Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:25

Karijn, je paard heb je ook buiten staan op je eigen grond (of gehuurde/gepachte grond natuurlijk), die knal je ook niet het gemeentepark in of het hooiland van de boer naast je. Dus dat is geen vergelijking, mij hoor je niet zeuren over ballonvaart als ze eigen landingsplaatsen regelen hoor, ze gaan hun gang maar. En mest opruimen moet ook idd, heb net toevallig nog mest op staan ruimen van twee dames die hier regelmatig over het fietspad stappen en zodra ik ze zie spreek ik ze daar ook op aan. Zelfs als paardenhoud vind ik het irritant dat de ene rijstrook van het fietspad niet bruikbaar is, dus ik kan me goed indenken dat mensen die niets met paarden hebben er al helemaal van balen.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:51

Urielle schreef:
Karijn, je paard heb je ook buiten staan op je eigen grond (of gehuurde/gepachte grond natuurlijk), die knal je ook niet het gemeentepark in of het hooiland van de boer naast je. Dus dat is geen vergelijking, mij hoor je niet zeuren over ballonvaart als ze eigen landingsplaatsen regelen hoor, ze gaan hun gang maar. En mest opruimen moet ook idd, heb net toevallig nog mest op staan ruimen van twee dames die hier regelmatig over het fietspad stappen en zodra ik ze zie spreek ik ze daar ook op aan. Zelfs als paardenhoud vind ik het irritant dat de ene rijstrook van het fietspad niet bruikbaar is, dus ik kan me goed indenken dat mensen die niets met paarden hebben er al helemaal van balen.

volledig mee eens.
Wij hebben ook redelijk wat land en zullen níet zomaar de volgauto's ed op ons land toelaten. In het verleden is er wel eens bij ons geland en stonden de volauto's al in het land voor wij uberhaupt notie van de landing hadden genomen, ook geen excuses of zo men vond dat men dat recht had. Hoop (onnodige) schade aan het gewas, een bedrag van 50 euro of dat flesje champagne dekt dat echt niet voldoende hoor. Later ook nog een keer een noodlanding geweest van een klein vliegtuigje (echte noodlanding) die kwam meteen aan de deur met excuses en de vraag of hij het vliegtuig eruit mocht lapen slepen en of we wilden laten weten wat de schade was. Was wel iets schade maar viel mee, dus hebben geen vergoeding gevraagd, dit was onvoorzien, kan gebeuren, gelukkig was alles verder goed afgelopen.

Ik houdt mijn hart af en toe vast als ik luchtballonnen lager zie gaan; ze zouden toch niet bij ons gaan landen...? alleen al die stress, om een hobby van een ander; bah! het lijkt me prachtig om zo'n vaart te doen, maar gezien de landing niet goed geregeld kan worden doe ik het niet en hoop ik van ganse harte dat ze niet meer bij ons landen gaan.

maar dat is de cultuur tegenwoordig blijkbaar, men vindt dat op landbouwgrond alles gewoon maar kan en mag. net als motorcrossers die de dag nadat het gewas van je landis gekomen dat vrolijk komen omploegen (motorcros) zonder vragen. Het is niet zo dat die landbouwgrond voor ons zomaar gratis is en dat het zaad en het loonwerk gratis is... je betaald soms kapitalen wat je hopelijk (als het weer enzo meezit) weer terugverdient met je oogst. Maar mislut je oogst ben je soms echt veel ged kwijt. Dit jaar is de oogst er mooi afgekomen met weinig sporen, dus volgend voorjaar minder kosten aan loonwerk, mits die eikelige motorcrossers er niet alsnog sporen in graven waar van de winter water in blijft staan. Mensen beseffen de gevolgen onvoldoende...en dat is het probleem. Kom je dingen bij ons overleggen en kan het niet veel kwaad, dan is er veel mogelijk, maar kom niet ongevraagd schade maken....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:11

Merel, je kunt ergens aangeven dat jullie niet willen dat er geland wordt op jullie bedrijf. ik denk bij de vereniging ofzo. Dan moeten ze er rekening mee houden en worden je kansen dat het gebeurd wel kleiner.
Ben het volledig met je eens, want zo herken ik de ballonvaarders ook. Gelukkig niet uit eigen ervaring, maar wel uit eerste hand van bekenden.

