Hippisch Centrum Deurne houdt op te bestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:49

Rianneke schreef:
DennisXXL schreef:
Gaat de opendag op 14 november dan ook niet meer Door?

Ik neem aan dat die weinig nut meer heeft...

Maar ik had dit niet echt zien aankomen... Aan de ene kant vind ik het zonde vanwege de accomodatie, maar ga ook wel mee met anderen. Eerst had deurne echt aanzien. Nu ken ik genoeg paardenmensen die geen mensen aannemen met een deurne-diploma :(:) Ben wel benieuwd wat er met de accomodatie gaat gebeuren, want het is een ontzettend mooie accomodatie voor evenementen en om nou alles bijv. naar ermelo te gaan verplaatsen...

Mijn dochter heeft een hele leuke baan in de paarden gekregen mede dankzij haar Deurne opleiding (ze is uit 20 sollicitanten gekozen) en de meeste van haar klasgenoten hebben ook een leuke baan in de paarden.

En natuurlijk is het instroom niveau veranderd omdat er geen leerlingen op basis van niveau van rijden geweigerd mochten worden. Het was een door de overheid gesubsidieerde opleiding. Voor de instroom is een VMBO diploma nodig, geen papiertje dat je al op Z niveau rijdt. Het enige wat de school kon doen bij de selectie was een advies geven.
Ik heb begrepen dat er voorheen een strenge selectie vooraf was. Volgens mij was de school toen particulier. Dus tsja, als de school alleen het neusje van de zalm toelaat, is het niet raar dat qua rijden het uitstroomniveau vroeger hoger lag.
Interessanter is om te kijken op welk niveau de leerlingen instromen, en hoe ze na vier jaar uitstromen. Dan zie je dat de kinderen zowel praktisch als theoretisch heel erg veel geleerd hebben.

edit: ik vind sommige reacties heel erg kwetsend voor al die leerlingen die het vier jaar bloed, zweet en tranen heeft gekost om het diploma te halen. Ik heb heel veel respect voor de leerlingen die de eindstreep hebben gehaald.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:55

Jeetje wat zonde! :oo En indd zoals hierboven al gezegd was Deurne dé paarden opleiding/school van Nederland.

Vroeger wel ja.. als je Deurne had gedaan, had je status en aanzien.. _/-\o_
Tegenwoordig beginnen ze nog net niet te lachen als ze zegt dat je Deurne hebt gedaan..

Citaat:
De fusie van bijna 20 jaar geleden had nooit moeten plaats vinden :x
Juist, jij zegt het!

mee eens
Laatst bijgewerkt door Tiahastrona op 07-11-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:55

Ze lieten niet alleen het neusje van de zalm toe. Mijn instructrice heeft ook de 'oude' deurne gedaan en heeft 1x Z gereden maar man of man, die kan mij een partij rijden, heeft een discipline en is recht voor zijn raap.
Ik denk dat de hoge uitval niet alleen ermee te maken heeft dat het duur is maar ook het deel dat de mensen het toch te zwaar vonden.
Ben er vaker op concours geweest maar ik was niet heel erg onder de indruk van het complex, maar dat is ieder zijn mening.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:58

Sammyoo schreef:
En natuurlijk is het instroom niveau veranderd omdat er geen leerlingen op basis van niveau van rijden geweigerd mochten worden. Het was een door de overheid gesubsidieerde opleiding. Voor de instroom is een VMBO diploma nodig, geen papiertje dat je al op Z niveau rijdt. Het enige wat de school kon doen bij de selectie was een advies geven.
Ik heb begrepen dat er voorheen een strenge selectie vooraf was. Volgens mij was de school toen particulier. Dus tsja, als de school alleen het neusje van de zalm toelaat, is het niet raar dat qua rijden het uitstroomniveau vroeger hoger lag.
Interessanter is om te kijken op welk niveau de leerlingen instromen, en hoe ze na vier jaar uitstromen. Dan zie je dat de kinderen zowel praktisch als theoretisch heel erg veel geleerd hebben.

