Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:59

M_D_H schreef:
bitloos en met bit rijden kun je niet vergelijken omdat daar gewoon verschillen tussen zitten.

Vertel! :D

Cemlys

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:25

Daar ben ik ook benieuwd naar. Bit en bitloos beide geven druk op gevoelige delen bij het paard.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:31

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:05

b.v. zoals trouwens al eerder aangegeven is, dat er in de reglementen staat dat je naar het bit toe moet rijden?

en sowieso, het is gewoon een compleet andere stijl dan met bit rijden, dus het kan nooit vergeleken worden...

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:08

Nouja, het paard geeft toch anders na, dat is een feit. Ik zie vaker paarden beter lopen die nageven op het bit dan die nageven op druk op de neus. Die zijn vaak toch wat meer gespannen in de kaak. Misschien gewoon toevallig, misschien ook niet.

(ben geen tegenstander van bitloos hoor, rijd het zelf ook)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:10

Geryon schreef:
Nouja, het paard geeft toch anders na, dat is een feit. Ik zie vaker paarden beter lopen die nageven op het bit dan die nageven op druk op de neus. Die zijn vaak toch wat meer gespannen in de kaak. Misschien gewoon toevallig, misschien ook niet.

(ben geen tegenstander van bitloos hoor, rijd het zelf ook)

en dat zijn nog maar kleine verschillen, maar daardoor wordt de vergelijking met het ideaal beeld toch lastiger...
het zou beter zijn als de rubrieken gescheiden zouden blijven, alleen zou er dan wel meer bitloze competities georganiseerd mogen worden...

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:10

Zo blij! Ga nu weer wedstrijden rijden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:15

M_D_H schreef:
b.v. zoals trouwens al eerder aangegeven is, dat er in de reglementen staat dat je naar het bit toe moet rijden?

en sowieso, het is gewoon een compleet andere stijl dan met bit rijden, dus het kan nooit vergeleken worden...

Moet je wel met concrete gegevens komen.

In dit topic heeft iemand gereageerd die het zelf heeft getest en jury is, sorry, ik kom even niet op de naam. Maar zij heeft destijds al aangegeven dat het voor haar en haar paarden geen verschil maakte met verschillende hoofdstellen. Ik heb het zelf nog nooit getest, dus ik kan er weinig over zeggen. Maar ik zie haar als iemand die weet waar ze over praat en ik vertrouw op haar uitspraken.

Het paard naar het bit toe rijden, ja, misschien is dat een taal/begrip kwestie. Maar ik zeg zelf altijd dat je een paard naar de hand toe moet rijden. Paard moet immers de hand volgen. Dan is er sprake van aanleuning. Maakt dan toch weinig meer uit of je een bit gebruikt of een hoofdstel?

Genoeg paarden die beter bitloos kunnen worden gereden omdat er in de mond te weinig ruimte is voor een passend bit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:43

Dat ben ik Janine1990. :)
Heb je wel eens bitloos gereden M_D_H?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:01

Hmm.. Jammer dat de KNHS dat ook al weer moet overnemen..
Die vereniging voor bitloos rijden had toch ook gewoon wedstrijden kunnen organiseren?

Ik zie zelf het nut niet zo in van bitloos dressuur wedstrijden rijden eigenlijk. Denk ook dat de KNHS te weinig kennis heeft van bitloos rijden, laat staan de meeste juryleden, om de bitloze ruiters eerlijk te kunnen beoordelen. En of zo'n guppie-met-schreeuwende-ma-aan-de-zijlijn nou aan een bit zit te plukken om pony in de krul te trekken of aan een touwhalster, beide vind ik walgelijk.

