Vrouw krijgt 160 uur werkstraf voor vernielen auto ponydoder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:42

uryanne schreef:
xyvonnex schreef:

Was gewoon mezelf en nu ook :D
De 100 uur ga ik ook zelf , als mezelf doen.

Heb je spijt van je daad? Heb je het gevoel dat het wat opgelost heeft? Zou je het zo weer doen of niet?
Wat me ook triggert is het feit dat je jouw delict hebt gepleegd voordat je de strafbepaling hoorde van de man.

Vraag voor de overige bokkers; waarom is de man meer fout als de vrouw? Man deed het uit wanhoop en was niet van plan de pony's te doden, vrouw was wel met voorbedachte rade.

Ik vraag het uit interesse...

Dat dit een vraag is.. :n

Het verschil zit hem in het dieren/ding.

uryanne

Re: Vrouw krijgt 160 uur werkstraf voor vernielen auto ponydoder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:44

Aha, en daarom is het ok. Bedankt voor je mening!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:46

En daarom is wát ok?

Het is beide niet ok. Maar ik snap niet dat je er sowieso al over na moet denken wie er meer fout is. Of je moet dieren hetzelfde zien als dingen. :r

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:47

En ik snap sowieso niet dat er kots-smileys moeten worden gebruikt als iemand op een normale manier een vraag stelt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:48

Geryon schreef:
En daarom is wát ok?

Het is beide niet ok. Maar ik snap niet dat je er sowieso al over na moet denken wie er meer fout is. Of je moet dieren hetzelfde zien als dingen. :r

ik zeg toch niet wie er meer fout is? Ik schrik toch wel wat van het begrip dat veel bokkers kunnen opbrengen voor mevrouw.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:50

Ongeacht wat de andere partij heeft gedaan, heb je zelf ook een verantwoordelijkheid. Je kunt niet verschuilen achter "maar wat de ander deed, was erger". Ik heb geen begrip voor beide daders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:50

chevax schreef:
En ik snap sowieso niet dat er kots-smileys moeten worden gebruikt als iemand op een normale manier een vraag stelt.

De kots smiley gaat over het dieren als dingen zien ;)

uryanne schreef:
Geryon schreef:
En daarom is wát ok?

ik zeg toch niet wie er meer fout is? Ik schrik toch wel wat van het begrip dat veel bokkers kunnen opbrengen voor mevrouw.

Gelukkig blijft het vaak bij begrip en zullen veel bokkers niet hetzelfde doen.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:56

Heb je spijt van je daad? Nee, maar had niet boor eigenrechter mogen spelen.
Heb je het gevoel dat het wat opgelost heeft? Misschien wel !
Zou je het zo weer doen of niet?Ik vrees van wel , maar wie weet als we slachtofferhulp hadden gehad niet.De buren hebben toen kruimel en Loekie aan de kant van de weg gelegd , de politie was al lang weer weg .Ik bleef achter met 6 zeer verdrietige verzorg meisjes en mezelf.
Wat me ook triggert is het feit dat je jouw delict hebt gepleegd voordat je de strafbepaling hoorde van de man. Ja dus ! Hij had zijn eigen zelf aangegeven na zijn lafe daad !

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:05

Mijn gevoel zegt nu ook, ik zou in zo situatie zo'n man ook wat aandoen. Maar hoe je reageert (gaat reageren) weet je pas als je in zo situatie zit.
Voor jaren terug is er op televisie een documentaire geweest over hoe mensen er toe kwamen om te gaan moorden. Vaak hadden ze in het verleden al dieren gedood, haalde daar geen "voldoening" meer uit en namen ze de volgende stap.. mensen ombrengen.
Nu heeft deze man gelukkig niet de vrouw omgebracht, maar voor hetzelfde geld was zij daar op het verkeerde moment, verkeerde plaats geweest.
Hij zou zijn daad niet met voorbedachte rade gedaan hebben, maar hij gaat wel 's nachts even haar pony's bezoeken... Wat was hij dan daar van plan om te doen? En hij gewoon toevallig een mes bij zich.. Ik ben toch denk ik niet de enigste die dat dan vreemd vind.
Gelukkig ben ik geen rechter..

edit; typefout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 05-09-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:14

