Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8409
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:12

Ninx schreef:
Nies_ schreef:
Wat is er nou toch mis met onverkoopbare paarden naar de slacht brengen? Er is nu eenmaal een overschot en ze verdampen nou eenmaal niet spontaan.


Daar is niets mis mee, je moet die lijn alleen VEEL korter maken.
Rechtstreeks naar de slacht, niet eerst nog 48 uur op de benen staan omdat dat zo leuk is voor de mensen die rondscharrelen op die markt.

Dus mijn 2 dieren die van zuidlaren komen, hadden nu beter in de worst kunnen zitten ipv lekker in de wei , in een kudde met goed voer en goede zorg ?
Zonder zuidlaren hadden ze hier hoogstwaarschijnlijk niet gestaan..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:47

Oftewel, dit is een blijft een eindeloze discussie die niets uithaalt.
Ieder zijn mening en door de jaren heen zal tijd uitwijzen wat er wel of niet veranderd en/of verdwijnt toch? :)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:10

Zullen de mensen die de paarden niet goed te eten en drinken gaven dit thuis wel doen?
Ik denk het niet... Dat is nu eenmaal eigenaar gebonden. Wel moet er toezicht op gehouden worden vind ik.

Ook vind ik dat de paarden nooit zonder toezicht mogen staan op de manier waarop ze aangebonden zijn.

AmyJamess

Berichten: 2131
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:45

Citaat:
Denk dat de dierenbescherming zich eens met andere dingen bezig moet houden. Ik heb mijn paard ook wel eens de trailer op geslagen en hij hangt zich ook wel eens op aan een touw, nou wat een mishandeling. Denk dat ze zich beter met andere dingen bezig kunnen houden, die paarden staan maar 1 dag op zo'n markt.


Mee eens.
Ik verbaas me elke keer weer wat voor figuren er bij de dierenbescherming lopen.
de meeste zijn allemaal mensen die gek van dieren zijn, maar er onder tussen eigenlijk ook geen ballen verstand van hebben. Laten ze het verplichten dat die mensen bij de dierenbescherming een diploma hebben, dan weten ze tenminste waar ze over praten.
Ik geloof best dat niet alle paarden het op een paardenmarkt goed hebben, maar goed wie zijn wij om daar wat over te zeggen?
Is toch aan de eigenaar zelf, wil de dierenbescherming er wat aan doen, dan laten ze bij de eigenaar zijn, en laat andere die het wel goed voor elkaar hebben en goed voor de paarden zorgen er niet de dupe van worden.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:07

LukieBradley schreef:
Oftewel, dit is een blijft een eindeloze discussie die niets uithaalt.


Klopt. Ik snap ook niet goed waarom de Boktredactie dit dan weer zonodig aan wil halen..

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:59

Happinez schreef:
Dus mijn 2 dieren die van zuidlaren komen, hadden nu beter in de worst kunnen zitten ipv lekker in de wei , in een kudde met goed voer en goede zorg ?
Zonder zuidlaren hadden ze hier hoogstwaarschijnlijk niet gestaan..


Prachtig, dat selectieve lezen.

Ik zet de capslock even aan: GEZONDE DIEREN KUN JE VIA GANGBARE WEGEN VERHANDELEN, INTERNET - AAN HUIS - HANDELSSTAL.
ZIEKE, OUDE, ONBRUIKBARE DIEREN WAAR MEN VANAF WIL DIEN JE RECHTSTREEKS NAAR DE SLACHT TE DOEN.
DE MARKT SCHAFFEN WE AF.

Zo... wellicht helpt dit.

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:08

@Ninx
Het voordeel van de markt is dat je veel dieren op 1 plaats hebt.
Zodoende kun je meerdere dieren tegelijk bekijken/beoordelen/aanschaffen.

Het voordeel van het internet is dat je tegenwoordig wel foto's filmpjes kan bekijken, maar dan nog moet je vaak meerdere adressen tegelijk af.
De markt is snelle handel en daar is de prijs ook naar.
Deze liggen veel lager dan bij handelaren/particulieren op de dam.

En "schreeuwen" dat WE de markt gaan afschaffen... wie zijn WE?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:12

Brainless schreef:
@Ninx
Het voordeel van de markt is dat je veel dieren op 1 plaats hebt.
Zodoende kun je meerdere dieren tegelijk bekijken/beoordelen/aanschaffen.

