PRE voor Emmelie Scholtens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: PRE voor Emmelie Scholtens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:40

Leuk voor Emmelie! En laat ik het even voorop zeggen ik doe het het allemaal absoluut niet na... :n

Maar toch word ik ook niet zo warm van dit filmpje, waarom zo kort in de hals laten worden en met zoveel druk rijden? En lijkt het nou zo of vind ze het knap lastig om op dit paard door te zitten? Ik snap het even niet.....

Wellicht dat we over een tijdje beter beeld materiaal van haar met deze PRE zien, ben wel erg benieuwd! :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:40

Emmelie is een bizar goede ruiter, dit toont in mijn ogen slechts aan dat de PRE niet geschikt is voor het (hogere) dressuurwerk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:44

Ceriadwen schreef:
Emmelie is een bizar goede ruiter, dit toont in mijn ogen slechts aan dat de PRE niet geschikt is voor het (hogere) dressuurwerk.

Daar ben ik het niet mee eens. Een PRE kan prima het hogere werk aan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:45

Zou je dat eens willen uitleggen Ceriadwen? Ik denk dat ook zeker de wat barokke type paarden (PRE, Lippizaner) wel degelijk ook in het hogere dressuurwerk mee kunnen komen. Echter denk ik dat wij in Nederland de manier van trainen zo hebben aangepast op de huidige KWPN paarden en dat dat gewoon niet de manier van trainen is voor dit soort paarden.

Nogmaals ik doe het Emmelie zeker niet na, wil ook Emmelie niet af kraken of iets, ik schrok alleen een beetje van dat filmpje.... Kan aan mij liggen, dan zou ik graag willen leren wat ik verkeerd zie. ;)

Ben dan ook heel erg benieuwd wat we over een tijdje van deze combinatie zien.. :j
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 17-02-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:45

_San87_ schreef:
Ceriadwen schreef:

Hoe vind jij dit paard lopen in dit filmpje dan? Zeker als je het vergelijkt met andere paarden waar Emmelie op zit?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:48

_Marinke_ schreef:
Zou je dat eens willen uitleggen? Ik denk dat ook zeker de wat barokke type paarden (PRE, Lippizaner) wel degelijk ook in het hogere dressuurwerk mee kunnen komen. Echter denk ik dat wij in Nederland de manier van trainen zo hebben aangepast op de huidige KWPN paarden en dat dat gewoon niet de manier van trainen is voor dit soort paarden.

Nogmaals ik doe het Emmelie zeker niet na, wil ook Emmelie niet af kraken of iets, ik schrok alleen een beetje van dat filmpje.... Kan aan mij liggen, dan zou ik graag willen leren wat ik verkeerd zie. ;)

Ben dan ook heel erg benieuwd wat we over een tijdje van deze combinatie zien.. :j

jahoor, hectisch, bombarie, strak lijf, krabbelend. Ik ben dit niet gewend van Emmelie waar ik juist altijd rust, cadans, eenvoud en souplesse terugzie in haar rijden. OOK als ze paarden voorstelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:49

Ceriadwen schreef:
_San87_ schreef:

Hoe vind jij dit paard lopen in dit filmpje dan? Zeker als je het vergelijkt met andere paarden waar Emmelie op zit?

Ik vind het paard slecht lopen. Maar dat betekent niet dat PRE's niet geschikt zijn voor het hogere werk. Enkel dat OF Emmelie niet met deze PRE om kan gaan, OF dat ze gewoon nog niet lekker op elkaar ingespeeld zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:51

Emmelie heeft een bepaalde manier van rijden zoals elke ruiter dat heeft, die perfect werkt voor de talentvolle KWPN'er. Zij rijd er dingen uit waar heel veel ruiters jaloers op zijn!

Maar dit filmpje laat imo zien dat dit niet de manier van rijden is voor een PRE. De KWPN'er met een langere hals kun je natuurlijk veel sneller korter pakken zonder dat het er direct 'eng' uit ziet. Zo'n PRE heeft al zo'n korte en statige hals houding van zichzelf dat ik daar liever wat meer lucht zou willen zien.