Iemand hier heeft het over genoegdoening voor het leed wat veroorzaakt is. Wie bepaalt hoe erg het leed is? Wie weet is het voor de man veel erger dat hij zijn auto kwijt is, dan voor mevrouw de pony's.
Wij zijn allemaal paarden en dierenliefhebbers, daarom trekken wij het ons zo aan, maar dat zegt niet dat anderen er zo over denken.
En ja, logisch dat levende wezens voor dingen gaan, maar dit hoeft niet voor deze mensen te gelden. Er zijn tenslotte mensen die een levend wezen nog steeds als een ding zien.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:16

Juist en mij wordt met voorbedachte raden in mijn schoenen geschoven , hij kwam gewoon toen het nog daglicht was met een mes en over zijn voorstoel een dik laag beschermplastic zodat er geen bloed op kon komen . Hij kwam gewoon naar de pony s toe gelopen en heeft de slagaders doorgesneden. Waar het gebeurde was trouwens 400 meter van het hek verwijdert ! Dus hij had zeker 400 stappen zijn eigen kunnen bedenken !

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:18

Yvonne, jij hoeft hier niet zo hoog van de toren te blazen, jij bent ook zeker niet onschuldig!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:24

nynke55 schreef:
Yvonne, jij hoeft hier niet zo hoog van de toren te blazen, jij bent ook zeker niet onschuldig!

Eeej en jij al helemaal niet lijkt me .Ik heb alles bekend hoor . Jij weet niet eens hoe zo iets voelt als je het niet meemaakt!! :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:25

Ik had die auto ook met alle liefde vernield, de straf heb ik ervoor over.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:26

xyvonnex schreef:
Juist en mij wordt met voorbedachte raden in mijn schoenen geschoven , hij kwam gewoon toen het nog daglicht was met een mes en over zijn voorstoel een dik laag beschermplastic zodat er geen bloed op kon komen . Hij kwam gewoon naar de pony s toe gelopen en heeft de slagaders doorgesneden. Waar het gebeurde was trouwens 400 meter van het hek verwijdert ! Dus hij had zeker 400 stappen zijn eigen kunnen bedenken !

Mee eens en bij de 1e pony had hij al moeten stoppen.. Want daar kon ook een lichtje zijn gaan branden!
Yvonnen krijgt zeker niet de schoonheidsprijs, maar ik kan haar emotie zeer zeker snappen :j.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:30

Ik ben het roerend eens met -san87- een van de weinig redelijke stemmen in dit topic.
Straf is iets héél anders dan wraak.
Ik wordt altijd een beetje onpasselijk van dit soort topics, nogal veel ongeremde bloedlust.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:36

Kuggur schreef:
Ik ben het roerend eens met -san87- een van de weinig redelijke stemmen in dit topic.
Straf is iets héél anders dan wraak.
Ik wordt altijd een beetje onpasselijk van dit soort topics, nogal veel ongeremde bloedlust.

Even een vraag, niet aanvallend bedoelt gewoon benieuwd.
Hoe zouden jij/jullie hier dan mee omgaan? Zodra het jou pony was die zoiets werd aan gedaan?

( Nogmaals, puur interesse )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:42

Er is toch altijd nog zoiets als hoger beroep?
Het recht in eigen hand nemen is nooit de oplossing, ook nu niet. Ik ben het dus met San87 eens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:43

Volgens mij speelde er al langer wat tussen de dader (de moordenaar van de pony's) en het slachtoffer (Ivonne). Wat er heeft gespeeld weet ik niet, maar ik kan de actie van Ivonne zeker voorstellen. Helemaal als je in een waas leeft en echt woedend bent (heel begrijpelijk). En Ivonne heeft ook al aangegeven dat het niet goed was, maar kom nou zeg de verhouding van de dader en Ivonne klopt echt voor geen meter. Het lijkt me erg zwaar om die taakstraf te moeten doen, pff..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:44

Beb_bokt schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het vreselijk voor de nabestaanden. Maar voor nabestaanden kan een straf nooit hoog genoeg zijn. En daarom oordeelt een kundige rechter en niet de emotionele nabestaande.

