Juridisch gevecht na dood paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:57

Natuurlijk staat het iedereen vrij om een mening te hebben over het verband tussen een rijmethode en het aantal paarden dat een hartstilstand krijgt. Wat ik nogmaals wil aangeven is dat er wel degelijk door dierenartsen is aangetoond dat ldr rijden voor overmatige botbelasting zorgt die resulteert in zeer opvallende botwoekeringen die normaalgesproken - bij geen enkel paard, op geen enkele leeftijd- niet ontstaan.

En dan nog iets: het succes van Anky op de Spelen wordt continu aangedragen als bewijs voor het paardvriendelijke en goede van haar methode. Goed. Anky heeft inderdaad goud en dat is een hele prestatie. Maar wat bewijst dat? Dat de methode die Anky toepast op Bonfire scoort bij de jurieleden die in het laatste decennium van de twintigste eeuw sportdressuur jureerden. Niets meer en niets minder. Vijftig jaar geleden (toen men strikt volgens het boekje jureerde en zich niet liet meeslepen met show en swingende voorbeentjes) zou ze - en dat is puur mijn visie - met de manier waarop haar paarden in de wedstrijden voorgesteld worden, nooit de top bereikt hebben, gewoonweg omdat ze aan veel kritieke eisen niet voldoen. Evengoed als dat een ruiter van 50 jaar terug nu niet super zal kunnen scoren, simpelweg omdat hij gewend is volgens het boekje te rijden en niet weet dat buiten het boekje tegenwoordig hele andere, impliciete en onderbewuste, regels voor overwinningen gelden.

Het bewijst per definitie niet dat de methode 'gezond' is voor het paard, want gouden medaille staat niet gelijk aan goede gezondheid. Die medaille is voor de kunstjes, niet voor de hartkloppingen/bloeddruk/schone botten. Ook het feit dat Bonfire steeds van stal wordt gehaald als lichtend voorbeeld voor de methode (op zijn 18e Nog in de sport achtief En succesvol!) is onzin, aangezien het Normaal is dat paarden op een dergelijke leeftijd nog alles kunnen doen. Dat Bonnie tot exemplarisch wordt verheven laat alleen maar zien hoe uitzonderlijk het halen van een dergelijke leeftijd (en nog een beetje kunnen lopen) in de ogen van Anky & Sjef is.

En dan het laatste 'argument' dat wordt aangedragen: Een paard zou nooit zo fijntjes als Bonnie en zijn stalgenootjes hebben kunnen dartelen, als hij pijn had. Ahh, dat is een riskante opmerking. Mijn vriendin, die haar paard op aanraden van haar instructrice sinds een jaar met een aansnoerneusriem rijdt, gebruikt hetzelfde argument: 'hij laat anders niet merken dat hij er last van heeft'. En dat terwijl ik in dat jaar zijn neusbeen zo heb zien vervormen dat er nu een permanente afdruk van die neusriem op het neusbeen zit. Net als bij de meeste andere dressuurpaarden trouwens. Hoeveel kracht heb je nodig om een neusbeen te vervormen? Toch wel redelijk wat, en liefst op regelmatige basis toegediend. Om even op onszelf terug te grijpen: ook wij laten wel eens (onschuldige) cosmetische ingrepen op ons lijf los, waarvan de meest geaccepteerde de beugel is. Ik schat dat een groot deel van de Bokkers ook zo'n ding in de een of andere vorm meegezeuld heeft (moi incluis Haha!). En al die Bokkers weten dat je die eerste week, en iedere keer als het ding weer aangedraaid wordt, je een paar dagen afschuwelijk rottige, schreeuwende pijn tegemoet gaat. Om die tanden naar achteren te krijgen. Om dat deukje in het neusbeen te krijgen.

