Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:58

Ergens heeft hij wel een punt, maar aan de andere kant kun je dan op allerlei dieren projecteren: Op cursus met de hond, koeien die melk geven voor ons (die moeten dan eerst kalfjes krijgen om ons in de behoefte te voorzien), beesten die gefokt worden om opgegeten te worden etc etc..

Ik vind het belangrijker dat het welzijn voorop staat van de beesten dan een discussie op te starten of ze daar wel voor bedoeld zijn of niet..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:59

ddewaard schreef:
Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

wel, deze uitdaging wil ik graag, zelfs heel graag met je aangaan.
Eens zien of mijn paard mij vrijwillig wilt volgen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:01

xx_Horsiex schreef:
Neem aan dat alle Bokkers die het eens zijn met deze column niet doen paardrijden en er alleen naar kijken?

Nee hoor, op dat vlak ben ik een beetje hypocriet te noemen. Ik vind dat er weeldegelijk waarheid in deze tekst zit, maar ik vind zelf zoveel plezier dat het me niet zoveel uitmaakt. Ja, zo slecht ben ik wel. Wat ik wel doe is het voor het paard leuk proberen te houden. Wij hebben paarden nu eenmaal hun basisbehoeftes gegeven (eten, zorg, veiligheid) en dan ben ik ook van mening dat het paard behoefte heeft aan leren, en plezierige dingen doen. Hetzelfde met honden. Wij geven die dieren alles wat ze nodig hebben, en dan hebben ze wat nieuws nodig, ontwikkeling. Ik vergelijk het nu wel een beetje met ons mensen, maar uiteindelijk waren wij ook een stelletje wilde beesten. Totdat we ons ontwikkelden en op een makkelijkere manier aan onze basisbehoeftes kwamen, toen wouden we ons verder ontwikkelen. Daarom vind ik het oneerlijk om je paard in een wei te zetten met alles wat hij/zij nodig heeft om er vervolgens niks mee te doen.

Anoniem

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:03

Ik vind dat hij zeker een punt heeft, op een paard gaan zitten is egoisme van de ruiter. Maar goed zo is een hond ook ten pleziere van de eigenaar en een konijn en koeien zijn voor melkproductie. Maw, de mens houdt dieren ten bate van zich zelf, dat is niet zo moeilijk. Wat ik wel een minpunt vindt is dat hij suggereert dat ruiters op een paard gaan zitten, puur als macht spelletje. En dat vind ik generaliserend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:04

Ik val een beetje over het feit dat de columnschrijver niet meer ziet dan de wedstrijdsport. Paardrijden is meer dan dat. En er zijn meer disciplines dan dressuur. En meer niveaus dan Olympisch.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:07

ddewaard schreef:
Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

Ik heb mijn twee pony´s zelf/in eigen beheer ingereden, dit is heel rustig gebeurt. Altijd kijkend naar pony en nooit met pijn en/of angst. Er is dan ook niks mis gegaan, niet bokken/steigeren, niet rennen en geen protest. Dit is vanuit een goede (NH) basis gedaan en we hebben er uitgebreid de tijd voor genomen. Met beide pony´s zijn we na een paar keer erop zitten met iemand er naast naar buiten gegaan, nooit wat gebeurt en altijd super goed gegaan.
Bij onze kleine pony merk ik, tot mijn grote verbazing, ook echt dat ze het heel leuk vindt om bereden te worden. Mijn Haf maakt het niks uit of je er op zit of er naast loopt maar zij vindt het echt heel leuk (beetje jammer dat ik geen geschikte ruiter voor haar heb). Dit is wel voor het eerst dat ik een pony meemaak die er zo duidelijk van geniet om gereden te worden. Zodra ze een zadel ziet verschijnen wordt ze al enthousiast en blijft ook los staan bij het opzadelen. Misschien scheelt het wel dat wij geen bak hebben en ze dus alleen maar buitenritten kent, er wordt dan ook maar weinig van haar gevraagd.
Mijn pony´s volgen mij dus wel los, ook door een weiland. Dat komt ook doordat ik er veel energie in heb gestoken om een goede band met ze op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door Swift op 31-10-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:07

Cassidy schreef:
Ik val een beetje over het feit dat de columnschrijver niet meer ziet dan de wedstrijdsport. Paardrijden is meer dan dat. En er zijn meer disciplines dan dressuur. En meer niveaus dan Olympisch.

