Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:10

Elisa2 schreef:
Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

Vastzetten en wijken voor de druk is nooit goed! ook met dubbele longe,pessoa,elastieken etc. is het de bedoeling dat je het paard uitnodigt om de juiste houding aan te nemen en daarbij mag je iets weerstand bieden maar nooit een hoofd vastzetten in een bepaalde houding oid...dan doe je het dus niet goed als je dat wel doet! dubbele longe is juist super fijn omdat je continu mee kan gaan met je hand en je paard net zoals onder het zadel.

Maar triest dat dit nog "training" genoemd wordt..imo valt het ook onder dierenmishandeling..er zijn wel andere manieren om het paard dingen te leren..maarja die duren waarschijnlijk te lang he.

Dit deel begrijp ik niet, bij een pessoa zijn er namelijk lijnen die van het bit naar de singel lopen. Ik snap niet hoe dit anders is dan "vast zetten". De uitkomst is hetzelfde, het paard gaat daar lopen waar geen druk is.

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:12

Wtf!???
Nee aandacht voor mijzelf hoef ik echt niet.
Het verbaasd mij alleen enorm hoe defensief iedereen reageerd op trainingsmethodes welke niet in hun vakgebied thuis horen.

Het gaat hier om dierenleed in een zeer ernstige vorm ongeacht welke tak van sport.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:16

Ook ik ken mensen genoeg die hun paard helemaal vastzetten in een houding tijdens wat zij longeren noemen. Ik heb diverse malen geprobeerd om daarover in gesprek te gaan, door ook heel simpel te vragen hoe dat nou werkt en of het lukt zo.... Velen van jullie zullen zich iets bij de reacties voor kunnen stellen.
Vooral als ik bij een niet positief gesprek ( wat echt niet aan mij ligt) zeg, dat ik denk dat het paard daar vroeg of laat problemen mee krijgt in zijn lijf....

Paard vastbinden aan bit omdat ie moet leren achter die druk te komen? Dierenmishandeling en nutteloos.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:25

azarlizz schreef:
Wtf!???
Nee aandacht voor mijzelf hoef ik echt niet.
Het verbaasd mij alleen enorm hoe defensief iedereen reageerd op trainingsmethodes welke niet in hun vakgebied thuis horen.

Het gaat hier om dierenleed in een zeer ernstige vorm ongeacht welke tak van sport.

Mensen hebben snel de neiging om met hun vingertje te wijzen, net zoals sommige western ruiters dat doen bij dressuur mensen, gebeurt het andersom ook. That's the way of the world, helaas.
Alleen jou 2e bericht begreep ik niet, je had je punt gemaakt en gaat vervolgens helemaal door het lint, terwijl niemand elkander meer aanviel, maar meer de persoon, ongeacht dicipline.

Ongeacht de dicipline, wat deze man deed is gewoon fout, en zou ook wat mij betreft geen paard meer in handen krijgen.
Alleen waar ik meer moeite mee heb, is dat er door deze mensen onjuiste informatie de wereld in wordt geholpen. Mensen komen bij hem, weten misschien niet beter, en gaan aan nemen dat dit zo hoort. Even aangenomen natuurlijk dat niet ieder paard sterft. Die mensen leren meer en meer over paarden (en vooral de onjuiste manier) en gaan dit vervolgens doorleren naar anderen, waardoor er dus altijd dit soort mensen blijven bestaan helaas.

azarlizz

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:36

PowerReiner denk dat een hoop posten even langs elkaar heen vlogen... Tot wat ik gelezen had, tot de toen laatste post, ging het weer hart tegen hart.

Inderdaad wij zijn het met elkaar eens. de 'trainer' in questie is FOUT!!! Het is te hopen dat dit soort praktijken te stoppen zijn. In Amerika zijn ze gelukkig erg fel op dierenmishandeling. Helaas daar waar het grote geld te verdienen valt zal dit , ben ik bang, heel moeilijk worden.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:37

@azarlizz: De webstie van deze trainer is toevallig de hele dag al uit de lucht, ik vermoed dat het fout zitten tot hem is doorgedrongen..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:40

gruwelijk en walgelijk. bah. mijn maag draait er gewoon van om.

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:41

troi schreef:
@azarlizz: De webstie van deze trainer is toevallig de hele dag al uit de lucht, ik vermoed dat het fout zitten tot hem is doorgedrongen..