Of dieren zijn erg slecht in het uiten van pijn, of mensen zijn te stompzinnig om uitingen van pijn te herkennen, of het is een combinatie van factoren, maar het is een feit dat je een hond volledig in elkaar kunt trappen zonder dat hij een kik geeft en je hoogstens met een iets mattere blik liefdevol aankijkt. Dat is een hele trieste werkelijkheid. "Als ze echt pijn hadden zouden ze wel protesteren". Stel dat die hond eens protesteert, een zacht grommetje laat horen tijdens een afranseling, of ter waarschuwing van 'ik vind dit niet zo heel erg geslaagd' het armpje van het dochtertje in zijn bek neemt als het kin voor de zoveelste keer een potlood in zijn oor duwt. Wat is dat de reactie van de baas? "Sorry, dit zal nooit meer gebeuren, goed dat je ons op de hoogte bracht van je ongemak"?? Hmm, denk ik niet zo heel erg..

Dan het paard: Stel, een paard heeft last van zijn nek omdat hij daar steeds in die vervelende knik met zijn neus tegen de stijgbeugel in contragalop moet wijken. En stel, hij geeft eens een bokje. Een onzekere ruiter zal de fout bij zichzelf zoeken, het paard naar een da gooien en hem de volgende keer voorzichtiger aanpakken. Een ruiter die zeker is van zichzelf zal dit protest uit pijn als protest uit protest zien, er een slof tegenaan gooien en er voor zorgen dat dat hoofd daar blijft waar hij/zij het wil hebben. Moet 'ie maar niet zeiken. Of zoals het wel eens door Anky en Sjef is verwoord: "Wil hij omhoog komen, dan stel je hem nog lager in."
Het zou interessant zijn om als wedervraag op dat soort one-liners eens "Maar waarom zou hij uberhaupt omhoog willen?" te vragen.

En inderdaad, op een gegeven moment protesteren ze niet meer: et voila, de methode werkt! Natuurlijk werkt het extreem ldr-rijden bij het 'wegrijden' van protestreacties: Het paard houdt gewoon geen enkele manier meer over om zijn protest te uiten! Het hoofd zit rechts naast zijn lijf onder de stijgbeugel van de ruiter gedrukt, de spoortjes houden de achterhand in piaffe, hij kan geen steek meer zien en de idioot gedraaide halswervels voorkomen dat er ook maar enige vorm van spierspanning opgewekt kan worden om met een bok de ruiter van de rug te lanceren. De voorhand wordt zo bizar uit balans belast dat het hele idee van omhoog komen om te steigeren alle wetten van de zwaartekracht tart. Het paard heeft in al deze lessen geleerd dat er Geen vorm van protest geduld wordt, en dat zijn opdracht is om door eventuele pijntjes en lichamelijke ongemakken heen zijn oefeningen af te draaien, of hij nu totaal uit balans op de voorhand loopt of niet. Dat paard is murw gemaakt. Of grijpt elke kans buiten die extreme houdingen om de grooms die 'even mogen uitstappen' van zijn rug te lanceren ('hij is zo sterk persoonsgericht, we hebben een hele sterke band'), gewoon omdat die niet de vaardigheid hebben om met dat hoofd het hele lichaam lam te zetten. 'Jaa, die toppaarden hebben toch vaak van die lastige karakters, maar juist dat vechterselement maakt dat ze doorgaan tot het gaatje'. Welk gaatje? Wie z'n gaatje?

Dat een bepaalde methode op dit moment erg 'in' is en goed scoort, zegt niets over de paardvriendelijkheid. Het zegt iets over ons.

(En natuurlijk heb je die schaarse beesten die elke vorm van dwang met een hels kabaal of vreselijk dramatisch gebaar afstraffen. Onze [***] bijvoorbeeld ging in een coma als hij ook maar iets niet snapte, of 1 tikje op het (in zijn ogen) verkeerde moment kreeg. De Jack Russel van onze buren krijst de hele boel bij elkaar als hem iets dwars zit, schreeuwt het uit bij de dierenarts en gaat eenvoudigweg in hongerstaking als hij medicijnen in het voer vermoed, of als de buren op vakantie gaan en hem een enkel weekje met een oppas en de andere hond & kat & paarden & hamsters alleen durven laten. Je wilt niet weten aan hoeveel infusen dat beest al gelegen heeft om zijn lijfje weer van vocht te voorzien. Fantastische karakters. Of vreselijk lastige beesten, die aanstellers?)