Misschien is het enige dat hij kent? dan zou het idd wel een heel eenzijdig verhaal zijn. Maar goed dat hij niet in vroegere tijden leefde, dan zou hij aardig wat schoenen verslijten :+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:08

Mwah... ja en nee. Vind de persoon wel kort door de bocht
Moet je kijken hoe wij een paard behandelen. Alsof het de meest dierbare elementen zijn uit ons leven.
Mijn paard krijgt alles wat ze maar wilt. Weidegang totdat ze loopt te zaniken in de avond tot ze weer op stal wilt, die vervolgens schoon is en opgestrooid. Vreten op de top, hooi onbeperkt. Een hok waar je u tegen zegt. Warme deken op, een goed passend zadel en hoofdstel. Bij elk ditje of datje word het probleem van de kaart geveegd.

En als ik haar vraag om 2 of 3 x per week een ritje te maken (recreatief) wat maar een uurtje uit haar dagelijks leven kost en ik dan niet van mijn dier houd.... :Y) ze krijgt genoeg compensatie lijkt mij.
Zeker een dooie donder die naar paarden zit te kijken op een krukje op de Veluwe :)
Neemt niet weg dat je net zoveel plezier aan je paard kan hebben vanaf de grond als op een paard.

Paarden dienen de mens al honderden jaren, de meeste paarden hebben nu een beter leven dan menig zwerver in holland

Uiteraard hoe wij met onze paarden om gaan zo is het van nature niet bedoeld... maar ondertussen weten onze dieren ook niet beter. Ze zijn van ons afhankelijk en dat weten ze ook.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:09

ddewaard schreef:

Hier wil ik toch wel even op reageren. Als ik met mijn verzorgpaard door de wei wandel en hem los laat blijft hij me volgen. Natuurlijk gebeurt dit niet als ik daar aan kom wandelen en hem roep. Maar als zijn aandacht bij mij is blijft die aandacht ook vrijwillig bij mij. Omdat hij me vertrouwt en zich hoogstwaarschijnlijk veilig voelt bij me. Daarbij vind ik je opmerking van "Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden." Een beetje kort door de bocht. Mijn verzorgpaard had altijd mogen genieten van het paard zijn, af ent oe knuffelen, want het is een knuffelkont en de nodige opvoeding. (Waarbij we niet op pijn en angst ingespeeld hebben.) Toen we er voor de eerste keer een zadel oplegden bleef ie gewoon rustig staan, nergens van onder de indruk. Ook toen er voor de eerste keer iemand op zat. Hij vond het natuurlijk wat lastig met zijn balans in het begin, maar we hebben hem nooit gedwongen om verder te lopen, we hebben het gevraagd. (Vooruit lopen en hem laten beslissen of hij zou volgen) En hij liep. Mijn verzorgpaard is dan wel heel makkelijk en heeft een zekere 'will to please', maar paarden doen dus heus wel dingen voor je zonder dat ze bang van je zijn omdat je ze pijn kan doen. :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:10

Opzich heeft hij wel een punt; wie verzint het nou weer om op een paard te gaan zitten en laten luisteren als je zo veel van m houdt :')

Maar, ik snap wel dat mensen paardrijden (joh :')). Waarom zou je geen vriendschap met een paard kunnen maken als je er op gaat zitten, komop zeg. Verdiep je eerst dan in de paarden voordat je zo'n uitspraak doet :') Honden werden vroeger ook gebruikt voor de oorlog, en ach nu houden we ze toch ook voor de lol en leren ze kunstjes aan? ;) En wat denk je van alle andere dieren die mensen hebben gefokt?
Al vind ik wel dat sommige ruiters te ver gaan, ik heb wel een bepaalde grens van wat ik niet meer goed vindt van paardrijden. :)

En durf ik te wedden dat deze man net zo egoïstisch is als alle ruiters; denk aan de aarde die hij vervuilt met z'n autootje, de kleren die hij gebruikt, ... Dusja, bijna elk mens is eigenlijk wel egoïstisch naar de natuur toe

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:11

Beste vent heeft best gelijk :D
Jammer voor m'n paard, maar ik zit graag op z'n rug om van het uitzicht te genieten, dat dresseren in een bak vind ik ook 10 keer niks, dat kan ook buiten om het dan semi-prettig te maken voor het paard :Y)