Ze kunnen prachtig gaan zitten volgens mij, maar waarom laat ze hem dan niet op dat achterbeen komen? Denk dat Emmelie overigens prima in staat is om zich aan te passen aan het paard, maar dat heeft natuurlijk ook tijd nodig, zeker als je een totaal ander type paard gewend bent.

Edit; dan zijn we het dus eens Ceriadwen...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:53

_San87_ schreef:
Ik vind het paard slecht lopen. Maar dat betekent niet dat PRE's niet geschikt zijn voor het hogere werk. Enkel dat OF Emmelie niet met deze PRE om kan gaan, OF dat ze gewoon nog niet lekker op elkaar ingespeeld zijn.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ALLE Pre's slecht in de hogere dressuursport, dat zie je ook terug in de punten die gegeven worden op Int dressuurwedstrijden.

Ik denk niet dat het aan de combinatie of aan Emmelie ligt, ik denk wel dat het aan de natuurlijke bouw, beweging en lichaam van de Pre ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:58

Onzin! ligt aan de rijderij....Emmelie rijdt graag op druk en zoals je op het filmpje ziet kruipt dit paard finaal achter de teugel. Er is geen verbinding van achter naar voor en hij drukt zijn rug weg en loopt in 3 stukken. Heeft niks en dan ook helemaal niks met de kwaliteit van het paard te maken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:01

Elisa2 schreef:
Onzin! ligt aan de rijderij....Emmelie rijdt graag op druk en zoals je op het filmpje ziet kruipt dit paard finaal achter de teugel. Er is geen verbinding van achter naar voor en hij drukt zijn rug weg en loopt in 3 stukken. Heeft niks en dan ook helemaal niks met de kwaliteit van het paard te maken.

Dan verschillen wij van mening

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:02

ik vind hem zoooooooooooooooooo ruig! een keer geen krabbelaar! ik vind dat em hem top voor elkaar heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:08

Elisa2 schreef:

Ik snap ook niet wat iedereen zo fantastisch vind aan Emmelie hoor, paarden lopen met de kin op de borst, weggedrukte rug maar wel veel spektakel van voor.. geweldig hoor!! Daar loopt iedereen toch zo op te zeiken?
Diverse mensen die er toch meer verstand van hebben dan de gemiddelde bokker zijn ook niet fan van haar rijstijl hoor.

Vind het enorm zonde, ben meestal niet zo fan van de beweging van PRE's maar dit is er juist een waar heel veel uitgehaald zou kunnen worden.. :(

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:14

Wat een bok gezeik weer

de meeste die negatief over emmelie reageren kunnen alleen maar dromen om zo te kunnen rijden.

emmelie rijdt top is niet voor niks dat ze altijd met allerlei paarden weer vooraan rijd is niet omdat ze toevallig ook nog eens erg sympathiek is maar gewoon omdat ze het beste uit de paarden weet te halen.

En ja is misschien in ogen van sommige idd geen mooie presentatie van de pre maar ze laa them in iig wel lopen zijn maar weinig pre die zo van de grond af draven, dat he tsoms wat wringt af en toe ligt ook aan dat haar binnenbak erg klein is dus ze moet nogal wat stuurwerk verrichten om steeds naar die 10 passen al aan de overkant te zijn. En ook vind idd dat een pre lastiger is om te vergelijken met een kwpn er met die korte halzen is het al snel heel opgekropt van voren.

Maar als ik zie wat dit paard gegroeid is met zijn lopen ivt de spaanse ruiter kan ik alleen maar zeggen "vooral doorgaan" en laat hem straks maar eens in de 20x 60 bak filmen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:18

eindelijk een pre die niet van die korte krabbel pasjes maakt !