Een nabestaande zal emotioneel blijven wanneer ze niet gehoord worden. De emotionele nabestaande zal juist recht in eigen handen gaan nemen wanneer er aan ze voorbij wordt gegaan. Een kundige rechter dekt de lading niet. Kijk naar de landelijke bekendheid van Pim Fortuyn onder de stemmers. Stemmers wisten dat Pim alle problemen in het land niet voor ze kon oplossen maar hij wist wat er speelde en kon het voor ze vertalen.

Hoe worden nabestaanden niet gehoord wanneer er een proces loopt? Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de nabestaanden. Wat heb je nog meer nodig dan een kundige rechter die alle aspecten van de zaak van binnen naar buiten kent en kan oordelen aan de hand van de op dat moment geldende wet?

Zoals ik al zei, een nabestaande kan geen eerlijk oordeel geven, emotie is in het recht een slechte raadgever. Behalve in Amerika, waar de jury de dienst uitmaakt. Maar.moet je dat willen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:44

Ik ken iemand die een taakstraf moest doen en die vond het zo leuk dat zij anders het vrijwillig zou hebben gedaan. Ja, top hoor die straffen!! :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:45

Antwoord op de vraag wat ik zelf zou doen: Als ik de persoon bezig zag mijn dieren te vermoorden dan had mijn hooivork/ mestvork , alles wat hem maar zou kunnen stoppen, in zijn lichaam gezeten. Voor de rechtbank zou mijn advocaat bewijzen dat ook ik gehandeld heb uit zelfverdediging en verstandsverbijstering. Op het moment was ik echt niet toerekeningsvatbaar maar alleen een brandende auto was hij niet mee weg gekomen, waarschijnlijk had hij hem niet meer nodig gehad. Harde uitspraak en als het werkelijk gebeurt weet ik niet wat ik zou doen maar de kans is aanwezig, zo ik er nu over denk, dat er meer doden vallen dan alleen mijn dieren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:47

Geryon schreef:
Ik ken iemand die een taakstraf moest doen en die vond het zo leuk dat zij anders het vrijwillig zou hebben gedaan. Ja, top hoor die straffen!! :+

Dat hangt er nogal vanaf waarom je het moet doen lijkt me, met deze reden en alles in je achterhoofd is het toch een stuk zwaarder dan dat je ik zeg maar wat Joyriding hebt gedaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:49

FemkeUtah schreef:
Even een vraag, niet aanvallend bedoelt gewoon benieuwd.
Hoe zouden jij/jullie hier dan mee omgaan? Zodra het jou pony was die zoiets werd aan gedaan?

( Nogmaals, puur interesse )

Waarom niet meteen mijn zoontje/dochtertje?

Dit soort hypothetische vragen; wat zou je doen als je een van dierbaren -vul onvergevelijke gruwelijke opzettelijke misdaad in-,wordt aangedaan gevolgd door hypothetisch antwoord,-vul in flutscript van een cliché hollywood wraakfilm in waarin de held "gerechtvaardigd" zo mogelijk nog gruwelijker wraak neemt-, hebben weinig betrekking op de werkelijkheid.

Natuurlijk zou ik woedend zijn als een van mijn paarden zoiets werd aangedaan. Zou ik er getuige van zijn zou ik me waarschijnlijk niet kunnen beheersen.
Maar zou ik een geplande weloverwogen wraakactie ondernemen tegen de dader? Nee. Betreffende instanties inschakelen, aanklagen rechtszaak etc. Verder gaan met m´n leven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:50

nynke55 schreef:
Iemand hier heeft het over genoegdoening voor het leed wat veroorzaakt is. Wie bepaalt hoe erg het leed is? Wie weet is het voor de man veel erger dat hij zijn auto kwijt is, dan voor mevrouw de pony's.

Dat je zo kan denken :n Is die arme man nu zijn auto kwijt? Boehoe |( Ik vind de straffen ook nergens op slaan, iemand die 2 moorden pleegt, op voorbedachte rade, zit 8 weken in de gevangenis te computeren en komt weer vrij, daarmee is de kous af. Voor slachtoffers is dit héél erg en kan me de reactie van yvonne wel voorstellen. En let wel: het is een REACTIE, geen ACTIE. En in verhouding, een autootje uitbranden waarbij niemand gewond raakt i.vgl. met 2 moorden plegen, wat is dan erger? Ik vind het geen buitenproportionele reactie.

Zo'n blikken voertuig is vervangbaar, een levend wezen NIET.