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze het hele aanleuning gebeuren op gaan lossen.. Bijvoorbeeld een touwhalster is helemaal niet gemaakt om met aanleuning te rijden. Daarnaast is de ene bitloze optoming de ander niet. Waar een sidepull een bustrensje zou kunnen zijn, is een touwhalster of een hackamore een pessoabit. Ben HEEL benieuwd of ze daar nog onderscheid in gaan maken of eventueel zelfs dingen gaan verbieden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:04

Neem toch aan dat er eisen zijn qua optoming. Touwhalter is echt niet geschikt om mee te rijden als je een dressuurproef wil rijden. Maar aanleuning gaat prima hoor zonder bit. Ik rijd mijn dressuurpaard zowel met als zonder bit en hij loopt op de micklem net zo keurig als op zijn trens.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:06

Ik neem aan dat ze geen optomingen toelaten die niet geschikt zijn voor constante druk :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:07

crazycactus schreef:
Neem toch aan dat er eisen zijn qua optoming. Touwhalter is echt niet geschikt om mee te rijden als je een dressuurproef wil rijden. Maar aanleuning gaat prima hoor zonder bit. Ik rijd mijn dressuurpaard zowel met als zonder bit en hij loopt op de micklem net zo keurig als op zijn trens.

Precies dat! :j
Aanleuning gaat prima, maar een touwhalster is daar bepaald niet geschikt voor, maar werkt wel redelijk scherp in, met andere woorden: makkelijke manier om je paard in de krul te trekken! Let wel, ik ben niet anti bitloos, zeker niet, heb ook veel bitloos gereden, maar ik zie nog teveel haken en ogen om dit tot een succes te zien uitlopen.. ZEKER in handen van de KNHS..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:11

De toegestane hoofdstellen staan vermeld in het dressuurreglement.
Het touwhalster en de hackamore zijn niet toegestaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:15

Sok schreef:
Die vereniging voor bitloos rijden had toch ook gewoon wedstrijden kunnen organiseren?

Ik zie zelf het nut niet zo in van bitloos dressuur wedstrijden rijden eigenlijk. Denk ook dat de KNHS te weinig kennis heeft van bitloos rijden, laat staan de meeste juryleden, om de bitloze ruiters eerlijk te kunnen beoordelen. En of zo'n guppie-met-schreeuwende-ma-aan-de-zijlijn nou aan een bit zit te plukken om pony in de krul te trekken of aan een touwhalster, beide vind ik walgelijk.

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze het hele aanleuning gebeuren op gaan lossen.. Bijvoorbeeld een touwhalster is helemaal niet gemaakt om met aanleuning te rijden. Daarnaast is de ene bitloze optoming de ander niet. Waar een sidepull een bustrensje zou kunnen zijn, is een touwhalster of een hackamore een pessoabit. Ben HEEL benieuwd of ze daar nog onderscheid in gaan maken of eventueel zelfs dingen gaan verbieden.

Misschien moet je je er even in verdiepen. Je kan al drie jaar bitloos wedstrijden rijden. Hiervoor zijn destijds al reglementen opgesteld en er zijn een aantal hoofdstellen toegestaan.

Overigens denk ik (let wel DENK IK, want ik heb in die drie jaar hier in de omgeving pas één keer een ring met twee deelnemers voor bitloos gezien) dat je eerder combinaties krijgt die aan een los teugeltje bitloos rijden dan combinaties die hun paard in de krul trekken. Daarnaast zul je de gewone ruiter in de ring krijgen die een paard rijdt met een moeilijke mond, waarbij een bitloos hoofdstel het verschil heeft gemaakt.
Denk ik hoor...

En idd KarinvdM dat was jij, kon er even helemaal niet meer op komen, haha.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:34

KarinvdM schreef:
De toegestane hoofdstellen staan vermeld in het dressuurreglement.
Het touwhalster en de hackamore zijn niet toegestaan

Mooizo! Dat maakt het (voor mij tenminste) een stuk verantwoorder.
Mag je dan in de M/Z met een hackamore rijden? Als ik het me goed herinner mag je in het Z springen ook met een hackamore rijden?

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Misschien moet je je er even in verdiepen. Je kan al drie jaar bitloos wedstrijden rijden. Hiervoor zijn destijds al reglementen opgesteld en er zijn een aantal hoofdstellen toegestaan.

Overigens denk ik (let wel DENK IK, want ik heb in die drie jaar hier in de omgeving pas één keer een ring met twee deelnemers voor bitloos gezien) dat je eerder combinaties krijgt die aan een los teugeltje bitloos rijden dan combinaties die hun paard in de krul trekken. Daarnaast zul je de gewone ruiter in de ring krijgen die een paard rijdt met een moeilijke mond, waarbij een bitloos hoofdstel het verschil heeft gemaakt.
Denk ik hoor...