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:19

Zutu, een prachtig stuk schrijf je hier! OK dan!
Maar, ik ben er van overtuigd dat een paard gaat staken als ie pijn heeft en/of er geen zin meer in heeft, pure volbloeds nagelaten.

Verder zal Anky toch echt wel het beste van ons allemaal rijden, mijn compagnon stelde
laatst:
ik denk nooit dat Anky een draver netjes nageeflijk zou kunnen rijden.

Nou ik weet zeker dat zij dat wel kan, omdat ze gewoon KAN RIJDEN.

Dat het dan allemaal niet even zachtzinnig zal gaan in de topsport vind ik jammer, maar logisch.

Even over de kwestie:

ik ben zo benieuwd : zou Idool niet verzekerd zijn geweest?

Over Stephan Wensing:

Een pientere, aardige gast voor zover ik hem ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:53

Natasha schreef:
Zutu, een prachtig stuk schrijf je hier! OK dan!
Maar, ik ben er van overtuigd dat een paard gaat staken als ie pijn heeft en/of er geen zin meer in heeft, pure volbloeds nagelaten.

Natuurlijk gaat een paard staken! Dit soort karaktertopsportpaarden hebben bijna altijd 'zo'n kleine protestfase aan het begin van de training waar je als ruiter even doorheen moet rijden omdat hij gewoon wil uitproberen wie de baas is'. Bokken ruiter en/of groom eraf zodra ze de kans krijgen (lees: ze de hals weer kunnen gebruiken).

Maar het kan ook subtieler: ze zwiepen in de ring zo prachtig met dat staartje in de dressuurring ('dat betekent dat ze vrolijk zijn, paarden die in de wei spelen doen ook hun staart omhoog'), kruipen steeds weer achter de loodlijn omdat hun spieren de kracht en tonus verloren hebben om die neus naar voren te duwen, brengen in piaffe het voorbeen stuttend naar achteren om hun achterbenen te ontlasten ('die zo mooi en actief ondertreed) en kunnen zo het bevel van de ruiter "benen eronder en nu" opvolgen zonder dat ze helemaal uit elkaar vallen van ellende (maar tonen dit soort beelden juist niet een uit elkaar gevallen paard?), kantelen het hoofd tijdens de appuyementen.

Allemaal van die lullige rijkunstige details waar alleen de echte dressuurfanatici-zeikerds op letten, want het beeld is toch harmonieus? Het piaffeert toch? Haha!

Als je dit soort foutjes opnoemt hoor je 'details details, het gaat om het totaalplaatje'. Maar het zijn juist dit soort venijnige details die het paard overblijven om weer te geven dat ze iets niet helemaal lekker zit. Het zijn die miniemste signaaltjes die het paard nog naar de buitenwereld weet door te geven, zonder daar direct de doodstraf voor te krijgen. Helaas zijn die zo minimaal dat ze afgedaan worden als rijkunstige probleempjes, kleine details, onwil van het paard, uittesten van de ruiter, dat moeilijke toppaardenkarakter, he. Er wordt vanalles bij gesleept. De mooiste was nog wat eens in de hoefslag stond: "Paard A van ruiter B presteerde beduidend onder verwachtingen nadat hij zijn tong over het bit had gegooid. B reed de proef uit maar scoorde een zeer teleurstellende 60 %. De fout was te wijten aan de neusriem die de groom te los had gedaan, waardoor het paard in staat was geweest zijn tong over het bit te gooien". Right, denk ik dan. Een paard gooit zijn tong niet over het bit uit protest tegen grove hulpen en de pijn die dat veroorzaakt. Hij gooit zijn tong over het bit omdat die neusriem te los zat. En dat verklaart alles!