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:24

En ik train er zelf maar het trainen daar is vooral gericht op los maken en losmaken en paard steeds weer aan het been te houden , je rijd idd daar wel heel intensief je paard moet er echt flink aan de bak en verslapping tijdens het lopen wordt meteen gecorrigeerd vandaar dat haar paarden vaak zo aantreden ze moeten gewoon constant alert blijven op haar hulpen, tussendoor steeds weer korte rustmomenten met lange teugel. Dit even verteld omdat iemand zoch afvroeg hoe ze haar paarden traint. Ben op vele plekken geweest met trainen maar deze manier van rijden is toch wel anders dan ik gewend was maar we zijn superblij dat we daar mogen trainen, paard is echt stukken beter geworden.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:28

Wat een ruige bok zeg <3. Dit paard heeft zeker kwaliteiten! Ik mis alleen nog de harmonie en ontspanning. Maar hopelijk verbetert dat als ze wat meer de tijd te hebben om echt een team te worden. Aan de kwaliteiten zal het niet liggen.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:29

Bizzybijtje schreef:
Niet negatief bedoeld maar ik vraag me wel eens af hoe zij haar paarden traint. Ik bedoel, ze lopen allemaal zo extreem.Wel een hele ruige bok, ben benieuwd! :j

deze quote bedoel ik

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:29

ik ben er zelf ook bekend mee en ik vind em een wereld amazone

ik zie hier ook totaal geen druk op staan, paard staat gewoon super scherp aan der beenhulp

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:33

Dit paard is totaal verkeerd opgeleid.
Emmelie rijdt hier een rondje voor de fokkers en hij kruipt meteen in z'n oude aangeleerde houding. Rug weg en strot eruit. Galop en stap zijn inderdaad nog niet heel best en dat valt dan nu even goed op.
Dat heeft wel even tijd nodig om hem dat af te leren zeker voor een paard wat graag van nature in de houding loopt.
Denk dat er wel PRE's zijn die het hogere werk aan kunnen. Denk dat vrijwel ieder warmbloedtype dat in meerdere of mindere mate kan.(of beter,... exemplaren er tussen heeft die dat kunnen)
Vind de PRE's de laatste 20 jaar enorm in kwaliteit vooruit gaan voor wat betreft type(lengte in het frame) en beweging(meer ruimte en minder hectisch)

Over de rijkunsten van Emmelie....ik kwou dak ut kon ^) ...wat kan die dame sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:08

Ceriadwen schreef:

Mwah dat vind ik wel weer vreemd geredeneerd. Zo heb ik Imke Schellekens-Bartels ook geregeld op een PRE gezien (zijn ook online filmpjes van) en dat ging ook prima.
Om nou een heel ras niet geschikt te noemen terwijl maar naar slechts een enkel paard kijken gaat me wel wat ver. Ik vind het echter wel jammer dat dit ras zwaar ''verKWPN't' word om mee te moeten draaien in de hogere sport.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:18

Ceriadwen schreef:

Ik denk dat iedereen Ceriadwen verkeerd begrijpt..
Correct me if I'm wrong, maar imo bedoeld ze dat DEZE PRE niet geschikt is voor het hogere werk. Niet een PRE in het algemeen..

Ik denk dat PRE's welzeker het hogere werk aankunnen.. Net als een Fries of een Haflinger, maar minder geschikt dan een warmbloed. Mijn mening! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:19

rockey schreef:

Nou daar ben ik juist niet blij mee. Waarom altijd die gangen willen aanpassen? Een PRE is met die gangen geboren, maar omdat 1 of andere malloot er dressuur mee wil rijden fokken we er de natuurlijke gang er maar helemaal uit. Ik zie hier, buiten de schimmel kleur, niet veel pre meer in. Zelfs het barokke is er een deel uit. Nee, dit als een halve kwpn en geen PRE meer. 8)7

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:24

en juist daarom vind ik hem leuk ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:25

DeMolenhoek schreef:
rockey schreef:

Nou daar ben ik juist niet blij mee. Waarom altijd die gangen willen aanpassen? Een PRE is met die gangen geboren, maar omdat 1 of andere malloot er dressuur mee wil rijden fokken we er de natuurlijke gang er maar helemaal uit. Ik zie hier, buiten de schimmel kleur, niet veel pre meer in. Zelfs het barokke is er een deel uit. Nee, dit als een halve kwpn en geen PRE meer. 8)7

Dat bedoel ik ook een beetje. De PRE lijkt qua gangen tegenwoordig steeds meer op een KWPN'er. Ik vind het zo zonde van het ras. Het barokke word er bewust uitgefokt omdat het mee moet kunnen draaien met de dressuurtop. Zo zonde! Bij Friezen zie je dit ook steeds meer.