val.
Het blijft hoe dan ook vreselijk nieuws, veel vrienden van me kenden hem persoonlijk.. Veel sterkte aan de familie toegewenst!

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:23

Zou een cap nog veel helpen als je een trap tegen je hoofd krijgt? Ik kan me indenken dat die kracht toch niet tegen te houden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:28

Het zal altijd meer doen dan een cap. :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:30

Denk dat een cap in zo een geval wel geholpen zou hebben (er van uitgaande dat hij deze niet droeg).
Las ergens dat hij 4 schedelbreuken opliep en een schedel zal toch wel minder snel beschadigt raken als er een cap op zit. Een hersenschudding kun je niet vermijden met cap (ook al zal die wel minder zwaar zijn als zonder), maar ik geloof een schedelbreuk wel. Ben benieuwd wie dit kan onderbouwen, maar sowieso dient een cap om je hoofd te beschermen...

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:32

Er zijn ook ongevallen waarbij de cap nefaste gevolgen heeft voor het gevolg, dus ik zou niet durven zeggen dat, indien hij er geen droeg, het sowieso geholpen zou hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:33

Dat zijn zeer zeldzame en bij hoeveel van die gevallen kunnen ze bewijzen dat het zonder cap minder ernstig was geweest?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:35

Ayasha schreef:
Dat zijn zeer zeldzame en bij hoeveel van die gevallen kunnen ze bewijzen dat het zonder cap minder ernstig was geweest?

ja juist, dat is zo een beetje zoals een gordel in de auto he, soms redt het je leven, maar soms had je hem beter niet aangehad bij een ongeval