Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:27

En hetzelfde vindt je in Amerika, en in Argentinie, en in heel veel landen waar met dieren wordt gewerkt of dieren worden gehouden. Dus (weer) een stukje Spaans machogedrag?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:31

bigone schreef:
Hoe moet het dan wel, eerst van de berg afhalen, vier weken ergens op een plek neerzetten en elke dag aaiaai.

Mee eens. Vier weken lang een dier dat gewend is aan vrijheid in zijn beweging beperken vind ik pas onvriendelijk. En ik vraag me dan ook af hoeveel mensen je tot je beschikking hebt die ervaren genoeg zijn om de dieren iets bij te brengen zodat het veilig blijft. Voor dier en mens.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:39

En in Australie knallen ze gewoon neer vanuit een helicopter en heb filmpjes gezien van rodeos waar ik ook misselijk van werd en zo kunnen we doorgaan , wereld is zo helaas en niet alleen met dieren , maar op een paard springen en manen knippen vind ik nou niet heel heftig , zijn trouwens aantal koniks vanuit Nederland verhuist naar Noord Spanje(groter woongebied en meer eten) las ik wat maanden terug

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:35

Je kunt er allehande niet relevante zaken als verdoving of vier weken weet ik wat bij blijven halen en dan zeggen dat de huidige manier beter is. Nee, de huidige manier kan veel diervriendelijker door de dieren medisch te verzorgen, van haren te ontdoen om de hitte draaglijker te maken (dat blijkt de reden te zijn), te markeren, te registreren en de hengsten te scheiden zodat ze naar de vleesindustrie kunnen en daarbij het macho-gedrag achterwege te laten. Dat macho-gedrag is niet meer dan een traditie waar dieren onder lijden, het is absoluut niet noodzakelijk om eerder genoemde doelen te bereiken. Als dierenliefhebber vind ik het opzettelijk creeeren van chaos, enorme stress en angst, vechtpartijen onder de dieren verkeerd. Je hoeft niet met drie mensen een wild paard met geweld tegen de grond te werpen. Er is een rustigere en vriendelijkere benadering mogelijk. Maar ja, die is niet macho of aantrekkelijk voor toeristen.

Brilletje

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:57

Boras helemaal met je eens!

Daarbij kan men er weer andere voorbeelden bij halen, maar ik reageerd op dit topic, niet op de wantoestanden in andere landen. Op die manier kun je niets meer zeggen, want het kan toch altijd erger.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 04:31

Bokt reageerd weer veelste heftig...
Een wild paard nakijken kan anders alleen via verdoving. Weten jullie wat verdoving voor impact heeft heeel veel meer als dit en na een verdoving heb je ook nog een hele hoop risico's. Of anders gaan we ze vast binden. Nee dat is handig raken ze ook in de stress.
Ik denk dat deze paarden bet beter hebben als menig amder paard dat 22 uur per dag in een box staat en dan een bit in ze waffel krijgt en dan netjes een rondje moet lopen en dat weer in ze box terug gestopt word.
Of zie ik dat verkeerd? Ik ben het er best mee eens dat het vriendelijker kan maar dat zijn we in Nederland ook niet echt.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:02

Nee, dan gaan we in Nederland veeeel beter met onze dieren om. Ga in de winter eens kijken in de Oostvaardersplassen. Daar kunnen de spanjaarden een voorbeeld aan nemen.(NOT).

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:23

In hoeverre kun je een paard onder deze omstandigheden "nakijken"? En wie moet dat doen? Al die macho mannetjes zijn dierenartsen zeker....ik denk dat er meer paarden gewond raken bij dit "feestje" dan er behandelt worden...en hoe moet dat scheiden van merries en veulens gaan?

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:42

Hoi...speciaal vanwege dit topic een account aangemaakt...bokte al een jaartje mee via het account van mijn lief en heb me prima vermaakt.Vooral met de tweakers hahaha...en de termen pennymeisje en reltopic...fantastisch...

Maar zijnde halve spanjaard en jawel ook nog eens uit galicia,waar mijn pa nu woont,dacht ik mischien iets toe te kunnen voegen..wellicht kan ik iets vertellen over het gebied waar deze paarden lopen of over de omstandigheden..Vorig jaar juli was ik daar en heb ook wat foto's gemaakt voor mijn lief.
Ik denk niet dat het zin heeft uit te wijden over hoe de spanjaard is met dierwelzijn,dat is bekend en we zullen ze niet allemaal over een kam scheren..inderdaad de beelden van de oostvaardersplassen schokten mij dan toch ook.

Als ik ontdekt heb hoe ik hier een aantal foto's plaats zal ik dat zeker doen..
Verder wil ik wel kwijt dat de galicische paarden het woordje Wild niet echt verdienen,ze leven zelfstandig op kleine afstand van mens en verkeer,op de heuvelruggen van de rias.
Ze zijn benaderbaar tot een meter of 20 en dan zullen ze zich tussen de rotsen terugtrekken.
Vanwege het ruwe gebied zijn het niet de meest ongeschonden paarden,maar ikzelf kreeg nu niet de indruk dat ze het zo slecht hadden ;-).

En of zo een jaarlijkse check-up wenselijk is...tja...dat is discussiewaardig...hoe verander je gebruiken die al uit 1600 bestaan? En in hoeverre is het verkeersmak maken van de nederlandse paarden stressvrij..ook hier is elke buitenrit er een met gespitste oren en schrikmomenten van voorbijkomende brommers..motoren en tractors..en dat vaak meerdere keren per maand,laat staan het traileren van "verkeersmakke paarden" . Ik loop slechts een jaar mee,maar heb mij toch vaak de wenkbrouwen gefronst..Als ik mocht kiezen,laat mij dan maar 11 maanden vrij op de berg wandelen :)

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:42

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:12

Die fotos bedoelde ik dus...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:47

Ik vraag me af wie hier de " wilde" beesten zijn??