Vind het ook zo krom dat zij mensen laten betalen voor en ballonvaart en de boer zijn land maar moet opofferen.

Nu zijn er gelukkig wel die het beter geregeld hebben, die redelijk vaste plekken hebben om naar toe te gaan en te landen. Dat is allemaal prima uit te rekenen.
Helaas zijn de minder goede wel degene die het verpesten.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 06-09-13 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:15

Ik heb nergens iets gezegd over mijn paard in het gemeentepark zetten of bij de buren toch? ;)
Laatst bijgewerkt door karijn op 06-09-13 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:23

Een noodlanding, een auto ongeluk, allemaal geen vergelijk.
Voor de luchtballon is het een gewone landing.
Al voordat hij opstijgt weet hij dat hij anders mans grond gaat gebruiken om te landen.
Dat hij daarmee schade maakt, met pech zelf gewonde of dode dieren tot gevolg.
Het is maar wat je graag als hobby hebt.

Helaas heb ik ook al gewonde koeien en dode herten gezien door laagvliegende ballonnen.
En mijn eigen paarden net op tijd binnen kunnen zetten voordat ze door de draad vlogen. Maar wat als ik niet thuis was geweest?

Van mij mag er een verbod komen. Het is niet meer van deze tijd waarin ook motoren zijn uitgevonden.
Er vliegen er ook veel te veel, het is geen uitzondering meer als er 1 overkomt.
Dus te vaak ellende.

En waar kun je aangeven dat er niet laaggevlogen of geland mag worden?
Mochten ze wel hier landen, ik ga onze erfhond zeker niet binnen halen.
Gevalletje eigen risico lijkt me dat als je ongevraagd het erf op komt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:28

Mag ik dan vragen wat veel is? Als ik er hier eentje per maand zie overvliegen, vind ik dat al veel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:35

Minimaal een paar keer per week. Uiteraard met mooi weer anders niet.
Niet allemaal laag hoor, dus meestal geen last. Maar ergens geven ze wel last.
Wel denk dat er elk jaar wel 2 of 3 zijn geland zeer kort in de buurt.
Weiland van de naaste buren, 50 meter verderop op straat (wat volgens de wet niet mag).
En weilanden in de buurt, denk aan 100 meter bij ons vandaan, waar in de zomer overal vee staat.
En de vele pogingen die ik ze zie doen, naar beneden, nee weer omhoog, naar beneden, nee weer omhoog.
Dan landen ze uiteindelijk een paar km verderop, maar wel veel dieren die dan bang zijn.

Joyce03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:40

wat naar!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:44

Dat is in vergelijking tot hier dan veel ja. En ik woon in poldergebied. Maar ja, jij schrijft dus dat ze echt wel bezig zijn om een veilige plaats te zoeken toch?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:47

Voor hun zelf veilig ja.
Ze willen de ballon niet laten neerkomen in de prikkeldraad. Stel dat de ballon stuk gaat.
Diertje meer of minder maakt niets uit.

Juist dat 3 keer zakken en als een gek weer omhoog stoken om weer over bomen te komen geeft ellende.
Het tientallen meters net boven de grond zweven om verder van prikkeldraad af te komen, ipv dat ding neer te zetten, geeft paniek.

Ik vond vroeger ballonnen leuk, maar sinds ik er zoveel zie en zie hoe lomp ze zijn ben ik ze helemaal beu.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:59

Wat een nare opmerkingen komen hier voor bij zeg!
zullen we de hele wereld maar afschaffen voor onz o zo geliefde paardjes?

luchtballonnen mogen niet, want zijn uit de tijd zo zonder motor? in een ander topic mogen auto`s niet meer rijden en vergeet niet de vrachtwagens die lucht laten ontsnappen. en in andere topics zijn het weer de honden die lastig zijn, of spelende kinderen..
In andere topics is men te beroerd om stront van HUN paard op te ruimen, en wordt er gescholden op de gemeentes die ze dan verplicht een poepzak te gebruiken. En ook paardeneigenaars onderling kunnen elkaar soms niet luchten of zien, als er weer een domme gans voorbij draaft of galoppeert.
Ne als ik het zo lees op bokt zijn er heel wat mensen die hun paardjes op een voetstuk hebben staan. en moet alles en iedereen maar wijken voor hun tere dieren.