Het voordeel van het internet is dat je tegenwoordig wel foto's filmpjes kan bekijken, maar dan nog moet je vaak meerdere adressen tegelijk af.
De markt is snelle handel en daar is de prijs ook naar.
Deze liggen veel lager dan bij handelaren/particulieren op de dam.

En "schreeuwen" dat WE de markt gaan afschaffen... wie zijn WE?


Tja, dat leidt tot impulsaankopen...

Laat mensen maar iets meer moeite doen, dat werkt hopelijk in de hand dat men iets beter nadenkt over de aanschaf van een dier.
Bovendien wil een serieuze koper een dier zien bewegen, het eventueel rijden en/ of laten keuren. Ook wel verstandig uiteraard.... Er komen immers niet alleen maar paardenkenners met röntgen-ogen naar dit soort markten.
De prijs blijf een fractie van je totaal-uitgaven, wie al aan het begin wil besparen komt aan het einde bedrogen uit... getuige de vele paarden die weg moeten is dit toch een triest feit.

WE zijn alle weldenkende mensen die dieren niet willen blootstellen aan zo'n markt omdat dat leuker, makkelijker, goedkoper is voor mensen....

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:32

nee, de impulsieve aankoop valt mee.
Sommige gaan met wat paarden heen en komen met andere paarden thuis. Een soort ruilhandel zou je kunnen zeggen, Ook genoeg nemen hun paard of pony mee terug.
Niet alle paarden zijn oud, onbruikbaar of ziek.
Er staan leuke veulens op de markt, daarvoor moet je vroeg zijn.
Veulens zo van de merrie's af, met soms ook leuke papieren.
Heb zelf eens een veulen op zuidlaren gekocht, waarvan de moeder ook een goedgekeurde kwpn zoon had geleverd.
De door mijn Pa aangeschafte jaarlinger in de jaren 70, van zuidlaren, behaalde brons op de olymische spelen.
Zo verkeerd zijn sommige paarden daar niet, je moet er een beetje doorheen kijken. Maar het is niet alleen maar troep. ;)

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:36

@Ninx

Jij praat voor iedereen (WE zijn alle......) maar er zijn genoeg mensen (ook bokkers) die daar rondlopen om te (ver)kopen.
Ik geloof dat 10% van de paardenmensen willen dat de markt wordt afgeschaft en de meeste vinden het prima, mits de regels maar goed worden nageleefd. En daar mag (moet!) best goed op gecontroleerd worden.

Mijn eigen paardjes heb ik ook niet gekocht op de markt, maar wel (met mijn opa) voor de handel.
Jonge paarden voor de opfok/beleren enz.
Mijn vriendin heeft op de markt een super leuk rijpaardje gekocht, en die is (ook) niet bedrogen uitgekomen.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:43

paarden die op de markt komen zijn ook dieren die niet meer betaald kunnen worden thuis en waar ze dus snel een plek voor moeten hebben. ideaal dan toch een markt? niet iedereen kan een paard aan huis houden, handelsstal het werk laten doen kost geld, en op internet zijn meerdere redenen te bedenken waarom dat niet snel gaat, bv hele land door moeten crossen als je een gelijkwaardig paard wil bekijken, en de ene staat in limburg en de andere in groningen... niet iedereen heeft internet of weet hoe ze bv foto's moeten uploaden.. en zo zijn er nog wel meer redenen.

dat een slecht paard direct door zou kunnen naar de slacht ipv de markt of handel ben ik helemaal met je eens. ook daarin heb je wel weer voors en tegens want de ene vind een paard met een gebrek slachtwaardig en de ander ziet er nog een leuk recreatiepaard in en zet het dus te koop voor een paar euro.

mijn dieren heb ik particulier gekocht maar ook 2 die makkelijk op de markt terecht hadden kunnen komen. moesten beide snel weg en hadden beide een klein gebrek ( springknie, en 1 een gescheurde bilspier) deze ben ik viavia op het spoor gekomen, ook deze stonden niet op internet.