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:49

Ik ben een groot watje qua "enge foto's " Dus zijn ze erg?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:55

Toen ik het las dacht ik van.
Goed dat ze ook medische zorg krijgen
Nou laat dat maar zitten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:04

tabaflab schreef:
Ik ben een groot watje qua "enge foto's " Dus zijn ze erg?

Helemaal niet..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:15

Is er hier ook maar iemand die de fotos van louis71 bekijkt????

Zo slecht zien die paarden er niet uit hoor..!!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:33

mensen verwachten echt dat als je een wilde pony een wortel voor de neus houd dat die dan braaf blijft staan om even de manen te knippen en wonden te behandelen :') dream on... het zijn WILDE ponies. die kun je niet met zachte hand, en al helemaal niet in zo'n grote kudde, behandelen ;)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:46

Ja, geloof je het zelf dat ze dit doen om wonden te behandelen....:(...nou ik niet in ieder geval..ik denk dat er meer paarden geblesseerd raken dan dat er geholpen worden. Weer zo'n gruwelijke spaanse traditie!

"Spanje staat niet bekend om zijn diervriendelijke festiviteiten. Naast het stierenvechten en opjutten van stieren met brandende hoorns, heeft het land ook een festival genaamd ‘Rapa das Bestas’ het ‘scheren van de beesten’. Honderden wilde paarden worden in juli bijeengedreven, waarna ze door mensen die zich dapper willen voordoen tegen de grond worden gedrukt en geschoren. Dit is erg stressvol voor de dieren die geen menselijk contact gewend zijn.
worstelen
Rapa das Bestas | Photo Credit: Jolise1 via Compfight cc
Elk jaar in juli worden wilde paarden een berg in Sabucedo afgejaagd, waarna ze door de heuvels rennen met honderden festivaldeelnemers achter zich aan. Veulens worden gescheiden van hun moeders en er breken gevechten uit tussen de paarden omdat ze zich geen raad weten. De dieren doen hun best staande te blijven terwijl mensen en masse bovenop ze springen en de paarden tegen de grond duwen. Als ze eenmaal liggen worden ze bij het hoofd en de nek vastgepakt en geschoren.
Deze vierhonderd jaar oude traditie is een van de vele Spaanse gebruiken waarbij mensen hun dominantie over grote dieren willen aantonen. Hoewel cultuur en traditie heel belangrijk zijn, hoort hierbij het welzijn van dieren niet in het geding te komen. Wilde paarden zijn het niet gewend om vastgepakt te worden en het hele feestgedruis waarbij ze achternagezeten worden door honderden mensen die een potje met ze willen worstelen is uiterst stressvol.
Wil je dat de Spaanse regering het worstelen met wilde paarden verbiedt en een humane manier bedenkt om de dieren bijeen te drijven? Teken dan deze petitie op ForceChange."

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:12

Again.. ook maar iemand die de moeite neemt om de fotos van louis71 te bekijken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:15

uhm ja ;) alleen de mensen die zo stug volhouden dat het zo zielig en onnodig is niet

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:35

ja en? nine 1987? Ik heb ze gezien....wordt door die foto's de manier van omgaan met die dieren gerechtvaardigd? Voor jullie misschien wel, voor mij niet...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:58

Ik vind t ook onnodig.. maar zielig? Nee.. zielig vind ik de paarden die dagelijks in de krul worden getrokken.. die worden verwaarloosd en/of mishandeld door hun eigenaren.. paarden die 23 uur per dag op stal staan en manegepaarden die kapot worden gereden om maar zoveel mogelijk geld te verdienen.. DAT vind ik zielig..

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:00

het een rechtvaardigt het ander niet...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:06

Ik vind t overdreven.. ik vind t gewoon te kort door de bocht om fotos van het enige stressmoment van t jaar van die beesten te laten zien, zobder te laten zien hoe ze t de andere 364 dagen per jaar hebben..

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:34

Vergeet niet dat er in galicia, wat 4 keer de oppervlakte heeft als Nederland verschrikkelijk veel streken en gemeenten zijn .

Mijn oordeel kan alleen gaan over Pontevedra ,waar ze leven op 1 berg(600m) Poio..Het is daar een relatief kleine kudde en daar worden ze niet de berg afgejaagd,maar is het terrein op de berg zelf...Ik gok dat het gewoon een kudde is met geluk en dorpelingen op de berg die wel begaan zijn wellicht.

Ik hou van die streek en mijn familie bezit er een boerderij met geiten en kippen en varkens en koeien en ja ,het is allemaal wat primitief wellicht,maar niet storend..Tis maar net waar je roots liggen.

Persoonlijk kan dit een eindeloze discussie worden over een onderwerp waar mensen snel beginnen te roepen over zaken die ze uit de media hebben en eerlijk is eerlijk elke verbetering en aampak van wanstaltig gedrag van de mens is welkom.MAAR stemmingmakerij zoals ik hier op bokt vaak zie is ook niet wenselijk.
Bokt is niet het medium om deze traditie te doen veranderen,dan zul je toch rechtstreeks bij de bron moeten zijn.
Een artikel hier over de oostvaardersplassen doet de wenkbrauwen fronsen,terwijl de beelden van de kadavers bij de media de discussie op gang brachten.Tis maar net wat je doelstelling is.