Zoals je overal zult zien, worden voor kleine en grotere foutjes in de prestaties toegeschreven aan alles. Behalve aan pijn. De conclusie die je daaruit zou kunnen trekken is dus dat dressuurpaarden alles hebben, maar dan ook echt alles (tong over bit, verkeerde piaffes, achter loodlijn kruipen, zwiepende staartjes, griepjes die de prestaties beinvloeden, het niet hebben gepoept voor de wedstrijd, gewoon een mindere dag), behalve pijn. En dat is natuurlijk prachtig, want dat scheelt gewoon een hoop medicijn& pijbestrijdingskosten als je paard na 6 jaartjes intensief sportdressuurrijden weliswaar aan allevier de beentjes botwoekeringen en onregelmatigheden op de rontgens heeft, maar je gewoon zonder een centje pijn door kunt rijden tot hij op is. I-de-aal.

En dan vraag je je toch af waarom dit paard, net als de meeste andere topsportpaarden, onder de medicijnen zat. Dat is dan toch nergens voor nodig?

-----------------

Paarden die geen kans krijgen zich te uiten, kunnen geen uiting geven aan pijn.
Mensen die niet willen dat hun paard pijn lijdt, schrijven de kleine foutjes en nukkigheidjes van het paard toe aan communicatiestoornissen, enz. enz. enz.
Mensen die willen dat hun methode goed gevonden wordt, geven als bewijs dat asl het paard last had, hij wel zou protesteren.
En de cirkel is rond.

En verder kan Anky inderdaad gewoon uitstekend rijden, heeft ze een mooie onafhankelijke zit en een erg goede ademhaling, een fijne coordinatie en een goede techniek. En zal ze zowel jouw draven als mijn shetten rond kunnen krijgen. Het enige dat ik op haar heb aan te merken is dat de methode die ze gebruikt niet paardvriendelijk, overbelastend en in tegenspraak met alleen al de moderne fysiotheraphie is. Ballistisch stretchen zoals zij dat op haar paarden toepast is gebaseerd op een systeem en gedachtengoed van voor de oorlog, toen vooral Duitse en Russische atleten aan dergelijke bizar belastende gewichts-stretch-oefeningen onderworpen werden en alleen de sterksten overeind bleven. De rest selecteerde zich vanzelf weg. Tegenwoordig is men in de mensenfysiotherapie hier fel op tegen omdat het tegelijkertijd oprekken, samentrekken en draaien van dezelfde spiergroepen fataal is voor de tonus en aanhechting van spieren en pezen. Maar aangezien het paardenstretchen nog in de kinderschoenen staat en ongeveer 50 jaar achterloopt op mensenstretchen kan ik dit doemverhaal toch nog afsluiten met een positieve noot:

Het kan alleen nog maar beter worden!!! Cool

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 04:26

Zutu, wat doe jij voor de kost, je moet in de politiek gaan! OK dan!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:05

AMEN!, tjonge wat kan jij goed schrijven zeg en je weet precies de toon goed te leggen! Ben het helemaal met je eens! Bravo!
Ik ben ook niet zo'n voorstander van neusriemen en hulpteugels en ik vind ook dat een paard de kans moet krijgen zn misgenoegen te uiten zonder m gelijk van ongehoorzaamheid te betichten.
Ben benieuwd hoe een en ander af gaat lopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:22

Een mens heeft helaas de neiging om alleen naar die dingen te kijken die hem in zijn gedachtengang ondersteunen. Jullie halen allemaal één onderzoek aan (wat overigens niet op de paarden van Anky verricht is maar op andere paarden die niet noodzakelijk op dezelfde manier naar beneden gereden werden, daar zit ook nogal wat verschil in...)
Er is op het Global Dressage Forum een Duitse zeer gerespecteerde dierenarts geweest die met een onderzoek aan toonde dat LDR zeer gezond was en te prefereren boven het duitse systeem omdat dat systeem leidde tot het "kissing spine syndrome".
Maar als je dat nou net niet goed uitkomt laat je dat maar even terzijde liggen nietwaar?
Ik hoop van ganser harte dat Anky en Sjef de rechtszaak winnen, en zij zich weer bezig kan houden met de voorbereiding op Athene. En voor al die mensen die dit allemaal zo ongelooflijk zielig vinden: zet je eigen paard in een grote wei, klim er nooit niet meer op en laat andere mensen in hun waarde!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:33

horseyfries schreef:
En voor al die mensen die dit allemaal zo ongelooflijk zielig vinden: zet je eigen paard in een grote wei, klim er nooit niet meer op en laat andere mensen in hun waarde!