Misschien moet je je niet zo aanvallend opstellen als mensen hun mening geven.
Wie zegt dat ik me niet heb verdiept? Genoeg kennis van de KNHS en bitloos rijden, alleen niet van die vereniging voor bitloos rijden. Fijn dat er reglementen zijn opgesteld en er hoofdstellen geselecteerd zijn die men mag gebruiken, maar persoonlijk vind ik het jammer van het bitloze rijden, om aan te sluiten bij de KNHS! Die neemt momenteel zo veel nieuwe projecten op, dat ze de bestaande projecten/disciplines onderschuiven. Het bitloze rijden had ik liever bij de vereniging voor bitloos rijden gezien. Bitloos rijden vind ik namelijk niet aansluiten bij de manier waarop de KNHS dressuur ziet..

En dat losse teugeltje is in mijn optiek meer dan prima! Al denk ik dat de KNHS daar gewoon enorm tekort gaat schieten. Een moeilijke mond... Ik hoop dat je daarmee bedoelt dat er geen bit in past?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:38

Wel typisch dat mensen bij "bitloos" kennelijk nog altijd geneigd zijn om dan te denken aan een touwhalster, waslijnen als teugels en een paard wat op de voorhand valt alsof zijn leven er van af hangt. Dat beeld is imo echt een slechte mascotte voor het bitloos rijden. Heb al vaak stalgenoten gehoord die, na het zien van hoe ik met mijn paard gewoon heel normaal dressuur kan rijden, zouden willen overstappen op bitloos aangezien het kennelijk toch wat anders is dan ze dachten. Alleen deden ze dat nooit vanwege de wedstrijdreglementen. Wie weet ben ik dan straks toch niet meer de enige op stal :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:47

Sok schreef:

Denk ik hoor...

Misschien moet je je niet zo aanvallend opstellen als mensen hun mening geven.
Wie zegt dat ik me niet heb verdiept? Genoeg kennis van de KNHS en bitloos rijden, alleen niet van die vereniging voor bitloos rijden. Fijn dat er reglementen zijn opgesteld en er hoofdstellen geselecteerd zijn die men mag gebruiken, maar persoonlijk vind ik het jammer van het bitloze rijden, om aan te sluiten bij de KNHS! Die neemt momenteel zo veel nieuwe projecten op, dat ze de bestaande projecten/disciplines onderschuiven. Het bitloze rijden had ik liever bij de vereniging voor bitloos rijden gezien. Bitloos rijden vind ik namelijk niet aansluiten bij de manier waarop de KNHS dressuur ziet..

En dat losse teugeltje is in mijn optiek meer dan prima! Al denk ik dat de KNHS daar gewoon enorm tekort gaat schieten. Een moeilijke mond... Ik hoop dat je daarmee bedoelt dat er geen bit in past?[/quote]

Je begon over hoofdstellen waarvan jij zou vinden dat ze niet toegestaan zijn. Die inderdaad niet toegestaan zijn. Kreeg niet de indruk dat je wist dat er aparte reglementen waren voor bitloze wedstrijden.

Ik zal niet zeggen dat je geen kennis van bitloos of de knhs hebt. Maar van de bitloze wedstrijden zoals ze nu al worden georganiseerd door de KNHS kreeg ik niet de indruk dat je er iets over had gelezen.

Dressuur is dressuur, wat ziet de KNHS verkeerd? Of er nu een bit in hangt of niet, het blijft gewoon hetzelfde.
Denk dat het juist niet gaat werken als die vereniging voor bitloos rijden onafhankelijk van de KNHS wedstrijden gaat organiseren. Daar is de doelgroep te klein voor. Bovendien, de 'gewone' dressuurruiter met het paard met moeilijke mond (ja daarmee bedoel ik inderdaad dat er geen passend bit voor te vinden is, schreef ik ook al in een andere reactie geloof ik) wil waarschijnlijk sowieso al liever bij de KNHS starten omdat het relevanter is voor het paard; verkoop- en predikaattechnisch (mocht dat laatste de bedoeling zijn van het wedstrijden rijden), daarbij denk ik ook dat het relevanter is voor een ruiter, om bij de KNHS geklasseerd te zijn dan bij een hele kleine vereniging die waarschijnlijk niet aan de voorwaarden van de FEI kan voldoen (qua aantallen e.d.) om daar bij aangesloten te worden.