Begin als paarden mens eerst eens bij jezelf! Maak je paard verkeersmak, ruim je eigen stront op weet hoe het hoort als je naar buiten gaat, en doe je het willens wetens anders (bijv wel op het fietspad rijden omdat dat veiliger is) let dan op je mede weggebruikers en scheld ze niet de huid vol als ze te dicht bij je komen.

En als er mensen nu beginnen te steigeren, met de woorden, Ja maar ik kom niet op de openbare weg, of mijn paard is verkeersmak, en mijn paard poept nooit. (of je bent idd zo netjes dat je de poep WEL opruimt.
Bedenk dan dat dat voor ALLES zo geld!
Ook zijn er nette automobilisten, nette ballonvaarders, nette vrachtwagen bestuurders. kinderen die wel voor je aan de kant gaan, en honden die wel naar het baasje luisteren.

Dus misschien niet eens BOKKEN over ALLE, maar alleen mokken over diegene die het fout doen. en geef complimentjes wanneer het wel goed gaat. Maar ten alle tijde begin eerst bij jezelf!

En tot slot nog even over dit geval. heel sneu dat er een paard is overleden, zoals ik het kan lezen zou het evengoed al einde verhaal geweest kunnen zijn. Nu misschien versnelt door de Noodlanding van de ballon. Dit is heel erg, Maar een gevalletje ongelukkige omstandigheden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:07

@Wendy

Hoe netjes de ballonvaarder ook is, hij land nooit op eigen erf en geeft altijd overlast en vaak zelfs schade met laag vliegen en landen.
Het gaat niet over asociaal zijn, het gaat ook over de nette ballonvaader. ook die wil naar beneden lijkt me :)
Dat heeft niets te maken met alle andere dingen die jij nu opsomt die wel asociaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:13

karijn schreef:
Ik heb nergens iets gezegd over mijn paard in het gemeentepark zetten of bij de buren toch? ;)

Dan heb je de strekking van het verhaal niet begrepen. Een ballonvaarder die bij je in de wei landt, is het zelfde als je paard in het gemeentepark parkeren en dat normaal vinden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:14

Het gaat me om al die reacties van het 5 pagina tellende onderwerp. waar steeds weer benoemd wordt hoe beroerd "anderen" zijn en hoe "heilig" de paardeneigenaren. en daarbij haal ik dus een aantal "problemen" uit andere topics naar voren waarin precies het zelfde gebeurd. altijd ligt het aan de ander, nooit aan de paardeneigenaar.

Ja de ballonvaarder land ergens op een lang van iemand anders. en de meeste ballonvaarders zullen echt wel rekening houden met levende have. Maar helaas zijn er ook ballonvaarders die dat niet doen (net als in elke beroepsgroep!) In dit topic gaat het om een ballonvaarder in nood. welke dus al helemaal er niks aan kon doen. Neemt niet weg dat het voor de eigenaar van dat paard verschrikkelijk is dat het paard gestorven is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:15

Inderdaad Mindim,
Of je paard bij een ander in de tuin zetten.
Daar nog wat leuke plantjes kapot trapt en dan een fles wijn geven voor de schade en vertrekken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:17

Men geeft vaak geen fles wijn bij schade, de fles wijn is als bedankje. als er schade is wordt dat anders opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:18

Dat beweerd niemand Wendy en Bram, ik heb nog nergens gelezen hoe heilig paardeneigenaren zijn. Quote het anders even.
Het is gewoon een vreemd, dat vreemden bij het uitoefenen van hun hobby, wettelijk gewoon op jouw land mogen komen en dat je eventuele schade op de koop toe moet nemen.
Noodsituaties kun je idd niet helpen, maar het is standaard dat men in het land van iemand anders land, daar heb je geen noodsituatie voor nodig, dat is gewoon de meeste keren zo.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:19

Wendy, hoe kom je er bij dat het een noodlanding was?
Een eerde mislukte landing maakt de volgende landing nog geen noodlanding.
Dat 3 keer naar beneden komen en weer opstijgen is niet zo uitzonderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:20

wendyenbram schreef:
Men geeft vaak geen fles wijn bij schade, de fles wijn is als bedankje. als er schade is wordt dat anders opgelost.