Ik zat te zoeken naar woorden, maar had het niet beter kunnen zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:41

Wat ik raar blijf vinden is dat van Aalderen het paard heeft betaald, maar er volgens hem geen overdracht heeft plaats gevonden.

Ik koop niet eens een paard van 4000 euro zonder alle papieren die erbij horen en keuring.
Pas als dat rond is zoals afgesproken komt er pas geld over de tafel.
Geen minuut eerder.

En het aan brengen van het LDR systeem wat slecht is, is wel een beetje erg laat.
Waarom train je dan zo al een hele poos en waarom koop je dan een duur paard wat zijn hele leven al zo loopt?

En dat het paard niet volgens verwachting liep.
Nou ik weet ook zeker dat geen goud haal met Bonfire.
Maar zou dat dan niet een ietsie pietsie aan mijn rijden kunnen liggen misschien Knipoog Tong uitsteken
En zou de verwaande Danielle dat misschien ook wel eens kunnen bedenken?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:06

Jeezus wat een gezeik over een manier van trainen. Mooi verhaal Zutu maar een beetje eenzijdig en afzeikerig. Ik heb het wel met open mond gelezen overigens. Je zou echt de politiek in moeten Knipoog
Maar ik heb toch een weerwoord en andere visie hierop.

Blijkbaar heeft hier nog niemand ook maar 1 keer een training meegemaakt in het ldr systeem (als dat al een systeem is). De paarden worden tijdens de training wat vaker ronder en dieper gereden maar als je het systeem goed toepast dan kijk je naar je paard en diens lichamelijke mogelijkheden/beperkingen. Het systeem is nog steeds gebaseerd op dezelfde bepalingen als die van de klassieke rijkunst: rechtgerichtheid, takt en losgelatenheid. Niets meer en niets minder. het systeem is er niet op gericht om een paard met zijn kop op zijn borst te trekken. De rode lijn door het hele verhaal is en blijft: die neus blijft voor de loodlijn en je zit dient zo onafhankelijk te zijn dat je het paard niet stoort in zijn bewegingen. En is dat wonder boven wonder niet hetzelfde principe als de klassieke rijkunst toepast??? Ik dacht het wel.
Dus laten we alsjeblieft niet een manier van rijden gaan veroordelen en uit de lucht gegrepen bewijzen gebruiken om maar te kunnen bewijzen hoe slecht je paard er van wordt.
Ik heb helaas een heleboel recreatiepaarden/springpaarden in mijn leven gezien die in geen enkel systeem werden gereden (gas geven en we zien wel waar we uitkomen). Die helaas door onkunde van de ruiter door alles heen werden gereden. Dergelijke mensen 'voelen' niet dat hun paard zo scheef als een hoepel loopt en steeds schever en stijver wordt. Zet die beesten maar eens op de foto, dan schrik je je helemaal kapot. En dit zeg ik echt uit ervaring.
Paarden die gebruikt worden zullen altijd slijtage vertonen! Daarbij is er geen verschil tussen klassiek rijden en ldr rijden.

Ik heb vaak lessen van Anky en Tineke Bartels meegemaakt en als je paard daar op zijn kop gaat lopen is het eerste wat ze zeggen; naar voren rijden en weer die neus eruit, zorg dat ie op zijn eigen benen loopt!!!! Zij zijn er zich meer dan genoeg van bewust dat de takt NOOIT maar dan ook NOOIT verloren mag gaan!!!!
Helaas zie ik op concours de veel paarden met vreselijke taktfouten door de baan marcheren...... .
Dus veroordeel niet een systeem want de basis is van de meeste systemen dezelfde.
Iedereen kan begrijpen dat als je je paard elke dag strak met zijn kop op zijn borst trekt (met of zonder hulpteugels) dat je daar je hele paard mee aan gort kunt rijden.
Het gruwelt mij ook meer om soms foto's hier op Bokt te zien van mensen die een poging doen om die knol maar in de krul te rijden en er dan hulpteugels tegenaan gooien. Met die paarden heb ik medelijden!
Ik geef ook toe dat Sjef niet de meest gevoelige ruiter is en met zijn kracht dingen gedaan probeert te krijgen van de paarden. Maar Sjef zie je ook echt niet in de ring want hij krijgt ze never nooit rondgestuurd!
Ik heb hem helaas vaak genoeg op Idool bezig gezien maar dat heeft niks met het systeem te maken. Dat heeft met die persoon die op dat moment de teugels in handen heeft te maken.
Je zal Anky in een training ook nooit een paard een uur lang rond en diep rijden. Het is juist de kunst om je paard in verschillende hoogtes te kunnen rijden.
Dus laten we alsjeblieft niet meteen alles veroordelen. In dat geval moeten we inderdaad het zadel en het hoofdstel in de kast hangen en de peerden in het land gooien en er niet meer naar omkijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:07