En los teugeltje heeft voor mij overigens niets met dressuur te maken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:48

Snadrem schreef:
Wel typisch dat mensen bij "bitloos" kennelijk nog altijd geneigd zijn om dan te denken aan een touwhalster, waslijnen als teugels en een paard wat op de voorhand valt alsof zijn leven er van af hangt. Dat beeld is imo echt een slechte mascotte voor het bitloos rijden. Heb al vaak stalgenoten gehoord die, na het zien van hoe ik met mijn paard gewoon heel normaal dressuur kan rijden, zouden willen overstappen op bitloos aangezien het kennelijk toch wat anders is dan ze dachten. Alleen deden ze dat nooit vanwege de wedstrijdreglementen. Wie weet ben ik dan straks toch niet meer de enige op stal :)

Een slechte mascotte inderdaad.. Helaas.. -O-
Maar wel een reëel beeld van wat de overgrote meerderheid van de bitloze ruiters doet..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:51

Snadrem schreef:

Ik hoop van harte dat als het bitloos goed geïntegreerd is in de wedstrijdsport, het een beeld geeft wat jij beschrijft en wat KarinvdM toen met haar paarden gaf. En niet wat ik destijds in die ring heb gezien bij twee ruiters. Eén met waslijnen en één die op de voorhand liep alsof zijn leven er vanaf hing inderdaad :P

Het is namelijk simpelweg beter voor de sport om dat beeld te creëren dan het beeld dat ik zelf nog een beetje voor ogen heb. Dus niet alleen een slechte mascotte voor het bitloos rijden wat mij betreft!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:52

Sok schreef:
Een slechte mascotte inderdaad.. Helaas.. -O-
Maar wel een reëel beeld van wat de overgrote meerderheid van de bitloze ruiters doet..

Dat zijn geen ruiters, dat zijn lifters.

Een ruiter rijdt namelijk en probeert zijn paard rijtechnisch te verbeteren, en een lifter die hoeft alleen maar een beetje te zitten.

Maar goed, da's mijn mening.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:55

Janine1990 schreef:
Het paard naar het bit toe rijden, ja, misschien is dat een taal/begrip kwestie. Maar ik zeg zelf altijd dat je een paard naar de hand toe moet rijden. Paard moet immers de hand volgen. Dan is er sprake van aanleuning. Maakt dan toch weinig meer uit of je een bit gebruikt of een hoofdstel?

Precies!

Sok, je zegt dat je genoeg kennis hebt van de KNHS en bitloos rijden om dergelijke uitspaken te doen maar dat heb je blijkbaar niet, want je weet niet eens dat het al 3 jaar is toegestaan om bitloos te starten en dat alleen bepaalde optomingen mogen.

Doordat de huidige regelgeving mbt bitloos wedstijdrijden voor zowel de bitloze ruiters als voor de verenigingen die wedstrijden organiseren teveel haken en ogen zitten komt het niet van de grond. Het is veel praktischer dit in de reguliere rubrieken te integreren.

Waarom vind jij bitloos rijden niet aansluiten bij de manier waarop de KNHS dressuur ziet? Ik rij al 6 jaar bitloos en heb daarbij het scala als leidraad voor de training gehouden, dat is volgens de KNHS toch ook de basis van dressuur?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:58

Janine1990 schreef:
Je begon over hoofdstellen waarvan jij zou vinden dat ze niet toegestaan zijn. Die inderdaad niet toegestaan zijn. Kreeg niet de indruk dat je wist dat er aparte reglementen waren voor bitloze wedstrijden.

Ik zal niet zeggen dat je geen kennis van bitloos of de knhs hebt. Maar van de bitloze wedstrijden zoals ze nu al worden georganiseerd door de KNHS kreeg ik niet de indruk dat je er iets over had gelezen.