_/-\o_

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:41

helaas niet alleen het geval in de western wereld. ook hier bij ons in het dagelijkse leven.
tuurlijk rustig kan dit best positief zijn ( met begeleiding... en niet weglopen ) het eerst heel losjes de teugels en dan steeds ietsje strakker ( zoals je paard ook aan andere hulpmiddelen laat wennen ) maar NOOIT TE strak. een lichtjes contact welke alleen druk geeft als paard hoofd omhoog doet vind ik prima. heb ook wel mijn teugels zo door de longeer singel en boven op vast. vind ik heel fijn werken ( maar nooit super strak )
dit lijkt mij een doel heiligt de middelen. vanaf een bepaald punt topsport lijkt het orde van de dag...
dit wordt breken genoemd.. maar gooi er een zweep achter en noem het hyperflexie en het is ineens goed omdat een zeker iemand het ook doet?
nog triester is dat deze "ontspanning" nog gewardeerd wordt ook, en topsporters zich gedwongen voelen om deze middelen te gebruiken om het paard "ontspannen" te krijgen.
maar dit mag nooit met een shank gebeuren. dat is toch wel zo'n scherp bit... daar longeer je niet aan! dus een vergelijking met de bijzets? mag hopen dat je aan shank geen bijzet zet.. heb op youtube een filmpje gezien van een "voltigepaard" welke op een show liep met shanks en bijzet... paard deed hoofdomhoog(last van voltigeur) en raakte volledig in paniek.. tot vallen aan toe. een goed voorbeeld van hoe thet mis kan gaan met shank en bijzet. ( owkee, snaffle ook wel.... (gewoon bitje) ) en om dan van die kinriempjes om te doen :n
nooit maar dan ook nooit zal een paard te strak vastgebonden mogen worden, of achter de loodlijn getrokken met geweld. :j
te is nooit goed.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:45

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

nou zo longeer ik toch echt niet mijn paard

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:46

Mijn inziens na mag een paard nooit of te nimmer worden vastgezet. Ook niet voorzichtig en ook niet aan een gewoon bit of voor mijn part zonder bit.
Vastzetten houdt per definitie dwang in en gaat altijd gepaard met een risico.

Bij het longeren met dubbele longe bv kan onmiddellijk worden nagegeven, dan wel losgelaten indien nodig.
Ik zie je dat niet zo snel doen met een vastgezet paard dat bv in paniek raakt of struikelt.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:50

Zucht....
Het eerste wat ik leerde op de manege is dat je het paard nooit mocht vastzetten aan de teugels!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:51

liljebo schreef:
Mijn inziens na mag een paard nooit of te nimmer worden vastgezet. Ook niet voorzichtig en ook niet aan een gewoon bit of voor mijn part zonder bit.

Bij het longeren met dubbele longe bv kan onmiddellijk worden nagegeven, dan wel losgelaten indien nodig.
Ik zie je dat niet zo snel doen met een vastgezet paard dat bv in paniek raakt of struikelt.

mee eens

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:57

troi schreef:

De trainer is op staande voet ontslagen heb ik begrepen uit het nieuws.
Het was een ingehuurde trainer, geen eigenaar van het bedrijf.

De zaak wordt nog wel onderzocht.

Verder over de bridleless competities: ik heb ooit een filmpje gezien over een "topruiter" die bridleless een complete reining demonstratie gaf. Wat mij daarvan bijbleef was ten eerste de consekwent lage houding van het paardenhoofd, alsof het met een onzichtbaar lijntje was vastgezet, en ook de doodse blik, het paard wekte de indruk een robot te zijn. Geen enkel verzet, geen stap verkeerd... het maakte een erg kunstmatige indruk op me en ik vroeg me af wat er in vredesnaam met dat paard aan de hand was, ook wat de trainingswijze betreft...

Ik ben bang dat ik vandaag het antwoord daarop heb gekregen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:05

liljebo schreef:

dat vind ik liggen aan hoe je vast zet... elastiek gaat niet makkelijk los, maar met druk breekt het plastic klipje( wat wel gevaarlijk is! )
maar hoe ik mijn teugels vast zet is lang niet altijd echt vast. enkels paar x overelkaar heen, en dan door het lusje geschoven, niet vast met het schuivje. maar ook deze teugel breekt hier heel snel.. 1x voet erop en weg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:08

Tja, wat je in de wedstrijd arena ( in welke discipline dan ook!) ziet kan heel mooi lijken maar je wil vaak niet weten welke "trainingstechnieken" er aan vooraf zijn gegaan, wat overigens niet wil zeggen dat dat hier ook het geval was. Veel quarters en paints lopen graag met de neus over de grond en kunnen heel hard aan het werk zijn waarbij ze mogelijk als een robot overkomen. Het zijn in dat opzicht toch vaak echte werkpaarden die zich als ze eenmaal lekker aan het werk zijn niet meer zo snel laten afleiden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:10

Zoolgangster schreef:
troi schreef:

De trainer is op staande voet ontslagen heb ik begrepen uit het nieuws.
Het was een ingehuurde trainer, geen eigenaar van het bedrijf.

De zaak wordt nog wel onderzocht.