ach de eerste de beste heikneuter met een slof zal zn paard eerder naar de klote rijden als ankie met haar systeem............

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:27

en wat dacht je van al die mensen die (zonder slof) hun paard met weggedrukte rug en de neus in de lucht laten lopen onder het motto: 'Die van mij hoeft niet zo nodig in de krul?'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:36

precies

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:19

Juist Kendra, dergelijke mensen rijden hun paard veel sneller 'op' dan nodig is. Dergelijke paarden hebben vaker te kampen met rugproblemen en kantelingen en scheef getrokken monden dan iemand die de basisregels van het paardrijden in acht houdt, ongeacht bij wie, waar of hoe je lest! Takt en regelmaat in de gangen en losgelatenheid met rechtgerichtheid. Dit is de basis om een paard onafhankelijk onder je te kunnen laten bewegen en om het lichaam van paard en ruiter op elkaar in te laten spelen. Dat is het moeilijkste wat er is. Zonder deze principes kan je paard NOOIT de bewegingen van de ruiter volgen en omgekeerd!
En in mijn ogen is Anky nog steeds de meesteres op dit gebied!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:27

Ok, als we 't toch zo eens zijn...ik bedoel ook mensen die bv alleen maar buitenrijden (ze komen iedere dag bij ons voor de ramen langs) en vinden dat dressuurmatig werken alleen maar geestdodend is voor paarden. He, lekker, dit soort opmerkingen op de vrijdagmiddag!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:57

Dat van die medicijnkuur is weer nieuw in het verhaal! Verward Scheve mond

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:50

xyzutu2

je schrijft precies wat ik wel vaker denk, maar niet zo mooi kan vertellen. Haha!
Ik hoor ook wel eens verhalen hier op bokt, vooral bij slofteugelgebruik, dat het alleen inwerkt als het paard zich er even uitdrukt Verward goh, waarom zou het paard dat nou doen??
Sommige dressuurmensen lijken zo verdwaald in die fixatie op de hoofdhouding dat alles verder vergeten wordt.
Ik vind die plaatjes en filmpjes van ldr rijden er echt afschuwelijk uit zien. Als je gewoon met een beetje logisch verstand en basiskennis van anatomie er naar kijkt, zie je duidelijk dat dit nooit goed kan zijn voor een paard. maar als er dan opeens allerlei verhalen van achterbeen gebruik, bla bla bla, bijkomen is het opeens wel goed. Verward

nishrinakn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:17

Ben benieuwd wat nou de kern hiervan word.. Scheve mond
Maar één ding vind ik wel..... Anky is niet profesioneel bezig geweest..met meerdere feiten..

...gr..

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:28

Ik denk dat dat extreme stretchen van de spieren niet gezond is. Ik vergelijk het met turnsters, die kunnen zich op een gegeven moment dubbelvouwen, net zoals dat van paarden verwacht wordt. De ene turnster heeft nergens last van, de andere kan op haar 30ste niet meer lopen door de overbelasting. Zo zal het ene paard er beter tegen kunnen dan het andere. Het is dus een risico wat je neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:36

Zwelgje schreef:
Juist Kendra, dergelijke mensen rijden hun paard veel sneller 'op' dan nodig is. Dergelijke paarden hebben vaker te kampen met rugproblemen en kantelingen en scheef getrokken monden dan iemand die de basisregels van het paardrijden in acht houdt, ongeacht bij wie, waar of hoe je lest! Takt en regelmaat in de gangen en losgelatenheid met rechtgerichtheid. Dit is de basis om een paard onafhankelijk onder je te kunnen laten bewegen en om het lichaam van paard en ruiter op elkaar in te laten spelen. Dat is het moeilijkste wat er is. Zonder deze principes kan je paard NOOIT de bewegingen van de ruiter volgen en omgekeerd!