Dressuur is dressuur, wat ziet de KNHS verkeerd? Of er nu een bit in hangt of niet, het blijft gewoon hetzelfde.
Denk dat het juist niet gaat werken als die vereniging voor bitloos rijden onafhankelijk van de KNHS wedstrijden gaat organiseren. Daar is de doelgroep te klein voor. Bovendien, de 'gewone' dressuurruiter met het paard met moeilijke mond (ja daarmee bedoel ik inderdaad dat er geen passend bit voor te vinden is, schreef ik ook al in een andere reactie geloof ik) wil waarschijnlijk sowieso al liever bij de KNHS starten omdat het relevanter is voor het paard; verkoop- en predikaattechnisch (mocht dat laatste de bedoeling zijn van het wedstrijden rijden), daarbij denk ik ook dat het relevanter is voor een ruiter, om bij de KNHS geklasseerd te zijn dan bij een hele kleine vereniging die waarschijnlijk niet aan de voorwaarden van de FEI kan voldoen (qua aantallen e.d.) om daar bij aangesloten te worden.

En los teugeltje heeft voor mij overigens niets met dressuur te maken.

Dan houden we het op een misverstandje :D

Dressuur is dressuur.. Dat valt te betwisten :D Ik zie persoonlijk gewoon TE veel misgaan in de gemiddelde KNHS dressuurring, dat maakt dat ik de KNHS dressuur, die in mijn mening teveel gefocust is op hoe het paard loopt, in plaats van op het geheel, geen waardige bondgenoot vind van het bitloos dressuren. Te vaak zie ik mensen veel te veel op de voorkant focussen (als in: harde en niet meegaande hand) en weglopen met een eerste prijs en tig winstpunten. Wat op zich los staat van het bitloos rijden, daar niet van, meer dat ik het gewoon jammer vind dat het bitloos dressuur rijden nu ook die kant op lijkt te gaan, terwijl het juist zoiets gaafs zou kunnen worden!

Wat betreft verkoop en predikaten kan ik je alleen maar gelijk geven, voor die mensen is het inderdaad een aanwinst om bij de KNHS te mogen rijden!

Over het losse teugeltje.. Ook daar valt over te twisten, maar dat lijkt me wellicht een andere discussie :D
Laatst bijgewerkt door Sok op 15-10-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:02

Daan_Ordeal schreef:
Janine1990 schreef:

Precies!

Sok, je zegt dat je genoeg kennis hebt van de KNHS en bitloos rijden om dergelijke uitspaken te doen maar dat heb je blijkbaar niet, want je weet niet eens dat het al 3 jaar is toegestaan om bitloos te starten en dat alleen bepaalde optomingen mogen.

Doordat de huidige regelgeving mbt bitloos wedstijdrijden voor zowel de bitloze ruiters als voor de verenigingen die wedstrijden organiseren teveel haken en ogen zitten komt het niet van de grond. Het is veel praktischer dit in de reguliere rubrieken te integreren.

Waarom vind jij bitloos rijden niet aansluiten bij de manier waarop de KNHS dressuur ziet? Ik rij al 6 jaar bitloos en heb daarbij het scala als leidraad voor de training gehouden, dat is volgens de KNHS toch ook de basis van dressuur?

Ik wist dat er wat rubrieken waren en dat er een reglement was, maar niet precies hoe en wat.

Volgens de KNHS gebruiken ze het scala de basis, maar als ik ontelbare keren een ruiter die z'n paard lekker in de krul vastzet zie weglopen met een eerste prijs en winstpunten en een ruiter die een zachte, meegaande hand heeft maar misschien een iets minder spectaculaire proef wegzet met bijna verliespunten, dan krab ik me nog wel eens achter de oren. Het idee van de KNHS is goed, de uitwerking alleen een stuk minder..

In de B rijdt men met een net opgeleid paard. In theorie zou dat betekenen dat verzameling nog niet eens zo'n big issue is, maar toch wordt men erop afgerekend als het paard in de B niet verzameld genoeg loopt, wat pas het laatste punt in het scala is.
Laatst bijgewerkt door Sok op 15-10-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:03

Maar dat is dus meer een kwestie van "wat zegt de jury" dan "wat zegt het reglement hierover".