van de week in lottum geweest, daar was ik al vroeg dus veel uitgeladen zien worden, waren ze bezweet kregen ze een deken om. werden vrijwel allemaal daarna nog geborsteld, manen werden ter plekke gefatsoeneerd, er werd veel met de dieren rondgelopen, maar 1 mager paard gezien op die hele markt, de rest normaal of zelfs overgewicht. keurig gedaan allemaal. veel mensen die oprecht aan het zoeken waren stonden op de laad en los plek, keken wat er uit de trailer kwam en soms kwam het paard niet verder dan het laad/los terein.
was een kleinere markt dan ik verwacht had maar was wel genieten.
vond deze man echt aandoenlijk zo:
Afbeelding kwam even een veulen verkopen..
en nog een trotse ezel gezien:
Afbeelding
en wat "magere"uhum shetlanders
Afbeelding

pferdundspas

Berichten: 24
Geregistreerd: 09-08-13
Woonplaats: Schleiden

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:55

Ik vond Nuth en Lottum ook wel meevallen, Prüm (Duitsland) was het erger. Tijd om een rondje te lopen had ik alleen niet.
Ik had gister wel nog een trekpaard gezien welke zonder halster rondliep.

Matasja, je hebt mijn auto nog gespot.

Al mijn paarden komen bij de fokker weg. Ik heb ook geen idee of ik wat op een markt kopen zal. Ik heb er nu drie en eigenlijk is dat wel genoeg.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Dierenbescherming: Veel dierenleed op de Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:28

Ik ben de laatste editie van Zuidlaren niet geweest maar daarvoor wel al vaak. Sinds die invoering van nieuwe regels is het enorm verbeterd.
Monsterplaatsen dus minder gevaar voor omstanders, overal water te krijgen, veel mensen die ruwvoer meenemen enz. Ben het wbt dat 18 uur staan zonder voer en water dus zeker niet eens, ik heb dat altijd ruimschoots verstrekt zien worden.
Weinig magere paarden, meesten goed verzorgd en veel zelfs ingevlochten ed.
Schoppen en slaan zul je altijd houden, dan moeten ze ter plekke boete's uitdelen, hebben ze dat wel gedaan?

Happinez

Berichten: 8409
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:46

Ninx schreef:
Happinez schreef:
Dus mijn 2 dieren die van zuidlaren komen, hadden nu beter in de worst kunnen zitten ipv lekker in de wei , in een kudde met goed voer en goede zorg ?
Zonder zuidlaren hadden ze hier hoogstwaarschijnlijk niet gestaan..


Prachtig, dat selectieve lezen.

Ik zet de capslock even aan: GEZONDE DIEREN KUN JE VIA GANGBARE WEGEN VERHANDELEN, INTERNET - AAN HUIS - HANDELSSTAL.
ZIEKE, OUDE, ONBRUIKBARE DIEREN WAAR MEN VANAF WIL DIEN JE RECHTSTREEKS NAAR DE SLACHT TE DOEN.
DE MARKT SCHAFFEN WE AF.

Zo... wellicht helpt dit.


Zonder capslock is ook prima, want ik heb mijn mening daardoor nog steeds niet gewijzigd.
Via de volgens jou gangbare wegen had ik ze dus niet gekocht. dus is al niet van toepassing.
Dan had ik geroepen... wat moet ik met een hengst ? dan had ik sowieso dus al verder geklikt, maar bij het zien in RL spraken ze me direct aan ( iets wat op internet dus niet altijd het geval is omdat foto's zwaar kunnen vertekenen ) waardoor ik ze toch heb meegenomen.

Impulsaankoop zou kan jij dat noemen, maar ook al zou het een impulsaankoop zijn.. dat zegt niet altijd iets negatiefs.
en ik ken voldoende zaken ( ook buiten de paardenwereld ) waarbij impulsaankopen goed hebben uitgepakt.

Ik ben met je eens dat het misschien op het moment wat stress op kan leveren en dat niet ideaal is.
Maar in veel gevallen is dat ook weer verdwenen zodra ze op een rustigere plek komen.
en houden ze hier niets aan over.

Als je geen risico's durft te nemen zou ik voor een plastic of pluche speelgoedpaard gaan, nooit maar dan ook nooit kan je vooraf alles uitsluiten. Ook niet door de keuring of even rijden van tevoren.
Vandaag kan die goed zijn, maar morgen kreupel of ziek dat heb je nooit in de hand en is wat mij betreft een volkomen onzinnig argument.