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:13

Ik vind ook dat er veel waarheid inzit. Maar het wordt wel een stukje overdreven geschreven. Het is maar hoe je met bijv sporen omgaat. Ik rijd zelf niet met sporen, maar als je het licht gebruikt is er niets ergs aan.
Zoals al gezegd is doen mensen eigenlijk best veel dingen fout in het leven.. Maar ik denk dat als er niet meer op paarden bereden zou mogen worden, dat er nog maar weinig paarden gehouden gaan worden. Ook zijn er dan een heleboel mensen zonder werk (denk aan maneges, stalling, instructrices ed. ). Ik blijf dan ook gewoon lekker op mijn verzorgpaard rijden, ook al is dit eigenlijk 'niet zoals het moet'. :j

En dan zou je als je op je paard rijd, geen vriendschap hebben met het dier, haha, nou daar geloof ik dus niet in. :')

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:13

Haha, hij heeft in ieder geval gevoel voor humor.
Ik vind het wel leuk geschreven en kan me er aan de ene kant ook wel in vinden :j

Eileen_

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:16

Hij laat (paarden)mensen er wel over nadenken (kijk maar, nu al 5 pagina's hier), dus opzich best goeie column :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:18

ddewaard schreef:

Haha, die van mij koppel ik los in de wei en dan lopen ze in een treintje achter me aan.
Rijden en een goede band kan prima samen gaan hoor, zolang je maar oog hebt voor het welzijn van je paard.
En sporen en zwepen hoen niet streng te zijn, dat ligt maar net aan de gebruiker.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:21

Helemaal mee eens, altijd al zo gevonden.
Ik heb absoluut niet van de dressuur of springen op hoog niveau, puur omdat het extreem ver weg ligt van de natuurlijke situatie van paarden.
Paarden de hele dag op stal wordt hier zelfs nog achterwege gelaten!

Ik denk dat het beste is als alles met mate wordt gedaan en dat hier over na wordt gedacht.
Helaas denkt niet iedereen er zo over en bestaat olympische sport met paarden nog altijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:23

De waarheid is hard, zo blijkt maar weer eens. Wat ik hem wel zou aanraden om eens een week wilde paarden te observeren, dan ziet hij de dressuur oefeningen zonder een ruiter erop. Paarden kun je in mijn ogen niet dwingen tot topprestaties door dwang en pijn, dit gaat misschien een dag, een maand, een jaar goed maar het gaat een keer fout. En natuurlijk zie je vaak genoeg ruiters die dit proberen en eigenlijk niet op een paardenrug thuis horen, maar die zie je niet op topniveau terug, paard is allang kapot voor ze zover zijn en in die zin heeft hij compleet gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:26

Tuc schreef:
Helemaal mee eens, altijd al zo gevonden.
Ik heb absoluut niet van de dressuur of springen op hoog niveau, puur omdat het extreem ver weg ligt van de natuurlijke situatie van paarden.
Paarden de hele dag op stal wordt hier zelfs nog achterwege gelaten!

Ik denk dat het beste is als alles met mate wordt gedaan en dat hier over na wordt gedacht.
Helaas denkt niet iedereen er zo over en bestaat olympische sport met paarden nog altijd.

Crossen met een paard door het bos met een ruiter op de rug die verteld hoe hard ie moet en waarheen, met tuig en martingaal om, staat zoveel dichter bij de natuur?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:27

Maar als het paard het echt niet zou willen. Dan had hij ons echt nooit in de buurt laten komen! Of als we erop zouden willen zitten ons er meteen naast gegooid. Bij mijn paard is er echt geen druk aan te pas gekomen om hem in de rijden. HIj vond het wel prima zo> Ik ben ook maar een muisje op zijn rug. Dus als hij echt niet wil had mij mij al lang kwijt gemaakt;) En het hek over gesprongen en zijn ding gedaan in het wild? Als hij echt niet zou willen samen werken met mij..had hij mij al lang de baas geweest.