Tja en wat als jouw edele ros zich uit schrik zo'n rare sprong maakt, omdat de ballon in het weiland landt, dat ie ingeslapen moet worden. Hoe zie jij daar een nette oplossing?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:23

wendyenbram schreef:

Oke dan zet ik mijn paard bij jou in de tuin, je hond over de zeik die is bang van paarden en je kat in de gordijnen.
En dan krijg jij van mij een fles wijn.

Want dat is het juiste vergelijk met de ballonvaarders.
Gewoon voor hun hobby en plezier ongevraagd in iemand anders hun erf gaan rondstruinen.

En schade betalen, dat klopt.
Jou geweldige lieve paard wat verongelukt voor jou emotioneel een miljoen waard is, maar voor een verzekering 1000 euro, dan krijg jij 1000 euro.
En dan ben jij je maatje kwijt. Die komt nooit meer terug.
En die ballonvaarder, die stijgt volgende week vrolijk weer op en ziet wel wat het lot hem die dag brengt.
Als hij zijn hobby maar mag doen, de rest wordt toch betaald. Toch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:38

Mindim schreef:
Dat beweerd niemand Wendy en Bram, ik heb nog nergens gelezen hoe heilig paardeneigenaren zijn. Quote het anders even.
Het is gewoon een vreemd, dat vreemden bij het uitoefenen van hun hobby, wettelijk gewoon op jouw land mogen komen en dat je eventuele schade op de koop toe moet nemen.
Noodsituaties kun je idd niet helpen, maar het is standaard dat men in het land van iemand anders land, daar heb je geen noodsituatie voor nodig, dat is gewoon de meeste keren zo.

Dit staat echt niet letterlijk dus quoten gaat lastig. Ik zeg al meerdere keren, dat het altijd in topics loopt. kijk de topics er maar op na. altijd is het de automobilist die uit moet kijken, altijd is het die hond die wild doet, altijd is het de vrachtwagenchauffeur die "expres" lucht los laat bij het paard. altijd is het de trekkerrijder die asociaal dicht langs het paard komt...
Zo lees je dat steeds in elk topic.

En dan krijg je steevast de reacties dat het bij de een nog erger is dan bij de ander. en dan komen de reacties dat ze de automobilist (of wat dan ook) wel even flink uitgescholden hebben. of dat ze toch op het fietspad rijden, want de weg is echt te gevaarlijk. of die trekker er toch niet langs laten.
Of de poep toch echt zeker nooit niet gaan opruimen, want opstappen is zo moeilijk. nee over 3 dagen gaat het wel regenen dan is het wel weer weg. (dat het eerst dan spekglad word en die ene kleuter er net over uitglijd dat deert ze niet.)

Dat is wat mij zo tegen staat. alles en de hele wereld moeten wijken voor de paardjes.

En dat betekent niet dat elke ruiter zo is met zijn paard of tegen weggebruikers, Maar je hoort het wel heel veel.
En dat is wat ik probeer te zeggen. Nu is de ballonvaart weer het gespreksonderwerp, met dat ALLE ballonvaarders asociaal zijn. want ZE houden nergens rekening mee.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:43

Al houden ze met iedereen rekening, ze landen toch in iemands erf.
Daarvoor vliegen ze toch enige tijd laag.
Dat weten ze al voordat ze opstijgen. Daar gaat het om.

In de topics waar mensen onterecht zeuren dat het de schuld is van ... (vul maar in) zal er altijd tegengas komen.
Behalve als het ook echt de schuld is van ... (vul nog maar een keer in).

Maar voor de duidelijkheid nogmaals.
Hier is zelfs de geweldigste en beste ballonvaarder van de wereld, nog iemand die een ander tot last geeft.
Puur voor zijn eigen hobby.

En hoe denk jij over het betalen van de schade als jou paard verongelukt?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:44

little_king schreef:
wendyenbram schreef:

Oke dan zet ik mijn paard bij jou in de tuin, je hond over de zeik die is bang van paarden en je kat in de gordijnen.
En dan krijg jij van mij een fles wijn.