Ik heb regelmatig lessen gezien (dressuur en dressuurruiters die examen springen hadden). Over het algemeen om te huilen.
Stijve of kreupele paarden die "doorgereden" moesten worden want het zou wel over gaan. Een examen van 1m springen het stond max om 80cm.
Een vooraanstaande paardenopleiding moet z'n leerlingen leren hoe met paarden om te gaan, dat kan niet met (100?) paarden en (10?) paddocks zonder sociaal contact.
Als ik de paarden daar zie, denk ik wat is hier het voer/training beleid. Weinig paarden waarvan ik zeg ja die zien er fit en fijn uit.
Veel leerlingen "lenen" even een paard van stage of vrienden voor examen (uiteraard een paard dat alles al gelopen heeft).

En mbt instructeurs..... Als iemand promoot met deurne gaan m'n haren al overeind staan.

Natuurlijk zijn er goede tussen die ken ik ook, maar als dat 5% is dan heb ik het heel royaal genomen.

Ashley5760

Re: Hippisch Centrum Deurne houdt op te bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:59

Bovendien voor degene die echt willen, zijn er ook andere wegen :).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:00

Ashley, heb je zelf de opleiding gedaan?

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:01

rapido schreef:
Hippische opleiding?? schei toch uit!! Alles wat met ,,paarden,, te maken heeft komt uit je hart, niet uit een opleiding!
Een titeltje Deurne zegt mij geen moer. Laten ze eerst zelf maar eens bewezen wat gepresteerd hebben voor ze een ander gaan vertellen hoe het moet!
De meeste willen geeneens fatsoenlijk hun eigen paard verzorgen, laat staan de jouwe!

Geloof me, de mensen die echt goed hun geld verdienen in de paarden hebben geen ,,papiertje,, op zak!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben juist naar school gegaan voor dat papiertje. Ik had ook zelf kunnen aanklungelen met cursussen et cetera (dit is al mijn derde Helicon, geloof mij maar dat ik flink getwijfeld heb of ik daar wel trek in had, na mijn ervaringen van de andere Helicons), maar wat nou als ik, als niet gediplomeerd hoefsmid, per ongeluk een peperduur paard kreupel maak?
Komt de verzekering bij mij aangescheten; "Maar 'smidje', jij bent helemaal niet vakbekwaam!"
En dan..?
Laatst bijgewerkt door Geaa05 op 07-11-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Esprit4

Re: Hippisch Centrum Deurne houdt op te bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:03

inderdaad het gaat hier voornamelijk over sport maar de andere opleidingen zoals ook hoefsmid en voor tandarts enzo zijn die dan ook ineens minder waard omdat ze van deurne komen?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:04

Dit was te verwachten.. Deurne is flink achteruit gegaan de laatste jaren.
Zonde dat het niet meer was zoals het vroeger was, toen had je aanzien als je van Deurne afkwam, en die aanzien is nu ver te zoeken.
Maar voor iedereen die graag iets in de paarden wil doen zijn er zoveel andere wegen om dat alsnog te bereiken.
In mijn ogen had Deurne het iets breder moeten maken, en niet alleen focussen op de paarden, maar dat je ergens anders ook gewoon aan de slag had kunnen gaan.
Maar goed, dit is allemaal achteraf en geheel overbodig. Zonde is het wel!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:06

Misschien zijn deze diploma's in de toekomst juist waardevoller als blijkt dat er geen andere MBO scholen zijn die hetzelfde als Deurne kunnen bieden!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:06

Esprit4 schreef:
inderdaad het gaat hier voornamelijk over sport maar de andere opleidingen zoals ook hoefsmid en voor tandarts enzo zijn die dan ook ineens minder waard omdat ze van deurne komen?

nou mijn vriend is 3 jaar geleden geslaagd als hoefsmid op school, die moet nu werk afgeven omdat hij het met 6 dagen werken niet klaar krijgt.
Zegt genoeg toch?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:07

rapido schreef:
Hippische opleiding?? schei toch uit!! Alles wat met ,,paarden,, te maken heeft komt uit je hart, niet uit een opleiding!

Dus je kunt nooit iets leren wat met paarden te maken heeft? Schei toch uit.... Dat is hetzelfde als zeggen dat je elk muziekinstrument zonder opleiding perfect kunt leren spelen!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:08

Had ik niet verwacht! Zonde! Maar helaas kan je er
Weinig aan doen....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:10

Sammyoo schreef:
Ashley, heb je zelf de opleiding gedaan?