Mensen kijk op dieren is anders..maar wij mensen zijn goed in andere mensen onderdrukken en in een hokje duwen:) En wij doen ook opdrachten uitvoeren:) Ook hij zelf of hij het nu leuk vind of niet. Of mag ik nu de mens niet vergelijken met een dier? Veel dieren willen graag samen werken met mensen. Mensen onderling met elkaar nog niet eens;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:30

Hij heeft gedeeltelijk een punt.
Wij bepalen wat er gebeurt, rijden we in de bak gaan we links of rechts.
Maar kijk ik dan naar de paarden die ik gereden heb vinden ze dat gemiddeld gezien niet erg en lopen ze niet door angst hun volte braaf door.
Maar voor de aandacht, de beloning die er ook bij hoort.
Flink over de bospad draven geeft ook altijd vrolijke koppen.
Maar dat aanleren van een pas wijken moet wel eens met de tik achter de kuit.
Dus daar heeft die man weer dat punt.

Ik denk dat het gemiddelde paard geen moeite heeft dat er een ruiter op zit.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:31

LaBull schreef:
Oreo schreef:
@ LaBull: Ik denk dat veel, misschien het meeste dierenleed wordt veroorzaakt door de prestatiedrang. Dat is bij poezen, hamsters ed. normaal niet aan de orde....

Daarom hoeft die meneer niet iedere ruiter over één kam te scheren. Hij doet nu net alsof wij (ruiters) dierenbeulen zijn.

Ik reageerde op jouw "alle huisdieren afschaffen" standpunt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:32

Maar goed, ik denk dat het zoals vaker in colums van Luuk Koelman, puur sensatiezoekerij is. Er gebeurt iets wat meerdere mensen aanspreekt en hij gaat dan een column schrijven die hem wat aandacht geeft. Zo ias hij al eerder op de vingers getikt over zijn columns over Beatrix en Tim Ribberink. Al met al heeft de man weinig fatsoen en probeert hij over de rug en vooral over de rug van andermans ellende in the picture te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:34

ddewaard schreef:

Niet ieder manegepaard wordt afgebeuld, en hulde aan de paarden die het in zich hebben om de mensen die op de manege willen rijden de kneepjes van het vak bij te brengen. Dat zit echt niet in ieder paard. En vertel mij dan eens waarom er manegepaarden zijn die tot in hoge jaren braaf hun rondjes lopen, terwijl menig paard waar alleen maar mee wordt gekeuteld en waar verkeerd mee wordt omgegaan door hem niet continu aan het werk te houden en daardoor blessures in de hand te werken (jaja, die eens in de tijd die buitenrit kan funester uitpakken dan dagelijkse beweging met een manegeruiter op de rug) die leeftijd echt niet gaat halen.

En een paard beleren en onderwerpen door angst en intimidatie. Dat hoeft echt niet zo. Nooit gehoord van Natural Horsemanship? Nooit gehoord van Join Up? Nee? Dan kijk even naar onderstaand filmpje. Eerste keer ruiter op de rug. Komt geen pijn bij kijken. Beetje spanning, maar angst?

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

En misschien ook eens leuk om te kijken hoe zeer dit paard de persoon op de grond volgt. En dat kun je bereiken zonder angst. En ook op een groot weiland. Ze komen hard hinnikend op je af gegaloppeerd, simpelweg om bij je te kunnen zijn. Twijfel je daaraan? Dan kun je hier even kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

En dat kun ook jij bereiken. Zonder pijn, en zonder angst en intimidatie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-10-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:36

Tuurlijk heeft hij een punt, het grootste deel van de ruiters heeft toch een aantal 'dwangmiddelen' nodig om het paard te laten doen wat ze willen (mijzelf incluis). Maar het is mij wel duidelijk dat de meeste paarden in ieder geval een deel van het werk, mits op een bepaalde manier, wel leuk vindt. Kijk naar dressage at liberty bijvoorbeeld, of zoals we bij sommige honden duidelijk zien dat ze aan de slag willen.
Maar wat de columnist schrijft is een beetje kort door de bocht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:36

Mindim schreef:
Maar goed, ik denk dat het zoals vaker in colums van Luuk Koelman, puur sensatiezoekerij is. Er gebeurt iets wat meerdere mensen aanspreekt en hij gaat dan een column schrijven die hem wat aandacht geeft. Zo ias hij al eerder op de vingers getikt over zijn columns over Beatrix en Tim Ribberink. Al met al heeft de man weinig fatsoen en probeert hij over de rug en vooral over de rug van andermans ellende in the picture te komen.

Inderdaad maar ergens triggert hij toch veel mensen en ergens een mening over vormen en nog eens goed nadenken over het waarom van bepaalde dingen is niet verkeerd voor veel mensen. Of dat nu ruiters, pesters of andere groeperingen zijn.