Hier ben ik het helemaal mee eens: je kunt je paard actief de kreukels in rijden, maar zeker ook passief. Een paard dat iedere overgang zijn hoofd in de nek werpt en met stijve rug de nieuwe versnelling instruikelt/racet loopt zichzelf net zo hard kapot als het paard dat helemaal onder controle staat, maar overbelast wordt door de controle die de ruiter eist.

Het wordt hier echter wel erg zwart-wit getrokken: Of je rijdt je paard zorgvuldig, intelligent en in ldr, of je bent een bosruiter die je paard recreatief je paard enkele Kissing Spines aanpraat. Dat het Duitse of Klassieke rijsysteem per definitie Kissing Spines veroorzaakt, vind ik wat te krap door de bocht. Maar dat vinden velen van mijn kritiek op Ldr rijden ook, dus staan we weer quitte. Haha!

Het Klassieke rijden bestaat niet alleen uit neus op de loodlijn en hals hoog, zoals je dat in de ring ziet. Het paard wordt niet een vol uur in deze houding gereden. Dat is echter wel dat wat ldr-voorstanders erop aan te merken hebben: het paard wordt strak in hetzelfde frame gehouden en komt daar alleen bij het uitstappen weer uit. Ook nu nog zijn er klassieke instructeurs die het paard 1 vol uur in de houding willen zien (je betaalt je les immers om goed te rijden, en een goed gereden paard staat aan de teugel dus...). Dan lijkt het ldr-rijden, met zijn continue houdingswisselingen vanzelfsprekend veel paardvriendelijker, omdat spieren nu niet krampachtig in 1 houding gehouden worden, maar steeds op andere hoogtes ingesteld worden.

Als je die argumentatie aanhangt, die ook door Anky regelmatig gegeven wordt, vergeet je echter een heel belangrijk aspect van het klassiek rijden: het voorwaarts-neerwaarts: Als de ruiter meer teugels geeft, rekt het paard zijn hals naar beneden en met de neus naar voren uit om die teugels te volgen en het contact te handhaven. En dat doe je niet 1 keer halverwege (om te controleren of het paard de hand volgt) en aan het einde bij het uitstappen, maar continu. Na een goedgelukte oefening zoals de schouderbinnenwaarts. Even tijdens de middendraf, de verzamelde galop, bijna 1 keer per drie hoefslagrondes. Juist door op die manier de hals te laten strekken, kunnen afvalstoffen afgevoerd worden en voorkom je dat spieren verkrampen en zorg je er voor dat de rug los en swingend blijft. Waarom rij je dan niet het hele uur in deze halshouding? Omdat dit deze lage hoofd/halshouding de voorhand sterker belast.

Het goede van Anky's systeem is dat ze ruiters erop wijst dat een paard nooit een heel uur in een houding gereden moet/mag/kan worden, dat je ook niet een half uur de hoefslag rond moet racen in draf om een uitstrekken eruit te trekken, maar dat je intelligent moet rijden, moet schakelen en vanuit goede, scherpe overgangen moet rijden. Dat is echter niet inherent aan het ldr-rijden. Dat hoort bij het gewoon goed gymnastisch scholen van paarden, in welk systeem dan ook. Dat hoort bij het goede dressuurrijden, zoals dat door Zwelgje hierboven zo goed is weergegeven. Takt, regelmaat, losgelassenheit en rechtrichten, daar gaat het om. Dat hoeft echter niet met het hoofd tussen de knieen en dat is ook niet nodig om het doel, die takt en losgelassenheit, te bereiken.