Uhm (gelukkig) nee, ben de afgelopen 5jaar wel regelmatig op nhb geweest (en dan niet met open dagen) maar gewoon met lessen (sport mbo) of examens.

En ken behoorlijk wat mensen die het doen/deden, van bijna elke richting.
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 07-11-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:12

musiqolog schreef:
rapido schreef:

Dus je kunt nooit iets leren wat met paarden te maken heeft? Schei toch uit.... Dat is hetzelfde als zeggen dat je elk muziekinstrument zonder opleiding perfect kunt leren spelen!

Dus iemand die nhb heeft gedaan kan perfect rijden :+

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:13

Bizzybijtje schreef:
STOAS. Maar dat is niet richting Sport. Ik weet natuurlijk niet wat zij nu gaan doen met de HBO Paardensport, omdat dat immers een opleiding vanuit de STOAS is. Misschien stopt die, of veranderen ze van locatie.

Dat is de opleiding die ik dit jaar begonnen ben, dus ik ben heel benieuwd naar de bijeenkomst morgen. Ik maak me eerlijk gezegd nog niet heel veel zorgen, ik ga vooral niet te hard van stapel lopen nu (gelijk naar andere opleiding etc).. Even afwachten, meer kunnen we toch niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:14

musiqolog schreef:

Zelfs de grootste pop artiesten op deze wereld hebben nooit een opleiding gedaan om een muziek instument te kunnen leren spelen! Sterker nog, de meeste kunnen nog geeneens noten lezen!!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:15

ietjelover schreef:
Esprit4 schreef:

nou mijn vriend is 3 jaar geleden geslaagd als hoefsmid op school, die moet nu werk afgeven omdat hij het met 6 dagen werken niet klaar krijgt.
Zegt genoeg toch?

dat bedoel ik!
ik vind sommige kritieken nogal zwaar als je zelf een buitenstaander bent

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:16

ietjelover schreef:
Esprit4 schreef:

Zegt genoeg toch?

Absoluut smeden opleiding deurne ben ik dan wel weer fan van evenals tandarts.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:16

Nog een feit, de beste paarden tandartsen in NL en de Benelux hebben hun opleiding in de States genoten!!!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 07-11-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:17

Esprit4 schreef:

Voor deze opleidingen is het inderdaad erg jammer dat het ophoud. dat waren wel goede opleidingen in Deurne. Helaas een van de weinige.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:18

ik ken ook genoeg goede tandartsen die hun opleiding op deurne hebben gehad hoor het is maar net hoeveel je zelf wilt leren

unihorses

vind het nou niet echt jammer.
dacht eerlijk gezegd wel dat er hele strenge eisen waren...
bijv. het paard van 1,60 en het meter parcours springen... ( pnoony is natuulrijk 1,59 ) en mag door peesblesure niet meer springen, daarom ook deze opleidingmogelijkheid maar overgeslagen.
verhalen horende begrijp ik het ook wel.
ach ja, als de roddels kloppen komt de knhs ook met een opleiding voor instructeurs, zonder die paardeisen. dan ga ik daar wel voor.
paarden om te rijden heb ik al. :)
lesgeven? doe ik al. (assisteren)
maar toch zou ik er wel graag een papiertje voor willen hebben.

musiqolog

Ashley5760 schreef:
musiqolog schreef:

Dus iemand die nhb heeft gedaan kan perfect rijden :+

Hoezo 'dus'? Dat heb ik niet gezegd. Er werd hier alleen glashard beweerd dat je opleidingen niet nodig hebt; sterker nog, dat je er niets van kunt leren. Als ik dat weerleg, vind ik nog niet automatisch dat je van een opleiding 'dus' alles kunt leren, en al helemaal niet dat dat voor een specifieke school (zoals deze in Deurne) geldt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:20

Ik ben benieuwd hoe ze dat op gaan lossen... Met alle leerlingen die er nu nog naar school gaan en misschien een extra jaartje moeten blijven...

Maar waarom denkt iedereen nu dat zijn of haar diploma niks meer waard is? Mijn ouders werken ook nog hoor, en die scholen van hun bestaan ookal lang niet meer!