Verder over de bridleless competities: ik heb ooit een filmpje gezien over een "topruiter" die bridleless een complete reining demonstratie gaf. Wat mij daarvan bijbleef was ten eerste de consekwent lage houding van het paardenhoofd, alsof het met een onzichtbaar lijntje was vastgezet, en ook de doodse blik, het paard wekte de indruk een robot te zijn. Geen enkel verzet, geen stap verkeerd... het maakte een erg kunstmatige indruk op me en ik vroeg me af wat er in vredesnaam met dat paard aan de hand was, ook wat de trainingswijze betreft...

Ik ben bang dat ik vandaag het antwoord daarop heb gekregen.

Nu doe je een aanname die niet juist is ben ik bang.
Bedenk goed dat Quarters en Paints sowiezo al "coole" paarden zijn, rustig en koel in het hoofd. Helaas willen mensen dit nog wel eens verwarren met doods of robot.
De lage houding van het hoofd, komt door de manier van rijden. Western rijden is rijden met je benen en zit. Met haar benen geeft zij het paard aan dat deze het hoofd laag moet doen (normaal gesproken hoort het beestje dan nageeflijk te lopen maar zonder hoofdstel is dit natuurlijk lastig).

In de dressuur worden de paarden liever een stuk actiever gezien dan in de western, waardoor westernpaarden dus vaak "doods" lijken voor "leken".
Daarnaast hoort een paard in de wedstrijden "willingly guided" te zijn. Dit betekent "wil zich laten leiden", Dit houdt in dat de paarden geen verzet mogen tonen in de wedstrijden: niet tegen het been, het liefst niet zwiepen met staart, en vooral niet bokken of andere gekke dingen.
Dat beestje doet geen stap verkeerd omdat hij zich laat leiden door zijn ruiter.

Het zou kunnen natuurlijk dat hier onjuiste trainingsmethodes op zijn toegepast, maar hoeft zeer zeker niet. Dat kun je er zo niet af zien. Op een paardvriendelijke manier is een paard ook gewoon te trainen met deze uitkomst.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:17

Ik ben sowieso al anti-bit. En dit helemaal dus, maar net zo goed slofteugel etc. vind ik net zo vreselijk. Enige 'geluk' is dat daar wellicht nog geen paard aan is overleden. Slofteugel zit natuurlijk niet vast en schiet los, maar bijzetteugels, kan het ook gebeuren en net zo 'akelig' zeker als het heel strak gedaan wordt, wat vaak het geval is.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:18

Maartje1990 schreef:
Ik ben sowieso al anti-bit. En dit helemaal dus, maar net zo goed slofteugel etc. vind ik net zo vreselijk. Enige 'geluk' is dat daar wellicht nog geen paard aan is overleden. Slofteugel zit natuurlijk niet vast en schiet los, maar bijzetteugels, kan het ook gebeuren en net zo 'akelig' zeker als het heel strak gedaan wordt, wat vaak het geval is.

mee eens Maartje :j

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:21

Plus: quarters en paints worden ook gefokt met een lage halshouding in tegenstelling tot de hedendaagse kwpn'er.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:30

Die overwegend lage halshouding begrijp ik, maar het was de manier waarop... ik vond het allemaal net tè... Paard bewoog absoluut niet met het hoofd, en het kwam toch wel onnatuurlijk op me over... maar ja, hoe dat paard getraind is weet ik natuurlijk niet.
En ja, quarters en dergelijke zijn cooler in de kop, maar doods zijn ze ook niet. Zet een bokker een foto of filmpje van zijn/haar quarter op bokt en je ziet toch duidelijk een echt paard, geen robot.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:33

unihorses schreef:
dat vind ik liggen aan hoe je vast zet... elastiek gaat niet makkelijk los, maar met druk breekt het plastic klipje( wat wel gevaarlijk is! )
maar hoe ik mijn teugels vast zet is lang niet altijd echt vast. enkels paar x overelkaar heen, en dan door het lusje geschoven, niet vast met het schuivje. maar ook deze teugel breekt hier heel snel.. 1x voet erop en weg.

Vastzetten is vastzetten en of je werkelijk moet vertrouwen op een clip die breekt of de teugel die breekt in een noodsituatie, betwijfel ik.
Ik zou het in geen geval doen.

Ik zie die hele hype met het vastzetten van paarden, ongeacht op welke wijze, toch al niet zitten. Naar mijn mening is men zo gewend aan toepassing van dit soort maatregels om de kop op de juiste plek te krijgen, het juiste frame te kweken of gewoon controle te houden dat het als volkomen normaal wordt gezien. Dat is jammer.
Want zulke dingen leiden gemakkelijk tot risico's en in handen van sommige mensen tot excessen.

Trouwens... is het niet wonderlijk dat men een vluchtdier middels het vastzetten met hulpteugels ontspanning probeert af te dwingen?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-09-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:35

Zoolgangster jij bedoelt vast ed gosen met a stylish gallo op horse event. Doods?
Goed getraind!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:35

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:38