Want dat is het juiste vergelijk met de ballonvaarders.
Gewoon voor hun hobby en plezier ongevraagd in iemand anders hun erf gaan rondstruinen.

En schade betalen, dat klopt.
Jou geweldige lieve paard wat verongelukt voor jou emotioneel een miljoen waard is, maar voor een verzekering 1000 euro, dan krijg jij 1000 euro.
En dan ben jij je maatje kwijt. Die komt nooit meer terug.
En die ballonvaarder, die stijgt volgende week vrolijk weer op en ziet wel wat het lot hem die dag brengt.
Als hij zijn hobby maar mag doen, de rest wordt toch betaald. Toch?

Nee al die lieve hobbyruiters die te beroerd zijn om af te stappen nadat hun paard het fietspad onder gepoept heeft dat is fijn! het fietspad waar ze al niet eens horen te rijden, Maar vooruit het is veiliger dus laat ze maar daar rijden. en dan te beroerd zijn on hun troep op te ruimen. lekker laks, mijn paardje staat niet stil met opstappen, de regen spoelt het wel weg enz...
of de hekken los laten van het bos. ach ik rijd liever door dan dat ik het hek achter me sluit.

Dat zijn precies de zelfde dingen. Maar he, dit mag natuurlijk allemaal onder de noemer ik met mijn paard mag alles en de ander moet maar uitkijken voor mij.

En dan is dit helemaal niet tegen jou/jullie persoonlijk. maar dit topic, en alle andere topics valt me dat steeds weer op. Vandaar. en nee dan keur ik het dus NIET goed, dat een ballonvaarder asociaal doet en dat er daardoor ongelukken gebeuren, en ook niet dat een trekker rijder bewust dicht achter een paard gaat hangen. Maar als we ALLEMAAL eens verdraagzamer zijn naar elkaar zou het een stukje fijner zijn op aarde en met elkaar.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:49

Jij vergelijkt asociaal gedrag, zoals poepen op het fietspad, met gewoon normaal gedrag van de ballonvaarder, bij iemand in zijn erf landen met alle bijbehorende gevolgen die daar bij horen.

Je vergelijkt krom.

Wil je netjes vergelijken is het een ruiter die voor de hobby ergens rijd die zich aan de regels houd, hoeveel is die tot last?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:11

wendyenbram schreef:
Mindim schreef:

Dit staat echt niet letterlijk dus quoten gaat lastig. Ik zeg al meerdere keren, dat het altijd in topics loopt. kijk de topics er maar op na. altijd is het de automobilist die uit moet kijken, altijd is het die hond die wild doet, altijd is het de vrachtwagenchauffeur die "expres" lucht los laat bij het paard. altijd is het de trekkerrijder die asociaal dicht langs het paard komt...
Zo lees je dat steeds in elk topic.

En dan krijg je steevast de reacties dat het bij de een nog erger is dan bij de ander. en dan komen de reacties dat ze de automobilist (of wat dan ook) wel even flink uitgescholden hebben. of dat ze toch op het fietspad rijden, want de weg is echt te gevaarlijk. of die trekker er toch niet langs laten.
Of de poep toch echt zeker nooit niet gaan opruimen, want opstappen is zo moeilijk. nee over 3 dagen gaat het wel regenen dan is het wel weer weg. (dat het eerst dan spekglad word en die ene kleuter er net over uitglijd dat deert ze niet.)

Dat is wat mij zo tegen staat. alles en de hele wereld moeten wijken voor de paardjes.

En dat betekent niet dat elke ruiter zo is met zijn paard of tegen weggebruikers, Maar je hoort het wel heel veel.
En dat is wat ik probeer te zeggen. Nu is de ballonvaart weer het gespreksonderwerp, met dat ALLE ballonvaarders asociaal zijn. want ZE houden nergens rekening mee.

Je kunt zo'n quote idd niet vinden, want het wordt niet gezegd, ook niet tussen de regels door. Dat maak jij er maar van. Het gaat ook helemaal niet om paarden, maar dat je wildvreemden op je erf toe moet laten, die daar eventueel schade kunnen veroorzaken en dat je dat maar te slikken hebt. Op je eigen duurbetaalde stuk grond.