Dit goed gymnastisch rijden in verschillende halshoudingen houdt inderdaad de rug los. En voorkomt zo inderdaad Kissing Spines. Kissing Spines zijn daarom ook noch het gevolg van klassieke dressuur, noch van ldr rijden. Ze zijn het gevolg van Slecht rijden. Er is echter wel een verband aangetoond tussen paarden die steevast achter de loodlijn en diep gereden worden, en botwoekeringen op vreemde plaatsen. Op plaatsen waar die slecht gereden Kissing Spines-beestjes geen enkele vervormingen hadden. Dat zegt dat toch wat?

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:59

Nou Bokkers,

De verhalen worden steeds mooier en er wordt van alles bijgehaald, echt fantastisch, lijkt wel een soap!

Ik denk niet dat 1 van jullie, ook ik niet, over de hele zaak maar een zinnig woord kan zeggen, eenvoudigweg omdat we niet weten hoe het allemaal zit.

Verder vind ik het wel nogal kinderachtig dat Danielle door sommige van jullie errug wordt afgezeken. Ken het hele kind niet, maar wat heeft haar uiterlijk bijvoorbeeld hier in godsnaam mee te maken?! Laat dat meisje ook in haar waarde. Beetje jammer. Denk dat sommige mensen hun jaloezie en frustratie hier goed kwijt kunnen?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:02

ik heb met geeen woord over Danielle's uiterlijk gerept, en ben het met je eens dat dat er buiten staat, maar ik vind wel dat ze uitermate arrogant overkwam bij Nova. En dat heeft niets met jaloezie of frustratie te maken, en ik vraag me af waarom jij dat jaloezie of frustratie wil noemen. Dat zegt ook iets over jou.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:05

Hoi hoi,

Het bovenstaande bericht was niet van joop007, maar van haar zus. Sorry Lin, zag niet dat jij ingelogd was!!

Maarre, als je alle berichten over dit onderwerp leest worden er Danielle's oren bijvoorbeeld zelfs bijgehaald! Dat bedoelde ik dus. Ik sprak niemand persoonlijk aan ofzo...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:10

ik voelde me ook echt niet persoonlijk aangesproken, ik reageer alleen op jouw laatste opmerking.
Overigens sta je nog steeds als joop007 ingelogd Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:46

joop007 schreef:
Maarre, als je alle berichten over dit onderwerp leest worden er Danielle's oren bijvoorbeeld zelfs bijgehaald!

Ik vind wel dat het onderwerp hier een stuk interessanter door wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:31

Xyzutu2, je gebruikt alleen die onderdelen van een onderzoek die jouw mening kunnen staven.
A. Er is in dat onderzoek naar LDR niet gekeken naar paarden van Anky, maar merendeels paarden die op een andere manier naar beneden werden getrokken met slof ed, om dit nou te gaan vergelijken met de manier waarop Anky rijdt??? De paarden die botwoekeringen ervan krijgen zijn juist paarden die in een houding worden gezet waar ze nooit weer uitmogen, itt de manier waarop Anky rijdt, constant wisselend van positie.
B. Het onderzoek van de Duitse dierenarts die aantoonde de het hoog instellen van paarden leidt tot kissing spine syndrome, laat wel degelijk ook vervormingen van de wervels zien.
C. Het argument van andere mensen dat het paard zijn hoofd weer omhoog wil doen omdat hij het daar beneden niet prettig vind, is helemaal een fraaie. Waarom hij dat wil doen? Het is een paard! Hij wil in de rondte kijken of er geen gevaar dreigt. Als we dat toelaten omdat hij dat zo graag wil, moeten we ook toelaten dat hij het bit links vastpakt en naar rechts gaat kijken omdat hij daar iets engs ziet, enz. enz.
Hoe wilden jullie dat verder oplossen? Even de jury omscholen dat dat allemaal mag omdat het het beestje zijn natuurlijke reflex is? Of gaan we gewoon de hele dressuursport afschaffen? Bedenk wel dat als deze sport er niet was, de paarden in de voedselketen hoorden en ze nu bij de slacht stonden ipv lekker in het stro....